Koppling 240

Ksoderholm
10 maj 2021 · 84 Inlägg

Hallådär alla kunniga. Har just precis bytt koppling på min 240 -87. Tryckplatta lamell och urtrampningslagret byttes men vid provstart så lät de ett skorrande ljud när pedalen var helt intryckt och släppte jag ca 1cm så slutade det skorra men fick även i växlar, vad kan detta fenomenet bero på?

Koppling från det blåa varuhuset ifall det har någon betydelse.

Mvh

Ajjamän
uhlin
10 maj 2021 · 2 831 Inlägg

Biltema säger nog allt. Förutsatt att allt är monterat rätt.

Mossan1
10 maj 2021 · 2 752 Inlägg

Jag fattar inte varför man per automatik anser att något är felaktigt bara baserat på inköpsställe.

Löjligt! Dom har ingen egen tillverkning utan köper in från leverantörer av produkten i fråga.

Jag ger mig tusan på att det i absoluta majoreteten handlar om felköp till bilmodellen ifråga eller felmonterat av okunnande och sedan är det väldigt väldigt lätt att skylla på produkten istället för egna tillkortakommanden.
Vips blir det "sanning".

De flesta lågprissäljarna har dock ofta halvdålig koll på brytpunter i modellserier, utrustning, osv
Det ställer krav på att köparen ska veta, och fungerar bättre på kedjorna med egna verkstäder.

Till trådskaparen:
Har du normalt kopplingsspel på hävarmen för det första?
Eller trycker den för långt?

Senast redigerat av Mossan1 (10 maj 2021)

Nickeboii
10 maj 2021 · 762 Inlägg

Finns olika uttrampningslager. Ett längre och ett kortare. Kan vara så att du fått/beställt fel och att du bottnar solfjädrarna på kopplingen.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang