Köpa min första automatbil - till mig och min hund! :)

Kimmelimm
6 maj 2021 · 55 Inlägg

Tjena,

Jag letade intensivt efter en bilgrupp på facebook men hittade ingen.

Och när jag googlade efter trådar så hittade jag hit. cool

Jag tog körkort i tisdags (automat) och söker nu efter en automatbil till mig och min hund. Deadline är början på augusti för då ska vi på roadtrip! big_smile

Hunden är ca 46-48cm hög i mankhöjd och jag skulle klassa henne som medelstor. Och jag är villig att fälla ner ena baksätet och ta in en bur där. Men då måste jag kunna fästa den i bilen och sånt är kanske svårt att veta utan att undersöka först. (Kommer börja med bara bilbälte)

Just nu har jag 45k sparat men kan gå i en högre prisklass men kanske inte 200k eller så. Det är som sagt min första bil och kanske inte värt att investera i något dyrt då den lär bli smutsig invärtes och få hundhår på sig. Några saker jag värdesätter är:

- hållbarheten. Jag vill kunna lita på min bil så gott det går, utan att den ska paja helt plötsligt och bli en fara för oss. Därför känns det viktigt att motorn är stabil och växlingen. Jag planerar att byta motorolja osv regelbundet efter behov och sköta om bilen till min bästa förmåga.

- kostnader. Drömmen vore om den drog ca 0.5-0.6l men i de lägre prisklasserna så verkar de dra mer soppa. Jag hade gärna haft en max-skatt på ~1000kr men det är inget krav. Dessa punkter är för mitt mentala välmående då jag har ensam ekonomi.

Och ang. försäkring så vet jag inte hur denna varierar mellan märken/modeller/mil. Jag vill ju gärna att allt ska vara så billigt som möjligt då jag nyligen kommit ut i arbetslivet.

- drivmedel. bensin eller hybrid för diesel luktar inte gott.

- säkerhet. Det går ihop lite med hållbarhet men jag vill inte köra runt i en pappersbil utan gärna att det är hyfsat säkert, så gott det går, för prisklassen. För jag vill inte få men för livet eller liknande om något skulle hända.

- bonus. bra ljudisolering när man kör på motorvägen men det är kanske omöjligt i min prisklass. Bra ljudanläggning är också en lyxbonus wink

Jag kommer färdas en hel del på motorvägar för att åka på hundträningar och ev. roadtrips med min hund. Och då det bara är hon och jag så känner jag att jag inte behöver en stor bil. Det känns lite onödigt stort då, lite som att jag köper en 4-rums lägenhet fast jag bor ensam. Men samtidigt vill jag inte ha en för liten bil för det känns osäkert ute på motorvägarna, även om de sägs vara bland de tryggaste vägarna.

När jag läst här så skrev någon att det är bra att kolla så att bilen är välskött och inte stirra sig blind på mil-talen: problemet här är att jag inte vet hur jag kan se att en bil är välskött. Jag brukar kolla på bilupplysning på bilars regnr. och kan se service historiken där t.ex.

Bilar jag kikat på men inte provat är: Toyota Auris/corolla, Peugeot 208, Subaru Impreza ("favobilen"), VW Golf, Skoda Fabia, Honda Jazz, Nissan Note.

Men jag har ingen aning vilka märken/modeller som är bra för just automat.

TUSEN tack för att du läste detta, verkligen!!! Jag har drömt om körkort sedan jag var 18 år och nu många år senare så har jag det. Och det är lite overkligt fortfarande. Jag vill gärna göra ett bra val nu för det är viktigt för mig och sen som det brukar sägas så är det lite av ett lotteri. smile

jaka54
6 maj 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Alla "småbilar" är sämre ljudisolerade än större bilar! Så provkör flera bilar innan du slår till.
Något som jag värdesätter är hur man sitter! Sköna stolar är mycket viktigt, speciellt om man ska köra långt.
Som du säkert har hört eller kommer att höra framöver är japanska bilar som Toyota och Honda kända för att fungera bra mekaniskt. Sen har vi som skriver här vissa preferenser. Själv gillar jag Audi!
45000:- kanske inte räcker så långt men gå in på "Blocket" och titta om du kan hitta något som ligger i den prisklassen. Har du möjlighet att ta med dig någon som "kan" något om bilar så är det naturligtvis en fördel.
Har du inte det så kolla på följande saker.
1. Är bilen betald?
2. Besiktigad?
3. Fungerar allt, bromsar, växellåda (All el på  instrumentetbrädan).
4. Hur känns bilen att köra?
5. Drar den snett när du bromsar? (ska den inte göra).
6. Hur är däcken? Snedslitna?  Följer vinterdäck med?
7. Finns rost?
8. Kolla oljenivån och luftfilter! Jag skulle byta om det var min bil!
9. Kolla motorrummet! Ska vara rent och fint och inget oljekladd någonstans.
Finns säkert mer att kolla på men ovanstående är några grejer som jag själv skulle kolla på.

Senast redigerat av jaka54 (6 maj 2021)

Kimmelimm
6 maj 2021 · 55 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Alla "småbilar" är sämre ljudisolerade än större bilar! Så provkör flera bilar innan du slår till.
Något som jag värdesätter är hur man sitter! Sköna stolar är mycket viktigt, speciellt om man ska köra långt.
Som du säkert har hört eller kommer att höra framöver är att japanska bilar som Toyota och Honda är kända för att fungera bra mekaniskt. Sen har vi som skriver här vissa preferenser. Själv gillar jag Audi!
45000:- kanske inte räcker så långt men gå in på "Blocket" och titta om du kan hitta något som ligger i den prisklassen. Har du möjlighet att ta med dig någon som "kan" något om bilar så är det naturligtvis en fördel.
Har du inte det så kolla på följande saker.
1. Är bilen betald?
2. Besiktigad?
3. Fungerar allt, bromsar, växellåda (All el på  instrumentetbrädan).
4. Hur känns bilen att köra?
5. Drar den snett när du bromsar? (ska den inte göra).
6. Hur är däcken? Snedslitna?  Följer vinterdäck med?
7. Finns rost?
8. Kolla oljenivån och luftfilter! Jag skulle byta om det var min bil!
9. Kolla motorrummet! Ska vara rent och fint och inget oljekladd någonstans.
Finns säkert mer att kolla på men ovanstående är några grejer som jag själv skulle kolla på.

Åhh stort tack för ditt svar!!

Super, det ska jag göra big_smile Aa komfort är viktigt som du säger. För mig är nog körställningen viktigast, att jag kan sitta bekvämt och inte få ont. Jaa exakt, så de märkena kollar jag på lite extra nu. Vad roligt! Jag har kikat på några äldre Audi A3 men de drog mycket soppa och skatten var lite över min gräns. Men A1:an kanske hade varit något - den har jag också kikat lite på men har inte sett så många annonser. smile

Okej tusen tack! Bra och tydlig lista. Den ska jag spara. Tack återigen.

Bassiehof
6 maj 2021 · 1 777 Inlägg

Aisin är en tillverkare av automatlådor, och enligt branschexperter den bästa. Delägt av Toyota, vilket säger allt. Du kan oftast ta reda på vem som tillverkat automatlådan.

Senast redigerat av Bassiehof (6 maj 2021)

torsen
6 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Du är, gissar jag, singel med en normalstor hund = drygt 30 kg.
Vilken hundsport ska du ägna dig åt?
Viltspår eller annan "skogshundsport"?
Jag började "min bana" med Labbetik och viltspår samt fågeljakt 1998.
Efter bara några starter hade jag få nog av km-långa promenader till provplatsernas början.
Hade då en ny Focuskombi som fastnade på stubbar och stenar och hade på kort tid trösklarna moddade som efter en offroadtävling.
Köpte i stället en nästan ny Terrano II -99(demobil på drygt hundra mil).
Fram tills i dag har ett antal "hundbilar" passerat.
Alla 4x4-bilar såsom Pajero Shogun, Mazda Tribute, MB GeländeWagen,  3 Jeepar, 2 Defenders och slutligen 4 Suzukin.
Har även en nästan ny CR-V, men den räknar jag inte som 4x4-bil p g a den låga markfrigången 18 cm.

För närvarande en Suzuki Jimny som "Hundbilen"!
Ingen bur numera - i "ickehundbilen" gäller hundbilbälte och - i de flest fall - baksäte.
Men ibland syndar jag och låter henne ligga lös på passagerarstolen med hennes huvud på mitt högra lår = mysstund för oss båda.
I Jimnyn har jag fällt fram bakstolarna och monterat ett lastförskjutningsskydd bakom framstolarna.
Hela bakre utrymmet tjänstgör således som en enda stor hundbur.
En några cm tjock madrass som är formad efter golvet och som är klädd med vattenavstötande tunn plastmatta för henne att ligga på.
Madrassen tar jag alltid ur bilen och förvarar på annan plats.
Stor blöt nybadad hund efter vatten apportering doftar inte gott.
Har skruvat dit en bit mönstrad gummimatta som kan hängas ut över bakbumpersen så att hunden inte halkar vid in- och uthopp.

Så har jag gjort för min bästa vän.

Men jag tror knappast Jimnyn uppfyller dina övriga önskemål på bil haha!

Kimmelimm
6 maj 2021 · 55 Inlägg

Bassiehof skrev:
Aisin är en tillverkare av automatlådor, och enligt branschexperter den bästa. Delägt av Toyota, vilket säger allt. Du kan oftast ta reda på vem som tillverkat automatlådan.

Bra tips, tack för infon. big_smile

Kimmelimm
6 maj 2021 · 55 Inlägg

torsen skrev:
Du är, gissar jag, singel med en normalstor hund = drygt 30 kg.
Vilken hundsport ska du ägna dig åt?
Viltspår eller annan "skogshundsport"?
Jag började "min bana" med Labbetik och viltspår samt fågeljakt 1998.
Efter bara några starter hade jag få nog av km-långa promenader till provplatsernas början.
Hade då en ny Focuskombi som fastnade på stubbar och stenar och hade på kort tid trösklarna moddade som efter en offroadtävling.
Köpte i stället en nästan ny Terrano II -99(demobil på drygt hundra mil).
Fram tills i dag har ett antal "hundbilar" passerat.
Alla 4x4-bilar såsom Pajero Shogun, Mazda Tribute, MB GeländeWagen,  3 Jeepar, 2 Defenders och slutligen 4 Suzukin.
Har även en nästan ny CR-V, men den räknar jag inte som 4x4-bil p g a den låga markfrigången 18 cm.

För närvarande en Suzuki Jimny som "Hundbilen"!
Ingen bur numera - i "ickehundbilen" gäller hundbilbälte och - i de flest fall - baksäte.
Men ibland syndar jag och låter henne ligga lös på passagerarstolen med hennes huvud på mitt högra lår = mysstund för oss båda.
I Jimnyn har jag fällt fram bakstolarna och monterat ett lastförskjutningsskydd bakom framstolarna.
Hela bakre utrymmet tjänstgör således som en enda stor hundbur.
En några cm tjock madrass som är formad efter golvet och som är klädd med vattenavstötande tunn plastmatta för henne att ligga på.
Madrassen tar jag alltid ur bilen och förvarar på annan plats.
Stor blöt nybadad hund efter vatten apportering doftar inte gott.
Har skruvat dit en bit mönstrad gummimatta som kan hängas ut över bakbumpersen så att hunden inte halkar vid in- och uthopp.

Så har jag gjort för min bästa vän.

Men jag tror knappast Jimnyn uppfyller dina övriga önskemål på bil haha!

Ja exakt, hon väger 12-14kg ungefär. Väldigt nätt i typen smile

Australian shepherd. Jag är intresserad i olika grenar och bland annat spår och skulle vilja prova viltspår. big_smile

Åh så bra!! Tusen tack för infon, jättebra jobbat! big_smile Låter lite som att man får prova sig fram och sedan hitta det sätt och utrustning som passar för en. Vad roligt, hihi jaa!! En vän som har min hunds kullbror köpte en Honda VR-V just för att få tillgång till 4-hjulsdriften och att kunna åka ut i terrängen. big_smile

Brådhis * Voff voff *
6 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Kimmelimm skrev:
Bilar jag kikat på men inte provat är: Toyota Auris/corolla, Peugeot 208, Subaru Impreza ("favobilen"), VW Golf, Skoda Fabia, Honda Jazz, Nissan Note.

En Corolla/Auris är ju erkänt bra bilar. Låga kostnader och hög driftssäkerhet.

Är en Impreza drömbilen så är det ju inte fel att kika på en sådan också. Som regel har man lättare att stå ut med eventuella fel på en bil som man verkligen vill ha och inte är en kompromiss. smile

Mitt råd är alltså att, inom rimlighetens gränser, låta hjärtat (och inte bara hjärnan) vara med och bestämma när man köper bil.

Ta med hunden när du provar också så att du ser att den verkligen kan få plats på nå´t vettigt vis. Ett annat tips är att köpa en vettig hundbur, det finns tyvärr gott om billiga skräp-burar som är rena råttfällorna om något händer.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kimmelimm
6 maj 2021 · 55 Inlägg

Brådhis skrev:

Kimmelimm skrev:
Bilar jag kikat på men inte provat är: Toyota Auris/corolla, Peugeot 208, Subaru Impreza ("favobilen"), VW Golf, Skoda Fabia, Honda Jazz, Nissan Note.

En Corolla/Auris är ju erkänt bra bilar. Låga kostnader och hög driftssäkerhet.

Är en Impreza drömbilen så är det ju inte fel att kika på en sådan också. Som regel har man lättare att stå ut med eventuella fel på en bil som man verkligen vill ha och inte är en kompromiss. smile

Mitt råd är alltså att, inom rimlighetens gränser, låta hjärtat (och inte bara hjärnan) vara med och bestämma när man köper bil.

Ta med hunden när du provar också så att du ser att den verkligen kan få plats på nå´t vettigt vis. Ett annat tips är att köpa en vettig hundbur, det finns tyvärr gott om billiga skräp-burar som är rena råttfällorna om något händer.

Hmm, bra infallsvinkel. big_smile Jag tänker mycket på att jag vill spara pengar (inte så smart att skaffa bil då) men att jag även vill lägga pengar på mina intressen för det dära typiska "YOLO". Men att köpa något man känner lite extra för, det är en bra punkt - tack!!

Jag har haft Impreza som 'drömbil' sen jag var liten, inget jag liksom drömde om egentligen men blev alltid glad av att se en och jag tyckte om dem mest. Att köra så känns Volkswaken golf bäst just nu för den har jag kört mest via körskolan. big_smile Har aldrig kört en Subaru smile

Tack så mycket.

Jaa smart där, jag har köpt ett Mim allsafe bälte och funderar på att köpa en Mim hundbur sen när jag köper buren. Jag håller med dig och vill köpa något säkert.

Brådhis * Voff voff *
6 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Kimmelimm skrev:

Brådhis skrev:

Kimmelimm skrev:
Bilar jag kikat på men inte provat är: Toyota Auris/corolla, Peugeot 208, Subaru Impreza ("favobilen"), VW Golf, Skoda Fabia, Honda Jazz, Nissan Note.

En Corolla/Auris är ju erkänt bra bilar. Låga kostnader och hög driftssäkerhet.

Är en Impreza drömbilen så är det ju inte fel att kika på en sådan också. Som regel har man lättare att stå ut med eventuella fel på en bil som man verkligen vill ha och inte är en kompromiss. smile

Mitt råd är alltså att, inom rimlighetens gränser, låta hjärtat (och inte bara hjärnan) vara med och bestämma när man köper bil.

Ta med hunden när du provar också så att du ser att den verkligen kan få plats på nå´t vettigt vis. Ett annat tips är att köpa en vettig hundbur, det finns tyvärr gott om billiga skräp-burar som är rena råttfällorna om något händer.

Hmm, bra infallsvinkel. big_smile Jag tänker mycket på att jag vill spara pengar (inte så smart att skaffa bil då) men att jag även vill lägga pengar på mina intressen för det dära typiska "YOLO". Men att köpa något man känner lite extra för, det är en bra punkt - tack!!

Jag har haft Impreza som 'drömbil' sen jag var liten, inget jag liksom drömde om egentligen men blev alltid glad av att se en och jag tyckte om dem mest. Att köra så känns Volkswaken golf bäst just nu för den har jag kört mest via körskolan. big_smile Har aldrig kört en Subaru smile

Tack så mycket.

Jaa smart där, jag har köpt ett Mim allsafe bälte och funderar på att köpa en Mim hundbur sen när jag köper buren. Jag håller med dig och vill köpa något säkert.

Jag brukar säga: "Njuter du av det så är det värt det!" smile

Bra tänk där! Jag har en sele från Allsafe för tex jobbfordonet och sedan en MIM-bur i V70:in. Bra kvalitet på båda.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
6 maj 2021 · 1 776 Inlägg

Jag har inte så många förslag på bil att komma med, men eftersom hundintresset kom upp i tråden så måste jag bara flika in med ett par saker.
Först och främst så se till att du får plats med en ordentlig bur, bälte i all ära men bur är bättre och hunden har oftast lättare för att komma till ro om den har ett eget litet krypin.
En annan sak att tänka på är att man köper en bil som man får plats med alla hundgrejer, vi kör V70 men det blir snabbt trång om utrymmet med allt som skall med när man ska viltspåra t ex.

Kimmelimm
6 maj 2021 · 55 Inlägg

Hilmer skrev:
Jag har inte så många förslag på bil att komma med, men eftersom hundintresset kom upp i tråden så måste jag bara flika in med ett par saker.
Först och främst så se till att du får plats med en ordentlig bur, bälte i all ära men bur är bättre och hunden har oftast lättare för att komma till ro om den har ett eget litet krypin.
En annan sak att tänka på är att man köper en bil som man får plats med alla hundgrejer, vi kör V70 men det blir snabbt trång om utrymmet med allt som skall med när man ska viltspåra t ex.

Tja, ja det är sant. Jag tror min bil nr 2. kommer vara en större bil när jag vet vad för behov jag verkligen har. big_smile

Kimmelimm
6 maj 2021 · 55 Inlägg

Kia Cee'd kanske kan vara något? Dock är det en så lång bil (4.5m) och vet inte om det är en för lång bil för mig... Men that bagageutrymme. (som jag inte riktigt behöver ens/än.

Senast redigerat av Kimmelimm (6 maj 2021)

Brådhis * Voff voff *
6 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Kimmelimm skrev:
Kia Cee'd kanske kan vara något? Dock är det en så lång bil (4.5m) och vet inte om det är en för lång bil för mig... Men that bagageutrymme. (som jag inte riktigt behöver ens/än.

4,5 meter är ingen jättebil. Dessutom blir en Corolla inte mycket kortare egentligen. smile

Hunden kommer uppskatta bagageutrymmet (i sin MIM-bur). wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kimmelimm
7 maj 2021 · 55 Inlägg

Brådhis skrev:

Kimmelimm skrev:
Kia Cee'd kanske kan vara något? Dock är det en så lång bil (4.5m) och vet inte om det är en för lång bil för mig... Men that bagageutrymme. (som jag inte riktigt behöver ens/än.

4,5 meter är ingen jättebil. Dessutom blir en Corolla inte mycket kortare egentligen. smile

Hunden kommer uppskatta bagageutrymmet (i sin MIM-bur). wink

Okej åh, jag hade en liten inre gräns på typ 4.3m. men är nog en vanesak att köra en lång bil. Jag har kört Volkswagen t roc, Nissan qashqai och Volkswagen golf. Jag gillade golfen mest big_smile

Men sant. Jag hade tänkt dra på roadtrip i sommar också och då tälta vissa dagar. Så då finns det plats för min utrustning. Men alla normala dagar lär det bara vara Liris, jag och en ryggsäck 😆

Hoppas jag kan länka en bil här och att ingen köper den då, men jag funderar nämligen på den här bilen:

https://www.hedinbil.se/bilar/4375464

Brådhis * Voff voff *
7 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Kimmelimm skrev:

Brådhis skrev:

Kimmelimm skrev:
Kia Cee'd kanske kan vara något? Dock är det en så lång bil (4.5m) och vet inte om det är en för lång bil för mig... Men that bagageutrymme. (som jag inte riktigt behöver ens/än.

4,5 meter är ingen jättebil. Dessutom blir en Corolla inte mycket kortare egentligen. smile

Hunden kommer uppskatta bagageutrymmet (i sin MIM-bur). wink

Okej åh, jag hade en liten inre gräns på typ 4.3m. men är nog en vanesak att köra en lång bil. Jag har kört Volkswagen t roc, Nissan qashqai och Volkswagen golf. Jag gillade golfen mest big_smile

Men sant. Jag hade tänkt dra på roadtrip i sommar också och då tälta vissa dagar. Så då finns det plats för min utrustning. Men alla normala dagar lär det bara vara Liris, jag och en ryggsäck 😆

Hoppas jag kan länka en bil här och att ingen köper den då, men jag funderar nämligen på den här bilen:

https://www.hedinbil.se/bilar/4375464

Den ser ju fin ut iaf. Åk och provkör och se om den känns rätt helt enkelt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
7 maj 2021 · 4 014 Inlägg

Denna går under 0.6L/milen på landsväg, men den har manuell växellåda:
https://www.wayke.se/objekt/9489c382-27 … hk-manuell

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
7 maj 2021 · 10 244 Inlägg

spillolja skrev:
Denna går under 0.6L/milen på landsväg, men den har manuell växellåda:
https://www.wayke.se/objekt/9489c382-27 … hk-manuell

Och är 5 år äldre, har ingen garanti kvar och dessutom får trådskaparen inte köra den pga den inte är automat... Dessutom lär den inte dra några 0,6 annat än vid extremt lugn landsvägskörning (vilket tex motorväg inte är). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
7 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Kimmelimm skrev:

Brådhis skrev:

Kimmelimm skrev:
Kia Cee'd kanske kan vara något? Dock är det en så lång bil (4.5m) och vet inte om det är en för lång bil för mig... Men that bagageutrymme. (som jag inte riktigt behöver ens/än.

4,5 meter är ingen jättebil. Dessutom blir en Corolla inte mycket kortare egentligen. smile

Hunden kommer uppskatta bagageutrymmet (i sin MIM-bur). wink

Okej åh, jag hade en liten inre gräns på typ 4.3m. men är nog en vanesak att köra en lång bil. Jag har kört Volkswagen t roc, Nissan qashqai och Volkswagen golf. Jag gillade golfen mest big_smile

Men sant. Jag hade tänkt dra på roadtrip i sommar också och då tälta vissa dagar. Så då finns det plats för min utrustning. Men alla normala dagar lär det bara vara Liris, jag och en ryggsäck 😆

Hoppas jag kan länka en bil här och att ingen köper den då, men jag funderar nämligen på den här bilen:

https://www.hedinbil.se/bilar/4375464

Ingenting att tänka på då den är alldeles för låg för de skogsvägar du ska ta dig fram på för att nå startplatserna för viltspår och fågeljakt m fl hundsporter.
Men för agility och lydnad passar den.

Kimmelimm
7 maj 2021 · 55 Inlägg

spillolja skrev:
Denna går under 0.6L/milen på landsväg, men den har manuell växellåda:
https://www.wayke.se/objekt/9489c382-27 … hk-manuell

tyvärr har jag automat-körkort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang