Check injection - blir aldrig av med problemet

DaniiK
7 maj 2021 · 49 Inlägg

Hej!

Jag har en Renault Grand Scenic 2012 - Diesel som gått ca 16700 mil. Sedan ca 1.5 år tillbaka har jag haft problem med att den signalerar "Check injection". Ibland sker det ofta och inbland syns den inte på flera veckor. Det är större risk att den kommer upp om bilen stått still. Den visar sig aldrig när man startat den direkt efter att bilen varit igång ett tag. Jag har också haft problem med tickande ljud som jag antagit är lyftare eller spridare.

Känns som att jag bytt ut hur mycket som helst på bilen och fixat till den. Kör motorrensning vid typ varje oljebyte och byter två gånger om året. Har också i Liqui Moly tillsats för lyftare. Har kört med Liqui Moly dieseltillsatts för att rensa spridare. Har bytt impulsgivare till kamremmen . Bilen har ändå alltid funkat.

Idag hände något som inte tidigare hänt. Bilen var jättesvår att få igång. Den försökte och försökte  och ibland lät det som att motorn nästan skulle komma igång men den orkade den inte. Efter flera försök fick jag igång den. Då har för bara några dagar sedan bytt oljan.

Jag läste av felkoderna och det visade P0340 som varit tidigare men också en ny P0183. Det är pga P0340 jag bytte impulsgivare och tänkte att det kanske kunde hjälpa. Den andra har tydligen med sensor för bränsletemperatur att göra.

Jag fattar inte vad problemet är, har någon några ideer?

panda666
7 maj 2021 · 4 228 Inlägg

Körs bilen långa sträckor? hur mår glödstiften egentligen? har en kompis vars glödstift sade upp och var omöjlig och grinig vid starten. Kanske nått att kolla upp

husseman
7 maj 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, grattis du har köpt en riktig skitbil. Sensorn för bränsletemp. är inte felet iallafall.  Vevaxellägesgivare e´klassiskt fel på Franska bilar, liksom ECM osv. osv.- Kolla om pumpen får upp trycket e´mitt tips.  Går att kolla med Autocom. i realtid. Om inte-kolla så du får Diesel till pumpen. Common rail pumpar e´grymma på att ge tryck till spridarna..men fullständigt värdelösa på att suga bränsle. Har du en matarpump i tanken? Har du nåt som strular på ledningen från tanken.? Kan vara massor av fel, felsökning kan bli hur dyr som helst. Dessutom har dessa bilar inget som helst andrahandsvärde. Lägg inte ner en förmögenhet på delar, du aldrig får igen pengarna för.  Försök att koppla upp med nån vettig diagnos... o kolla saker i realtid e´mitt tips.

mvh/husse

DaniiK
10 maj 2021 · 49 Inlägg

Tack för svar! Jo jag vet att det inte är den bästa bilen eller att andrahandsvärdet är något bra men jag är inte intresserad av att sälja heller. Jag fixar den för jag tycker det är kul och jag lär mig mycket men också för att det är mycket mer prisvärt för mig att lägga lite pengar på att fixa den om den rullar några år till än att köpa en ny. Den rullar ändå trots det jag skrev tidigare rätt bra. Jag funderar på att lämna in den för diagnos och sedan se om det är något jag kan fixa själv. De senaste dagarna har det inte varit några problem mer än just det tickande ljudet (spridarna?).

Jag kollade med Torque-appen gällande bränsletrycket (Fuel Rail Pressure) som ni skrev ovan och det står, när bilen är på men stillastående efter att jag kört ett tag 25 000 Kpa. Kan någon tolka det åt mig?

SvarreE
10 maj 2021 · 239 Inlägg

Lite av en killgissning här men 25000 Kpa är väl 250 bar, och med bilen igång låter det ganska lågt. du får kolla vad du har för motor och vad trycket ska vara men jag hade nog trott det dubbla iaf om inte mer.
Skulle det vara så är pumpen kass eller så får den inte tillräckligt med soppa att arbeta med, det är ju min förstas tanke. enklast är väl att byta bränslefilter och se om det är tätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang