Dra ny kabelhärva i bilen inför motorbyte, ALL HJÄLP UPPSKATTAS :)

Karl97
4 maj 2021 · 14 Inlägg

Hej!

Jag gick precis med här så tycker admin att jag postat i fel kategori så är det bara att ta bort det här... smile

Har en helt vanlig Golf mk2 1.8l -89 med RP motor som jag tänkte byta till en mk3 GTI motor för att skoja till det lite.
Jag vill byta till bränsleinsprutning på bilen och frågan är hur man går tillväga på bästa sätt för att all elektronik till motorn och styrsystemet ska funka lika bra i mk2:an när man är klar med projektet.
Ni som dragit härvor tidigare eller har som har lite bättre koll på ämnet får gärna hjälpa mig då jag tyvärr aldrig bytt motorel förut och har allmänt dålig koll för tillfället, men vill gärna lära mig.

Då det uppenbarligen kommer skilja en hel del mellan dem 2 olika styrsystemen, hur gör jag det lättast för mig själv? Ska jag bara rensa ur mk3:an på all kabelstam och försöka koppla in den lite efterhand då jag flyttat över motorn eller hur hade ni gjort??

Båda bilarna är hela och kompletta så allt ska finnas!

Är som sagt mer eller mindre född igår när det gäller bilel och liknande så all hjälp som går att få uppskattas av en nybörjare...
/Mvh Karl

Senast redigerat av Karl97 (4 maj 2021)

Utmarks-Loke
4 maj 2021 · 5 814 Inlägg

När du tar ur mk3:an är det viktigt att du kollar vad varenda kabel går till. Det kommer vara en del lösa grejer som tändspole, styrbox och sånt som bara är att skruva lös och ta ut tillsammans med motorn, men det kommer även vara några kontakter mot karossen. Där kommer du bli tvungen att redan ut vilken ledning som är till tex. startmotor, laddningslampa, motortemp osv. Sedan samma sak på M2 karossen så du vet vad du kan koppla in direkt. Men en del kommer inte vara kompatibelt och då kommer du bli tvungen att modda det.

Karl97
4 maj 2021 · 14 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
När du tar ur mk3:an är det viktigt att du kollar vad varenda kabel går till. Det kommer vara en del lösa grejer som tändspole, styrbox och sånt som bara är att skruva lös och ta ut tillsammans med motorn, men det kommer även vara några kontakter mot karossen. Där kommer du bli tvungen att redan ut vilken ledning som är till tex. startmotor, laddningslampa, motortemp osv. Sedan samma sak på M2 karossen så du vet vad du kan koppla in direkt. Men en del kommer inte vara kompatibelt och då kommer du bli tvungen att modda det.

Först och främst så tackar och bockar för svar big_smile
Sen undrar jag hur det kommer gå med säkringscentral och styrbox.. blir inte det ett himla skarvande och donande? smile Eller brukar man byta ut dom helt? Nu är det bara 4 års skillnad mellan golfarna, men vad vet jag???

Senast redigerat av Karl97 (4 maj 2021)

Utmarks-Loke
5 maj 2021 · 5 814 Inlägg

Det kanske bara är fyra år mellan dom, men det är två olika generationer så de är helt olika. Men styrboxen hänger nog med den nya motorn helt enkelt, de är de andra anslutningarna du kommer få skarva

Karl97
10 maj 2021 · 14 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det kanske bara är fyra år mellan dom, men det är två olika generationer så de är helt olika. Men styrboxen hänger nog med den nya motorn helt enkelt, de är de andra anslutningarna du kommer få skarva

Har du ett kopplingsschema till båda motorerna som jag kan få titta på?

Utmarks-Loke
10 maj 2021 · 5 814 Inlägg

Karl97 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det kanske bara är fyra år mellan dom, men det är två olika generationer så de är helt olika. Men styrboxen hänger nog med den nya motorn helt enkelt, de är de andra anslutningarna du kommer få skarva

Har du ett kopplingsschema till båda motorerna som jag kan få titta på?

Nej, har inget sånt. Men det brukar gå att googla fram.

Karl97
10 maj 2021 · 14 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Karl97 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det kanske bara är fyra år mellan dom, men det är två olika generationer så de är helt olika. Men styrboxen hänger nog med den nya motorn helt enkelt, de är de andra anslutningarna du kommer få skarva

Har du ett kopplingsschema till båda motorerna som jag kan få titta på?

Nej, har inget sånt. Men det brukar gå att googla fram.

Okej. Har du någon aning om man kan återanvända mk2-lådan igen när jag ändå ska byta koppling?

Utmarks-Loke
10 maj 2021 · 5 814 Inlägg

Karl97 skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Karl97 skrev:

Har du ett kopplingsschema till båda motorerna som jag kan få titta på?

Nej, har inget sånt. Men det brukar gå att googla fram.

Okej. Har du någon aning om man kan återanvända mk2-lådan igen när jag ändå ska byta koppling?

Vet ej.

patrik79
11 maj 2021 · 782 Inlägg

Karl97 skrev:
Okej. Har du någon aning om man kan återanvända mk2-lådan igen när jag ändå ska byta koppling?

Jag håller på att skruva lite golf 1 och golf 3 gti motor just nu. Är det 8v eller 16v du ska ha i?
På 8v så ska växellådan passa från golf 2 till golf 3s motor. Jag tror dock inte kopplingen som sitter på golf 3ans motor passar på 2ans växellåda, min gjorde inte det... De sista 8v mk3orna hade grövre ingående axel.

Nu bygger jag med mc-förgasare istället för insprutet men jag tyckte inte elen verkar speciellt krånglig på mk3ans motor... Med två kopplingsschema, lite bilder och en del tänk så fixar man att koppla ihop det där även utan erfarenhet.

Karl97
11 maj 2021 · 14 Inlägg

patrik79 skrev:
Är det 8v eller 16v du ska ha i?

Ska slänga i en 8v smile
Vill ha lite mer studs i maskineriet när man ändå ska byta koppling cool
Plus så har jag införskaffat mig en skrot gti som ändå bara kommer stå och ruttna

Senast redigerat av Karl97 (11 maj 2021)

Karl97
13 maj 2021 · 14 Inlägg

Var sitter styrenheten på mk3? På mk2 sitter den mycket mer åtkomligt över torpedväggen

Utmarks-Loke
13 maj 2021 · 5 814 Inlägg

Den sitter på torpedväggen på Mk3 också kan man säga, fast högre upp och innanför kåpor. Uppe nästan vid torkarmotorn kan man nog säga.

Karl97
13 maj 2021 · 14 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Den sitter på torpedväggen på Mk3 också kan man säga, fast högre upp och innanför kåpor. Uppe nästan vid torkarmotorn kan man nog säga.

Okej ska kolla kablarna nu. Har börjat beta av kontakter och lättare saker som inte går att göra fel på

Karl97
13 maj 2021 · 14 Inlägg

Skulle behöva en haynes bok eller nåt för att förtydliga vad allt heter. Till exempel den blå kontakten som sitter på insprutet
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239825/239825-da437694edad52d3c1fe7e68cf863565.jpg
Vad är detta?

Senast redigerat av Karl97 (13 maj 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang