Volvo 244 - B23E

Linusstromberg
11 maj 2021 · 4 Inlägg

Halloj, har som tidigare tråd en b23e som jag är väldigt okunnig om och har inte varit och mekat med den på hur länge som helst för det inte funnits tid men var där för ett tag sen och har fått den att gå skitbra på tomgång och går att varva litegranna sen börjar den smälla och hålla på, ibland kan man lyckas varva ur den, har testat flytta fördelarn för att justera tändningen men ingen förbättring, har även kollat kamremmen hundra gånger och tjuvluft drar den inte.

Det jag nu legat och tänkt på är att jag har ju bytt fördelaren från ett brytarlöst system till en med brytare från en b21a, och roliga här är att min b21a började att gå likadant där mot slutet alltså gick bra på tomgång men börja smälla när man gasa och ibland lyckades man dra på så jag har faktiskt legat och funderat på om det är fördelarn som jävlas? kan den jävlas som jag beskriver det?

Min fråga är alltså om det kanske är fel på fördelaren och tankarna om att det kanske är för dålig tryck i bensinen har jag också börjat fundera på, har två pumpar under bilen men ingen i tanken och sen är det soppafiltret från 1980 - 90 så det är väl också en möjlighet?

Mossan1
11 maj 2021 · 2 752 Inlägg

Du har centrifugalvikter i fördelaren som automatiskt ställer tändningen efter varvtalet till viss del.  En brusten fjäder? Då skulle det teoretiskt kunna vara rätt på tomgång och urarta med varv.

Brytarlöst slår brytartändning precis alla dagar i veckan. 
Du har lätt nytt ner dig.
Varför byttes originalfördelaren?
Var den trasig, så varför inte en annan orginal?

Den är klart körbar med endast grundinställd fördelare.

Om den smäller i insug eller avgas (Pang) är det typiska felet gnista vid fel tillfälle.

Misstända/tveka/hosta kan även vara bränsle.

Jag förutsätter att du har rätt brytaravstånd, bra brytare och kondensator. Dålig kondensator bränner brytare på nolltid.

Dålig tändspole brukar visa sig varm.

Är det föressten samma tändspole på brytarlöst och bryarsystem?
Vete tusan. Brukar vara högre spänning i brytarlöst.

Senast redigerat av Mossan1 (11 maj 2021)

Brådhis * Voff voff *
11 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Mossan1 skrev:
Du har centrifugalvikter i fördelaren som automatiskt ställer tändningen efter varvtalet till viss del.  En brusten fjäder? Då skulle det teoretiskt kunna vara rätt på tomgång och urarta med varv.

Brytarlöst slår brytartändning precis alla dagar i veckan. 
Du har lätt nytt ner dig.
Varför byttes originalfördelaren?
Var den trasig, så varför inte en annan orginal?

Den är klart körbar med endast grundinställd fördelare.

Om den smäller i insug eller avgas (Pang) är det typiska felet gnista vid fel tillfälle.

Misstända/tveka/hosta kan även vara bränsle.

Jag förutsätter att du har rätt brytaravstånd, bra brytare och kondensator. Dålig kondensator bränner brytare på nolltid.

Dålig tändspole brukar visa sig varm.

Är det föressten samma tändspole på brytarlöst och bryarsystem?
Vete tusan. Brukar vara högre spänning i brytarlöst.

Nu har jag ju mest skruvat dessa saker i båt (AQ151 + AQ250), men instämmer helt med Mossan1 här. Brytarlöst slår brytare på alla punkter. Skillnaden är som regel påtaglig, till det bättre.

När jag monterat brytarlöst har jag bytt till en "högeffektständspole". Provade aldrig att köra med den gamla dock, så kan inte säga till 100% att man måste byta. Men har däremot hört från flera att så är fallet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
11 maj 2021 · 2 152 Inlägg

Kan dessutom lägga till att högeffektständspolen till de tidiga brytarlösa systemen är exakt samma Bosch tändspole som insprutarna har, sitter alltså som standard på 86-93. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang