Köpråd och diskussion - VW LT31 stått i 25 år, endast 10 mil.

WaernLT31
11 maj 2021 · 2 Inlägg

Jag har möjlighet att köpa en Volkswagen LT31 från -96 med mätarställning 10 mil...
(Ska försöka komplettera med bilder snart)

När den togs i trafik -96 kördes den från bilhandlaren till ett varmt lager och har nu stått där i 25 år orörd. Jag har själv svårt att uppskatta pris för den och det verkar även säljaren ha.

Bilen är alltså helt oanvänd, utan inredning och ska byggas om till en campervan.

Bensin, tror att det är en 2,4 liters motor
nytt batteri ska i
den är rullad fram och tillbaka i garaget några gånger men motorn har inte varit igång på drygt 20 år.

Behöver diskutera detta för att kunna landa ett i rimligt pris.

Kom gärna med tankar på vad som behövs göras för att ta den i bruk från att stått still i 25 år och värde vid försäljning om 5+ år ombyggd som campervan.

Senast redigerat av WaernLT31 (11 maj 2021)

patrik79
12 maj 2021 · 782 Inlägg

Riktigt häftigt att hitta en nygammal bil, jag hade dock varit lite rädd för att köpa en sån extrem lågmilare. Det är mycket som kan torka upp när grejerna inte används på 20-25 år så räkna med en del problem till att börja med (en del så stora att motor och låda kan behöva skruvas isär).
Om du har möjlighet så byt alla vätskor, få igång bilen, ut och kör ett tag och besikta den innan du avslutar affären och betalar. Mycket lättare att uppskatta värdet om man vet att bilen är i stort sett ny eller om den är ett evighetsprojekt som behöver massa renovering.

Det va en bilförsäljare i Göteborg i slutet av 90-talet som sålde ett gäng nygamla cheva vans från 88-89 med typ 20 mil på mätaren. Vad jag kommer ihåg så gick det rykten om att ägarna fick problem med läckande packningar på motor/låda och då hade bilarna bara stått i 10 år. Sök även lite på vad som händer när man börjar bruka bilar som har stått på museum.

Värdet ombyggd om 5 år är riktigt svårt att uppskatta. Trots skattebefrielse, lågmil, bes vartannat år och ett bra skick på karossen så tror jag inte en hemmabyggd ganska liten husbil (tippar på att den inte är speciellt stor) med bensinmotor är superlätt att sälja för något överpris.  Bygg den till dig själv och va glad om du får pengarna tillbaka, förhoppningsvis kan du få många billiga och problemfria mil när bygget är färdigt.

simlar
12 maj 2021 · 5 524 Inlägg

Var en 00as Skoda Pickup på annons för någon vecka sen som gått 8mil sedan ny.
Den begärdes 100,000kr för och annonsen försvann ganska så snabbt.

Skulle tro LT31an med 10mil på mätaren kommer tappa värde om den börjar köras med och/eller byggs om till campervan.
Den bör säljas till någon samlare eller museum.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2021 · 17 470 Inlägg

Kamrem på den där eller? I så fall ska den ju givetvis inte startas innan denna är bytt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Cuefa Ain't no place like home...
12 maj 2021 · 4 628 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kamrem på den där eller? I så fall ska den ju givetvis inte startas innan denna är bytt.

Den har rem, jag skulle inte en TITTA på startnyckeln innan den är bytt om bilen stått i 25 år.
Som sagts tidigare, ska den användas regelbundet kommer det vara MYCKET grejer som behöver bytas.
Typ allt i gummi, dvs upphängningar, lagringar, slangar etc.

Men fräckt att hitta en sådan i så gott skick!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Brådhis * Voff voff *
12 maj 2021 · 10 277 Inlägg

WaernLT31 skrev:
Jag har möjlighet att köpa en Volkswagen LT31 från -96 med mätarställning 10 mil...
(Ska försöka komplettera med bilder snart)

När den togs i trafik -96 kördes den från bilhandlaren till ett varmt lager och har nu stått där i 25 år orörd. Jag har själv svårt att uppskatta pris för den och det verkar även säljaren ha.

Bilen är alltså helt oanvänd, utan inredning och ska byggas om till en campervan.

Bensin, tror att det är en 2,4 liters motor
nytt batteri ska i
den är rullad fram och tillbaka i garaget några gånger men motorn har inte varit igång på drygt 20 år.

Behöver diskutera detta för att kunna landa ett i rimligt pris.

Kom gärna med tankar på vad som behövs göras för att ta den i bruk från att stått still i 25 år och värde vid försäljning om 5+ år ombyggd som campervan.

Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara en lönsam affär, eller ens bra affär, att köpa något så unikt (extremt lågmilad) och bygga om till campingbuss och sedan använda.

Värdeminskningen lär ju bli närmast enorm, iaf i procent, per mil. För samma pengar kan du sannolikt köpa en mycket modernare konstruktion, om än med lite fler mil men ska den bli campingbuss spelar nog inte dom milen någon stor roll egentligen. En LT31:a från 1996 var ju en gammal konstruktion redan då.

Jag tycker personligen att du borde avstå. Både för din, säljarens och fordonets skull...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 maj 2021 · 17 470 Inlägg

Nä. Bygga om den från originalskick lär ju sänka värdet till i princip inget. Originalskick gäller om värdet ska bestå.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
WaernLT31
13 maj 2021 · 2 Inlägg

Tack så mycket för alla svar, jag är väl inne på samma tankebana som ni om att det är ganska riskfyllt.

Får se om man tar tag i det som ett roligt projekt men det kommer bero på priset. Tack för hjälpen

Utmarks-Loke
13 maj 2021 · 5 833 Inlägg

simlar skrev:
Var en 00as Skoda Pickup på annons för någon vecka sen som gått 8mil sedan ny.
Den begärdes 100,000kr för och annonsen försvann ganska så snabbt.

Kostade inte dom typ 75.000kr nya?

simlar
13 maj 2021 · 5 524 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

simlar skrev:
Var en 00as Skoda Pickup på annons för någon vecka sen som gått 8mil sedan ny.
Den begärdes 100,000kr för och annonsen försvann ganska så snabbt.

Kostade inte dom typ 75.000kr nya?

Enligt annonsen hade bilen köpts ny för 123000kr inkl moms om jag minns annonstexten rätt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang