Skulle bara sänka den... Blev lite mer. Nu 2 år senare är jag långt ifrån klar. Det började med en sänkning, det blev en helrenovering och uppgradering. Planen just nu är en 9-3 OG i toppskick, med delar från en viggen samt andra uppgraderingar av egen smak och slutligen en effekt som ska vara mer än dubbelt från original. Kort och gott ska det vara en fräsch sleeper som både skrämmer och överraskar.
Uppdatering 18 Dags att summera lite och fundera framåt. Nu har jag slipat höger och vänster framskärmar. Jag har slipat och klippt bort rostig plåt inuti höger och vänster hjulhus samt båda sparklådor. Jag har slipat under reservhjulsbaljan, var lite ytrost vid varje genomföring. Jag har slipat och skrapat bort färg vid varje ställe jag har sett rost under bilen också.
Nej, jag har inte fått bort all rost överallt. Min lösning på detta är:
Rostätare och rostborttagare. Så tanken är att börja med rostbortagare och sedan, för att verkligen säkerställa att rosten inte kommer tillbaka, använda rostätare eller snarare ett medel som förenar sig med rosten så att den inte sprider sig. När jag pratat med mer kunniga så ska dessa ändå fungera hyfsat. Jag tror inte att denna bil kommer någonsin köras mer på vintern (inte av mig i alla fall) så att den borde kunna hållas rostfri med dessa metoder i många år framåt. Detta blir för mig ett riktigt experiment i alla fall. Så här har jag penslat på massor, överallt.
Såå vad har det kostat fram tills idag (ca 4-5 månader in i projektet). Om jag tar med allt, verkligen allt. (alltså vi pratar om föräskring för bilen, till och med bensinkostnader och alla verktyg osv osv så får jag detta:
... 53 000kr är ju en hel del ändå. Speciellt med tanke på att jag inte direkt har något att visa ännu. Nåja, bara fortsätta...
Uppdatering 19 Jag har kört ytterligare ett extra lager av rostätare, för att verkligen försäkra mig om att rosten inte kommer tillbaka.
Vidare så behöver jag nog byta alla bromsrör bak, vid närmare inspektion har de nog inte lång tid kvar att leva. Sedan är det trist med det befintliga avgassystemet, så det ryker också.
Bromsröret var i så dåligt skick att det gick av, så lika bra att jag byter. Avgasröret hade tydligen hål i skarven, så lika bra att jag byter det med.
Här kommer lite mer bilder på sliparbetet under bilen.
Nu lovar jag att det inte blir några fler slipbilder. För jag själv har tröttnat på det. Har säkert hållit på i totalt 150 timmar nu.
Dagens inköp Bromsrör i kopparnickel, hehe och massor av maskeringstejp (tror jag bränt igenom 15 rullar totalt).
Uppdatering 20 Är det för mycket detaljer kanske? Å andra sidan, har man kommit såhär långt så..
Dags för mer misstag från mig. Minns ni bromsoket som jag hade köpt nytt? Jag lackerade ju det och tydligen ville inte färgen fastna Det syns ej på bilden, men så fort man bara rörde på oket (bara det nya) så ramlar färgen av...
Så jag fick skrapa rent det..
Tyvärr råkade handen fastna i stålborsten, som jag körde med skruvdragare
Då provar jag att måla igen...
Hmm något står inte rätt till, färgen verkar rinna av på vissa ställen.. Kan det ha varit någon konstig förbehandling som görs på dessa ok, typ någon zinkbehandlig som gör att färger inte fastnar? ...ni vet vad som kommer behöva göras igen då.... suck, slipa och måla om. Ska prova köra en övermålningsbar zinkfärg som grund... Aja jag skjuter upp detta till senare..
Dags att maskera bilen under och börja grundmåla lite. Körde två lager under bilen.
Samtidigt så grundade jag skärmarna med Hagmans grundfärg. Här tänker jag att delar som syns bör målas med finare produkter.
Dagens stora inköp Jag låter nog bilden tala för sig självt denna gång.
Ja jäklar vilket projekt du gör å snabb på att plöja cash i det med! De gillar vi 😊 hur ser planen ut med rost hålen? Och kommer det hända något med motorn framöver?
Uppdatering 21 Nu grundmålades även sparklådorna under.
Okej.. så nu är allt grundmålat. Nu kommer vi till något jag har funderat länge på. Hur reparerar jag hålen? Jag har ingen svets och har aldrig provat det. Det går ej att nita för att det kommer bli galvrost.
Hmm... Vissa kommer att skrika nej, men vad sägs om att limma? Tänker mig att dagens karosser limmas, så med rätt lim så borde det vara ok. Dessutom är områdena jag arbetar med ej bärande. Första steget är dock att kapa och forma plåtbitar.
Nu sådär i efterhand så kanske det hade varit lättare med svets i alla fall. För detta var ju hur pilligt och svårt som helst. Nåja, här kommer lite mer plåtarbete. Jag har dessutom grundmålat alla delar så att de skyddas from rost.
Om någon undrar hur jag fick till alla vinklar, så har jag suttit med hammare och knackat plåt tills att rätt from uppnåtts. Vissa plåtar har jag kilat fast enligt bilderna och vissa har jag skruvat fast. Jag har använt lim på alla plåtar. Så dessa sitter stenhårt.
Dagens inköp Limmet, limpistolen samt plåtarna får hamna under denna kategori.
Snurriis skrev: Ja jäklar vilket projekt du gör å snabb på att plöja cash i det med! De gillar vi 😊 hur ser planen ut med rost hålen? Och kommer det hända något med motorn framöver?
Haha tack. En liten hint är att jag kommer att eskalera något när det gäller budgeten. Pga att vi inte kunde resa förra året så gick hela semesterkassan hit... plus lite till
Gällande motor så kommer jag att göra en del i alla fall. I nuläget avvaktar jag att riva ut hela motorn, men kommer att byta en del delar runtomkring.
Gällande hålen så har jag redan avslöjat. Här kommer det gå delade meningar ifall jag verkligen gjort korrekt, men jag provar. Håller det inte (vilket jag tror att det ändå kommer att göra) så vet jag det.
Snurriis skrev: Ja jäklar vilket projekt du gör å snabb på att plöja cash i det med! De gillar vi 😊 hur ser planen ut med rost hålen? Och kommer det hända något med motorn framöver?
Haha tack. En liten hint är att jag kommer att eskalera något när det gäller budgeten. Pga att vi inte kunde resa förra året så gick hela semesterkassan hit... plus lite till
Gällande motor så kommer jag att göra en del i alla fall. I nuläget avvaktar jag att riva ut hela motorn, men kommer att byta en del delar runtomkring.
Gällande hålen så har jag redan avslöjat. Här kommer det gå delade meningar ifall jag verkligen gjort korrekt, men jag provar. Håller det inte (vilket jag tror att det ändå kommer att göra) så vet jag det.
Sådan stor "semester kassa" hade man själv behövt 😋
Ja nää motorn behöver du nog ej riva, kör något steg 2-3 etanol så kommer du en bit på vägen och kanske en 19T turbo så finns det klös i motorn, men efter det så måste du nog öppna motorn och byta kolvar och översyn på lager m.m
Ja att limma kommer nog allt hålla men tänkte mer på att du verkligen får det helt tätt så det ej kryper in fukt m.m med allt rost jobb du gör 😅
Uppdatering 22 Mer plåtar... Jag vågar inte ens säga hur lång tid detta tog...
Samtidigt så har jag dragit på ett lager med fälgfärg under bilen.
Det blev ju rätt bra!
Nästa steg är att grovspackla över alla plåtar..
Jag trodde seriöst att spackla skulle vara lätt? Det ser så lätt ut på youtube klipp ju? Det är verkligen en speciell teknik som krävs. Jag fortsatte i alla fall sapcka och sen slipa och sen om och om och om igen. Tills jag körde på finspackel... för då började processen om igen..
Dagens inköp Massor av spackel och tillbehör till det..
Uppdatering 23 Som man kanske kunde se på vissa av bilderna på föregående uppdatering, så hade jag även dragit på ett lager med underredsmassa. Det kanske är överflödigt med det då detta kommer bli en ren sommarbil, men det skadar inte med extra skydd. Ser ju fint ut
Jag har även dragit på rejält med tätningsmassa kring gummigenomföringarna så att inget vatten tränger igenom.
Sedan fortsätter jag med eviga spacklande och slipandet. (jag kommer inte vilja röra slipmaskinen på ett tag sen).
Kanske märks att jag jobbar som projektledare
Dessvärre ändrades planen säkerligen dagligen, för allt tog mer tid än vad jag räknade med...
Dagens inköp Minns ni att jag tidigare skrev att jag inte sponsrades av Biltema? Jag lovar fortfarande, ingen sponsring därifrån... (Ja jag vet att det finns fler affärer, men det är enkelt att hitta saker där)
Vissa saker var faktiskt från Jula. Arbetslampan och arbetsbockarna var riktigt bra! Mer bilder kommer senare..
Uppdatering 24 Okej nu börjar finliret. Dags att börja sanda med lite finare papper. Det är svårt att få en perfekt yta har jag märkt. Det är lätt att använda för mycket spackel som sedan tar evigheter att slipa bort. Jag använde markeringar på ställen där det behövdes mer spackel.
Börjar bli lite tjatigt med all spackling. Så för att summera veckors arbete så gjorde jag på liknande sätt överallt:
Dagens inköp Sprutspackel och annat till garaget
...är jag på Biltema oftare än i garaget? ...kanske
Jag lovar att kommer roligare inköp i framtiden. Det är kanske inte så kul med burkar, maskeringstejp och arbetshandskar i typ varenda uppdatering nu. Men vill få med allt, så håll ut...
Uppdatering 25 Dags att grundmåla ena sidan av hjulhuset.
Okej... så två problem. Ena är att det fortfarande är lite små kavitationer och (större problem) kanten blev inte jämn. Man kan se hur skuggan faller på hjulhuset. Jag har slipat ojämnt. Nåja, detta är första gången, så missar kommer att ske. Dags för att dra fram spacklet igen
Slipa, spackla, slipa, spackla... Och till slut blev det:
....nästan bra. Så lite mer spackel och slip då... Haha alltså jag älskar att hålla på med bilar och jag tycker att det här är kul. Men jag ska erkänna att jobba med kaross kanske inte är min grej. Det är extremt pilligt och minsta misstag skickar tillbaka en till ruta 1... Men jag ger ej upp!!
Uppdatering 26 Det har gått ett över ett halvår sen start nu! Tiden går fort. Jag har börjat jobba heltid sedan ett tag tillbaka och vintern närmar sig, så det blir rätt kallt i garaget. Jag tror inte att jag hinner klart med bakdelen innan vintern. Kör så mycket jag kan då..
Har nu lagt på underredsmassa på sparklådrona och lackerat hjulhusen. Tänk på att sparklådorna kommer täckas av sidokjolarna, så det är okej att det inte ser fint ut.
Dagens inköp Säkert nånting... börjar bli rörigt vad som köptes när. För att hålla en kontinuitet så säger vi slippapper, för det gick åt en hel del.
Uppdatering 27 Då är det dags att prova sprutspackla.
Inte helt lätt.
Men efter lite slipning så fick jag detta resultat:
Jag måste faktiskt säga att jag blev nöjd! Om ni undrar hur jag fick till plåtskarven på hjulhusen, så skar jag ut linjen med en kniv. Detta då jag spacklade över den men ville att det skulle se "original" ut.
Inga köp, jag måste få på det jag redan köpt... Sambon börjar tröttna på detta...
Uppdatering 28 Dags att sparyburkmåla bilen... vad kan gå fel...
Och sen höger sida... tyvärr började det rinna på ett ställe och jag försökte rädda det hela genom att torka av... Det blev värre...
Så hur blev det då?
...inte bra
Trotts att det är rätt färgkod så är nyansskillnaden mellan nya och gamla enormt. Jag använde mig av en teknik som kallas av någon (fade) alltså att man översprayar lite på det gamla för att smälta in. Men som man kan se så fungerade det inte. Jag försökte att polera upp gamla lacken, men inget kunde få den att se ut som den nya. Det är som att det är två olika färger.... Om man bortser från färgskillnaden så blev det faktiskt rätt bra.
Så vad nu? Jag vet ärligt talat inte, jag är inte nöjd. Jag orkar inte börja om. Jag behöver en Paus. Projektet får vila i vinter... Dessutom börjar det bli för kallt i garaget, speciellt för att lackera. Jag kör värmefläkt och elkostnaden kommer att dra iväg. Lackering är svårt...
Men ett sista Dagens inköp Innan jag visste hur resultatet skulle bli... köpte jag på mig mer färg... Och en gds-handbok...
Uppdatering 29 Julen har kommit och passerat. Jag har hunnit få upp suget för att ta tag i bilen och det börjar bli varmare ute. Det är redan mars och strax kan man börja jobba på bilen igen. Många tankar snurrar i huvudet... Hur blir det med det där oket jag inte lyckades måla, vad gör jag med lacken jag misslyckades med har någon rost kommit tillbaka på bilen? Har underredsmassan stelnat (den var klibbig i flera månader, svar nej, den förblir klibbig).
Men.... så händer det här...
Jag har inte varit i garaget på flera månader. Det ni ser är svartmögel... Hur kunde detta ha hänt??
Det visade sig att fjärrvärmeenheten som finns i garaget har stått och läckt. Det har bildat vattenånga som har stigit och orsakat mögel.
Något vill verkligen inte att jag ska lyckas... Dessutom tog en del bildelar skada också
Som tur var bilen helt inplastad, så den klarade sig.
Just nu funderar jag på att bara ta och sälja allt... Med sådana motgångar så tar det på motivationen...
Uppdatering 30 Men nej.. Jag vägrar ge upp! Alla timmar som är nedlagt. Jag kommer att vara envis. Jag vill inte misslyckas med mitt första projekt.
Så vad gör jag?
Okej, massor att göra. Försäkringsärende, anmäla alla trasiga delar och verktyg. Slänga allt skärp men också få ut bilen!
Så nu är det dags att börja mecka med lite fart. Så helt täckt i heltäckningsdräkt och andningsmask då det är mögel så monterades detta över en helg:
På sista bilden kan ni även se oket där färgen vägrade att fastna... Får fixa det sen..
Tur att jag köpte den där gds.handboken, kom till nytta vid handbromsbackarna.
Vidare kanske ni också ser min lösning med dubbla krängningshammare, ser ju bra ut, hoppas det fungerar som tänkt. Bussningarna var extremt svåra att få in. Tog till slut av skruvstädet och pressade in dem. Hoppas jag inte hade sönder något (som sagt så fick jag mecka snabbt, bilen behöver komma ut snabbt). Bromsrören får komma på senare, just nu behöver jag bara handbroms. Den fungerar.
Uppdatering 31 Så bilen kom precis ut i tid för att försäkringsbolaget skulle in och bedöma skadan i garaget.
Sedan har bilen blivit knuffad in och ut ur garaget av olika anledningar tills att..
Nu är garaget rensat.
Försäkringsärendet har gått vidare och de kommer att stå för allt, minus åldersavdrag då. De kommer ersätta alla verktyg och bildelar som tagit skada också. Så det är ju positivt
Nu kommer det att ta ett tag innan jag kan skruva med bilen igen... Så det är en del att fundera på, vad jag ska göra med bilen och garaget. Jag kommer nog efterfråga offert från målaren att måla golvet också, något jag alltid velat haft, tvåkomponents epoxyfärg, så man slipper all inplastning.
På baksidan hamnade bordet och under det lite kvarvarande bildelar. Resten magasineras.