Hjälp! Fattar inte riktigt dehär med slutsteg osv

Fellom
3 maj 2021 · 10 Inlägg

Tjenare, fattar alltså inte riktigt dehär med slutsteg å Watt å hur det ska förhålla sig till högtalare osv, tänkte införskaffa mig två såna hära eller något liknande

https://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-s … 4-ohm.html

Vad behöver jag då köpa för slutsteg för att få tillräckligt med ström och få det att fungera?

Borde jag köpa ett slutsteg där jag kan koppla in dem och resten av högtalarna i bilen eller borde jag ha flera slutsteg eller köra högtalarna till stereon och subwoofers till steget?

Tack i förväg, Noah smile

Utmarks-Loke
3 maj 2021 · 5 809 Inlägg

Vill du kunna spela fullt med de där högtalarna skall du ha ett tvåkanalssteg som kan ge 350W RMS i 4 ohm helt enkelt. Men det kommer spela bra med ett mindre steg också, man måste ju inte maxa ut högtalarna helt. Här är ett lite billigare steg som klarar 250W RMS i 4 ohm:

https://www.brl.se/sv/artiklar/edge-eda3502-e7.html

Fellom
3 maj 2021 · 10 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vill du kunna spela fullt med de där högtalarna skall du ha ett tvåkanalssteg som kan ge 350W RMS i 4 ohm helt enkelt. Men det kommer spela bra med ett mindre steg också, man måste ju inte maxa ut högtalarna helt. Här är ett lite billigare steg som klarar 250W RMS i 4 ohm:

https://www.brl.se/sv/artiklar/edge-eda3502-e7.html

Okej tack, om det står 1 Ohm på ett steg, klarar det då allt under 1 Ohm/ allt över eller bara 1 Ohm

Fellom
3 maj 2021 · 10 Inlägg

Fellom skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Vill du kunna spela fullt med de där högtalarna skall du ha ett tvåkanalssteg som kan ge 350W RMS i 4 ohm helt enkelt. Men det kommer spela bra med ett mindre steg också, man måste ju inte maxa ut högtalarna helt. Här är ett lite billigare steg som klarar 250W RMS i 4 ohm:

https://www.brl.se/sv/artiklar/edge-eda3502-e7.html

Okej tack, om det står 1 Ohm på ett steg, klarar det då allt under 1 Ohm/ allt över eller bara 1 Ohm

Om jag vill ha ett steg som fungerar med högtalarna på Max, då behöver jag ett steg som klarar 2x350W 4 Ohm?

Utmarks-Loke
3 maj 2021 · 5 809 Inlägg

Fellom skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Vill du kunna spela fullt med de där högtalarna skall du ha ett tvåkanalssteg som kan ge 350W RMS i 4 ohm helt enkelt. Men det kommer spela bra med ett mindre steg också, man måste ju inte maxa ut högtalarna helt. Här är ett lite billigare steg som klarar 250W RMS i 4 ohm:

https://www.brl.se/sv/artiklar/edge-eda3502-e7.html

Okej tack, om det står 1 Ohm på ett steg, klarar det då allt under 1 Ohm/ allt över eller bara 1 Ohm

Då klarar dom 1 ohm och förmodligen 2-4 ohm också även om du inte får ut samma effekt då. Finns det ens högtalare under 1 ohm? Jag visste inte att det fanns mindre än 2 ohm

Utmarks-Loke
3 maj 2021 · 5 809 Inlägg

Fellom skrev:

Fellom skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Vill du kunna spela fullt med de där högtalarna skall du ha ett tvåkanalssteg som kan ge 350W RMS i 4 ohm helt enkelt. Men det kommer spela bra med ett mindre steg också, man måste ju inte maxa ut högtalarna helt. Här är ett lite billigare steg som klarar 250W RMS i 4 ohm:

https://www.brl.se/sv/artiklar/edge-eda3502-e7.html

Okej tack, om det står 1 Ohm på ett steg, klarar det då allt under 1 Ohm/ allt över eller bara 1 Ohm

Om jag vill ha ett steg som fungerar med högtalarna på Max, då behöver jag ett steg som klarar 2x350W 4 Ohm?

Man kan säga att det fungerar upp till den lägsta siffran, om det nu är högtalarna eller steget som klarar lägst antal watt. Förutsatt att bilens generator, batteri och kablar kan leverera tillräckligt mycket ström. Men man skall inte spela nära gränsen för vad grejerna klarar för det låter inte bra då.

Fellom
3 maj 2021 · 10 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Fellom skrev:

Fellom skrev:

Okej tack, om det står 1 Ohm på ett steg, klarar det då allt under 1 Ohm/ allt över eller bara 1 Ohm

Om jag vill ha ett steg som fungerar med högtalarna på Max, då behöver jag ett steg som klarar 2x350W 4 Ohm?

Man kan säga att det fungerar upp till den lägsta siffran, om det nu är högtalarna eller steget som klarar lägst antal watt. Förutsatt att bilens generator, batteri och kablar kan leverera tillräckligt mycket ström. Men man skall inte spela nära gränsen för vad grejerna klarar för det låter inte bra då.

Okej, men tror du att det steget du gav som förslag räcker? Kanske borde nöja mig med det, om det nu inte behövs å ha dem på Max ändå

Bassiehof
4 maj 2021 · 1 777 Inlägg

Basen har en väldigt låg känslighet (verkningsgrad) på 82 dB, så de kommer att kräva mycket effekt.

Fellom
4 maj 2021 · 10 Inlägg

Bassiehof skrev:
Basen har en väldigt låg känslighet (verkningsgrad) på 82 dB, så de kommer att kräva mycket effekt.

Okej, har du tips på någon bra bas / baslåda?

patrik79
4 maj 2021 · 782 Inlägg

Med 2 av de basar som du länkade så ska du inte ha ett slutsteg som bara klarar av 2x350w i 4 ohm, då finns risk att det går sönder alt att det lämnar väldigt lite effekt.
De basar du länkade har 2 talspolar på 4 ohm var. Två sådana basar kopplas till ett monoblock som klarar 1 ohm. Leta reda på ett monoblock som klarar 1 ohm (eller lägre) impedans. Ju mer "riktiga" watt desto bättre. Bra slutsteg är ofta ganska dyra men de håller länge så att kolla begagnat kan vara ett alternativ.

För att du ska få ut bästa möjliga ljud så skulle jag rekommendera ett slutsteg till de "vanliga" högtalarna och ett till basen och sen rejäla ström-/jordkablar.

Fellom
7 maj 2021 · 10 Inlägg

patrik79 skrev:
Med 2 av de basar som du länkade så ska du inte ha ett slutsteg som bara klarar av 2x350w i 4 ohm, då finns risk att det går sönder alt att det lämnar väldigt lite effekt.
De basar du länkade har 2 talspolar på 4 ohm var. Två sådana basar kopplas till ett monoblock som klarar 1 ohm. Leta reda på ett monoblock som klarar 1 ohm (eller lägre) impedans. Ju mer "riktiga" watt desto bättre. Bra slutsteg är ofta ganska dyra men de håller länge så att kolla begagnat kan vara ett alternativ.

För att du ska få ut bästa möjliga ljud så skulle jag rekommendera ett slutsteg till de "vanliga" högtalarna och ett till basen och sen rejäla ström-/jordkablar.

Okej, tack så mycket för bra svar. Vet hur jag ska göra nu då smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang