Betala för besiktning vid köp!?

Wille_vh
7 maj 2021 · 30 Inlägg

Hej,

Jag var idag och kikade på en Toyota Rav4 från 2006 (se länk till annons).

https://www.blocket.se/annons/stockholm … e/95062585

Det är jag och min fru, vi är rätt unga och ska ha barn nu i juni. Efter efterforskningar har vi landat i att vi vill ha denna bil.
Vi har dock inte råd att köpa grisen i säcken. Min pappa är väldigt noggrann och motvillig till att ta risker så han tyckte vi skulle lägga en handpenning (vilket vi nu har gjort) med förbehåll att vi får ta den till Opus och göra en ytterligare besiktning en den som gått igenom 2020-11-19 (utan anmärkningar).

Jag betalar för besiktningen som enligt Opus Bilbesiktning kostar 599 kr. Det är fine med mig, enda är att de har tid om mer än en vecka. Säljaren tycker såklart detta var rätt struligt (han var gammal och det var lite svårt att förklara att vi ville göra detta för att inte ta någon risk eftersom vi inte kan särskilt mycket om bilar). Han blev nästan lite stött när vi menade att vi ville besiktiga den för att eliminera risken att bilen hade rost som kanske inte gick att se, eller dylikt. Han menade ju att bilen inte hade någon rost och gått igenom besiktningen utan problem (vilket jag också tror).

I övrigt gillade vi bilen, den ser ut att vara i gott skick och väl omhändertagen (dock ganska smutsig), fann inga tecken på rost eller synliga defekter (lite rispor, men såg bra ut för att vara en 15 år gammal bil).

Min fråga är dock, vi har börjar vela lite ifall det är s.k overkill att göra denna besiktning eller om ni rekommenderar oss att fullfölja detta.

vad säger ni?

Wille_vh
7 maj 2021 · 30 Inlägg

För att tillägga åkte vi med bilen idag och kollade igenom den. Jag tyckte den levde upp till vad jag förväntat mig, lät bra, inget skrammel, ingen synlig rost, fungerande teknik. Det är ju mer invecklade saker som en kunnig eller mekaniker då skulle kunna uttala sig om.

JN1975
7 maj 2021 · 234 Inlägg

Du kan ju göra en kontroll av bilen vid de mer seriösa besiktningsföretagen som Bilprovningen och Besikta, och du kan ta den till Motormännen för att göra olika M-test. Du behöver ju inte göra en riktig juridisk besiktning (som ju ändå inte säger allt om bilens skick, bara att den är laglig att köra med. Ett M-test, som kostar mycket mer än en besiktning är ju det vettigaste om du vill veta allt om bilen.

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
zzr94092
7 maj 2021 · 4 378 Inlägg

tvättar man inte en bil som man vill sälja på blocket? Nått annat kan jag tyvärr inte hjälpa dig med ang,bilen..

Wille_vh
7 maj 2021 · 30 Inlägg

zzr94092 skrev:
tvättar man inte en bil som man vill sälja på blocket? Nått annat kan jag tyvärr inte hjälpa dig med ang,bilen..

Det kan jag verkligen hålla med dig om!

Wille_vh
7 maj 2021 · 30 Inlägg

JN1975 skrev:
Du kan ju göra en kontroll av bilen vid de mer seriösa besiktningsföretagen som Bilprovningen och Besikta, och du kan ta den till Motormännen för att göra olika M-test. Du behöver ju inte göra en riktig juridisk besiktning (som ju ändå inte säger allt om bilens skick, bara att den är laglig att köra med. Ett M-test, som kostar mycket mer än en besiktning är ju det vettigaste om du vill veta allt om bilen.

Okej, ska kolla det. Men menar du att ex Opus där den besiktigats tidigare inte är lika bra som typ Bilprovningen och Besiktiga?

Jag begärde ut senaste besiktningsprotokollet (2020-11-19) idag innan jag åkte och kollade på bilen. Den hade inte fått några felkoder eller anmärkningar då.

Kollade på Motormännens hemsidan, vart vänder man sig ifall man vill göra en s.k M-mest? Vart har de verkstad?

Hälsningar,

Wille

husseman
7 maj 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, låter overkill på en sån bil. Skulle ja vilja ha en koll på bilen, hade ja kollat med närmsta Toyotaverkstad o bett dom kolla över den..- de vet va som kan strula om nån. Kan kosta nån slant mer än Bilprovningen- men de vet vad de gör. Att nåt skulle vara fel på en bil av detta märke e´ osannolikt, men givetvis möjligt.
Lycka till.

mvh/husse

Wille_vh
7 maj 2021 · 30 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, låter overkill på en sån bil. Skulle ja vilja ha en koll på bilen, hade ja kollat med närmsta Toyotaverkstad o bett dom kolla över den..- de vet va som kan strula om nån. Kan kosta nån slant mer än Bilprovningen- men de vet vad de gör. Att nåt skulle vara fel på en bil av detta märke e´ osannolikt, men givetvis möjligt.
Lycka till.

mvh/husse

Tack för input, börjar misstänka att det är lite overkill för en bil som kostar 66 tkr. Du reagerar inte att den legat ut sedan 9 april? Jag tänkte ändå att bra objekt (om det nu är det) skulle försvinna snabbare på annons. Men de kanske beror på de bedrövliga bilderna m.m. hehe

husseman
7 maj 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, ja kollade aldrig annonsen. Gjorde det nu. antar att det inte va den bästa ja sett på blocket. Men har dålig koll på va en sån står i . Vi pratar om en rätt gammal bil- som ägaren "övervärderat" lite kanske. Toyota brukar vara dyra, men kanske han tog i lite väl mkt. Nåja, bra bilar som sällan strular.  Lycka till, hur du än gör.

mvh/husse

Utmarks-Loke
7 maj 2021 · 5 809 Inlägg

Som bilförsäljare vill man inte ha en massa sånt krångel, man vill ha en köpare som kan kolla på bilen själv och sedan antingen köpa den eller låta bli. En lång, utdragen process där det dessutom är svårt att förutsäga eventuella bedrägerier vill man undvika. Vill man ha både livrem och hängslen och inte litar på en besiktning som gjordes för ett halvår sedan är det bättre man köper av en bilhandlare.

panda666
7 maj 2021 · 4 228 Inlägg

lol det är verkligen super overkill och hade jag vart säljaren skulle ja säga till er tack och adjö, sorry. Om bilen är godkänd fram till nästa år liksom vad blir det 2022 januari? ett år och 2 månader tror ja det blir man har tid på sig att besikta sedan senaste godkända bess. Det är bara att åka iväg och provköra länge samt klämma och känna allt. Dessutom bess kan inte garantera er att motor o låda inte rasar om en månad endå.  Annars kan ja rekommendera en helt ny dacia sandero från 120k eller typ kia picanto från 135. Då slipper ni problem i flera år.

Wille_vh
7 maj 2021 · 30 Inlägg

panda666 skrev:
lol det är verkligen super overkill och hade jag vart säljaren skulle ja säga till er tack och adjö, sorry. Om bilen är godkänd fram till nästa år liksom vad blir det 2022 januari? ett år och 2 månader tror ja det blir man har tid på sig att besikta sedan senaste godkända bess. Det är bara att åka iväg och provköra länge samt klämma och känna allt. Dessutom bess kan inte garantera er att motor o låda inte rasar om en månad endå.  Annars kan ja rekommendera en helt ny dacia sandero från 120k eller typ kia picanto från 135. Då slipper ni problem i flera år.

Haha tack detta var ju typ vad jag ville höra, så jag kan ringa upp i morrn, betala & hämta den. Jag tar nog den på en rejälare åktur, och sen slår till.

panda666
7 maj 2021 · 4 228 Inlägg

Wille_vh skrev:

panda666 skrev:
lol det är verkligen super overkill och hade jag vart säljaren skulle ja säga till er tack och adjö, sorry. Om bilen är godkänd fram till nästa år liksom vad blir det 2022 januari? ett år och 2 månader tror ja det blir man har tid på sig att besikta sedan senaste godkända bess. Det är bara att åka iväg och provköra länge samt klämma och känna allt. Dessutom bess kan inte garantera er att motor o låda inte rasar om en månad endå.  Annars kan ja rekommendera en helt ny dacia sandero från 120k eller typ kia picanto från 135. Då slipper ni problem i flera år.

Haha tack detta var ju typ vad jag ville höra, så jag kan ringa upp i morrn, betala & hämta den. Jag tar nog den på en rejälare åktur, och sen slår till.

hehe varsågod. Du behöver inte betala förräns du är helt klar med provkörning^^? kläm och känn som fan, testa så att ac funkar, kolla så att dragkroken funkar, såg att det stod att den hade avtagbar drag dvs kanske finns nyckel som låser draget, funkar inte det kan bess gnälla nästa gång. Kolla så att service är skött kolla igenom serviceboken. Känn framvagn när du kör över gupp. Testa alla växlar och lyssna på motorn ordentligt, varmkör en längre sträcka. sist men inte minst kolla så att däcken inte är snedslitna pga bilen har fyrhjulsdrift och kanske inte har fått sig en hjulinställning på länge=snedslitna däck.

simlar
8 maj 2021 · 5 516 Inlägg

Morsan min har en likadan Rav4 (fast en 2010).
Enda problemet hon haft med den på 10år/7000mil är packbox till utgående axel på diffen samt att bromsbeläggen rostar sönder samt rostar fast då bilen körs alldeles för lite.

Däremot är dom väldigt bullriga i kupén, finns knappt någon ljudisolering utöver golvmattan.
Jag har ljudisolerat dörrar, baklucka och bagage med silentcoat på morsans Rav4, gjorde stooor skillnad på komforten i kupén smile


Alltid lika kul varje gång bilen besiktas då besiktningsmännen brukar säga "Det är ju en Toyota, bara glödlampor som brukar vara trasiga på dessa" tongue

Senast redigerat av simlar (8 maj 2021)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Utmarks-Loke
8 maj 2021 · 5 809 Inlägg

simlar skrev:
Alltid lika kul varje gång bilen besiktas då besiktningsmännen brukar säga "Det är ju en Toyota, bara glödlampor som brukar vara trasiga på dessa" tongue

Vilket besannar min fördom om att de som kör toyota är så ointresserade av bilar att de inte märker om lysena slocknar, eller klarar att byta glödlampa om det skulle behövas

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 maj 2021 · 14 007 Inlägg

zzr94092 skrev:
tvättar man inte en bil som man vill sälja på blocket? Nått annat kan jag tyvärr inte hjälpa dig med ang,bilen..

Håller med, visst tvättar man bilen. Det ger ett bättre intryck.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
spillolja
8 maj 2021 · 4 014 Inlägg

Jag tycker att bilderna i annonsen ger en bra bild av bilens utvändiga skick, en bilhandlare hade tvättat den noga och gjort motortvätt, igentligen ingen skillnad på bilens kondition, som någon skrivit, provkör och testa alla funktioner nogrannt,  troligen lättare att föhandla priset om man inte krånglar med tex. någon konditionstest

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
8 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Wille_vh skrev:
Säljaren tycker såklart detta var rätt struligt (han var gammal och det var lite svårt att förklara att vi ville göra detta för att inte ta någon risk eftersom vi inte kan särskilt mycket om bilar). Han blev nästan lite stött när vi menade att vi ville besiktiga den för att eliminera risken att bilen hade rost som kanske inte gick att se, eller dylikt. Han menade ju att bilen inte hade någon rost och gått igenom besiktningen utan problem (vilket jag också tror).

Om jag var säljaren hade jag nog faktiskt bett er leta efter en annan bil. Av erfarenhet brukar folk som ska krångla med tusen olika manövrar innan köp sällan i slutänden komma till skott, och chansen att dom ringer 1000 gånger närmaste halvåret för att dom hittat ett litet stenskott är dessutom enorm... Man orkar inte med sådant krångel med folk som tror att privatpersoner är detsamma som att köpa hos en bilhandlare.

Det är just därför jag vid mina senaste bilbyten helt enkelt bytt in bilen hos en handlare när jag köpt min "nya". Dyrare pris och sämre betalt? Absolut, men värt det alla dagar i veckan för att slippa folk på Blocket. Bara att lämna över nycklarna och så är det klart.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
8 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

simlar skrev:
Alltid lika kul varje gång bilen besiktas då besiktningsmännen brukar säga "Det är ju en Toyota, bara glödlampor som brukar vara trasiga på dessa" tongue

Vilket besannar min fördom om att de som kör toyota är så ointresserade av bilar att de inte märker om lysena slocknar, eller klarar att byta glödlampa om det skulle behövas

Håller fullständigt med.
Den som köper en japansk bil ÄR I ALLMÄNHET så ointresserad av bilar att den köper en japansk bil för för att den är driftsäker.
INTE för att den är rolig att köra, eller ser snygg ut.
Dessa personer har, i regel, inte den minsta förståelse för att ANDRA tycker att bilar ska man tvätta och putsa på bilen.

Om en bil är smutsig i en annons betyder inget.
Bilden kanske inte är nytagen utan en "arkivbild" i mobiltelefonen.
Det är "verkligheten" som gäller = hur ÄR bilen?

Enägarbil som servats på märkesverkstad är guld värd.
Är den dessutom körd långt utanför storstäder är det verkligen ett plus i kanten.
Grädden på moset är en bil som endast körts i Norrlands inland på osaltade vägar.

Kan säljaren visa intyg/kvitto på att bilen som ny kostades på en rejäl rostskyddsbehandling á 7.000:- till 10.000:- så är lyckan fullständig!

Tycker jag.

torsen
8 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Wille_vh skrev:
Vi har dock inte råd att köpa grisen i säcken. Min pappa är väldigt noggrann och motvillig till att ta risker

Köp ny bil.

Eller en beg som är mindre än 10 år gammal och är körd högts 10.000 mil.
Idealet för en Ågren är 5 år och 5.000 mil.
Då får ni, med helförsäkring, maskinskadeförsäkring med 2.000:- självrisk.

Hos en auktoriserad bilhandlare alltid minst ½ års garanti mot trafiksäkerhetsrelaterade fel - om bilen är kostar mer än 30.000:-.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang