Budgetdäck, nåt att ha?

ulfie81
12 maj 2021 · 29 Inlägg

halloj

Finns säkert otalet trådar om detta men nu 2021, hur ligger det till?

Jag fick ett par 19" fälgar och tänkte prova hur det blir på min bil, eftersom 2handsmarknaden känns supersval på begagnat vill jag köpa några billigare däck att prova på först hur det känns innan eller om jag skaffar ett par ordentliga fälgar och lägger en större summa på premiumdäck

Så frågan rakt ut, är budgetdäck alltid skit? Eller är det kanske tom så att 2021 så har budgetalternativen närmat sig de stora märkena. För mig, en som kör bil till och från jobbet och till båten om somrarna, säg 1500-1800 mil/år, största delen motorväg eller 80 väg, bil audi a4 avant quattro tdi.
Jag har främst kollat på några däck som ligger runt 1000kr/st, dimensioner 245/35 19

Landsail Qirin 990 som får bra betyg av experter på de flesta områden men ratas av många bilister
Landsail LS588 som får bra betyg av experter på de flesta områden men ratas av många bilister

Sava Intense UHP 2 som får ok betyg av experter, tom bäst på någon del, lite sämre på annat, inte hittat så mycket kundrecensioner

VIKING PROTECH NEWGEN som verkar få ok recensioner med

NEXEN N'FERA SU1 Samma med dessa. (läste någonstans att Nexen tom var standarddäck på vissa Porsche-modeller?)

Kuhmo hade väl en eller två modeller i denna prisklass med men dessa har fått ganska taskig kritik

Gislaved hade någon modell med

Nu är det som sagt budget som gäller just nu så kommentarer som "köp dyrt" undanbedes smile

Finns det några upplevelser här hos er på dessa, gärna lite recensioner mm

Tack på förhand

/Ulf

Cuefa Ain't no place like home...
12 maj 2021 · 4 628 Inlägg

Generellt sett är det väl så att de billigaste däcken har de sämsta egenskaperna, men allt beror på vad du förväntar dig av dem, hur bilen kommer användas etc.

Jag har t.ex däck av det otroligt välkända fabrikatet Roadcruza på Jeepen.
Men den rullar ett par hundra mil om året, mestadels i skogen, och då är de däcken garanterat bättre än de 11 år gamla Cooper Discovery som satt på innan.

Jag skulle kanske inte välja de allra billigaste alternativen, men allt är ju upp till dig som köpare.
Min personliga erfarenhet av t.ex Nankang är att de är skit, men det var några år sedan.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Jokabsson
12 maj 2021 · 1 172 Inlägg

Landsail LS588 hade jag på bakaxeln på en BMW 1-serie och det fanns inget att klaga på direkt. Bara 17-tummare förvisso men de var tysta och låg mycket fint på asfalt och släppte aldrig i regn. För vardagligt bruk hade jag kunnat köpa sådana igen om jag har tight däck-budget i framtiden. Lägg därtill att jag sällan testar bilens gränser på blött underlag.

På min Mazda ingick det Landsail LS588 och Linglong och har inte upplevt att det släpper någonstans men har inte provat panikbroms eller hård manövrering än. Linglong har jag hört slits väldigt snabbt och har tveksamma egenskaper i regn.

Slutklämmen blir att Landsail LS588 är trevliga komfortdäck men det är oklart hur de presterar när det hettar till ordentligt smile

Senast redigerat av Jokabsson (12 maj 2021)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
ulfie81
12 maj 2021 · 29 Inlägg

Cuefa skrev:
Generellt sett är det väl så att de billigaste däcken har de sämsta egenskaperna, men allt beror på vad du förväntar dig av dem, hur bilen kommer användas etc.

Jag har t.ex däck av det otroligt välkända fabrikatet Roadcruza på Jeepen.
Men den rullar ett par hundra mil om året, mestadels i skogen, och då är de däcken garanterat bättre än de 11 år gamla Cooper Discovery som satt på innan.

Jag skulle kanske inte välja de allra billigaste alternativen, men allt är ju upp till dig som köpare.
Min personliga erfarenhet av t.ex Nankang är att de är skit, men det var några år sedan.

Tack för svar, ja dessa är ju inte de absolut billigaste som ligger några hundringar ner, kraven är att det ska vara ett däck som tar mig dit jag ska utan att åka i diket, ska jag åka i diket får det vara för min oförmåga isf smile
Nankang låg lite lägre i pris tror jag, inte provat, har provat goodride och sailun(tror jag) men har inget direkt negativt att säga om det, kanske inget positivt heller utan helt neutralt

ulfie81
12 maj 2021 · 29 Inlägg

Jokabsson skrev:
Landsail LS588 hade jag på bakaxeln på en BMW 1-serie och det fanns inget att klaga på direkt. Bara 17-tummare förvisso men de var tysta och låg mycket fint på asfalt och släppte aldrig i regn. För vardagligt bruk hade jag kunnat köpa sådana igen om jag har tight däck-budget i framtiden. Lägg därtill att jag sällan testar bilens gränser på blött underlag.

På min Mazda ingick det Landsail LS588 och Linglong och har inte upplevt att det släpper någonstans men har inte provat panikbroms eller hård manövrering än. Linglong har jag hört slits väldigt snabbt och har tveksamma egenskaper i regn.

Slutklämmen blir att Landsail LS588 är trevliga komfortdäck men det är oklart hur de presterar när det hettar till ordentligt smile

Kanon tack för input! Det är ju just vardagligt bruk som gäller

johanbrolin
12 maj 2021 · 108 Inlägg

Cuefa skrev:
Generellt sett är det väl så att de billigaste däcken har de sämsta egenskaperna, men allt beror på vad du förväntar dig av dem, hur bilen kommer användas etc.

Jag har t.ex däck av det otroligt välkända fabrikatet Roadcruza på Jeepen.
Men den rullar ett par hundra mil om året, mestadels i skogen, och då är de däcken garanterat bättre än de 11 år gamla Cooper Discovery som satt på innan.

Jag skulle kanske inte välja de allra billigaste alternativen, men allt är ju upp till dig som köpare.
Min personliga erfarenhet av t.ex Nankang är att de är skit, men det var några år sedan.

jag slängde på ett par nankang på mina vinterfälgar till BMWn och de gick en ganska hård vinter till mötes utan att tappa en ända dubb. Deras sommardäck har jag ingen erfarenhet av. smile

Stora fötter - Stora skor
mb_pucken
12 maj 2021 · 5 083 Inlägg

Jag har Landsail Qirin 990 på mercan. Var bara tänkt att användas tillfälligt medans mina andra fälgar renoverades. Har inget ont att säga om dom däcken.
Väldigt tysta, går stadigt och har aldrig upplevt dom som hala i regn. Varken vid gaspådrag trotts 510nm eller vid broms.
Kört drygt 1500mil och nöjd än så länge.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
ulfie81
12 maj 2021 · 29 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag har Landsail Qirin 990 på mercan. Var bara tänkt att användas tillfälligt medans mina andra fälgar renoverades. Har inget ont att säga om dom däcken.
Väldigt tysta, går stadigt och har aldrig upplevt dom som hala i regn. Varken vid gaspådrag trotts 510nm eller vid broms.
Kört drygt 1500mil och nöjd än så länge.

Tack för svar, kanske provar två par sånna då, så får vi se:)

Ankanan
12 maj 2021 · 50 Inlägg

Har själv bara positiva erfarenheter av billiga däck, ja kanske har någon meter längre bromssträcka och låter en smula mer i höga hastigheter, men behovet att köra fort och gasa i kurvor avtar med åldern. Tycker själv Nankang är bra däck, haft i 2 omgångar och håller läääääänge... Upplever även att tex Nankang-däck behöver balanseras ytterst lite.

Senast redigerat av Ankanan (12 maj 2021)

torsen
12 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Som cuefa skriver tidigare  tråden.
I årets tester av däck i TV och ViB framgår att lågprisdäcken är sämst - bland de NYA däcken.
Men jämfört med 15 år gamla premiumdäck är kanske inte dagen lågprisdäck så dåliga.

Kanske 1½ m längre bromssträcka.
Förmodligen 3 km/t lägre hastighet genom stora cirkulationsplatser.
0,015 lit/mil högre bränsleförbrukning?
Du får skruva upp stereon 1dB(A) högre!

Valet är ditt!

Vissa säljer "premiumdäck" med 50% rabatt - t ex Pro Imp med Cooper.

Brådhis * Voff voff *
12 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Det finns väl ingenstans som "du får vad du betalar för" passar in bättre än på just däck.

Visst finns det budgetdäck som presterar okej på torr asfalt. Skillnaderna kommer främst när man kräver det lilla extra av däcket, tex i regn, högre hastighet, undanmanöver, fullastad bil osv. Lägg sedan till att budgetdäck slits mycket fortare än premiumdäck. Sett över tid är det nästan alltid billigare att köpa premiumdäck, men nu var ju inte det ett alternativ.

Kumho gör dock helt okej däck, så även Gislaved och Sava...

Övriga du räknar upp skulle jag inte fundera ens på. Har provat en mängd olika däck genom tidigare jobb och skillnaden kan vara rejäl. Det handlar inte bara om grepp och livslängd, det är även ganska vanligt med stomseparationer bland vissa billigare märken. Sannolikt för att dom inte tål belastningen och våra halvdåliga vägar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
12 maj 2021 · 4 014 Inlägg

Golfen:
VInterdäck:  King Meiler regumerade
Sommar: en salig blandning av Kuhmo, Landsail, samt i våras inhandlade 2st Star Performer HP-3
Clion:
till den förra Köpte jag  Debica Passio 2  165/65 R14 79T  4st för 1386:-
efter att bottenfiskat efter dom billigatste som går att komma över
2 av dom ligger på den nuvarande clion, 2st kvar i källarförrådet

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
12 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Brådhis skrev:
Det finns väl ingenstans som "du får vad du betalar för" passar in bättre än på just däck.

Visst finns det budgetdäck som presterar okej på torr asfalt. Skillnaderna kommer främst när man kräver det lilla extra av däcket, tex i regn, högre hastighet, undanmanöver, fullastad bil osv. Lägg sedan till att budgetdäck slits mycket fortare än premiumdäck. Sett över tid är det nästan alltid billigare att köpa premiumdäck, men nu var ju inte det ett alternativ.

Kumho gör dock helt okej däck, så även Gislaved och Sava...

Övriga du räknar upp skulle jag inte fundera ens på. Har provat en mängd olika däck genom tidigare jobb och skillnaden kan vara rejäl. Det handlar inte bara om grepp och livslängd, det är även ganska vanligt med stomseparationer bland vissa billigare märken. Sannolikt för att dom inte tål belastningen och våra halvdåliga vägar.

Heeeelt divergerande uppfattning om Kumho.
För 10 - 15 år sedan var Kumho ett prisvärt lågprisdäck som kostade ungefär hälften av BF Goodrich, TOYO och jämförbara "normalprisdäck".
I dag kostar t ex Kumho KL71 lika mycket som BF Goodrich M/T eller TOYO Open Country M/T.
Kumho är fruktansvärt svåra att balansera.
Har själv haft 2 omgångar Kumho på 2 olika bilar, med samma nedslående resultat/erfarenhet.

Cuefa Ain't no place like home...
13 maj 2021 · 4 628 Inlägg

Ankanan skrev:
Har själv bara positiva erfarenheter av billiga däck, ja kanske har någon meter längre bromssträcka och låter en smula mer i höga hastigheter, men behovet att köra fort och gasa i kurvor avtar med åldern. Tycker själv Nankang är bra däck, haft i 2 omgångar och håller läääääänge... Upplever även att tex Nankang-däck behöver balanseras ytterst lite.

Behovet av att kunna hantera bilen i en akut situation kvarstår dock oavsett om du är 20 eller 90 år gammal.
Jag köper däck för att känna mig säker vid en nödsituation, inte för att maxxa g-krafterna i kurvorna.

Min erfarenhet av billiga däck för vanliga personbilar är att det är just där det fallerar, de rullar oftast hyfsat tyst och snålt vid vanlig körning, men när du börjar provocera bilen, t.ex för att väja för älgen/barnet/bilen som kör på fel sida vägen i en skymd kurva, det är där skillnaden märks tydligast.

Testerna säger oftast samma sak, det är vid extrema manövrar som de billigare däcken tappar "det".

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Brådhis * Voff voff *
13 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Cuefa skrev:

Ankanan skrev:
Har själv bara positiva erfarenheter av billiga däck, ja kanske har någon meter längre bromssträcka och låter en smula mer i höga hastigheter, men behovet att köra fort och gasa i kurvor avtar med åldern. Tycker själv Nankang är bra däck, haft i 2 omgångar och håller läääääänge... Upplever även att tex Nankang-däck behöver balanseras ytterst lite.

Behovet av att kunna hantera bilen i en akut situation kvarstår dock oavsett om du är 20 eller 90 år gammal.
Jag köper däck för att känna mig säker vid en nödsituation, inte för att maxxa g-krafterna i kurvorna.

Min erfarenhet av billiga däck för vanliga personbilar är att det är just där det fallerar, de rullar oftast hyfsat tyst och snålt vid vanlig körning, men när du börjar provocera bilen, t.ex för att väja för älgen/barnet/bilen som kör på fel sida vägen i en skymd kurva, det är där skillnaden märks tydligast.

Testerna säger oftast samma sak, det är vid extrema manövrar som de billigare däcken tappar "det".

Det är någonstans ändå rätt läskigt att så många använder just det resonemanget, att "man kör så lugnt" att man inte behöver några marginaler utan hellre prutar bort dom i form av lägre pris och köper billiga skräpdäck. Undrar om folk skulle göra likadant med bälte tex? Du får bilen billigare om du väljer det här bältet som kommer från andrasorteringen på fabriken... Nu kommer väl förstås alla tuffa balla snubbar berätta om hur dom kör utan bälte, men där är liksom loppet gällande sunt förnuft redan kört så... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jomn
13 maj 2021 · 34 Inlägg

ulfie81 skrev:
halloj

Finns säkert otalet trådar om detta men nu 2021, hur ligger det till?

Jag fick ett par 19" fälgar och tänkte prova hur det blir på min bil, eftersom 2handsmarknaden känns supersval på begagnat vill jag köpa några billigare däck att prova på först hur det känns innan eller om jag skaffar ett par ordentliga fälgar och lägger en större summa på premiumdäck

Så frågan rakt ut, är budgetdäck alltid skit? Eller är det kanske tom så att 2021 så har budgetalternativen närmat sig de stora märkena. För mig, en som kör bil till och från jobbet och till båten om somrarna, säg 1500-1800 mil/år, största delen motorväg eller 80 väg, bil audi a4 avant quattro tdi.
Jag har främst kollat på några däck som ligger runt 1000kr/st, dimensioner 245/35 19

Landsail Qirin 990 som får bra betyg av experter på de flesta områden men ratas av många bilister
Landsail LS588 som får bra betyg av experter på de flesta områden men ratas av många bilister

Sava Intense UHP 2 som får ok betyg av experter, tom bäst på någon del, lite sämre på annat, inte hittat så mycket kundrecensioner

VIKING PROTECH NEWGEN som verkar få ok recensioner med

NEXEN N'FERA SU1 Samma med dessa. (läste någonstans att Nexen tom var standarddäck på vissa Porsche-modeller?)

Kuhmo hade väl en eller två modeller i denna prisklass med men dessa har fått ganska taskig kritik

Gislaved hade någon modell med

Nu är det som sagt budget som gäller just nu så kommentarer som "köp dyrt" undanbedes smile

Finns det några upplevelser här hos er på dessa, gärna lite recensioner mm

Tack på förhand

/Ulf

Om kunder vill ha billiga däck (men ändå inte det allra billigaste) så kör jag alltid på Landsail, känns som kvalitetsdäck av någon anledning.

En anhörig har Landsail både som sommar och vinterdäck, känns som det knappt slits trots relativt mycket mil.

/ Jomn

torsen
14 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Kan berätta en sannsaga - igen.
Frun köpte en ny Focus 1.6 Ambiente hgv -00.
Den var skodd med Michelin Energy vid leveransen.
Vid 14.000 mil såg jag att framdäcken var nere på 2 mm.
Bakdäcken höll närmare 4 mm.
Kontaktade en ansedd gummiverkstad och fick pris på 4 st nya identiska däck = Michelin.
Vid avhämtandet av bilen satt det Falken på.
Jag protesterade och krävde att Falken-däcken skulle bytas mot Michelin, som uppgörelsen var.
Efter mycket parlamenterande godtog jag en ekonomisk kompensation.
Gummigubben sa att taxi körde på Falken och att de hade en god livslängd.
Men övriga egenskaper då?

Hur som helst så vid 16.000 mil och 5 år var det dags för bilbyte.
Diskuterade inbytespriset med bilhandlaren som hade ett inbytestestprotokoll framför sig.
Av detta framgick att framdäcken var nere på 2 mm och således måste bytas.
Inte möjligt sa jag upprört.
Vi går ut till bilen.
Mycket riktigt - framdäcken var nere på 2 mm.

Därför vill jag starkt varna för Falken och andra lågprisdäck.
De blir HÖGPRISDÄCK jämfört med märkesdäck som Michelin - på sikt sett!

Ankanan
14 maj 2021 · 50 Inlägg

Så nu är man plötsligt en trafikfara för man väljer budgetdäck smile Lite tråkigt att det alltid mynnar ut i detta när det gäller billiga däck. Tror tyvärr mycket sitter i huvudet på köparna, men absolut, budgetmärken är billigare av en anledning. Jag har som sagt positiva erfarenheter av budgetdäck nuförtiden, lämnade all form av märkeshysteri i tonåren wink. Jag anpassar körningen efter förutsättningarna, oavsett premium eller ej, och som sagt märker jag ingen större skillnad utifrån hur jag kör i alla fall.

Senast redigerat av Ankanan (14 maj 2021)

n_andersson
14 maj 2021 · 689 Inlägg

Jag kör med nankang på min bil och har kört drygt 2000 mil med dom. Märker då ingen skillnad mot mina gamla continental.  O påtal om att dom skulle vara sladdriga o ha dålig bromsgrepp så har jag inte märkt nått av de heller. Då veckopendlar jag till norra Värmland enkel resa ca 30 mil o får bromsa o väja för djur varje resa.  Åker 02.30 hemifrån så de är mycket djur ute......

Cassius Hobbymekaniker
7 juni 2021 · 470 Inlägg

Sen in i diskussionen...

Men en annan parameter som inte tagits upp är: Hur står sig dagens budgetdäck i grepp vid extrema manövrar mot t ex premiumdäcken för 10-15 år sen?

Dagens premiumdäck tror jag ingen skulle förneka har blivit bättre under den perioden, så ställer man då ett modernt budget däck mot ett daterat (men fortfarande nytillverkat så vi jämför fräscht gummi med fräscht gummi), hur stor är skillnaden då?

Även om dagens budget däck inte är lika säkra som premiumdäcken när det gäller, betyder ju inte det att dom är Osäkra när det gäller, bara att det finns bättre alternativ. Moderna däck sen börjar vara så pass bra att man nästan får faktorera in om föraren har sådan kapacitet att denne hade klarat en undanmanöver med ett premiumdäck, men inte med ett budget däck. Det finns bara två andra utfall än det och det är att att undanmanöver, oavsett däck, klaras eller inte.

Jag håller med dom som säger att de allra billigaste kanske man ska hoppa, och framförallt inte gå på ett regummerat däck. Sommardäcken är mer jämförbara än vinter, vinter bjuder också ofta på större spridning av väglagstyp så just vinterdäck brukar jag alltid rekommendera att köpa erkänt Bra däck! Men sommartid kan man absolut komma undan med billigare.

Jag har själv erfarenheter från Nokian, Goodyear, Kumho och Nankang främst. Nokiandäcken var länge sen så där börjar minnet svika... Goodyear var jag nöjd med båda gångerna jag haft dom, senast var det ett som hette Eco Energy eller liknande. Knäpptyst, lättrullande, bra grepp - Supernöjd! Kumho och Nankang har jag samma erfarenhet av. Lite bullriga, rullar inte superlätt så drar lite mer bränsle, men har inte dåligt grepp även om det är blött.

Stör mig faktiskt ganska rejält på att nuvarande Nankang sommardäck är bullrigare än de dubbfria Nokian Hakkapelitta vinterdäcken jag har... Mer bränsle går det på sommaren också hmm Samtidigt tjänar jag inget på att byta däck då besparingen i bränsleförbrukning inte blir tillräcklig för att äta igen kostnaden för 4 nya 20" sulor hmm

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang