Hur ska man ställa in slutsteget som?

Nopea
7 maj 2021 · 2 Inlägg

Hej. Jag har en bas ifrån bassface en 12:a och ett slutsteg därifrån (Bass Face DB1.3 2100wrms.
Och nu har jag köpt en raggarplanka ifrån avatar. Med 4 st middar och 2 st diskanter. Och slutsteget som driver det heter (Avatar ABR-200.2. 
Min fråga är varför slutsteget till raggarplankan blir för varmt?
Och hur ska inställningarna på slutsteget vara som till raggarplankan?

Bifogar bild nedan på nuvarande inställningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239850/239850-359cb3a594c4d825861579dd23d0fb1c.jpg

Senast redigerat av Nopea (7 maj 2021)

chrizz Administratör
7 maj 2021 · 11 780 Inlägg

Redigera rubriken till att vara mer beskrivande tack

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Lucif3r
7 maj 2021 · 2 183 Inlägg

Och hur är "raggarplankan" inkopplad i steget? Hur många ohm ligger raggarplankan på?
Om steget blir överhettat är den vanligaste orsaken att man kopplat fel så steget belastas i fel motstånd, t ex 1ohm på ett steg som bara klarar lägst 2ohm.

Nopea
7 maj 2021 · 2 Inlägg

Det är 2 ohm

Bassiehof
8 maj 2021 · 1 777 Inlägg

Vilken frekvens är hpf inställt på? Middarna är specade till att spela från 120hz uppåt. Höj hpf så minskar du belastningen på steget samtidigt.

Senast redigerat av Bassiehof (8 maj 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 maj 2021 · 13 674 Inlägg

Bassiehof skrev:
Vilken frekvens är hpf inställt på? Middarna är specade till att spela från 120hz uppåt. Höj hpf så minskar du belastningen på steget samtidigt.

förstår inte ens vitsen med den typen av högtalare.. dom spelar ju inget vättigt istort sätt.   det är ju från 80hz i min värld mellan börjar... 120 är ju relativt högpass i min värld för ett par högtalare som ska spela mellanregistret..  mina Hertz 165.3 2vägs kit spelar från 40hz  80hz brukar jag delar på i stereon på alla bilar jag haft..  om man inte saknar baslåda   men sätt det på alla typer av sånna där högtalare att dom sällan spelar under 100hz men så är det skräp grejer dom säljer till folk som gillar att skrålahögst tyvärr..

Senast redigerat av Growe (8 maj 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bassiehof
8 maj 2021 · 1 777 Inlägg

Growe skrev:

Bassiehof skrev:
Vilken frekvens är hpf inställt på? Middarna är specade till att spela från 120hz uppåt. Höj hpf så minskar du belastningen på steget samtidigt.

förstår inte ens vitsen med den typen av högtalare.. dom spelar ju inget vättigt istort sätt.   det är ju från 80hz i min värld mellan börjar... 120 är ju relativt högpass i min värld för ett par högtalare som ska spela mellanregistret..  mina Hertz 165.3 2vägs kit spelar från 40hz  80hz brukar jag delar på i stereon på alla bilar jag haft..  om man inte saknar baslåda   men sätt det på alla typer av sånna där högtalare att dom sällan spelar under 100hz men så är det skräp grejer dom säljer till folk som gillar att skrålahögst tyvärr..

De spelar bara från övre bas/nedre mellanregister, och knappt det. Sen undrar de varför grejorna inte håller när de inte använder hpf rätt, för effekttåligheten minskar drastiskt om du inte håller dig inom de satta gränserna. Baslådan ska inte spela högre frekvenser, så det blir en dipp i frekvenskurvanmellan 80-120 Hz, ett mycket viktigt frekvensområde där många röster sjunger och instrument spelar.

Senast redigerat av Bassiehof (8 maj 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 maj 2021 · 13 674 Inlägg

Bassiehof skrev:

Growe skrev:

Bassiehof skrev:
Vilken frekvens är hpf inställt på? Middarna är specade till att spela från 120hz uppåt. Höj hpf så minskar du belastningen på steget samtidigt.

förstår inte ens vitsen med den typen av högtalare.. dom spelar ju inget vättigt istort sätt.   det är ju från 80hz i min värld mellan börjar... 120 är ju relativt högpass i min värld för ett par högtalare som ska spela mellanregistret..  mina Hertz 165.3 2vägs kit spelar från 40hz  80hz brukar jag delar på i stereon på alla bilar jag haft..  om man inte saknar baslåda   men sätt det på alla typer av sånna där högtalare att dom sällan spelar under 100hz men så är det skräp grejer dom säljer till folk som gillar att skrålahögst tyvärr..

De spelar bara från övre bas/nedre mellanregister, och knappt det. Sen undrar de varför grejorna inte håller när de inte använder hpf rätt, för effekttåligheten minskar drastiskt om du inte håller dig inom de satta gränserna. Baslådan ska inte spela högre frekvenser, så det blir en dipp i frekvenskurvanmellan 80-120 Hz, ett mycket viktigt frekvensområde där många röster sjunger och instrument spelar.

exakt...  ja det är ju märkligt att dessa högtalare säljs ihuvudtaget..   men det är ju det alla använder när dom stör folk i varända stad.. kolla på brl mfl..   

det är ju väldigt märkligt upplägg när det gäller denna typ av högtalare. sen ser jag väldigt ofta att folk spelar sönder både högtalare och slutsteg när dom spelar med dessa högtalare.. men om dom delar en sån högtalare vid 80hz så tar det inte lång tid innan dom är kortslutna

Senast redigerat av Growe (8 maj 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
8 maj 2021 · 2 183 Inlägg

Men det är väl också därför dom så vackert döpts till "raggarplanka", raggare är ju inte direkt synonymt med SPL-mästare big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang