Fel motoremblem - köpa bil

jakeplisken
5 maj 2021 · 9 Inlägg

Hej!

Vart o titta på en bil jag är spekulant på, SAAB 9-3.
Blev inget köp då jag inte fick klarhet i varför det satt fel motoremblem på bakluckan, det stod 2.0t på bilen men enl transportstyrelsen ska det vara en 1.8t, och det var så säljaren marknadsförde den.
Är bekant med att det är samma motor men olika mjukvara, men oavsett så ska det ju ändå vara rätt emblem.
Min farhåga är då att bilen ev krockats och att man bytt baklucka, alternativt att den varit trimmad eller liknande och slitits på ett annat sätt.

Transportstyrelsen anger inte exakt om det är 1.8t eller 2.0t men anger effekten som motsvarande de övriga 1.8t jag kollat på.

Säljaren (bilhandlare) kunde inte svara på det och hittade inte kontaktuppgifter till tidigare ägare.

Bilen i övrigt är intressant.
Hur ska jag förhålla mig till detta?

torsen
5 maj 2021 · 7 202 Inlägg

Klart du inte ska köpa en bil med fel emblem på bakluckan!

zzr94092
5 maj 2021 · 4 378 Inlägg

Nej fan,det är för riskabelt!!!

Brådhis * Voff voff *
5 maj 2021 · 10 245 Inlägg

Be säljaren ta bort emblemet innan köp så är problemet löst...?

Är bilen fin i övrigt och med vettig historik spelar det väl ingen roll? Är bakluckan bytt så är den, men har den rätt färg och passar spelar väl inte det heller någon roll...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
5 maj 2021 · 7 270 Inlägg

hahahaha,, så du hoppade en bil pga ett emblem ??  jaja smile   Håller med Brådhis smile
fatta vad jobbigt en BMW köpare skulle ha om det satt m emblem på den smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
jakeplisken
5 maj 2021 · 9 Inlägg

Bilen var relativt fin i övrigt.

Min tanke är att om bilen varit krockad och luckan är bytt pga det så sänker det värdet ganska mkt pga ev dolda fel som uppstått i krocken. Även om allt ser o funkar ok ut nu. Möjligt att jag är överdrivet noga.

Lucif3r
5 maj 2021 · 2 183 Inlägg

Finns ju massvis med anledningar till att emblemet kan vara bytt. Det vanligaste är väl att luckan rostat, och man har bara tagit första bästa i rätt färg från skroten och skitit i vad som står på emblemet.

Nåja, en köpare som hänger upp sig på ett emblem är ingen jag skulle vilja göra affär med iaf. Snacka om att hänga upp sig på skitsaker...

Brådhis * Voff voff *
5 maj 2021 · 10 245 Inlägg

jakeplisken skrev:
Bilen var relativt fin i övrigt.

Min tanke är att om bilen varit krockad och luckan är bytt pga det så sänker det värdet ganska mkt pga ev dolda fel som uppstått i krocken. Även om allt ser o funkar ok ut nu. Möjligt att jag är överdrivet noga.

Tänk om nästa bil varit krockad fram och dom satt på rätt emblem, då får du aldrig veta det... smile

Någon kan faktiskt ju lika gärna backat in i sin släpvagn och fått luckan bytt, det sänker inte värdet och risken för dolda fel är obefintlig.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
viccoA
5 maj 2021 · 3 109 Inlägg

Värdet sänks inte pga emblemet eller att den någon gång varit krockad och lagad, om den är lagad så att det ser bra ut och bilen går bra.

Du ska akta dig för 1.8i (annan styrning, motor och växellåda) fortfarande hållbar men mycket tråkigare. Som du är inne på så var 1.8t och 2.0t ungefär samma grej så inte någon större deal.

Tobzter
5 maj 2021 · 3 144 Inlägg

Sitter ju rätt emblem är ju en 2.0 smile de är ju alla .
Tidigare ägare kanske  bara byte  märke för att 1.8 är den ju inte så han vill att de ska stå 2.0 smile .

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
candyweiss
6 maj 2021 · 863 Inlägg

Det var kanske emblemet som var rätt och allt annat var bytt på bilen?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
uhlin
6 maj 2021 · 2 831 Inlägg

Säger som andra, hänga upp sig på ett emblem och tro direkt nåt är fuffens och dolt problem?  Saab är väl ett enda stort dolt problem! Hehe.

Åtminstone dom jag haft.

torsen
6 maj 2021 · 7 202 Inlägg

I slutet på 80-talet och början på 90-talet kunde man, mot smärre tillägg, få sin MB 124 utan motoremblem på bakluckan.
Fanns då inga hål i bakluckan, därför merkostnaden.
En del ville inte skämmas för att de bara hade en 200.
Andra ville inte skryta med en 300 och väcka ont blod.
Jag hade en 124 200 snik som tjänstebil - UTAN AC.
Gick under 7½ basbelopp med någon hundring, som var företagets max för tjänstebilar.
5-växlad låda var enda tillägget.
Drag monterades efteråt i s m 1:a  service.
Vinterhjul togs ut vid 2:a service.
Så gjorde ALLA på den tiden

jakeplisken
6 maj 2021 · 9 Inlägg

Ni som tyckte att man självklart inte ska köpa den, hur resonerade ni?

candyweiss
6 maj 2021 · 863 Inlägg

jakeplisken skrev:
Ni som tyckte att man självklart inte ska köpa den, hur resonerade ni?

Pga det felaktiga emblemet då menar du?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
jaka54
6 maj 2021 · 5 682 Inlägg

Hej!
Har du frågat ägaren varför det satt ett "felaktigt" emblem bak?

Brådhis * Voff voff *
6 maj 2021 · 10 245 Inlägg

jakeplisken skrev:
Hej!

Vart o titta på en bil jag är spekulant på, SAAB 9-3.
Blev inget köp då jag inte fick klarhet i varför det satt fel motoremblem på bakluckan, det stod 2.0t på bilen men enl transportstyrelsen ska det vara en 1.8t, och det var så säljaren marknadsförde den.
Är bekant med att det är samma motor men olika mjukvara, men oavsett så ska det ju ändå vara rätt emblem.
Min farhåga är då att bilen ev krockats och att man bytt baklucka, alternativt att den varit trimmad eller liknande och slitits på ett annat sätt.

Transportstyrelsen anger inte exakt om det är 1.8t eller 2.0t men anger effekten som motsvarande de övriga 1.8t jag kollat på.

Säljaren (bilhandlare) kunde inte svara på det och hittade inte kontaktuppgifter till tidigare ägare.

Bilen i övrigt är intressant.
Hur ska jag förhålla mig till detta?

jaka54 skrev:
Hej!
Har du frågat ägaren varför det satt ett "felaktigt" emblem bak?

smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jakeplisken
7 maj 2021 · 9 Inlägg

candyweiss skrev:

jakeplisken skrev:
Ni som tyckte att man självklart inte ska köpa den, hur resonerade ni?

Pga det felaktiga emblemet då menar du?

Ja

Hamilton
7 maj 2021 · 8 864 Inlägg

Dekaltrimmad så inget att oroa sig över, att avstå bara för emblemet låter långsökt

Fotograf på tierpidag.se
granadadr
7 maj 2021 · 7 270 Inlägg

älskar trådskaparen smile  denna tråden var den roligaste på länge smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang