Satsa på bensindriven bil eller diesel?

Kimmelimm
7 maj 2021 · 55 Inlägg

Vad jag har hört så kommer de öka etanolhalten i bensinen och jag vet inte om detta är klubbat och 100% men utifrån detta, är det bättre att satsa på en dieselbil då trots att dieselbilar har högre skatt?

Low
7 maj 2021 · 3 296 Inlägg

Vad gör det med mer etanolhalt? Bara fortsätta tanka som vanligt?.....

panda666
7 maj 2021 · 4 228 Inlägg

Kimmelimm skrev:
Vad jag har hört så kommer de öka etanolhalten i bensinen och jag vet inte om detta är klubbat och 100% men utifrån detta, är det bättre att satsa på en dieselbil då trots att dieselbilar har högre skatt?

Kör du långa sträckor 30km+ utan att stänga av bilen är det ok med diesel då den hinner bli varm och bränna ur skit. Kör du korta sträckor och bilen inte hinner bli varm då är det döden för motorn och diesel är inte bra för dig då. Köp nått beroende på hur långt du kör, det där med etanolen kommer inte påverka nånting så länge du inte köper nått gammalt skrothög från 50 talet som inte tål lite etanol^^

husseman
7 maj 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe- ju mer etanol ju bättre mår man-Skål. Nä, men det kommer nog bli vissa bilar man måste köra på 98 om nu miljömupparna får igenom detta. Etanol är lite elakt mot vissa bilar, som optimerat sina motorer för låg friktion osv. Men en oljebrännare är inget alternativ- diesel på personbils sidan är snart historia. O de kommer göra allt för att straffa ut den..Nox e´inte  att leka med..huu

mvh/husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 maj 2021 · 17 379 Inlägg

"Bensinpriset kan komma att öka med upp till 35 öre per liter per år, inkluderande moms. För dieseln bedömer regeringen att det rör sig om 50–75 öre per år. Fram till 2030 kan priset på bensin ha ökat med upp till 3,60 kronor per liter. Dieselpriset förväntas då ha ökat med upp till 6,75 kronor per liter. Regeringen är tydlig med att prognoserna exkluderar skattehöjningar och förändringar i oljepriset. Det är därmed möjligt att priserna kan komma att öka ännu mera – eller inte alls."

https://www.mestmotor.se/automotorsport … ir-dyrare/

Köpa dieselbil är nog en smula overkill i nuläget. Känns som de kommer att dyka i värde på sikt.
Som ren spekulation kan det i förlängningen bli att de med begränsad budget köper en dieselbil för man får mer för pengarna och kanske inte kör så långt så bränslepriset spelar roll.

Det nya bränslet E10 innebär ingen förändring för de flesta. Möjligen de som kör direktinsprutade bensinbilar årgång 2000-2010. Undantag finns.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
8 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Vissa dieselbilar har högre skatt. Det beror på klassningen. Det finns gott om dieselbilar med en skatt på under 1500:- och det finns många bensinbilar med en skatt på över 1500:-.

Att en diesel går sönder om man kör kortare än 3 mil är en myt. Däremot är det inte bra för partikelfiltret om bilen bara går kortkörningar till affären. Men det är å andra sidan inte nyttigt för en bensinbil heller... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 maj 2021 · 13 669 Inlägg

Brådhis skrev:
Vissa dieselbilar har högre skatt. Det beror på klassningen. Det finns gott om dieselbilar med en skatt på under 1500:- och det finns många bensinbilar med en skatt på över 1500:-.

Att en diesel går sönder om man kör kortare än 3 mil är en myt. Däremot är det inte bra för partikelfiltret om bilen bara går kortkörningar till affären. Men det är å andra sidan inte nyttigt för en bensinbil heller... smile

mm min polo var skattefri från början nu ligger den på 11xxkr om året inte så farl9igt tycker jag...   den går relativt snål oxå

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
panda666
8 maj 2021 · 4 228 Inlägg

Brådhis skrev:
Vissa dieselbilar har högre skatt. Det beror på klassningen. Det finns gott om dieselbilar med en skatt på under 1500:- och det finns många bensinbilar med en skatt på över 1500:-.

Att en diesel går sönder om man kör kortare än 3 mil är en myt. Däremot är det inte bra för partikelfiltret om bilen bara går kortkörningar till affären. Men det är å andra sidan inte nyttigt för en bensinbil heller... smile

precis håller med, det var lite så jag tänkte. Kör man bara korta sträckor varje dag och speciellt på vintern då det tar längre tid att få motorn varm så kommer det börja strula med dpf. Dpf full=skapar problem med resten av bilen sen och resulterar i dyra kostnader. Dpf hinner inte bränna bort nått om man kör bara korta sträckor.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 maj 2021 · 13 669 Inlägg

panda666 skrev:

Brådhis skrev:
Vissa dieselbilar har högre skatt. Det beror på klassningen. Det finns gott om dieselbilar med en skatt på under 1500:- och det finns många bensinbilar med en skatt på över 1500:-.

Att en diesel går sönder om man kör kortare än 3 mil är en myt. Däremot är det inte bra för partikelfiltret om bilen bara går kortkörningar till affären. Men det är å andra sidan inte nyttigt för en bensinbil heller... smile

precis håller med, det var lite så jag tänkte. Kör man bara korta sträckor varje dag och speciellt på vintern då det tar längre tid att få motorn varm så kommer det börja strula med dpf. Dpf full=skapar problem med resten av bilen sen och resulterar i dyra kostnader. Dpf hinner inte bränna bort nått om man kör bara korta sträckor.

det går ju att slå spettet igenom dom och programera bort funktionen.. men visst för en vanlig svensons är det korkat att välja diesel om man inte kör långt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
8 maj 2021 · 10 244 Inlägg

panda666 skrev:

Brådhis skrev:
Vissa dieselbilar har högre skatt. Det beror på klassningen. Det finns gott om dieselbilar med en skatt på under 1500:- och det finns många bensinbilar med en skatt på över 1500:-.

Att en diesel går sönder om man kör kortare än 3 mil är en myt. Däremot är det inte bra för partikelfiltret om bilen bara går kortkörningar till affären. Men det är å andra sidan inte nyttigt för en bensinbil heller... smile

precis håller med, det var lite så jag tänkte. Kör man bara korta sträckor varje dag och speciellt på vintern då det tar längre tid att få motorn varm så kommer det börja strula med dpf. Dpf full=skapar problem med resten av bilen sen och resulterar i dyra kostnader. Dpf hinner inte bränna bort nått om man kör bara korta sträckor.

Jo, men kör man lite kortsvängar i veckan och sedan en längre sväng då och då på helgen så kommer det funka alldeles utmärkt. Dessutom säger dom allra flesta bilar till om partikelfiltret skulle börja bli fullt och då kör man en längre sväng så är problemet löst.

Själva motorn mår, i princip, lika dåligt av kortkörningar oavsett om det är en bensinare eller diesel. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kimmelimm
8 maj 2021 · 55 Inlägg

Jättekul att få läsa era svar, jag kommer personligen  förmodligen köra 12-15km som oftast men nån gång i veckan över 100km enkelresa tur & retur. Samt förhoppningsvis åka på några roadtrips på liknande avstånd. smile

Brådhis * Voff voff *
8 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Kimmelimm skrev:
Jättekul att få läsa era svar, jag kommer personligen  förmodligen köra 12-15km som oftast men nån gång i veckan över 100km enkelresa tur & retur. Samt förhoppningsvis åka på några roadtrips på liknande avstånd. smile

Då kan du definitivt köra diesel utan att oroa dig. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
8 maj 2021 · 4 228 Inlägg

Brådhis skrev:

Kimmelimm skrev:
Jättekul att få läsa era svar, jag kommer personligen  förmodligen köra 12-15km som oftast men nån gång i veckan över 100km enkelresa tur & retur. Samt förhoppningsvis åka på några roadtrips på liknande avstånd. smile

Då kan du definitivt köra diesel utan att oroa dig. smile

javvist^^ du har mitt godkännande också då hehe. Lycka till och trevlig helg:smile

Kimmelimm
8 maj 2021 · 55 Inlägg

Okej toppen! Vad kul, tack! big_smile

spillolja
8 maj 2021 · 4 014 Inlägg

En Riktig personbil går på bensin som gärna får vara spetsad med Brännvin

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Kimmelimm
8 maj 2021 · 55 Inlägg

spillolja skrev:
En Riktig personbil går på bensin som gärna får vara spetsad med Brännvin

hahaha big_smile

spillolja
9 maj 2021 · 4 014 Inlägg

Är det någon som vet om oktantalet kommer att öka ?
10% E85 i 95 oktan bensin ska vad jag förstår ge ett oktantal på ca 96-97 oktan
eller kommer man använda bensin med lägre oktantal så att den blir just ca 95-95.5 oktan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang