Problem med TPMS, Jeep Wrangler 2011 3.8L V6

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 maj 2021 · 17 448 Inlägg

Måste sitta en BCM i bilen som har hand om TMPS-datan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Silverbielke
15 maj 2021 · 31 Inlägg

imark73 skrev:

Silverbielke skrev:

torsen skrev:

Aha, det förklarar varför den har den gamla 3.8-lit motorn och inte den nya 3.6-lit motorn.
Man kan säga att fr o m 2011 en helt ny generation JK som är förbättrad/förstärkt - inte BARA nya motorn!
Frågade dig i en annan tråd om årsmodellen, men fick inget svar.
2010:orna av JK såldes ut rätt förmånligt när 2011 kom.
Analogt med att TJ -06 av Hedins såldes ut för 80.000:- i Sahara-utförande med HT.
Även KJ -06 såldes ut billigt när KK kom.
Har ägt både TJ -06 och KJ -06, den senare köpt helt ny hos VEHO BIL med över 150.000:- nedsatt pris.
Ursäkta lite o t.

De gamla sensorerna visade sig dock vara 433Mhz så det är det bilen vill ha.. även talat med Jeep som bekräftat det.
Något annat är på tok..

Kolla på transportsytrelsen om din bil klassas som privatimport. Om den registrerades först i USA, då hade Wrangler 315 Mhz sensorer från 2007-2012, men om den var Europeisk-sålt, då hade den 433 Mhz sensorer.  Verktygen som däckverkstäder använder kan läsa av USA modeller, men användaren måste gå in i inställningar och ställa om verktyget till rätt område.
Kan vara risk att de har monterat EU sensorer (433Mhz) och din bil behöver USA (315 Mhz).. sedan läser de av /testar sensorerna med verktyget som EU modellen och allt ser okej ut, men bilens system tar inte emot dem för den är USA modellen.
Inte helt omöjligt annars i en 2011 modell att det kan bli något del på mottagaren i bilen, om man har uteslutit alla andra alternativ..

Tack för svaret!
Har en bokad tid på en Jeep verkstad nästa vecka som ska byta olja mm, de får även gå in med dator tänker jag och se om de kan lösa TPMS problemet.

Silverbielke
26 maj 2021 · 31 Inlägg

Update -

Efter att en Jeep verkstad bytt ut de nya eftermonterade CUB sensorerna till Jeep orginal så försvan TPMS lampan efter några minuters körning, bilen verkade alltså inte kunna läsa av CUB sensorerna.

Det skumpande "punkterings-känslan" som kom från bak var olika höjd på klackarna på bakdäcken, detta sågs tydligt när man rullade däcken på golvet.
Tack så mycket till alla som försökt hjälpa mig med svar och råd här, det uppskattas verkligen.


Tänkte även ställa några ytterligare frågor som jag hoppas någon sitter inne med svar på smile

1) Jag behöver byta grenrör + packning + bultar på förarsidan, googlat och googlat men verkar inte vara jättelätt att få tag i i sverige, någon som kan rekomendera ett bra ställe att köpa ifrån?

2) I samband med ovanstående byte har jag letat med ljus och lykta efter en "repair manual" eller liknande som kan tala om för mig vilka tourqe-specs det ska vara för exempelvis grenröret utan reslutat, någon här som kanske rent av vet eller kan länka mig till en sida?

3) När ni köper reservdelar till er Jeep, vart handlar ni då? Tänker då på tex, Olja, filter, Bromsklossar, Skivor mm?



M

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang