Betala för besiktning vid köp!?

zzr94092
8 maj 2021 · 4 384 Inlägg

Kolla bilden på motorrummet,luftintaget under rutan,fullt med löv/skräp,undrar hur kupefiltret ser ut....Nä,gör som många skriver hoppa denna bil,eller gå till en bilhandlare,inte till "Kalle Banan runt hörnet"..

Lucif3r
8 maj 2021 · 2 207 Inlägg

Om jag skulle sälja en relativt nybesiktad bil(ja, nov. 2020 är relativt nybesiktat), och köparen skulle börja tjåla om att göra ytterligare besiktningar *innan* köp, skulle jag säga tack och adjö till denne.
Sånt larv har jag inte tid eller energi till, bilen är besiktad och godkänd, protokoll finns med ev. bra att veta, "take it or leave it".

Ett begagnat köp är ALLTID grisen i säcken. Det finns noll och ingen garanti på att bilen inte totalhavererar på vägen hem.

Det bästa du kan göra är att ta med någon bilkunnig som kan titta på bilen med dig och ge sin åsikt, och på så vis *minimera* risken för problem - men risken kommer alltid finnas där.

husseman
13 maj 2021 · 1 588 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

simlar skrev:
Alltid lika kul varje gång bilen besiktas då besiktningsmännen brukar säga "Det är ju en Toyota, bara glödlampor som brukar vara trasiga på dessa" tongue

Vilket besannar min fördom om att de som kör toyota är så ointresserade av bilar att de inte märker om lysena slocknar, eller klarar att byta glödlampa om det skulle behövas

´
Hmm, du har nog rätt- med en sån bil behöver man inte fara till verkstan o kolla konstiga motorlampor som tänds, uppdatera mjukvara som va kass osv.
Liksom tanken med en Toyota. - man köper inte en Haynes rep bok. O utgår från att allt kommer krångla.
Det finns det andra som gör o tycker det e´normalt att skruva o lägga massor av slantar, på en bil som anses vara "finbil".

Mvh/husse

torsen
13 maj 2021 · 7 230 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kolla bilden på motorrummet,luftintaget under rutan,fullt med löv/skräp,undrar hur kupefiltret ser ut....Nä,gör som många skriver hoppa denna bil,eller gå till en bilhandlare,inte till "Kalle Banan runt hörnet"..

Fyllde på spolarvätska på CR-Vn i går.
Upptäckte löv i "brunnarna" för huvgångjärnen.
Ska jag skrota bilen fast den bara är 5 år?

zzr94092
13 maj 2021 · 4 384 Inlägg

Var har jag skrivit att den ska skrotas?🤔

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang