Motorlampan lyser till och från

Punkterlng
30 april 2021 · 3 Inlägg

Hej!

Det är så att efter jag bytte gasspjäll på min bil (Mercedes A -14 Diesel) hos en auktoriserad verkstad, så har motorlampan börjat lysa till och från.
Första gången den började lysa så lämnade jag in den till samma verkstad och de fick felkod kopplat till gasspjäll, men hittade inget problem och släckte koden.

Sen fortsatte detta hända, motorlampan lyser till och från med några dagars mellanrum. Förra veckan lämnade jag bilen på service och bad de ta en titt på motorlampan igen: samma felkod.

Frågade dem vad de tycker jag ska göra åt problemet eftersom det är ohållbart att lämna bilen på felsökning en gång i veckan till en månadskostnad på 6000kr, men fick inget rakt svar.

Jag kan uppenbarligen inte så mycket om bilar, men om motorlampan tänds gång efter gång efter man har nollat felkoderna, då är det väl faktiskt något som också är fel? Eller hur ska jag annars få bort denna felkod permanent, om nu det är som verkstaden påstår; att inget är fel?

Janneutanb
30 april 2021 · 7 267 Inlägg

Fast har dom bytt gasspjäll och du fortfarande får felkod på den så ska du definitivt inte betala varken felsökning eller reparation då dom tydligen inte lyckats laga den första gången..

Losgard
30 april 2021 · 1 688 Inlägg

Vem stod för delarna?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Punkterlng
30 april 2021 · 3 Inlägg

Gasspjäll byttes på försäkring.

Verkstaden påstår att det inte är fel på gasspjället trots den felkoden som dyker upp titt som tätt.

Punkterlng
3 maj 2021 · 3 Inlägg

Bumpar tråden då jag idag var med om att gaspedalen fastnade i botten under körning, lossnade vid inbromsning. Lite läskigt var det.
Måste ju nästan ha med felkoden på gasspjället att göra?

Hade gärna frågat min verkstad men tilliten är låg just nu, så kollar här först..

Felkoden är P211271

Senast redigerat av Punkterlng (3 maj 2021)

Utmarks-Loke
3 maj 2021 · 5 809 Inlägg

Låter som det är dags att slå näven i bordet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 maj 2021 · 13 669 Inlägg

bra verkstad..  en så kallad delbytar verkstad..  låter spännande.. eftersom dom bevisligen inte lagat felet som fanns från början så är det väll bara att dom löser det.. eftersom det är ett försäkringsärende så är det ju inte riktigt ditt problem att skiten inte fungerar...    om verkstaden tar i mot jobbet och är så ruttna att dom inte kan laga det så är det deras problem.. fråga om dom har någon riktig mekaniker som kan kolla på bilen istället för delbytarna som hållt på med bilen tidigare..

Senast redigerat av Growe (3 maj 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
3 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Punkterlng skrev:
Bumpar tråden då jag idag var med om att gaspedalen fastnade i botten under körning, lossnade vid inbromsning. Lite läskigt var det.
Måste ju nästan ha med felkoden på gasspjället att göra?

Hade gärna frågat min verkstad men tilliten är låg just nu, så kollar här först..

Felkoden är P211271

Du kan ju tipsa verkstaden om www.google.com eftersom man får upp mängder med gasspjällsrelaterade trådar när man söker på felkoden...

Hursom, vad är det för usel verkstad som raderar en felkod och säger att det inte finns nå´t fel? Koden kommer ju just för att där föreligger ett fel. Att radera den och hoppas på det bästa är ju lika effektivt som att tejpa över lampan så den inte syns... Bedrövligt!

Eftersom koden har med gasspjället att göra är det ju ett solklart backjobb på det du lämnat in den för. Betala inte en spänn till innan dom löst det och löser dom det inte bör du kontakta konsumentvägledaren i din kommun alt. Allmänna reklamationsnämnden.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang