Några dumma frågor från en oerfaren :)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 maj 2021 · 17 380 Inlägg

Kan inte ett skit om JEEP förutom nya bilar.

Men älskar TS nick: Silverbielke... Någon har läst/lyssnat på bokserien... Så bra!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Silverbielke
3 maj 2021 · 31 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kan inte ett skit om JEEP förutom nya bilar.

Men älskar TS nick: Silverbielke... Någon har läst/lyssnat på bokserien... Så bra!

Haha har läst samtliga böcker två gånger big_smile

Silverbielke
3 maj 2021 · 31 Inlägg

torsen skrev:

Silverbielke skrev:

Silverbielke skrev:

Hej igen!

Kollade precis växellådsoljan och den låg under minimum så jag behöver fylla på den omgående, försökte googla vart jag enklast kunde köpa MoPar ATF 4+ men verkar inte vara den lättaste att få tag i? Oljan var Svart/grå och luktade inte bränt, luktade som olja eller som lukten på en bilverkstad smile haha.
Görs påfyllningen genom samma rör där mätstickan sitter?

M

Nu blir jag inte klok hehe, när jag kollade växellådsolja så var motorn varm, hade gått igenom samtliga växlar och lät bilen vara på i läget P, fick då resultatet som ni ser på bild 1. (lite olja på tippen under "cold".

Jag stängde av och gick in för att googla efter att köpa olja, gick ut igen efter ca 15 minuter, kollade oljan igen när bilen var avstängd och fick då resultatet så ni ser på bild nr 2? Hur kan det komma sig?

Bild nr: 1
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239781/239781-666f7d274049bbf4d8db844f1614dbce.jpg
Bild nr: 2https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239781/239781-c4494238cd45851df3e43b29377ce00c.jpg


Vad kan ha gått fel vid första "checken"? smile

Tillägg:
Gick nu ut igen och kollade när bilen fått svalna lite, motorn var inte kall men inte varm heller, stickan visar då mellan COLD och HOT ..
Startade bilen och lät den gå i 5 minuter, kollar stickan igen och den är då 99% torr, pyttelite olja längt ut på tippen ..

Ska det inte vara tvärt om? smile

* Talade med en Jeep tekniker nu som tror att det kan vara för lite olja i växellådan, när motorn är igång så jobbar pumparna och därav syns mindre på stickan, när motorn är avstängd så rinner oljan ur pumparna tillbaks och därav visas mer på stickan?

Lita du på JEEP-teknikern.
Så länge det syns lite på stickan är det INGEN fara.
Men växellådan blir lättare överhettad med mindre olja i omlopp i lådan, så det bör åtgärdas snarast.
MoPar ATF 4+ är en helt klar vätska - till skillnad från många andra "osyntetiska" som är klarröda - får dock INTE FÖRVÄXLAS med LHS till Citroen.

Vill minnas att det stod Så länge det syns lite på stickan är det fara utan ordet INGEN tidigare eller läste jag fel? Fick lite små panik när det stod att det är fara.
Jag vill ju fylla på men är inte så pigg på att köra bilen varm om det är för lite i lådan?

Silverbielke
3 maj 2021 · 31 Inlägg

torsen skrev:

Silverbielke skrev:

Silverbielke skrev:

Hej igen!

Kollade precis växellådsoljan och den låg under minimum så jag behöver fylla på den omgående, försökte googla vart jag enklast kunde köpa MoPar ATF 4+ men verkar inte vara den lättaste att få tag i? Oljan var Svart/grå och luktade inte bränt, luktade som olja eller som lukten på en bilverkstad smile haha.
Görs påfyllningen genom samma rör där mätstickan sitter?

M

Nu blir jag inte klok hehe, när jag kollade växellådsolja så var motorn varm, hade gått igenom samtliga växlar och lät bilen vara på i läget P, fick då resultatet som ni ser på bild 1. (lite olja på tippen under "cold".

Jag stängde av och gick in för att googla efter att köpa olja, gick ut igen efter ca 15 minuter, kollade oljan igen när bilen var avstängd och fick då resultatet så ni ser på bild nr 2? Hur kan det komma sig?

Bild nr: 1
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239781/239781-666f7d274049bbf4d8db844f1614dbce.jpg
Bild nr: 2https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239781/239781-c4494238cd45851df3e43b29377ce00c.jpg


Vad kan ha gått fel vid första "checken"? smile

Tillägg:
Gick nu ut igen och kollade när bilen fått svalna lite, motorn var inte kall men inte varm heller, stickan visar då mellan COLD och HOT ..
Startade bilen och lät den gå i 5 minuter, kollar stickan igen och den är då 99% torr, pyttelite olja längt ut på tippen ..

Ska det inte vara tvärt om? smile

* Talade med en Jeep tekniker nu som tror att det kan vara för lite olja i växellådan, när motorn är igång så jobbar pumparna och därav syns mindre på stickan, när motorn är avstängd så rinner oljan ur pumparna tillbaks och därav visas mer på stickan?

Lita du på JEEP-teknikern.
Så länge det syns lite på stickan är det INGEN fara.
Men växellådan blir lättare överhettad med mindre olja i omlopp i lådan, så det bör åtgärdas snarast.
MoPar ATF 4+ är en helt klar vätska - till skillnad från många andra "osyntetiska" som är klarröda - får dock INTE FÖRVÄXLAS med LHS till Citroen.

Uppdatering:
Jag har nu fått koll på varför bild nr 2 visar mer olja med kall motor än vad bild nr 1 visar med varm motor.
När jag kollade stickan (bild 1) så var motor varm och igång.
När jag kollade stickan (bild 2) så var motorn kall och AVSLAGEN.

Kollade nu igen med kall motor men IGÅNG och då visar även den en pytteliten dutt med olja längst ner på stickan under ADD (dock på ena sidan så är det olja en liten bit upp, en droppe ca.

Nu till en fråga som jag inte vet om någon kan svara på men.. Jag måste ju uppenbarligen fylla på ATF+4 olja vilket jag skaffat.. MEN det ska ju göras när bilen är ordentligt varm och även växellådsolja om jag förstår alla forum rätt..
Hur ska jag få upp värmen på hela paketet utan att köra den några mil och råka skada växellådan?
Är lite orolig att överfylla växellådan om jag gör det med kall motor då oljan sedan expanderar?

/ Martina

torsen
3 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Ursäkta Martina om jag förvirrade dig med mitt INTE.
Kontrolläste och ändrade snabbt - trodde jag.
Menar att så länge det syns ytterst lite, men dock LITE olja på stickan, ingen ko på isen.

Pytsa i en ½ liter i taget och kolla nivån.
Motorn behöver inte vara igång vid påfyllningen.

Silverbielke
3 maj 2021 · 31 Inlägg

torsen skrev:
Ursäkta Martina om jag förvirrade dig med mitt INTE.
Kontrolläste och ändrade snabbt - trodde jag.
Menar att så länge det syns ytterst lite, men dock LITE olja på stickan, ingen ko på isen.

Pytsa i en ½ liter i taget och kolla nivån.
Motorn behöver inte vara igång vid påfyllningen.

Haha ingen fara smile
Fungerar den oljan som jag köpte idag tror du?
Petronas tutela ATF+4 (Köpte på Jbil som är en auktoriserad Jeep verkstad.

Om ja, så tänkte jag nu gå ut och fylla på, om jag då ska göra det nu när bilen är kall så startar jag bilen, fyller på 1/2 liter, hoppar in i bilen och går igenom alla växlar och sedan kollar stickan igen? Har jag förstått rätt då? smile

torsen
3 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Jaa!

Silverbielke
3 maj 2021 · 31 Inlägg

torsen skrev:
Jaa!

Tack för all hjälp!
Fyllt på nu, men omöjligt att läsa stickan då det förmodligen är massor av olja i själva röret ner.. stickan blir kladdig lite överallt när man för ner den just nu..får avvakta lite tills det runnit ner antar jag smile

Bör jag kanske göra ett komplett oljebyte i växellådan då oljan var rätt mörk? dock utan lukt av bränt?

Senast redigerat av Silverbielke (3 maj 2021)

torsen
4 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Silverbielke skrev:

torsen skrev:
Jaa!

Tack för all hjälp!
Fyllt på nu, men omöjligt att läsa stickan då det förmodligen är massor av olja i själva röret ner.. stickan blir kladdig lite överallt när man för ner den just nu..får avvakta lite tills det runnit ner antar jag smile

Bör jag kanske göra ett komplett oljebyte i växellådan då oljan var rätt mörk? dock utan lukt av bränt?

Det korta svaret blir: NEJ.
Det långa svaret blir: Alldeles för omfattande, komplicerat och dyrt att byta ALL olja i automatväxellådan.
För detta krävs fullständig isärtagning av lådan.
"Rätt mörk" - men inte svart och illaluktande - motiverar INTE isärtagning för fullständigt oljebyte.

Mitt råd är att göra 3 x 2 lit "oljebyten".

Silverbielke
4 maj 2021 · 31 Inlägg

torsen skrev:

Silverbielke skrev:

torsen skrev:
Jaa!

Tack för all hjälp!
Fyllt på nu, men omöjligt att läsa stickan då det förmodligen är massor av olja i själva röret ner.. stickan blir kladdig lite överallt när man för ner den just nu..får avvakta lite tills det runnit ner antar jag smile

Bör jag kanske göra ett komplett oljebyte i växellådan då oljan var rätt mörk? dock utan lukt av bränt?

Det korta svaret blir: NEJ.
Det långa svaret blir: Alldeles för omfattande, komplicerat och dyrt att byta ALL olja i automatväxellådan.
För detta krävs fullständig isärtagning av lådan.
"Rätt mörk" - men inte svart och illaluktande - motiverar INTE isärtagning för fullständigt oljebyte.

Mitt råd är att göra 3 x 2 lit "oljebyten".

Ursäkta nu tror jag att jag var lite klumpig när jag skrev Komplett oljebyte, jag menade givetvis ett oljebyte där man tar loss tråget under lådan, byter filtret samt packningen, enligt youtube tömmer det bytet ca 40% av oljan vilket var bra då man inte vill byta all olja som blivit svart då enbart nya olja kan orsaka problem i lådan.

Någon som kan rekommendera en mekaniker / verkstad som kan utföra detta i Stockholms området och som har koll?
Alt. skicka en länk till olja, filter och packning? Googlat en del men rätt osäker på filtret och packningen.

Jeep Wrangler Sahara 2011, 3.8L v6

En av de större jeep verkstäderna här som jag var inne och talade med idag verkade kunna mindre om detta byte än jag, (tro det eller ej haha smile) så där fick jag ingen jättebra känsla faktiskt, bland annat fick jag offert på filter + olja + arbete och frågade då om det inte ska vara en packning med också, det var dom säkra på och skulle kolla upp och mycket riktigt visade det sig såklart att även den skulle bytas.

M

Silverbielke
4 maj 2021 · 31 Inlägg

Fråga om TPMS mysterium .. blir inte klok på detta..

Torsdag - Okänt däcktryck i däcken, TPMS varnar och bilfirma fyller på 3,2BAR (TPMS slocknar) 5 däck på bilen.
Söndag - 3,2BAR däcktryck i däcken, TPMS varnar under färd, sänker till 2,5BAR (TPMS varnar fortfarande) 4 däck på bilen, reservdäcket tas bort pga vikt.
Måndag - 2,5BAR däcktryck i däcken, TPMS varnar, Däckia får inte kontakt med NÅGON av de 4 sensorerna. 4 däck på bilen.
Tisdag - 2,5BAR däcktryck i däcken, TPMS varnar, Euromaster byter till 4 nya sensorer och fyller i 2,4BAR. (TPMS varnar när jag lämnar, nu står det dock Tire Low) 4 däck på bilen.
Tisdag - Fyller på från 2.4BAR till 2.7BAR, TPMS varnar återigen Tire Low. 4 däck på bilen.
Efter påfyllningen till 2.7BAR har bilen körts ca 40 minuter, TPMS varnar fortfarande.

torsen
4 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Silverbielke skrev:

torsen skrev:

Silverbielke skrev:
Tack för all hjälp!
Fyllt på nu, men omöjligt att läsa stickan då det förmodligen är massor av olja i själva röret ner.. stickan blir kladdig lite överallt när man för ner den just nu..får avvakta lite tills det runnit ner antar jag smile

Bör jag kanske göra ett komplett oljebyte i växellådan då oljan var rätt mörk? dock utan lukt av bränt?

Det korta svaret blir: NEJ.
Det långa svaret blir: Alldeles för omfattande, komplicerat och dyrt att byta ALL olja i automatväxellådan.
För detta krävs fullständig isärtagning av lådan.
"Rätt mörk" - men inte svart och illaluktande - motiverar INTE isärtagning för fullständigt oljebyte.

Mitt råd är att göra 3 x 2 lit "oljebyten".

Ursäkta nu tror jag att jag var lite klumpig när jag skrev Komplett oljebyte, jag menade givetvis ett oljebyte där man tar loss tråget under lådan, byter filtret samt packningen, enligt youtube tömmer det bytet ca 40% av oljan vilket var bra då man inte vill byta all olja som blivit svart då enbart nya olja kan orsaka problem i lådan.

Någon som kan rekommendera en mekaniker / verkstad som kan utföra detta i Stockholms området och som har koll?
Alt. skicka en länk till olja, filter och packning? Googlat en del men rätt osäker på filtret och packningen.

Jeep Wrangler Sahara 2011, 3.8L v6

En av de större jeep verkstäderna här som jag var inne och talade med idag verkade kunna mindre om detta byte än jag, (tro det eller ej haha smile) så där fick jag ingen jättebra känsla faktiskt, bland annat fick jag offert på filter + olja + arbete och frågade då om det inte ska vara en packning med också, det var dom säkra på och skulle kolla upp och mycket riktigt visade det sig såklart att även den skulle bytas.

M

Ett alternativ är att gå med i JCS,  Jeep Club Sweden, och där fråga efter någon som vill hjälpa dig med bytet.

Gunnar Larsson med firma OFFROAD WORX kör själv JEEP sedan flera år och servar JEEPar åt andra.

Har själv haft bil inlämnad hos honom för några år sedan.

torsen
4 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Silverbielke skrev:
Fråga om TPMS mysterium .. blir inte klok på detta..

Torsdag - Okänt däcktryck i däcken, TPMS varnar och bilfirma fyller på 3,2BAR (TPMS slocknar) 5 däck på bilen.
Söndag - 3,2BAR däcktryck i däcken, TPMS varnar under färd, sänker till 2,5BAR (TPMS varnar fortfarande) 4 däck på bilen, reservdäcket tas bort pga vikt.
Måndag - 2,5BAR däcktryck i däcken, TPMS varnar, Däckia får inte kontakt med NÅGON av de 4 sensorerna. 4 däck på bilen.
Tisdag - 2,5BAR däcktryck i däcken, TPMS varnar, Euromaster byter till 4 nya sensorer och fyller i 2,4BAR. (TPMS varnar när jag lämnar, nu står det dock Tire Low) 4 däck på bilen.
Tisdag - Fyller på från 2.4BAR till 2.7BAR, TPMS varnar återigen Tire Low. 4 däck på bilen.
Efter påfyllningen till 2.7BAR har bilen körts ca 40 minuter, TPMS varnar fortfarande.

Mitt råd: Skit i TPMS och gör som jag gjorde = en bit svart eltejp över lampan!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 maj 2021 · 17 380 Inlägg

Nej nej! Inte tejpa!
Detta är intressant. 4 nya sensor och det fungerar fortfarande inte? Gjorde euromaster ett ingifte av de med (valfritt) instrument? Använder själv en VDO TPMS Pro.
Jag byter själv däck/hjul på just Wrangler ibland (Jaja, den heter Gladiator men samma bil dock i pickis-utförande.) Smackar bara på tofflorna och kör en sväng så hoppar alla sensorer igång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Silverbielke
4 maj 2021 · 31 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nej nej! Inte tejpa!
Detta är intressant. 4 nya sensor och det fungerar fortfarande inte? Gjorde euromaster ett ingifte av de med (valfritt) instrument? Använder själv en VDO TPMS Pro.
Jag byter själv däck/hjul på just Wrangler ibland (Jaja, den heter Gladiator men samma bil dock i pickis-utförande.) Smackar bara på tofflorna och kör en sväng så hoppar alla sensorer igång.

Haha smile
Nej exakt, 4 helt nya sensorer rumt om. Oj jag vet faktiskt inte om de gjorde ett ingifte? Antog att de visste vad som skulle göras efter att de monterat nya sensorer.

Hittade en länk som sa följande:
Om TPMS lampan blinkar en stund innan den börjar lysa fast så är problemet inte sensorerna utan bilens dator?
Mycket riktigt så blinkar min TPMS lampa en stund innan ett fast sken kommer, innebär detta att jag borde kontakta euromaster och be dem gå in via datorn?

Silverbielke
4 maj 2021 · 31 Inlägg

torsen skrev:

Silverbielke skrev:

torsen skrev:
Det korta svaret blir: NEJ.
Det långa svaret blir: Alldeles för omfattande, komplicerat och dyrt att byta ALL olja i automatväxellådan.
För detta krävs fullständig isärtagning av lådan.
"Rätt mörk" - men inte svart och illaluktande - motiverar INTE isärtagning för fullständigt oljebyte.

Mitt råd är att göra 3 x 2 lit "oljebyten".

Ursäkta nu tror jag att jag var lite klumpig när jag skrev Komplett oljebyte, jag menade givetvis ett oljebyte där man tar loss tråget under lådan, byter filtret samt packningen, enligt youtube tömmer det bytet ca 40% av oljan vilket var bra då man inte vill byta all olja som blivit svart då enbart nya olja kan orsaka problem i lådan.

Någon som kan rekommendera en mekaniker / verkstad som kan utföra detta i Stockholms området och som har koll?
Alt. skicka en länk till olja, filter och packning? Googlat en del men rätt osäker på filtret och packningen.

Jeep Wrangler Sahara 2011, 3.8L v6

En av de större jeep verkstäderna här som jag var inne och talade med idag verkade kunna mindre om detta byte än jag, (tro det eller ej haha smile) så där fick jag ingen jättebra känsla faktiskt, bland annat fick jag offert på filter + olja + arbete och frågade då om det inte ska vara en packning med också, det var dom säkra på och skulle kolla upp och mycket riktigt visade det sig såklart att även den skulle bytas.

M

Ett alternativ är att gå med i JCS,  Jeep Club Sweden, och där fråga efter någon som vill hjälpa dig med bytet.

Gunnar Larsson med firma OFFROAD WORX kör själv JEEP sedan flera år och servar JEEPar åt andra.

Har själv haft bil inlämnad hos honom för några år sedan.

Tyvärr verkar den firman gått i konken 2020 hmm

Senast redigerat av Silverbielke (4 maj 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 maj 2021 · 17 380 Inlägg

Kanske det finns en uppdatering av mjukvaran i bilen tillgänglig. Den bör ta 45 minuter.
Bara en spekulation.

Eller så fungerar sensorerna dåligt utan ingifte. Då hittar inte bilen dessa. Vad står det i displayen? Kan du se tryck eller är det bara "--"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Silverbielke
4 maj 2021 · 31 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kanske det finns en uppdatering av mjukvaran i bilen tillgänglig. Den bör ta 45 minuter.
Bara en spekulation.

Eller så fungerar sensorerna dåligt utan ingifte. Då hittar inte bilen dessa. Vad står det i displayen? Kan du se tryck eller är det bara "--"

Oj jag kan omsagt ingenting om det här.. förutom att irritera mig på att lampan lyser!
Vad är ingifte?

Displayen visar ikonen för tpms, sen står det under Tire Low I 2-3 sekunder innan det försvinner och går tillbaks till km siffrorna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang