Köpråd, Nissan primastar

SandraFeCa
6 maj 2021 · 11 Inlägg

Hej,

Jag har precis varit och kollat samt provkört en Nissan Primastar. Allt såg bra ut för att vara en 06:a.

Det jag reagera på var att det klinka lite när jag växla, speciellt till 3ans växel. Det var inte alltid lätt att växla. Men det kan också vara min ovana..
Vad säger ni om att det klinka när jag växla? Har läst att det inte är ett bra tecken men hade gärna hört någon mer åsikt.


En till sak som min bror reagera på är att bilen haft 12 ägare under sin 16åriga livstid. Är det misstänksamt? En ny ägare varje år, i princip.

Här är bilen: https://www.blocket.se/annons/kalmar/ni … i/95467218

/Sandra

SandraFeCa
6 maj 2021 · 11 Inlägg

SandraFeCa skrev:
Hej,

Jag har precis varit och kollat samt provkört en Nissan Primastar. Allt såg bra ut för att vara en 06:a.

Det jag reagera på var att det klinka lite när jag växla, speciellt till 3ans växel. Det var inte alltid lätt att växla. Men det kan också vara min ovana..
Vad säger ni om att det klinka när jag växla? Har läst att det inte är ett bra tecken men hade gärna hört någon mer åsikt.


En till sak som min bror reagera på är att bilen haft 12 ägare under sin 16åriga livstid. Är det misstänksamt? En ny ägare varje år, i princip.

Här är bilen: https://www.blocket.se/annons/kalmar/ni … i/95467218

/Sandra

Jag läste nu att det varit 6 ägare & inte 12.

Brådhis * Voff voff *
6 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Klinkade? Som ett ljud? "Klinka" gör man väl på ett piano tex? Är det en rimlig tolkning av ljudet? smile

Senast redigerat av Brådhis (6 maj 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SandraFeCa
6 maj 2021 · 11 Inlägg

Brådhis skrev:
Klinkade? Som ett ljud? "Klinka" gör man väl på ett piano tex? Är det en rimlig tolkning av ljudet? smile

Ett klart klickande ljud, som när du slår ett föremål av stål mot ett tunt föremål av stål. Vet inte hur jag ska beskriva det.. smile oavsett, ska det låta när en växlar?

SandraFeCa
6 maj 2021 · 11 Inlägg

SandraFeCa skrev:

Brådhis skrev:
Klinkade? Som ett ljud? "Klinka" gör man väl på ett piano tex? Är det en rimlig tolkning av ljudet? smile

Ett klart klickande ljud, som när du slår ett föremål av stål mot ett tunt föremål av stål. Vet inte hur jag ska beskriva det.. smile oavsett, ska det låta när en växlar?

Klonkande kanske

Brådhis * Voff voff *
6 maj 2021 · 10 244 Inlägg

SandraFeCa skrev:

Brådhis skrev:
Klinkade? Som ett ljud? "Klinka" gör man väl på ett piano tex? Är det en rimlig tolkning av ljudet? smile

Ett klart klickande ljud, som när du slår ett föremål av stål mot ett tunt föremål av stål. Vet inte hur jag ska beskriva det.. smile oavsett, ska det låta när en växlar?

Okej. Nej, normalt sett ska nog växlingar ske utan ljud. smile Kan dock inte svara på om just denna modell har något tex typfel som ger detta ljud.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
6 maj 2021 · 6 566 Inlägg

Om ett dubbelmassesvänghjulet är dåligt så kan det slamra/rassla/knacka vid tomgång och/eller växling

Svårt att säga utan att fysiskt höra ljudet

De/Dem
zzr94092
6 maj 2021 · 4 378 Inlägg

Den har i princip alltid åkt på en ombes efter ordinarie bes,varje år...kolla på car.info

SandraFeCa
7 maj 2021 · 11 Inlägg

zzr94092 skrev:
Den har i princip alltid åkt på en ombes efter ordinarie bes,varje år...kolla på car.info

Jag såg det, och det är något jag borde se som ett litet varningstecken?

SandraFeCa
7 maj 2021 · 11 Inlägg

xXSammy skrev:
Om ett dubbelmassesvänghjulet är dåligt så kan det slamra/rassla/knacka vid tomgång och/eller växling

Svårt att säga utan att fysiskt höra ljudet

jag förstår, tack för ditt svar iaf smile

zzr94092
7 maj 2021 · 4 378 Inlägg

Ja,jag tycker det faktiskt..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang