Motorolja till 400+hk S60 T5 2005

Slo60Trott5
29 april 2021 · 5 Inlägg

Tja,

Har en 400+hk S60 T5 som går på E85, kör just nu på Volvos rekommenderade Castrol Edge 0w-30 A5/B5 olja, men har fått höra att pga att den är vässad och går på E85 så ska den oljan vara för tunn vid arbets temp.

Har kollat in på Mobil1 5w-50, men vill höra från någon lite mer kunnig än mig vilken olja jag borde köra på?

Motorn är en B5244T5 alltså "facelift" T5an.

Mvh

BMW E39 528i "RUM" (2000)
Volvo S60 T5 "ATM400" (2005)
viccoA
29 april 2021 · 3 109 Inlägg

För tunn olja för vässade motor är ett relativt begrepp. Ju mer "racing" ju tunnare olja på nyare motorer generellt. Vill man ha ökad livslängd är tjockare olja än ren tävlingsolja att föredra MEN det beror såklart på motorn. Tjockare olja ger högre oljetryck men sämre flöde. Det viktiga är att oljefilmen hela tiden förbli intakt.
Varför tunnare olja? Tunnare olja ger mer effekt.

Dragracing/sprint med moderna motorkonstruktioner: 0W-8
Racing med riktigt vässad modern motor (även alkohol/metanol): 0W-20
Dragracing med äldre motorgenerationer (typ 60-talsgrundkonstruktioner): 0W-30
Längre banracing med moderna motorer: 5W-30
24h Lemans och liknande: 10W-40 eller 20W-50
Bilar med mycket effekt av lite äldre snitt (90tal-2010): 20W-60

Senast redigerat av viccoA (29 april 2021)

viccoA
29 april 2021 · 3 109 Inlägg

Som kuriosa kan nämnas att i formel 1 mäter man upp temperaturer kring 270-300 grader på flera av komponenterna i motorn. Där säger man att 1% trögare olja än man behöver gör att man tappar 3-4 hästar.
Men viskositet säger inte allt, dynamisk viskositet, kinetisk viskositet, temperatur, flöde, densitet, skjuvhållfastighet, det finns många faktorer.

För att svara på din fråga, äldre motorer med större toleranser tar inte skada av att man går upp lite i viskositet, men se till att flödet är ok, inte bara oljetrycket.

Senast redigerat av viccoA (29 april 2021)

Slo60Trott5
2 maj 2021 · 5 Inlägg

viccoA skrev:
För tunn olja för vässade motor är ett relativt begrepp. Ju mer "racing" ju tunnare olja på nyare motorer generellt. Vill man ha ökad livslängd är tjockare olja än ren tävlingsolja att föredra MEN det beror såklart på motorn. Tjockare olja ger högre oljetryck men sämre flöde. Det viktiga är att oljefilmen hela tiden förbli intakt.
Varför tunnare olja? Tunnare olja ger mer effekt.

Dragracing/sprint med moderna motorkonstruktioner: 0W-8
Racing med riktigt vässad modern motor (även alkohol/metanol): 0W-20
Dragracing med äldre motorgenerationer (typ 60-talsgrundkonstruktioner): 0W-30
Längre banracing med moderna motorer: 5W-30
24h Lemans och liknande: 10W-40 eller 20W-50
Bilar med mycket effekt av lite äldre snitt (90tal-2010): 20W-60

Tackar för infon, blir att fundera på detta inför nästa oljebyte, gick för Castrol Magnatec 5W-40 A3/B4 då autotech rekommenderade den.
Blev dessutom rekommenderad av andra att en lite vässad turbomotor ska helst ha xW-40 och att A3/B4 ger bättre smörjegenskaper än A5/B5 då A5/B5 var mer för bränslebesparande, vet ej hur mycket av det som stämmer men låter rimligt.

mvh

BMW E39 528i "RUM" (2000)
Volvo S60 T5 "ATM400" (2005)
viccoA
2 maj 2021 · 3 109 Inlägg

Saxat från Lucas oil:

A, det finns A1, A2 och A3, är lämplig till för bensinmotorer.
B, där finns det B1, B2, B3 och B4, är lämplig till bilar vars drivmedel är diesel.
C, där det finns C1, C2 och C3, som är lämplig till motorer för både bensin och för diesel.
E, som E1, E2, E3, E4 och E5, där dessa är till för tunga fordons motorer vars drivmedel är diesel.

A1/B1 Motorolja innebär tuffa bränslebesparingskrav. Tunna oljor – 0W-30, 5W-30
A2/B2 Är dagens så kallade normalkvalitet
A3/B3/B4 Motoroljor med superkvalité.  (minst delsyntet krävs för att klara dessa krav.)
A5/B5 Är en förbättring av A1/B1

torpis Forummoderator
3 maj 2021 · 10 572 Inlägg

Slo60Trott5 skrev:
Tja,

Har en 400+hk S60 T5 som går på E85, kör just nu på Volvos rekommenderade Castrol Edge 0w-30 A5/B5 olja, men har fått höra att pga att den är vässad och går på E85 så ska den oljan vara för tunn vid arbets temp.

Har kollat in på Mobil1 5w-50, men vill höra från någon lite mer kunnig än mig vilken olja jag borde köra på?

Motorn är en B5244T5 alltså "facelift" T5an.

Mvh

Tror du skall ha mer fokus på att det är olja i motorn än vilken olja det är faktiskt. Alltså en etanolmotor trycker ner mycket etanol i sumpen och vid korta sträckor blir det inte mycket olja kvar.

Lite alternativ som finns är se till så vevhusventilationen är frisk. Det hjälper inte bara att titta på den utan plocka loss och rengör ALLA slangar och rör. Byt olja relativt ofta. Kör inte korta sträckor så som till och från jobbet inne i stan. Det är sjukt dåligt. och bäst av allt kör den på bensin!!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Slo60Trott5
3 maj 2021 · 5 Inlägg

torpis skrev:

Slo60Trott5 skrev:
Tja,

Har en 400+hk S60 T5 som går på E85, kör just nu på Volvos rekommenderade Castrol Edge 0w-30 A5/B5 olja, men har fått höra att pga att den är vässad och går på E85 så ska den oljan vara för tunn vid arbets temp.

Har kollat in på Mobil1 5w-50, men vill höra från någon lite mer kunnig än mig vilken olja jag borde köra på?

Motorn är en B5244T5 alltså "facelift" T5an.

Mvh

Tror du skall ha mer fokus på att det är olja i motorn än vilken olja det är faktiskt. Alltså en etanolmotor trycker ner mycket etanol i sumpen och vid korta sträckor blir det inte mycket olja kvar.

Lite alternativ som finns är se till så vevhusventilationen är frisk. Det hjälper inte bara att titta på den utan plocka loss och rengör ALLA slangar och rör. Byt olja relativt ofta. Kör inte korta sträckor så som till och från jobbet inne i stan. Det är sjukt dåligt. och bäst av allt kör den på bensin!!

Vevhusventilationen är helt ny, likaså dom flesta av slangarna i motorutrymmet. Kör nästan aldrig korta sträckor, Men mycket intressant info, hur ofta rekommenderar du oljebyte när man kör etanol?

Mvh

Volvo S60 T5 "ATM400" (2005)
BMW E39 528i "RUM" (2000)
torpis Forummoderator
4 maj 2021 · 10 572 Inlägg

Slo60Trott5 skrev:

torpis skrev:

Slo60Trott5 skrev:
Tja,

Har en 400+hk S60 T5 som går på E85, kör just nu på Volvos rekommenderade Castrol Edge 0w-30 A5/B5 olja, men har fått höra att pga att den är vässad och går på E85 så ska den oljan vara för tunn vid arbets temp.

Har kollat in på Mobil1 5w-50, men vill höra från någon lite mer kunnig än mig vilken olja jag borde köra på?

Motorn är en B5244T5 alltså "facelift" T5an.

Mvh

Tror du skall ha mer fokus på att det är olja i motorn än vilken olja det är faktiskt. Alltså en etanolmotor trycker ner mycket etanol i sumpen och vid korta sträckor blir det inte mycket olja kvar.

Lite alternativ som finns är se till så vevhusventilationen är frisk. Det hjälper inte bara att titta på den utan plocka loss och rengör ALLA slangar och rör. Byt olja relativt ofta. Kör inte korta sträckor så som till och från jobbet inne i stan. Det är sjukt dåligt. och bäst av allt kör den på bensin!!

Vevhusventilationen är helt ny, likaså dom flesta av slangarna i motorutrymmet. Kör nästan aldrig korta sträckor, Men mycket intressant info, hur ofta rekommenderar du oljebyte när man kör etanol?

Mvh

Jag tror en Biltema 5W50 för typ 65kr/liter och byte var 500mil är förnuftigt både vad gäller pris och prestanda. Du byter ju oljan för den får inblandning av etanol inte för du slitit ut den därav jag tror biltemas olja är utmärkt. Oljefilter från Volvo och jag tänker att man behöver inte byta filer varje 500mil utan det bör räcka med normala 1500mil.

Alltså lite annorlunda fast ganska förnuftigt resonemang tänker jag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
mats757
4 maj 2021 · 912 Inlägg

Rekommenderade Volvo  0w-30 A5/B5 olja, då är det dä du ska ha. Märke på olja har jag inga synpunkter på.
Det är framför allt A5/B5 som är viktigt!!!

Att exprimentera med andra oljetyper än A5/B5 och tjockare viscositet är som att sätta på 6 cm bredare däck på dina orginalfägar. Visst, hjulen rullar, men hur blir väghållningen. Extrema fall montera 19" däck på 18" fälgar... verkligen inte bra.

Nä håll dig till Volvos rekomendationer. Oljan är beräknad att flöda i de lagerspel som Motortillverkaren konstruerat.
Blir oljan för varm, då är det en oljekylare du ska ha, inte annan olja.

torpis Forummoderator
4 maj 2021 · 10 572 Inlägg

mats757 skrev:
Nä håll dig till Volvos rekomendationer.

Underförstått gå tillbaka till original effekt med original avgasrör osv...

Volvo konstruerar, dimensionerar och förhåller sig till en rad saker. Utsläpp vid kallstart är förmodligen ett viktigt sådant.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
mats757
4 maj 2021 · 912 Inlägg

torpis skrev:

mats757 skrev:
Nä håll dig till Volvos rekomendationer.

Underförstått gå tillbaka till original effekt med original avgasrör osv...

Volvo konstruerar, dimensionerar och förhåller sig till en rad saker. Utsläpp vid kallstart är förmodligen ett viktigt sådant.

Ok måste tydligen förtydliga mig lite....
Gör man förändringar, måste man förstå att det KAN få följder.
För att anknyta till mitt exempel, byter man till bredare däck måste man byta till bredare fälgar också. Liten skillnad går troligtvis bra, men blir det för stor skillnad blir det inte bra.....
Eller som är väldigt vanligt, när man sänker bilen får man sämre förutsättningar för rollcenter. Har det då blivit en förbättring eller försämring?

Byter man till tjockare olja "KANSKE" man måste se över alla lagerspel i motorn.
Flödar det 2 liter eller 4 liter olja genom ett lager per minut? Det är stor skillnad. Varför göra det sämre?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang