Köpa min första automatbil - till mig och min hund! :)

Kimmelimm
7 maj 2021 · 55 Inlägg

torsen skrev:

Kimmelimm skrev:

Brådhis skrev:
4,5 meter är ingen jättebil. Dessutom blir en Corolla inte mycket kortare egentligen. smile

Hunden kommer uppskatta bagageutrymmet (i sin MIM-bur). wink

Okej åh, jag hade en liten inre gräns på typ 4.3m. men är nog en vanesak att köra en lång bil. Jag har kört Volkswagen t roc, Nissan qashqai och Volkswagen golf. Jag gillade golfen mest big_smile

Men sant. Jag hade tänkt dra på roadtrip i sommar också och då tälta vissa dagar. Så då finns det plats för min utrustning. Men alla normala dagar lär det bara vara Liris, jag och en ryggsäck 😆

Hoppas jag kan länka en bil här och att ingen köper den då, men jag funderar nämligen på den här bilen:

https://www.hedinbil.se/bilar/4375464

Ingenting att tänka på då den är alldeles för låg för de skogsvägar du ska ta dig fram på för att nå startplatserna för viltspår och fågeljakt m fl hundsporter.
Men för agility och lydnad passar den.

Jo de flesta bilarna verkar väldigt låga. hmm Kia Rio var 1cm högre från marken än Kia Cee'd. Jag kommer inte ägna mig åt jakt men kanske viltspår. Tack big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 maj 2021 · 17 388 Inlägg

Toyota Prius mk3 2011-2015. Får du för 100-120k.

Åk och titta/prova en. Det är en hybrid med automat som standard. Erkänt hög kvalitet. Vi har kört Prius i mååånga år och bara behövt byta ett startbatteri och någon fjäder bak.

Skatt: 360:-/år.

Idiotsäker automatlåda och klarar sig ledigt på 0.5 l/milen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
7 maj 2021 · 10 245 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Toyota Prius mk3 2011-2015. Får du för 100-120k.

Åk och titta/prova en. Det är en hybrid med automat som standard. Erkänt hög kvalitet. Vi har kört Prius i mååånga år och bara behövt byta ett startbatteri och någon fjäder bak.

Skatt: 360:-/år.

Idiotsäker automatlåda och klarar sig ledigt på 0.5 l/milen.

Tänk på att det blir extremt dålig sikt ut för hunden i en bur i en Prius. Vissa hundar vill se ut medan andra tvärtom inte alls behöver se ut. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kimmelimm
7 maj 2021 · 55 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Toyota Prius mk3 2011-2015. Får du för 100-120k.

Åk och titta/prova en. Det är en hybrid med automat som standard. Erkänt hög kvalitet. Vi har kört Prius i mååånga år och bara behövt byta ett startbatteri och någon fjäder bak.

Skatt: 360:-/år.

Idiotsäker automatlåda och klarar sig ledigt på 0.5 l/milen.

låter som en schysst bil, gillar att de är hållbara och låg skatt! big_smile Synd att den är avsmalnad där vid bagageluckan. Men ska kika lite till på toyota modellerna. big_smile

Kimmelimm
7 maj 2021 · 55 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Toyota Prius mk3 2011-2015. Får du för 100-120k.

Åk och titta/prova en. Det är en hybrid med automat som standard. Erkänt hög kvalitet. Vi har kört Prius i mååånga år och bara behövt byta ett startbatteri och någon fjäder bak.

Skatt: 360:-/år.

Idiotsäker automatlåda och klarar sig ledigt på 0.5 l/milen.

Tänk på att det blir extremt dålig sikt ut för hunden i en bur i en Prius. Vissa hundar vill se ut medan andra tvärtom inte alls behöver se ut. smile

ok det är bra att ta hänsyn till, tack big_smile

torsen
8 maj 2021 · 7 202 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Toyota Prius mk3 2011-2015. Får du för 100-120k.

Åk och titta/prova en. Det är en hybrid med automat som standard. Erkänt hög kvalitet. Vi har kört Prius i mååånga år och bara behövt byta ett startbatteri och någon fjäder bak.

Skatt: 360:-/år.

Idiotsäker automatlåda och klarar sig ledigt på 0.5 l/milen.

Tänk på att det blir extremt dålig sikt ut för hunden i en bur i en Prius. Vissa hundar vill se ut medan andra tvärtom inte alls behöver se ut. smile

Min tik vill hela tiden se ut och kommenterar såväl cyklister som hästar och kor haha.

Kimmelimm
8 maj 2021 · 55 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Toyota Prius mk3 2011-2015. Får du för 100-120k.

Åk och titta/prova en. Det är en hybrid med automat som standard. Erkänt hög kvalitet. Vi har kört Prius i mååånga år och bara behövt byta ett startbatteri och någon fjäder bak.

Skatt: 360:-/år.

Idiotsäker automatlåda och klarar sig ledigt på 0.5 l/milen.

Tänk på att det blir extremt dålig sikt ut för hunden i en bur i en Prius. Vissa hundar vill se ut medan andra tvärtom inte alls behöver se ut. smile

Min tik vill hela tiden se ut och kommenterar såväl cyklister som hästar och kor haha.

hahaha, det lär nog min puppis också göra big_smile

Kimmelimm
9 maj 2021 · 55 Inlägg

Då försäkringen blir några hundralappar billigare för en halvkombi så kommer jag högst troligtvis satsa på det istället som första bil. Och sedan se om jag får behov av en kombi (vilket jag högt sannolikt kommer få framöver, men det är ej 100%).

Just nu lutar det sig mot en Hyundai i20 då de har lite högre markfrigång av det jag sett hittills, hela 17cm. Och såg på Youtube att man kunde göra så bakluckan blev plan med nedfällda säten (fattade inte hur eller om alla kan det). Jämfört med Skoda Fabia som fick en 12cm kant från de nedfällda sätena.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 maj 2021 · 17 388 Inlägg

Kimmelimm skrev:
Då försäkringen blir några hundralappar billigare för en halvkombi så kommer jag högst troligtvis satsa på det istället som första bil. Och sedan se om jag får behov av en kombi (vilket jag högt sannolikt kommer få framöver, men det är ej 100%).

Just nu lutar det sig mot en Hyundai i20 då de har lite högre markfrigång av det jag sett hittills, hela 17cm. Och såg på Youtube att man kunde göra så bakluckan blev plan med nedfällda säten (fattade inte hur eller om alla kan det). Jämfört med Skoda Fabia som fick en 12cm kant från de nedfällda sätena.

Bra bil men prova ordentligt först! De bullrar friskt i kupén.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
9 maj 2021 · 10 245 Inlägg

Kimmelimm skrev:
Då försäkringen blir några hundralappar billigare för en halvkombi så kommer jag högst troligtvis satsa på det istället som första bil. Och sedan se om jag får behov av en kombi (vilket jag högt sannolikt kommer få framöver, men det är ej 100%).

Just nu lutar det sig mot en Hyundai i20 då de har lite högre markfrigång av det jag sett hittills, hela 17cm. Och såg på Youtube att man kunde göra så bakluckan blev plan med nedfällda säten (fattade inte hur eller om alla kan det). Jämfört med Skoda Fabia som fick en 12cm kant från de nedfällda sätena.

Tänk bara på att det är omständligt (och kan vara dyrt med ev. dolda fel) att byta bil. Bättre att köpa det man (och hunden) vill ha/behöver från början. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kimmelimm
9 maj 2021 · 55 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Kimmelimm skrev:
Då försäkringen blir några hundralappar billigare för en halvkombi så kommer jag högst troligtvis satsa på det istället som första bil. Och sedan se om jag får behov av en kombi (vilket jag högt sannolikt kommer få framöver, men det är ej 100%).

Just nu lutar det sig mot en Hyundai i20 då de har lite högre markfrigång av det jag sett hittills, hela 17cm. Och såg på Youtube att man kunde göra så bakluckan blev plan med nedfällda säten (fattade inte hur eller om alla kan det). Jämfört med Skoda Fabia som fick en 12cm kant från de nedfällda sätena.

Bra bil men prova ordentligt först! De bullrar friskt i kupén.

Okej stort tack för headsup! Jag lär prova volkswagen polo, skoda fabia och Hyundai i20 big_smile

Kimmelimm
9 maj 2021 · 55 Inlägg

Brådhis skrev:

Kimmelimm skrev:
Då försäkringen blir några hundralappar billigare för en halvkombi så kommer jag högst troligtvis satsa på det istället som första bil. Och sedan se om jag får behov av en kombi (vilket jag högt sannolikt kommer få framöver, men det är ej 100%).

Just nu lutar det sig mot en Hyundai i20 då de har lite högre markfrigång av det jag sett hittills, hela 17cm. Och såg på Youtube att man kunde göra så bakluckan blev plan med nedfällda säten (fattade inte hur eller om alla kan det). Jämfört med Skoda Fabia som fick en 12cm kant från de nedfällda sätena.

Tänk bara på att det är omständligt (och kan vara dyrt med ev. dolda fel) att byta bil. Bättre att köpa det man (och hunden) vill ha/behöver från början. smile

Okej åh, ja förmodligen... Min budget känns för liten för en schysst bil. (~100k max).

Brådhis * Voff voff *
9 maj 2021 · 10 245 Inlägg

Kimmelimm skrev:

Brådhis skrev:

Kimmelimm skrev:
Då försäkringen blir några hundralappar billigare för en halvkombi så kommer jag högst troligtvis satsa på det istället som första bil. Och sedan se om jag får behov av en kombi (vilket jag högt sannolikt kommer få framöver, men det är ej 100%).

Just nu lutar det sig mot en Hyundai i20 då de har lite högre markfrigång av det jag sett hittills, hela 17cm. Och såg på Youtube att man kunde göra så bakluckan blev plan med nedfällda säten (fattade inte hur eller om alla kan det). Jämfört med Skoda Fabia som fick en 12cm kant från de nedfällda sätena.

Tänk bara på att det är omständligt (och kan vara dyrt med ev. dolda fel) att byta bil. Bättre att köpa det man (och hunden) vill ha/behöver från början. smile

Okej åh, ja förmodligen... Min budget känns för liten för en schysst bil. (~100k max).

För 100k kan man absolut få en vettig bil. Kian du länkade häromdagen längre upp i tråden är väl ändå en vettig bil med vettigt pris? smile Plats för hunden, garanti kvar osv. smile

Senast redigerat av Brådhis (9 maj 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
9 maj 2021 · 4 014 Inlägg

https://www.wayke.se/objekt/6cd707d2-29 … ad-automat
kolla upp möjligheten att vid köp tekna försäkring för drivlinan, viss felfrekvens finns för automaten

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
9 maj 2021 · 7 202 Inlägg

Föreslår att du även kollar Suzuki Grand Vitara med 4-cylindrig motor.
Honda HR-V är ett annat alternativ.
Ett tredje alternativ är Mitsubishi Pajero Pinin.
Alla tre mest med tanke på hund, hundbur och hundsport.
Mindre med tanke på motorvägskomfort.

Alla japaner är skottsäkra när det gäller drivlinan och det tekniska/mekaniska.
Men sämre ur rostsynpunkt = inte mycket bättre än europeiska bilar.

Kimmelimm
9 maj 2021 · 55 Inlägg

Brådhis skrev:

Kimmelimm skrev:

Brådhis skrev:
Tänk bara på att det är omständligt (och kan vara dyrt med ev. dolda fel) att byta bil. Bättre att köpa det man (och hunden) vill ha/behöver från början. smile

Okej åh, ja förmodligen... Min budget känns för liten för en schysst bil. (~100k max).

För 100k kan man absolut få en vettig bil. Kian du länkade häromdagen längre upp i tråden är väl ändå en vettig bil med vettigt pris? smile Plats för hunden, garanti kvar osv. smile

jaa den hade bara gått så många mil + försäkringen var dyrare på den för mig. sad Annars verkade den grym!

(Sedan mailade jag dem och fick inget svar hehe)

Senast redigerat av Kimmelimm (9 maj 2021)

Kimmelimm
9 maj 2021 · 55 Inlägg

spillolja skrev:
https://www.wayke.se/objekt/6cd707d2-29ec-44ff-abf2-ea7c08df5371/volkswagen-golf-variant-14-tsi-dsg122hkny-besiktigad-automat
kolla upp möjligheten att vid köp tekna försäkring för drivlinan, viss felfrekvens finns för automaten

Tack, ja jag har hört något om att motorn(?) för 1.4 TSI har ett problem hos golften, tack!! big_smile

Kimmelimm
9 maj 2021 · 55 Inlägg

torsen skrev:
Föreslår att du även kollar Suzuki Grand Vitara med 4-cylindrig motor.
Honda HR-V är ett annat alternativ.
Ett tredje alternativ är Mitsubishi Pajero Pinin.
Alla tre mest med tanke på hund, hundbur och hundsport.
Mindre med tanke på motorvägskomfort.

Alla japaner är skottsäkra när det gäller drivlinan och det tekniska/mekaniska.
Men sämre ur rostsynpunkt = inte mycket bättre än europeiska bilar.

om du skulle rekommendera halvkombi/kombi med motorvägskomfort, vad skulle du tipsa om då? big_smile Har kikat lite på Honda HR-V men  inte dem andra, ska kika på dem big_smile

Kimmelimm
14 maj 2021 · 55 Inlägg

En fråga, det lär bli en kombi big_smile

Men jag vet inte hur jag ska göra med betalning, kommer behöva låna ca 70 000kr.

Ska jag ta det via bilhandlaren och köra på restskuld och betala avi avgifter? Tanken är att spara ihop pengar och betala hela lånet på senast 2år. (effektiv ränta 6%)

Eller ska jag ta lån via min bank med 4% ränta?

Ska kolla på bilen nu vid lunch om allt går bra.

Marcus_89 Biltokig elektriker
14 maj 2021 · 3 352 Inlägg

Kimmelimm skrev:
En fråga, det lär bli en kombi big_smile

Men jag vet inte hur jag ska göra med betalning, kommer behöva låna ca 70 000kr.

Ska jag ta det via bilhandlaren och köra på restskuld och betala avi avgifter? Tanken är att spara ihop pengar och betala hela lånet på senast 2år. (effektiv ränta 6%)

Eller ska jag ta lån via min bank med 4% ränta?

Ska kolla på bilen nu vid lunch om allt går bra.

Lån med restskuld tycker jag är lite lurigt. Då måste du under tiden se till att du har pengarna för att betala in skulden när lånetiden går ut. Du har dessutom lite högre ränta än ett privatlån.

Det är mer säkert med ett privatlån från din bank då har en plan på avbetalningen. När lånetiden är slut så är allt betalt. Du har även lite bättre ränta med 4%. Skulle du vilja betala av hela lånet med pengar du har sparat ihop så är det sällan ett problem smile

Ibland kan bilhandlaren ordna finans med bra ränta med, utan restskuld. Men oftast får du lägga en kontantinsats när du köper bilen.

Senast redigerat av Marcus_89 (14 maj 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang