Vilken anses vara den bästa småbilen/stadsbilen?

Flamslag
8 maj 2021 · 146 Inlägg

Hej, jag och sambon skall byta upp oss från vår Peugeot 107 som vi haft i 3-år. Bilen har visserligen fungerat väldigt bra och haft väldigt få fel men vi känner att vi behöver en bil som inte bara är en kaross med fyra hjul, något som är en smula mer ombonat och nyare...och lite roligare men fortfarande en pålitlig småbil som är billig i drift och har rykte om sig att vara av god kvalité. Vi kommer köpa direkt från en auktoriserad bilhandlare den här gången för att vara lite tryggare och bilen skall helst vara från 2017 eller nyare. De småbilar vi har funderat på är: Skoda Fabia, Hyundai i10, Toyota Yaris, Kia Piccanto och Seat Ibiza. Är man inte särskilt kunnig (eller intresserad) så finns det väldigt mycket jämförelser på t.ex. Youtube. Det är dock svårt att hitta någon som ägt dem under en tid utan man får snarare känslan av att det är "första intrycket recensioner". Jag tänkte däför fråga om råd här på Garaget som jag vet är ett bra forum och som hjälpte oss sist vi köpte bil. Vilken brukar räknas som den bästa småbilen i 100 000kr -140 000kr klassen i fråga om kvalité, pålitlighet "good will"?

Tack på förhand
Isak

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 maj 2021 · 13 669 Inlägg

inget av dom är väll speciellt små förutom i10 och piccanton..    skoda fabia kommer med en ny modell som ser rätt trevlig ut men den kostar väll en del mer än 140k ny antar jag. men den ser onekligen trevlig ut.   enligt mig är dock alla i den klassen för stora för att passa in som citybilar..

jag hade ju köpt en e-up! i dagens läge om du bara kör korta sträckor och inte har större behov och inte kör långa sträckor..    det borde gå att fiska fram för dom pengarna.  jag hade nog köpt en sån om jag inte haft behovet att ta mig längre sträckor.  men det är en fullblodad elbil i litet format.. tyvärr på tok för lite tillverkare som har den typen av fordon som är små smidiga och går på el .. men körsträckan kan vara ett problem. men kanske passar det er?!   om dom är i närheten av en Arosa/lupo så är dom märkbart bättre bil än en 107a.. för min 99ans arosa är bättre än en c1 på alla plan.. även om c1 är en 2014 =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
8 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Honda Jazz!

trubbelturbo
8 maj 2021 · 1 442 Inlägg

Suzuki Swift Sport kanske?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Flamslag
10 maj 2021 · 146 Inlägg

Growe skrev:
inget av dom är väll speciellt små förutom i10 och piccanton..    skoda fabia kommer med en ny modell som ser rätt trevlig ut men den kostar väll en del mer än 140k ny antar jag. men den ser onekligen trevlig ut.   enligt mig är dock alla i den klassen för stora för att passa in som citybilar..

jag hade ju köpt en e-up! i dagens läge om du bara kör korta sträckor och inte har större behov och inte kör långa sträckor..    det borde gå att fiska fram för dom pengarna.  jag hade nog köpt en sån om jag inte haft behovet att ta mig längre sträckor.  men det är en fullblodad elbil i litet format.. tyvärr på tok för lite tillverkare som har den typen av fordon som är små smidiga och går på el .. men körsträckan kan vara ett problem. men kanske passar det er?!   om dom är i närheten av en Arosa/lupo så är dom märkbart bättre bil än en 107a.. för min 99ans arosa är bättre än en c1 på alla plan.. även om c1 är en 2014 =/

Tack för ditt svar. Vi var och tittade på en Skoda Fabia från 2019 som bara gått 500 mil och som vi tyckte såg bra ut. Den kändes väldigt rejäl än den Peugeot 107 vi har idag, interiören var naturligtvis också på en helt annan nivå. Har du någon erfarenhet av det märket och den årsmodellen? Hur är Skoda idag, anses det som ett bra märke?

torsen
10 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Flamslag skrev:

Growe skrev:
inget av dom är väll speciellt små förutom i10 och piccanton..    skoda fabia kommer med en ny modell som ser rätt trevlig ut men den kostar väll en del mer än 140k ny antar jag. men den ser onekligen trevlig ut.   enligt mig är dock alla i den klassen för stora för att passa in som citybilar..

jag hade ju köpt en e-up! i dagens läge om du bara kör korta sträckor och inte har större behov och inte kör långa sträckor..    det borde gå att fiska fram för dom pengarna.  jag hade nog köpt en sån om jag inte haft behovet att ta mig längre sträckor.  men det är en fullblodad elbil i litet format.. tyvärr på tok för lite tillverkare som har den typen av fordon som är små smidiga och går på el .. men körsträckan kan vara ett problem. men kanske passar det er?!   om dom är i närheten av en Arosa/lupo så är dom märkbart bättre bil än en 107a.. för min 99ans arosa är bättre än en c1 på alla plan.. även om c1 är en 2014 =/

Tack för ditt svar. Vi var och tittade på en Skoda Fabia från 2019 som bara gått 500 mil och som vi tyckte såg bra ut. Den kändes väldigt rejäl än den Peugeot 107 vi har idag, interiören var naturligtvis också på en helt annan nivå. Har du någon erfarenhet av det märket och den årsmodellen? Hur är Skoda idag, anses det som ett bra märke?

Ingår i VAG-koncernen = mycket stor varning!
Glöm den och sök i stället japansk bil.
Om du ska ha bilen som driftsäkert fortskaffningsmedel.

Nickeboii
10 maj 2021 · 762 Inlägg

Flamslag skrev:

Growe skrev:
inget av dom är väll speciellt små förutom i10 och piccanton..    skoda fabia kommer med en ny modell som ser rätt trevlig ut men den kostar väll en del mer än 140k ny antar jag. men den ser onekligen trevlig ut.   enligt mig är dock alla i den klassen för stora för att passa in som citybilar..

jag hade ju köpt en e-up! i dagens läge om du bara kör korta sträckor och inte har större behov och inte kör långa sträckor..    det borde gå att fiska fram för dom pengarna.  jag hade nog köpt en sån om jag inte haft behovet att ta mig längre sträckor.  men det är en fullblodad elbil i litet format.. tyvärr på tok för lite tillverkare som har den typen av fordon som är små smidiga och går på el .. men körsträckan kan vara ett problem. men kanske passar det er?!   om dom är i närheten av en Arosa/lupo så är dom märkbart bättre bil än en 107a.. för min 99ans arosa är bättre än en c1 på alla plan.. även om c1 är en 2014 =/

Tack för ditt svar. Vi var och tittade på en Skoda Fabia från 2019 som bara gått 500 mil och som vi tyckte såg bra ut. Den kändes väldigt rejäl än den Peugeot 107 vi har idag, interiören var naturligtvis också på en helt annan nivå. Har du någon erfarenhet av det märket och den årsmodellen? Hur är Skoda idag, anses det som ett bra märke?

Skoda är en del av VW koncernen och delar bottenplatta och drivlina med VW och Audi. Skoda Fabia och VW Polo är i stort sätt samma bil, men med olika utseenden. Så det är ingen dålig bil.  smile
Jag tror inte att den årsmodellen har några större fel. Men tidigare modeller med de små motorerna (1.0, 1.2, och 1.4TSI) fram till 2014 hade stora problem med sina kamkedjor. Sen bytte de till kamrem och dessa problem försvann.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2021 · 13 669 Inlägg

Nickeboii skrev:

Flamslag skrev:

Growe skrev:
inget av dom är väll speciellt små förutom i10 och piccanton..    skoda fabia kommer med en ny modell som ser rätt trevlig ut men den kostar väll en del mer än 140k ny antar jag. men den ser onekligen trevlig ut.   enligt mig är dock alla i den klassen för stora för att passa in som citybilar..

jag hade ju köpt en e-up! i dagens läge om du bara kör korta sträckor och inte har större behov och inte kör långa sträckor..    det borde gå att fiska fram för dom pengarna.  jag hade nog köpt en sån om jag inte haft behovet att ta mig längre sträckor.  men det är en fullblodad elbil i litet format.. tyvärr på tok för lite tillverkare som har den typen av fordon som är små smidiga och går på el .. men körsträckan kan vara ett problem. men kanske passar det er?!   om dom är i närheten av en Arosa/lupo så är dom märkbart bättre bil än en 107a.. för min 99ans arosa är bättre än en c1 på alla plan.. även om c1 är en 2014 =/

Tack för ditt svar. Vi var och tittade på en Skoda Fabia från 2019 som bara gått 500 mil och som vi tyckte såg bra ut. Den kändes väldigt rejäl än den Peugeot 107 vi har idag, interiören var naturligtvis också på en helt annan nivå. Har du någon erfarenhet av det märket och den årsmodellen? Hur är Skoda idag, anses det som ett bra märke?

Skoda är en del av VW koncernen och delar bottenplatta och drivlina med VW och Audi. Skoda Fabia och VW Polo är i stort sätt samma bil, men med olika utseenden. Så det är ingen dålig bil.  smile
Jag tror inte att den årsmodellen har några större fel. Men tidigare modeller med de små motorerna (1.0, 1.2, och 1.4TSI) fram till 2014 hade stora problem med sina kamkedjor. Sen bytte de till kamrem och dessa problem försvann.

nej dåligt är den inte.. men vissst den lider av vissa vag problem.  men som sagt jag har misshandlat min polo 1.6tdi 2010 i 6000mil och hade den varit pissdålig hade den ramlat isär redan.  tanke på att den går optimerad med 135hk och 310nm  mot orginal 90hk och 230nm och den verkar ta det bra..  jag kärring kör inte utan ränner ur den rejält varje gång jag kör denupp till fartgränsen är det full spett växling vid 5000rpm och den gillar det verkar det som.   men sen finns det lite saker som spökar till och från men tror inte någon annan bil som är så pass gamla tar  imot dne misshnadeln bättre.
men visst en kia eller hyndai har bättre garantier så på det sättet är dom bättre men tanke på hur mycket polarn klagar på sin systers kia  från 2020 och han påstår att min polo känns mycket modernare och tystare och mer välbyggd så beror det helt på vad man är ute efter.   jag som kan byta motorn riva koppling osv så är det ju inga dyra kostnader mot tex en bmw som rasar.    delarna till både polo och fabian är billiga. jag hade en fabia tidigare och det var en helt okej bil om man bortser från den där trötta motron på 60hk 3cyö 1.2l bensin motor utan turbo..   för den gjorde att vi sålde bilen så fort jag lbytt motro då den köptes med rasad motor.  tjänade bra med pengar på den bilen.  och bortsätt från motorn var den väldigt trevlig det var dock en 06:A en tidigare ägare   som jag gav 5k sålde den för 40k fungerande  tog 4timmar att byta motor smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
10 maj 2021 · 5 809 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Suzuki Swift Sport kanske?

Det där är ett bra tips. Visserligen har jag inte koll på nya generationen som det väl är tal om i den prisklassen, men den förra var bra bilar. Jag skulle hellre ta en sån igen än en skoda.

Flamslag
10 maj 2021 · 146 Inlägg

Growe skrev:

Nickeboii skrev:

Flamslag skrev:

Tack för ditt svar. Vi var och tittade på en Skoda Fabia från 2019 som bara gått 500 mil och som vi tyckte såg bra ut. Den kändes väldigt rejäl än den Peugeot 107 vi har idag, interiören var naturligtvis också på en helt annan nivå. Har du någon erfarenhet av det märket och den årsmodellen? Hur är Skoda idag, anses det som ett bra märke?

Skoda är en del av VW koncernen och delar bottenplatta och drivlina med VW och Audi. Skoda Fabia och VW Polo är i stort sätt samma bil, men med olika utseenden. Så det är ingen dålig bil.  smile
Jag tror inte att den årsmodellen har några större fel. Men tidigare modeller med de små motorerna (1.0, 1.2, och 1.4TSI) fram till 2014 hade stora problem med sina kamkedjor. Sen bytte de till kamrem och dessa problem försvann.

nej dåligt är den inte.. men vissst den lider av vissa vag problem.  men som sagt jag har misshandlat min polo 1.6tdi 2010 i 6000mil och hade den varit pissdålig hade den ramlat isär redan.  tanke på att den går optimerad med 135hk och 310nm  mot orginal 90hk och 230nm och den verkar ta det bra..  jag kärring kör inte utan ränner ur den rejält varje gång jag kör denupp till fartgränsen är det full spett växling vid 5000rpm och den gillar det verkar det som.   men sen finns det lite saker som spökar till och från men tror inte någon annan bil som är så pass gamla tar  imot dne misshnadeln bättre.
men visst en kia eller hyndai har bättre garantier så på det sättet är dom bättre men tanke på hur mycket polarn klagar på sin systers kia  från 2020 och han påstår att min polo känns mycket modernare och tystare och mer välbyggd så beror det helt på vad man är ute efter.   jag som kan byta motorn riva koppling osv så är det ju inga dyra kostnader mot tex en bmw som rasar.    delarna till både polo och fabian är billiga. jag hade en fabia tidigare och det var en helt okej bil om man bortser från den där trötta motron på 60hk 3cyö 1.2l bensin motor utan turbo..   för den gjorde att vi sålde bilen så fort jag lbytt motro då den köptes med rasad motor.  tjänade bra med pengar på den bilen.  och bortsätt från motorn var den väldigt trevlig det var dock en 06:A en tidigare ägare   som jag gav 5k sålde den för 40k fungerande  tog 4timmar att byta motor smile

Så det är helt ok att köpa en modern Skoda Fabia då när det kommer till driftsäkerhet, kvalité och pålitlighet eller borde vi tänka om helt? Det är nämligen ett väldigt bra pris på just den här Skodan tycker jag, 120 000kjr för en bil från 2019 som knappr gått alls (500 mil). Både jag och sambon fick ett väldigt bra första intryck av hela ekipaget.

SportPilot Ubåtsingenjör
10 maj 2021 · 7 217 Inlägg

Kör en äldre i10 till vardags... den är enormt ekonomiskt och har varit väldigt driftsäker! Har dock fått byta koppling vid 19.000 mil ca. Hade jag letat efter en ny småbil så hade det blivit en ny i10.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Flamslag
11 maj 2021 · 146 Inlägg

Vi har en bokad tid för provkörning av Skoda Fabia imorgon. Om det nu skulle vara så att vi känner att vi vill köpa den vad är då viktigt att fråga bilhandlaren (vinterdäck osv,) och finns det något de medvetet alltid är lite vaga kring och som inte står i bilbeskrivningen på hemsidan? Vi har bara köpt av privatpersoner via Blocket förut och aldrig direkt av en "märkes bilaffär" det är därför jag frågar.

Senast redigerat av Flamslag (12 maj 2021)

SportPilot Ubåtsingenjör
11 maj 2021 · 7 217 Inlägg

Bra garantier är viktigt 🙂 och att undvika en automatväxlad bil från skoda/vw

Samt att du får räkna med viss oljeförbrukning

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
11 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Om du verkligen menar allvar med den sista meningen i ditt första inlägg ska du INTE köpa Skoda eller annan VAG-produkt.
Bäst garantier får du hos KIA, Hyundai och Mazda.
Bäst kvalitet får du hos Honda, Subaru, Toyota och Suzuki.
Har du inte behov av driftsäker bil - köp en Skoda eller SEAT!

Flamslag
12 maj 2021 · 146 Inlägg

idag var vi och provkörde Skoda Fabian (2019, 400-mil), vi hade bokat tid sen tidigare och tycke det kunde vara viktigt att bli lite varma i kläderna trots att vi på grund av kommentarer här på forumet och efter att vi läst på om bilen bestämt att vi inte kommer köpa den. Vårt första intryck var trots detta positivt: bilen kändes rejäl (trots att det bara är en halvkombi), låg väldigt stadigt på vägen och var lättkörd med mycket god komfort. De 15 extra hästkafterna mot vår Peugeot 107 kanske inte är så mycket på pappret men vi båda upplevde det som det var en stor skillnad i både responsivitet och rapphet. Interiören spelar eg. inte någon roll om jag skall vara ärlig men det är svårt att komma ifrån att det ändå är var viss kvalité och premiumkänsla när vi satte oss och startade bilen och körde iväg på en provtur (på den här punkten får man änså säga att man får mycket för priset i jämförelse med andra bilmärken i samma prisklass). Vi var på vippen att avboka provkörningen efter vad vi läst på nätet och kommentarer här på forumet men jag måste säga att trots detta så var vi båda positivt överraskade. Jag gillar också försäljaren som svarade på våra frågor kring eventuella motorproblem (de hade vissa problem tidigare men sedan det gått från kamkedja till kamrem så har dessa försvunnit), hur han ser på bilden (man får mycket för pengarna med skoda menade han bl.a.), dras VAG-bilar med mycket problem (det höll han inte alls med om och drog bl.a. som exempel att de har många kunder som gått från Volvo till Skoda, det måste säga något) och varför man skall köpa Skoda idag. Han försökte heller inte sälja på oss bilen vilekt var väldigt skönt för någon som mig som per automatiki misstror försäljare (och framförallt bilförsäljare) utan jag fick genuint intrycket av någon som försöker lyfta fram de positiva egenskaperna av det märket han representerar och ärligt försökte svara på de frågor vi hade kring den kritik som ändå finns. Nybilsdgaranti fram till 22 juni 2022 menade han på ger en viss trygghet ändå.

Efter detta åkte vi vidare till en auktoriserad Hyundai försäljare och möttes av en tjej på låt säga 25-30 år som var på oss som en igel och även med mina begränsade bilkunskaper kändes mer "salespitch än  kunskap", väldigt trist när man känner att någon bara pratar för sakens skull men egentligen inte säger någonting (som ändå hyffsat rutinerad lärare sedan många år kan detta lätt reta mig då jag aktivt försöker undvika detta själv i mötet med elever). Vi kommer fortsätta leta men jag måste ärligt säga hur viktigt det första intrycket ändå är när man provkör en bil och betydelsen av att få positiv upplevelse av bilaffären. Man köper naturligtvis inte en bilaffär utan ett bilmärke, det är det viktigaste naturligtvis,  men en positiv känsla är ändå svårt att bortse ifrån. Detta samantaget betyder inte att vi kommer köpa Skodan utan är snarare en reflektion kring dagens upplevelse.

Senast redigerat av Flamslag (12 maj 2021)

SportPilot Ubåtsingenjör
12 maj 2021 · 7 217 Inlägg

Flamslag skrev:
idag var vi och provkörde Skoda Fabian (2019, 400-mil), vi hade bokat tid sen tidigare och tycke det kunde vara viktigt att bli lite varma i kläderna trots att vi på grund av kommentarer här på forumet och efter att vi läst på om bilen bestämt att vi inte kommer köpa den. Vårt första intryck var trots detta positivt: bilen kändes rejäl (trots att det bara är en halvkombi), låg väldigt stadigt på vägen och var lättkörd med mycket god komfort. De 15 extra hästkafterna mot vår Peugeot 107 kanske inte är så mycket på pappret men vi båda upplevde det som det var en stor skillnad i både responsivitet och rapphet. Interiören spelar eg. inte någon roll om jag skall vara ärlig men det är svårt att komma ifrån att det ändå är var viss kvalité och premiumkänsla när vi satte oss och startade bilen och körde iväg på en provtur (på den här punkten får man änså säga att man får mycket för priset i jämförelse med andra bilar). Vi var på vippen att avboka provkörningen efter vad vi läst och kommentarer här på forumet men jag måste säga att trots detta så var vi båda positivt överraskade. Jag gillar också försäljaren som svarade på våra frågor kring eventuella motorproblem (de hade vissa problem tidigare men sedan det gått från kamkedja till kamrem så har dessa försvunnit), hur han ser på bilden (man får mycket för pengarna med skoda menade han bl.a. på) av VAG-bilar som riskabla (det höll han inte alls med om och drog bl.a. som exempel att de har många kunder som gått från Volvo till Skoda, det måste säga något) och varför man skall köpa Skoda idag. Han försökte heller inte sälja på oss bilen vilekt var väldigt skönt för någon som mig som per automatiki misstror försäljare (och framförallt bilförsäljare) utan jag fick genuint intrycket av någon som försöker lyfta fram de positiva egenskaperna av det märket han representerar och ärligt försökte svara på de frågor vi hade kring den kritik som ändå finns när det kommer till bilmärket. Nybilsdgaranti fram till 22 juni 2022 menade han på ger en viss trygghet ändå.

Efter detta åkte vi vidare till en auktoriserad Hyundai försäljare och möttes av en tjej på låt säga 25-30 år som var på oss som en igel och även med mina begränsade bilekunskaper kändes mer "salespitch än  kunskap", väldigt trist när man känner att någon bara pratar för sakens skull men egentligen inte säger någonting (som ändå hyffsat rutinerad lärare sedan många år kan detta lätt reta mig då jag aktivt försöker undvika detta själv i mötet med elever). Vi kommer fortsätta leta men jag måste ärligt säga hur viktigt det första intrycket ändå är när man provkör en bil och betydelsen av att få positiv upplevelse av bilaffären. Man köper naturligtvis inte en bilaffär utan ett bilmärke, det är det viktigaste naturligtvis,  men en positiv känsla är ändå svårt att bortse ifrån. Detta samantaget betyder inte att vi kommer köpa Skodan utan är snarare en reflektion kring dagens upplevelse.

Dina upplevelser med Skodan stämmer rätt bra överens med mina egna. Man sitter bra i bilen och allt känns relativt gediget. Anledningen till att många går från Volvo till Skoda beror nog främst på priset, en Volvo kostar idag orimligt mycket. Skoda är helt enkelt prisvärt!
Tyvärr så har VAG koncernen haft mycket bekymmer, vilket gör att jag ej köper en bil därifrån, men samtidigt så är där många som köper en golf eller en passat och aldrig har några bekymmer. Den korta nybilsgarantin är enligt mig något som talar mot märket snarare än för. Hyundai/Kia har 7 år nu och Mazda har 10 år.

Trist med bemötandet hos Hyundai, tyvärr är det ungefär samma bemötande man får här i stan hos dem.

Var det den helt nya Fabian ni provade? Den ser iallafall väldigt trevlig ut!

Senast redigerat av SportPilot (12 maj 2021)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
12 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Ska man inte köpa helt ny bil gör man oftast bäst affär hos "icke märkeshandlaren" eftersom märkeshandlaren håller upp egna märket.
Inbytespriset kan också spela en viss roll.
Men bemötandet i bilhallen kan fälla en affär.
Tyvärr tycks många nya unga säljare vara så överambitiösa att det skrämmer bort spekulanterna.

Flamslag
12 maj 2021 · 146 Inlägg

torsen skrev:
Ska man inte köpa helt ny bil gör man oftast bäst affär hos "icke märkeshandlaren" eftersom märkeshandlaren håller upp egna märket.
Inbytespriset kan också spela en viss roll.
Men bemötandet i bilhallen kan fälla en affär.
Tyvärr tycks många nya unga säljare vara så överambitiösa att det skrämmer bort spekulanterna.

Det ligger nog mycket sanning i det du säger.

Flamslag
12 maj 2021 · 146 Inlägg

SportPilot skrev:

Flamslag skrev:
idag var vi och provkörde Skoda Fabian (2019, 400-mil), vi hade bokat tid sen tidigare och tycke det kunde vara viktigt att bli lite varma i kläderna trots att vi på grund av kommentarer här på forumet och efter att vi läst på om bilen bestämt att vi inte kommer köpa den. Vårt första intryck var trots detta positivt: bilen kändes rejäl (trots att det bara är en halvkombi), låg väldigt stadigt på vägen och var lättkörd med mycket god komfort. De 15 extra hästkafterna mot vår Peugeot 107 kanske inte är så mycket på pappret men vi båda upplevde det som det var en stor skillnad i både responsivitet och rapphet. Interiören spelar eg. inte någon roll om jag skall vara ärlig men det är svårt att komma ifrån att det ändå är var viss kvalité och premiumkänsla när vi satte oss och startade bilen och körde iväg på en provtur (på den här punkten får man änså säga att man får mycket för priset i jämförelse med andra bilar). Vi var på vippen att avboka provkörningen efter vad vi läst och kommentarer här på forumet men jag måste säga att trots detta så var vi båda positivt överraskade. Jag gillar också försäljaren som svarade på våra frågor kring eventuella motorproblem (de hade vissa problem tidigare men sedan det gått från kamkedja till kamrem så har dessa försvunnit), hur han ser på bilden (man får mycket för pengarna med skoda menade han bl.a. på) av VAG-bilar som riskabla (det höll han inte alls med om och drog bl.a. som exempel att de har många kunder som gått från Volvo till Skoda, det måste säga något) och varför man skall köpa Skoda idag. Han försökte heller inte sälja på oss bilen vilekt var väldigt skönt för någon som mig som per automatiki misstror försäljare (och framförallt bilförsäljare) utan jag fick genuint intrycket av någon som försöker lyfta fram de positiva egenskaperna av det märket han representerar och ärligt försökte svara på de frågor vi hade kring den kritik som ändå finns när det kommer till bilmärket. Nybilsdgaranti fram till 22 juni 2022 menade han på ger en viss trygghet ändå.

Efter detta åkte vi vidare till en auktoriserad Hyundai försäljare och möttes av en tjej på låt säga 25-30 år som var på oss som en igel och även med mina begränsade bilekunskaper kändes mer "salespitch än  kunskap", väldigt trist när man känner att någon bara pratar för sakens skull men egentligen inte säger någonting (som ändå hyffsat rutinerad lärare sedan många år kan detta lätt reta mig då jag aktivt försöker undvika detta själv i mötet med elever). Vi kommer fortsätta leta men jag måste ärligt säga hur viktigt det första intrycket ändå är när man provkör en bil och betydelsen av att få positiv upplevelse av bilaffären. Man köper naturligtvis inte en bilaffär utan ett bilmärke, det är det viktigaste naturligtvis,  men en positiv känsla är ändå svårt att bortse ifrån. Detta samantaget betyder inte att vi kommer köpa Skodan utan är snarare en reflektion kring dagens upplevelse.

Dina upplevelser med Skodan stämmer rätt bra överens med mina egna. Man sitter bra i bilen och allt känns relativt gediget. Anledningen till att många går från Volvo till Skoda beror nog främst på priset, en Volvo kostar idag orimligt mycket. Skoda är helt enkelt prisvärt!
Tyvärr så har VAG koncernen haft mycket bekymmer, vilket gör att jag ej köper en bil därifrån, men samtidigt så är där många som köper en golf eller en passat och aldrig har några bekymmer. Den korta nybilsgarantin är enligt mig något som talar mot märket snarare än för. Hyundai/Kia har 7 år nu och Mazda har 10 år.

Trist med bemötandet hos Hyundai, tyvärr är det ungefär samma bemötande man får här i stan hos dem.

Var det den helt nya Fabian ni provade? Den ser iallafall väldigt trevlig ut!

Skodan i fråga var från 2019. Efter allt jag läst så känns just det bilmärket inte så hett längre. Vi bestämde att åka och besöka någon av de auktoriserade Kia återförsäljarna på fredag. Lite spännande var det ändå idag måste jag säga. Provkörning av en hyffsat ny bil är ändå lite högtidigt.

Senast redigerat av Flamslag (12 maj 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2021 · 17 378 Inlägg

Skodan i fråga var från 2019. Efter allt jag läst så känns just det bilmärket inte så hett längre. Vi bestämde att åka och besöka någon av de auktoriserade Kia återförsäljarna på fredag. Lite spännande var det ändå idag måste jag säga. Provkörning av en hyffsat ny bil är ändå lite högtidigt.

Önskar Er lycka till. Kommer det en säljare mot er med en gång så säg att ni "tittar lite bara". Sen kan ni välja vilken säljare som ser vettig ut.
Tja, alltid trevligt att köra nya bilar. Men det blir en jobbrutin det med, tro mig på den punkten...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang