Startmotorn i en Kia ceed 1,6 SW 2007

Nikniknik
4 maj 2021 · 5 Inlägg

Jag blir galen, det bara smattrar/knastrar när jag försöker starta, låter som en liten bäbiskulspruta. Starmotorn går inte, så har googlat mig till att det troligen är solenoiden som strular. Batteriet är nästan nytt och fullknökat med power. Men det pinsamma är att jag inte ens hittar startmotorn, VAR sitter den???? Innan jag skruvar ner hela motorn för att komma åt skiten kanske någon vet mer exakt vad som behövs tas bort för att hitta den. Sladdarna från batteriet försvinner bara in någonstans bland alla rör, slangar och skrot. Jag har googlat ihjäl mig, men hittar ändå inte. HJÄLP!

Utmarks-Loke
4 maj 2021 · 5 813 Inlägg

Jag gick in på bildelsbasens hemsida och kollade på bilder. Det ser ut som om starten sitter på framsidan motorn, alltså ut mot kylaren. Det ser vansinnigt trångt ut, du kommer kanske få ta den nerifrån.

Brådhis * Voff voff *
4 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Nikniknik skrev:
Jag blir galen, det bara smattrar/knastrar när jag försöker starta, låter som en liten bäbiskulspruta. Starmotorn går inte, så har googlat mig till att det troligen är solenoiden som strular. Batteriet är nästan nytt och fullknökat med power. Men det pinsamma är att jag inte ens hittar startmotorn, VAR sitter den???? Innan jag skruvar ner hela motorn för att komma åt skiten kanske någon vet mer exakt vad som behövs tas bort för att hitta den. Sladdarna från batteriet försvinner bara in någonstans bland alla rör, slangar och skrot. Jag har googlat ihjäl mig, men hittar ändå inte. HJÄLP!

Helt 100% säker på att batteriet är fulladdat? Det du beskriver låter precis som när det för lite ström... Provat med starthjälp?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nikniknik
5 maj 2021 · 5 Inlägg

Den gick i o f s igång med startkablar, men batteriet är rätt nytt och jag har laddat det fullt.  Mäter 12,8 volt utan spänning på. Men om det funkar med startkablar så kanske det inte kan vara fel på solenoiden/startmotorn...eller???

granadadr
5 maj 2021 · 7 268 Inlägg

låter som du har kasst med ström,, moderna bilar brukar låta så istället för att bara sega ner,,  klicka snabbt å låta konstigt,,

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Mossan1
5 maj 2021 · 2 752 Inlägg

Sitter batterier i motorrummet eller bak i bilen?
Sattes startkablar direkt på batteriet och det fungerade är felet batteriet eller anslutning.
Sattes startkabelminus i motorn som sig bör, skulle jag verkligen kolla upp hur väl det är kontakt vid motorns jordkabel.  En startkabel mellan batteriminus och motorn för test.

Sitter batteriet tex i bagaget, kan det vara:
Batteriet ändå.
Eller en av de båda ledarna som har kontaktproblem. På batteriet eller längs vägen.
Startkablar sätts i sådana fall på speciell pluspunkt där fram och inte på batteriet.  Kan då testas med startkablar på batteriet.

Naturligtvis kan startmotorn vara paj, men då skulle det knappast bli bättre med startkablar från annat batteri.

Batterier som tvärdör är inget nytt.
Även om dom har spänning nyladdade.
Sätt på ljuset en stund och mät hur fort spänningen sjunker.

Senast redigerat av Mossan1 (5 maj 2021)

Nikniknik
5 maj 2021 · 5 Inlägg

Batteriet sitter fram. Det där med att jorda med startkabel ska jag prova i eftermiddag. Smart!

Nikniknik
5 maj 2021 · 5 Inlägg

Mossan1, du är ett geni! Starkabel/jordtest och motorn gick igång på stört😃. Gissar att det bara är att köpa ny jordsladd och sätta mellan minus och chassi då. Jag behöver väl inte ens ta bort den gamla jordkabeln, den sitter lurigt till.
Stort tack för hjälpen!

Mossan1
5 maj 2021 · 2 752 Inlägg

Nikniknik skrev:
Mossan1,
Stort tack för hjälpen!

Kul när det är enkla lösningar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang