Bmw e46 320i bränslepump

Hickan
10 maj 2021 · 373 Inlägg

Halloj. Min kompis bil ville inte starta imorse helt plötsligt, nån dag efter vi besiktigade den. Sist den kördes spelades det musik så hela instrumentbrädan började blinka, vet inte om det kan ha med problemet men värt att nämna

Bilen startar på startgas, tog den högra bränslepumpen på tanken och drog ur slangen men kommer ingen soppa. Mätte med multimeter och fick fram 10.6 volt vilket känns lågt. Vet inte riktigt vilka kontakter jag skulle mäta på men antar att det va den primära strömmen som driver pumpen jag fick fram eftersom bara tändningen var på. Säkringen är hel.

Är det pumpen eller nåt elfel?

Senast redigerat av Hickan (10 maj 2021)

jag hatar bilar
Jdmboy96
11 maj 2021 · 241 Inlägg

Ta en gummi hammare å banka under tanken 😁 funkar å få igång den ibland ifall du är i nödläge 😁
Annars fram med en obd2 och felsök.

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
Hickan
11 maj 2021 · 373 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Ta en gummi hammare å banka under tanken 😁 funkar å få igång den ibland ifall du är i nödläge 😁
Annars fram med en obd2 och felsök.

Hmm, har tyvärr ingen felkodsläsare. Men 10.6 volt känns ju inte helt rätt sådär spontant. Ska kolla igen om jag mätte rätt kablar, minns inte om jag kanske råkade mäta för bränslemätaren :-) bäst att vara säker

jag hatar bilar
MFred
14 maj 2021 · 164 Inlägg

Startar den med kablar? Kan vara generator/batteri som inte orkar ge pumpen tillräckligt med ström smile

Hickan
14 maj 2021 · 373 Inlägg

MFred skrev:
Startar den med kablar? Kan vara generator/batteri som inte orkar ge pumpen tillräckligt med ström smile

Startmotorn går, pumpen pumpar ej. Testat med kablar + färskt batteri. Har bytt relä, kollat säkring för pump + säkring för reläet. Inga konstigheter där iallafall så vet inte riktigt vad som orsakar det

jag hatar bilar
jaka54
14 maj 2021 · 5 682 Inlägg

Hej!
Om pumpen inte pumpar när den får ström (12V) så är det pumpen som är trasig!

Utmarks-Loke
14 maj 2021 · 5 814 Inlägg

Om pumpen går trögt kan den dra så mycket ström att spänningsfallet gör att det bara blir 10,6V. Till slut skall säkringen lösa ut men om inte det är full kortslutning kan det ta en bra stund innan det händer. Och om pumpen går väldigt trögt är det ju inte säkert den pumpar så bra heller.

Ett test man kan göra är att köra pumpen direkt från ett löst batteri med startkablar eller vad man nu kommer åt med. Gärna en säkring emellan då, och även en amperemeter om man har.

Hickan
14 maj 2021 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om pumpen går trögt kan den dra så mycket ström att spänningsfallet gör att det bara blir 10,6V. Till slut skall säkringen lösa ut men om inte det är full kortslutning kan det ta en bra stund innan det händer. Och om pumpen går väldigt trögt är det ju inte säkert den pumpar så bra heller.

Ett test man kan göra är att köra pumpen direkt från ett löst batteri med startkablar eller vad man nu kommer åt med. Gärna en säkring emellan då, och även en amperemeter om man har.

Ny pump är beställd så är väl bara att testa. Hoppas det löser problemet. Har dock sett på videor att det ska vara 12.6 på pumpen men den bör ju pumpa på 10.6-11 ändå men bara inte lika snabbt. Aja

jag hatar bilar
luddiz
13 januari 2023 · 2 Inlägg

Hickan skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Om pumpen går trögt kan den dra så mycket ström att spänningsfallet gör att det bara blir 10,6V. Till slut skall säkringen lösa ut men om inte det är full kortslutning kan det ta en bra stund innan det händer. Och om pumpen går väldigt trögt är det ju inte säkert den pumpar så bra heller.

Ett test man kan göra är att köra pumpen direkt från ett löst batteri med startkablar eller vad man nu kommer åt med. Gärna en säkring emellan då, och även en amperemeter om man har.

Ny pump är beställd så är väl bara att testa. Hoppas det löser problemet. Har dock sett på videor att det ska vara 12.6 på pumpen men den bör ju pumpa på 10.6-11 ändå men bara inte lika snabbt. Aja

fixade de problemet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang