Vilken Rav4?

Wille_vh
5 maj 2021 · 30 Inlägg

Hej,

Ska sälja pärlan nu (Fiesta 1.25, 2011) då vi får barn om två månader och det är riktigt tight med barnvagn i denna.

Vi vill ha en lite ballare bil tåls att erkänna, Fiestan i all ära, men som 29 samt 30 åringar känner vi oss lite som ett pensionärspar i bilen. Dock har den otrolig fördelar en så liten och billig bil att äga.

Var ju inne på att bara blåsa på med en gammal Pajero eller liknande, men kloka som ni var i ett tidigare inlägg avråddes jag skarpt.

En vän kunde sälja sin fina V70 med 18 k (enda ägaren) från 2005. Den var i jäkligt bra skick förutom en kosmetisk buckla. Men där gick gränsen enligt frugan. Hon sa att hon kunde tänka sig vilken bil som helst, men inte en med bucklor på menade hon. Hennes snälla farfar hade ägt en likadan när hon var liten, så hon menade att även denna skulle kännas för pensionärig (Jag var dock helt fine med den). 

Men nu är jag mitt i den värsta röran gällande beg-marknaden. Jag tror jag kan sälja fiestan för ca 50 k (7000 mil, 1 ägare, vinterhjul). Nu har jag till slut förstått att en förhoppningsvis pålitlig bil på begagnatmarknaden är en japanare i bra skick.

Vi vågsurfar och gör mycket dags-äventyr, så vill gärna ha en SUV, med takräcke osv. Så RAV4 har tilltalat mig. Den bör man ju kunna ha både barnvagn i bagageluckan, och ett par brädor på taket.

Efter lite snabb research menar en kille på youtube att RAV4 "premium years" är mellan 2004-2005. Detta måste väl då vara generation 2?

Vad har ni att säga om RAV4 för det jag söker? Jag tänker prisintervallen 50-80 tkr? Är det en rimlig summa om jag kikar på årsmodeller 2004 och ett par åt framåt? Förstår att man inte bara ska kika på miltalet (men vad är en bra fingervisning där), helst har jag ju automat, mer är manuell mer pålitlig? Någon speciell motor att söka på, eller annan kunskap ni sitter på?

Stort tack för ni läst och den eventuella hjälp ni delar med er utav.

Hälsningar,

Wille

Senast redigerat av Wille_vh (5 maj 2021)

Brådhis * Voff voff *
5 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Toyota över lag är ju bland det driftsäkraste du kan köra. Så det handlar nog mest om att välja en färg och modell man gillar och sedan handla ett exemplar med bra historik... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
5 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Håller med Brådis - bara att välja färg!
Enda alternativet är Honda CR-V!
Inte för inte världens mest sålda SUV.
Marginellt bättre än RAV-4 i kvalitetstester, tillsammans med Subaru.
Räkna heller inte bort Mazda.
RAV-4:ans stora fördel är att den är så låg - bra om man tex har hund som ska hoppa i och ur bilen -  men ingen fördel på dålig väg!

xXSammy
5 maj 2021 · 6 566 Inlägg

Oavsett bil ni kollar på så ta med en barnvagn och kolla så den passar i bagaget, en SUV är ganska "liten". (Fiestan är såklart mindre)

Annat alternativ är att köpa en kombi och sedan köpa en SUV när barnvagnen inte behövs längre

Senast redigerat av xXSammy (5 maj 2021)

De/Dem
Putteliten
5 maj 2021 · 9 068 Inlägg

Som ovan säger, ta med barnvagnen när ni provar bil.
Toyota är som sagt driftsäkra och i alla fall deras mindre bilar är billiga att serva på verkstad.
En Honda kan jag rekomendera att ni åker till en handlare och kikar på först, dom har väldigt smarta och roliga lösningar gällande packning och lastning.

Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Wille_vh
5 maj 2021 · 30 Inlägg

Tack för input! Låter bra tycker jag. Har ni några åsikter kring miltal, när är ”för långt” för en Rav4 skulle ni säga (om det ens går att säga så?). Är alla årsmodeller ok, eller något år man bör undvika?

Brådhis * Voff voff *
5 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Wille_vh skrev:
Tack för input! Låter bra tycker jag. Har ni några åsikter kring miltal, när är ”för långt” för en Rav4 skulle ni säga (om det ens går att säga så?). Är alla årsmodeller ok, eller något år man bör undvika?

Jag skulle säga att skicket är viktigare än milen. Är den servad och välvårdad väger det tyngre än om den gått kort eller långt.

Men visst, har den gått 39000 mil så har den väl iaf i teorin mindre att ge än en som gått 23000 mil. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
6 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Om det är utrymme för barnvagn, 3-hjuling, barnsäng m m ska ha du tveklöst välja CR-V.
Med tiden kanske även hundbur?
Rymmer nästan 1½ gång så mycket som nya Volvo V90 men är ändå närmare ½-metern kortare än nya V90.
Vi Bilägare hade för något år sedan en sammanställning över bilars bagageutrymme.
Endast typ Berlingo/Partner har större bagageutrymme!
Dessutom har CR-V reservhjul.

Wille_vh
6 maj 2021 · 30 Inlägg

Bra poäng, CR-V verkar ju vid en första anblick ligga bättre i pris. Vad är CR-Vs fördelar jämfört med RAV4 och tvärtom?

RAV4 är ju relativt högt beg.pris (pga. att det är en bra och populär bil antar jag)

Wille_vh
6 maj 2021 · 30 Inlägg

https://www.blocket.se/annons/stockholm … e/95062585

Vad tror ni om denna, ägd av en äldre man. Förmodligen ganska väl omhändertagen. Lite skitig kosmetiskt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 maj 2021 · 17 376 Inlägg

Wille_vh skrev:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/toyota_rav4_2_0__en_agare/95062585

Vad tror ni om denna, ägd av en äldre man. Förmodligen ganska väl omhändertagen. Lite skitig kosmetiskt.

Verkar vara riktigt bra. Samma ägare sedan juni 2006. Inga ombesiktningar. Nja, hade nog slått till på den.
Gör klart för säljaren att du kan ge 60k och köpa den rakt av utan krångel efter ni tittat & provkört. Sånt är lockande. Besvärliga köpare finns det gott om.

Historik:
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XZA349

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
6 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Ett hum om priset får du genom www.bilpriser.se
Uppgifter om bilen via www.biluppgifter.se och www.car.info.se samt www.transportstyrelsen.se
Alla 4 kostnadsfria.
Transportstyrelsen ger dig den inte så oviktiga uppgiften om bilen belastad med kredit.
Många anser att bilpriser värderar lite lågt.
Gå INTE in på Carfax och betala dyrt för ovederhäftiga uppgifter - om du inte ska importera från USA, Brasilien eller Indien.

Sist men inte sist, skit i lite stenskott och några dörruppslag efter stormarknadsparkeringar, och se i stället till att du sitter bra och du trivs med bilen och att den ger "HABEGÄR"!

Brådhis * Voff voff *
6 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Gör klart för säljaren att du kan ge 60k och köpa den rakt av utan krångel efter ni tittat & provkört. Sånt är lockande. Besvärliga köpare finns det gott om.

torsen skrev:
Ett hum om priset får du genom www.bilpriser.se

Sist men inte sist, skit i lite stenskott och några dörruppslag efter stormarknadsparkeringar, och se i stället till att du sitter bra och du trivs med bilen och att den ger "HABEGÄR"!

Där har du ett bra tips från Hybrid_ och ett exempel på hur man blir en krånglig köpare av Torsen. big_smile Det finns ingenting som får iaf mig att lägga på luren eller radera mailet så fort som folk som direkt påpekar att bilen är för dyr för att dom minsann sett på Bilpriser.se att den borde vara billigare... En tjänst som räknar ut snittpriser utifrån publicerade annonser.

I övrigt ska du självklart inte strunta i dörruppslag eller icke skyddade stenskott. Sådant tyder på dåligt skött bil och ger ofta rost i framtiden. Köp en fin bil istället! Dom finns, så det finns ingen anledning att köpa dåligt skötta bilar. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang