Opel insignia -09

Maka06
10 maj 2021 · 5 Inlägg

Har en Opel insignia -09 som jag har ett problem med en varningslampa som jag inte kan få bort.
Lampan indikerar fel på elektroniska handbromsen. Den ser ut som en cirkel med en blixt i samt en skiftnyckel under. Den lyser gult med fast sken.
Den slocknar ifall jag lägger i backen men återkommer ifall jag frilägger växeln igen.
Har kollat med en felkodsläsare och det som den säger är fel ”ström”
Har bytt motorn till handbromsen. Dock lyser denna lampa även fast man kopplar bort motorn.
Vad kan vara felet? Min egna teori är något elfel men vet inte vart jag ska börja för att felsöka detta. Någon som haft liknande problem eller vet hur det kan åtgärdas?

/Mattias

Tobzter
10 maj 2021 · 3 145 Inlägg

Först fram med felkoden å sedan byta grejer . Fel ström ? Men va e de för kod?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Maka06
10 maj 2021 · 5 Inlägg

Tobzter skrev:
Först fram med felkoden å sedan byta grejer . Fel ström ? Men va e de för kod?

Får inte fram något specifikt kodnummer. Varken på instrumentpanelen eller i kodläsaren. Utan som sagt står bara fel ”ström”

Tobzter
10 maj 2021 · 3 145 Inlägg

Pröva med annan felkodsläsare som ger rätt kod. Dumt att byta grejer i blindo. Och de är inte så att du har dåligt batteri bara?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Brådhis * Voff voff *
11 maj 2021 · 10 276 Inlägg

Maka06 skrev:
Har en Opel insignia -09 som jag har ett problem med en varningslampa som jag inte kan få bort.
Lampan indikerar fel på elektroniska handbromsen. Den ser ut som en cirkel med en blixt i samt en skiftnyckel under. Den lyser gult med fast sken.
Den slocknar ifall jag lägger i backen men återkommer ifall jag frilägger växeln igen.
Har kollat med en felkodsläsare och det som den säger är fel ”ström”
Har bytt motorn till handbromsen. Dock lyser denna lampa även fast man kopplar bort motorn.
Vad kan vara felet? Min egna teori är något elfel men vet inte vart jag ska börja för att felsöka detta. Någon som haft liknande problem eller vet hur det kan åtgärdas?

/Mattias

Så vitt jag kan se när jag snabb-googlat lite så verkar fel på parkeringsbromsen indikeras av en gul cirkel med ett "P" i och en skiftnyckel under. Inte en blixt. Är du säker på att ditt fel är relaterat till parkeringsbromsen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Maka06
11 maj 2021 · 5 Inlägg

Ja enligt instruktionsboken så säger den att den symbolen indikerar att det är fel på den elektroniska handbromsen.

Presidento Of World
11 maj 2021 · 3 324 Inlägg

Är det en automat?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Maka06
11 maj 2021 · 5 Inlägg

Presidento skrev:
Är det en automat?

Nej det är en manuell

Presidento Of World
11 maj 2021 · 3 324 Inlägg

Ladda upp en bild 🙂

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Maka06
18 maj 2021 · 5 Inlägg

Presidento skrev:
Ladda upp en bild 🙂

https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239884/239884-bd3c476e6cb974c1c005015f5ef3dbf3.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang