Problem med TPMS, Jeep Wrangler 2011 3.8L V6

Silverbielke
5 maj 2021 · 31 Inlägg

TPMS mysterium .. blir inte klok på detta..

Torsdag - Okänt däcktryck i däcken, TPMS varnar och bilfirma fyller på 3,2BAR (TPMS slocknar) 5 däck på bilen.
Söndag - 3,2BAR däcktryck i däcken, TPMS varnar under färd, sänker till 2,5BAR (TPMS varnar fortfarande) 4 däck på bilen, reservdäcket tas bort pga vikt.
Måndag - 2,5BAR däcktryck i däcken, TPMS varnar, Däckia får inte kontakt med NÅGON av de 4 sensorerna. 4 däck på bilen.
Tisdag - 2,5BAR däcktryck i däcken, TPMS varnar, Euromaster byter till 4 nya sensorer och fyller i 2,4BAR. (TPMS varnar när jag lämnar, nu står det dock Tire Low) 4 däck på bilen.
Tisdag - Fyller på från 2.4BAR till 2.7BAR, TPMS varnar återigen Tire Low. 4 däck på bilen.
Efter påfyllningen till 2.7BAR har bilen körts ca 40 minuter, TPMS varnar fortfarande.
Onsdag - Euromaster programmerar om och testkör, TPMS varnar fortfarande och Euromaster säger att de inte kan göra mer.
Onsdag - Däckia utför 2 om programmeringar och för in sensorerna via OBD? uttaget och modulen säger att inläsningen lyckades. Kör bilen med 2,7BAR och TPMS varnar fortfarande "Tire Low", vi ökar till 3.0BAR och testar igen, samma problem kvarstår.

Enligt Jeep så ska bilen köras ca 20 minuter i ca 24km/h efter påfyllda/åtgärd för att reseta systemet, kört bilen längre än 20 minuter men lampan lyser fortfarande.

Finns det någon som har en teori?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2021 · 17 380 Inlägg

Eftersom du har sensorer i hjulen ska det finnas i menyerna exakt vilket tryck varje däck har. Hittat den menyn?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Silverbielke
5 maj 2021 · 31 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Eftersom du har sensorer i hjulen ska det finnas i menyerna exakt vilket tryck varje däck har. Hittat den menyn?

Finns tydligen ingen meny för det i en Jeep Wrangler 2011. Står absolut ingenting om det i instruktionsboken heller.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2021 · 17 380 Inlägg

Hm.
Kan du hitta någon verkstad som har en avläsare och kan kolla lite snabbt?
Själva apparaten ser ut som en stor handdator och hålls mot ventilen på hjulet och sen ska man se exakt tryck i dess display. Jag kan förvisso ta ett foto imorgon på hur det ser ut.

Men du kanske har ett enklare system. Då är jag lost in space...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Silverbielke
5 maj 2021 · 31 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hm.
Kan du hitta någon verkstad som har en avläsare och kan kolla lite snabbt?
Själva apparaten ser ut som en stor handdator och hålls mot ventilen på hjulet och sen ska man se exakt tryck i dess display. Jag kan förvisso ta ett foto imorgon på hur det ser ut.

Men du kanske har ett enklare system. Då är jag lost in space...

Däckia läste idag av alla sensorer 2 gånger med just en sån handdator, han programmerade om dem och sen läste in dom med OBD i bilen som tacksamt sa att inläsningen lyckades. Ändå lyser lampan....

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2021 · 17 380 Inlägg

Silverbielke skrev:

Hybrid_ skrev:
Hm.
Kan du hitta någon verkstad som har en avläsare och kan kolla lite snabbt?
Själva apparaten ser ut som en stor handdator och hålls mot ventilen på hjulet och sen ska man se exakt tryck i dess display. Jag kan förvisso ta ett foto imorgon på hur det ser ut.

Men du kanske har ett enklare system. Då är jag lost in space...

Däckia läste idag av alla sensorer 2 gånger med just en sån handdator, han programmerade om dem och sen läste in dom med OBD i bilen som tacksamt sa att inläsningen lyckades. Ändå lyser lampan....

Låter som ett helt korrekt förfarande.
Så: Vad ända in i helv... är det som inte vill lira.

Jag har inga mer ideér i nuläget. Läsaren sa att alla sensorer visar ungefär samma tryck?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
5 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Min HELT NYA JEEP kunde märkesverkstaden inte inte släcka TPMS-lampan på.
Varför då hålla på och kriga med en BEGAGNAD JEEP?
Sätt en tejpbit över!!!!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 maj 2021 · 17 380 Inlägg

torsen skrev:
Min HELT NYA JEEP kunde märkesverkstaden inte inte släcka TPMS-lampan på.
Varför då hålla på och kriga med en BEGAGNAD JEEP?
Sätt en tejpbit över!!!!

Jag kan gifta in systemet på en helt ny Jeep. Då borde en verkstad kunna fixa samma sak.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Silverbielke
5 maj 2021 · 31 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Min HELT NYA JEEP kunde märkesverkstaden inte inte släcka TPMS-lampan på.
Varför då hålla på och kriga med en BEGAGNAD JEEP?
Sätt en tejpbit över!!!!

Jag kan gifta in systemet på en helt ny Jeep. Då borde en verkstad kunna fixa samma sak.

Enligt ett jeep forum från USA så har Wranglern haft två olika MHz frekvenser på sina sensorer beroende på årsmodell.

Fick en länk av en kille där som visar denna text:
Type of TPMS frequency:

315 MHz for years 2007-2012
433 MHz for years 2013-2020
Years 2009 & 2010 use both 315 MHz and 433 MHz frequencies


Länk: https://www.ateq-tpms.com/en-us/article … -wrangler/

Jag vet att sensorerna som sattes i här om dagen var 433 MHz, vad jag kan läsa ur artikeln ovan så ska jag inte ha 433 utan 315?
Min Wrangler är tillverkad 2010, uttagen 2011.

torsen
6 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Silverbielke skrev:

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:
Min HELT NYA JEEP kunde märkesverkstaden inte inte släcka TPMS-lampan på.
Varför då hålla på och kriga med en BEGAGNAD JEEP?
Sätt en tejpbit över!!!!

Jag kan gifta in systemet på en helt ny Jeep. Då borde en verkstad kunna fixa samma sak.

Enligt ett jeep forum från USA så har Wranglern haft två olika MHz frekvenser på sina sensorer beroende på årsmodell.

Fick en länk av en kille där som visar denna text:
Type of TPMS frequency:

315 MHz for years 2007-2012
433 MHz for years 2013-2020
Years 2009 & 2010 use both 315 MHz and 433 MHz frequencies


Länk: https://www.ateq-tpms.com/en-us/article … -wrangler/

Jag vet att sensorerna som sattes i här om dagen var 433 MHz, vad jag kan läsa ur artikeln ovan så ska jag inte ha 433 utan 315?
Min Wrangler är tillverkad 2010, uttagen 2011.

Aha, det förklarar varför den har den gamla 3.8-lit motorn och inte den nya 3.6-lit motorn.
Man kan säga att fr o m 2011 en helt ny generation JK som är förbättrad/förstärkt - inte BARA nya motorn!
Frågade dig i en annan tråd om årsmodellen, men fick inget svar.
2010:orna av JK såldes ut rätt förmånligt när 2011 kom.
Analogt med att TJ -06 av Hedins såldes ut för 80.000:- i Sahara-utförande med HT.
Även KJ -06 såldes ut billigt när KK kom.
Har ägt både TJ -06 och KJ -06, den senare köpt helt ny hos VEHO BIL med över 150.000:- nedsatt pris.
Ursäkta lite o t.

Silverbielke
6 maj 2021 · 31 Inlägg

torsen skrev:

Silverbielke skrev:

Hybrid_ skrev:

Jag kan gifta in systemet på en helt ny Jeep. Då borde en verkstad kunna fixa samma sak.

Enligt ett jeep forum från USA så har Wranglern haft två olika MHz frekvenser på sina sensorer beroende på årsmodell.

Fick en länk av en kille där som visar denna text:
Type of TPMS frequency:

315 MHz for years 2007-2012
433 MHz for years 2013-2020
Years 2009 & 2010 use both 315 MHz and 433 MHz frequencies


Länk: https://www.ateq-tpms.com/en-us/article … -wrangler/

Jag vet att sensorerna som sattes i här om dagen var 433 MHz, vad jag kan läsa ur artikeln ovan så ska jag inte ha 433 utan 315?
Min Wrangler är tillverkad 2010, uttagen 2011.

Aha, det förklarar varför den har den gamla 3.8-lit motorn och inte den nya 3.6-lit motorn.
Man kan säga att fr o m 2011 en helt ny generation JK som är förbättrad/förstärkt - inte BARA nya motorn!
Frågade dig i en annan tråd om årsmodellen, men fick inget svar.
2010:orna av JK såldes ut rätt förmånligt när 2011 kom.
Analogt med att TJ -06 av Hedins såldes ut för 80.000:- i Sahara-utförande med HT.
Även KJ -06 såldes ut billigt när KK kom.
Har ägt både TJ -06 och KJ -06, den senare köpt helt ny hos VEHO BIL med över 150.000:- nedsatt pris.
Ursäkta lite o t.

De gamla sensorerna visade sig dock vara 433Mhz så det är det bilen vill ha.. även talat med Jeep som bekräftat det.
Något annat är på tok..

Bassiehof
6 maj 2021 · 1 777 Inlägg

Jag ringde bilprovningen och frågade om de kollade tpms. Nej.

Silverbielke
6 maj 2021 · 31 Inlägg

Bassiehof skrev:
Jag ringde bilprovningen och frågade om de kollade tpms. Nej.

Hehe jag googlade faktiskt det också och precis som du säger så ger det inte en 2a.
Detta är mer ett irritations-problem, jag blir väldigt insatt i att lösa saker som inte fungerar som det ska även om de i praktiken inte påverkar själva bilen eller körningen smile

torsen
7 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Tycker du ska sluta fokusera på TPMS och i stället koncentrera dig på knutkorsen i drivaxlarna fram samt i kardanaxlarna.
Där har du din JEEPs akilleshäl - som kan vålla stora problem om de havererar.

Kolla även bakre kardanaxeln så den inte är vriden.
Har hänt på din modell.
Inte ovanlig följd av hårda accelerationer med enbart bakhjulsdrift, stora däck och asfaltunderlag.

Och du - din JEEP är inte 2011, utan den äldre generationen, eftersom den har den gamla 3.8 litersmotorn.
En hel del saker skiljer mellan din gamla och den nyare JK.
Tänk på det när du beställer reservdelar.

Silverbielke
8 maj 2021 · 31 Inlägg

torsen skrev:
Tycker du ska sluta fokusera på TPMS och i stället koncentrera dig på knutkorsen i drivaxlarna fram samt i kardanaxlarna.
Där har du din JEEPs akilleshäl - som kan vålla stora problem om de havererar.

Kolla även bakre kardanaxeln så den inte är vriden.
Har hänt på din modell.
Inte ovanlig följd av hårda accelerationer med enbart bakhjulsdrift, stora däck och asfaltunderlag.

Och du - din JEEP är inte 2011, utan den äldre generationen, eftersom den har den gamla 3.8 litersmotorn.
En hel del saker skiljer mellan din gamla och den nyare JK.
Tänk på det när du beställer reservdelar.

Ja den där lampan får nog vara där! Det hände dock något igår som var underligt.
Kört ca 40 minuter och plötsligt börjar den blinka i 60-75 sekunder för att sedan återgå till fast sken.
Direkt efter den blinkat så tycker jag att bilen börjar vibrera / skumpa från bak, det känns i förarstolen..

Stannar och kollar alla däcken, alla har bra med luft och är runda och fina.
När jag nu startar bilen så blinkar inte TPMS lampan i 10 sek som tidigare utan i 60-75 sekunder innan den förblir tänd, och texten "Tire Low" är också borta.

Dock är känslan från bak kvar, känns på lägre hastigheter eller under 70 efter man släppt gasen.. rullar man riktigt långsamt känns de nästan som att man skulle ha punka eller en stor bula på ett däck?
Känns tydligt när man släpper gasen och bilen får rulla, då känns det i sätet och i "bak".

Senast redigerat av Silverbielke (8 maj 2021)

torsen
8 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Vad har du för däck?
Har för mig att du i en annan tråd skrev att det var stora grova terrängdäck.
Interaco Super Swamper TSL MT och Kumho KL71 är "hopplösa" att balansera.
Har haft dubbelt av dem båda på Wrangler, Defender, Samurai och GeländeWagen.
Alldeles utmärkta i "spenaten" men "håller inte" balanseringen p g a det mjuka gummit.

Silverbielke
8 maj 2021 · 31 Inlägg

torsen skrev:
Vad har du för däck?
Har för mig att du i en annan tråd skrev att det var stora grova terrängdäck.
Interaco Super Swamper TSL MT och Kumho KL71 är "hopplösa" att balansera.
Har haft dubbelt av dem båda på Wrangler, Defender, Samurai och GeländeWagen.
Alldeles utmärkta i "spenaten" men "håller inte" balanseringen p g a det mjuka gummit.

Jag har Comforser CF3000 35x12.50R17LT

Den här vibrerande känslan har inte funnits tidigare utan uppkom igår.
Kan det vara obalans alt. anliggande broms?
Kan obalans i baktäcken verkligen kännas i sätet när man smyger fram i 5-10 km/h?

Innan jag hämtade ut bilen hos bilhandlaren hade dom besiktigat den och fått en anmärkning om anliggande broms HB, detta åtgärdades och besiktigades om och var godkänt.

Senast redigerat av Silverbielke (8 maj 2021)

Silverbielke
8 maj 2021 · 31 Inlägg

Fråga, om man lyssnar under en Jeep Wrangler med Automat låda, ska det vara ett elektroniskt / mekaniskt ljud när någon i bilen växlar från exempelvis D - R? Har en film på mobilen med ljudet men verkar omöjligt att ladda upp den här på garaget.

torsen
8 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Silverbielke skrev:

torsen skrev:
Vad har du för däck?
Har för mig att du i en annan tråd skrev att det var stora grova terrängdäck.
Interaco Super Swamper TSL MT och Kumho KL71 är "hopplösa" att balansera.
Har haft dubbelt av dem båda på Wrangler, Defender, Samurai och GeländeWagen.
Alldeles utmärkta i "spenaten" men "håller inte" balanseringen p g a det mjuka gummit.

Jag har Comforser CF3000 35x12.50R17LT

Den här vibrerande känslan har inte funnits tidigare utan uppkom igår.
Kan det vara obalans alt. anliggande broms?
Kan obalans i baktäcken verkligen kännas i sätet när man smyger fram i 5-10 km/h?

Innan jag hämtade ut bilen hos bilhandlaren hade dom besiktigat den och fått en anmärkning om anliggande broms HB, detta åtgärdades och besiktigades om och var godkänt.

Har aldrig hört talas om de däcken under de drygt 20 år jag hållit på med 4x4 och offroadkörning.
Kinesiska lågprisdäck?
Regumeringar?

Jeep Wrangler är, p g a de tunga stela axlarna annars relativt okänsliga för dåliga däck jämfört med moderna 4x4-bilar med separata hjulupphängningar.

imark73
10 maj 2021 · 1 Inlägg

Silverbielke skrev:

torsen skrev:

Silverbielke skrev:
Enligt ett jeep forum från USA så har Wranglern haft två olika MHz frekvenser på sina sensorer beroende på årsmodell.

Fick en länk av en kille där som visar denna text:
Type of TPMS frequency:

315 MHz for years 2007-2012
433 MHz for years 2013-2020
Years 2009 & 2010 use both 315 MHz and 433 MHz frequencies


Länk: https://www.ateq-tpms.com/en-us/article … -wrangler/

Jag vet att sensorerna som sattes i här om dagen var 433 MHz, vad jag kan läsa ur artikeln ovan så ska jag inte ha 433 utan 315?
Min Wrangler är tillverkad 2010, uttagen 2011.

Aha, det förklarar varför den har den gamla 3.8-lit motorn och inte den nya 3.6-lit motorn.
Man kan säga att fr o m 2011 en helt ny generation JK som är förbättrad/förstärkt - inte BARA nya motorn!
Frågade dig i en annan tråd om årsmodellen, men fick inget svar.
2010:orna av JK såldes ut rätt förmånligt när 2011 kom.
Analogt med att TJ -06 av Hedins såldes ut för 80.000:- i Sahara-utförande med HT.
Även KJ -06 såldes ut billigt när KK kom.
Har ägt både TJ -06 och KJ -06, den senare köpt helt ny hos VEHO BIL med över 150.000:- nedsatt pris.
Ursäkta lite o t.

De gamla sensorerna visade sig dock vara 433Mhz så det är det bilen vill ha.. även talat med Jeep som bekräftat det.
Något annat är på tok..

Kolla på transportsytrelsen om din bil klassas som privatimport. Om den registrerades först i USA, då hade Wrangler 315 Mhz sensorer från 2007-2012, men om den var Europeisk-sålt, då hade den 433 Mhz sensorer.  Verktygen som däckverkstäder använder kan läsa av USA modeller, men användaren måste gå in i inställningar och ställa om verktyget till rätt område.
Kan vara risk att de har monterat EU sensorer (433Mhz) och din bil behöver USA (315 Mhz).. sedan läser de av /testar sensorerna med verktyget som EU modellen och allt ser okej ut, men bilens system tar inte emot dem för den är USA modellen.
Inte helt omöjligt annars i en 2011 modell att det kan bli något del på mottagaren i bilen, om man har uteslutit alla andra alternativ..

Senast redigerat av imark73 (10 maj 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang