Skulle bara sänka den... Blev lite mer. Nu 2 år senare är jag långt ifrån klar. Det började med en sänkning, det blev en helrenovering och uppgradering. Planen just nu är en 9-3 OG i toppskick, med delar från en viggen samt andra uppgraderingar av egen smak och slutligen en effekt som ska vara mer än dubbelt från original. Kort och gott ska det vara en fräsch sleeper som både skrämmer och överraskar.
Mycket intressant att följa ditt projekt och hur seriöst det genomförs. För min egen del ska jag på min 9-3 og uppdatera till 314 bromsar fram mm. Ditt projekr ger inspiration 😀👍
amazinjoey skrev: Jag hade rekommenderat dig kontakta Arthursson när det kommer till styva upp chassit. Samma gäller om du ska renovera motorn Har för mig killen ska bygga en 1000hk OG93 och hade innan en 700HK OG93. Han har även en OG9-5 som har haft 370hk+ med en td04hl-15t
Oj det var oväntat högt för en 15T. Helt klart intressant att veta hur han lyckades att få det att hålla. Jag är för närvarande lite försiktig med motordrömmarna då min projektbudget är slut för i år. Men jag lovar att återkomma med planerna.
Han har fått ner bakttycket något ordentligt i systemet allt är portat m.m rek starkt att snacka med gällande og93
Mrsaab99turbo skrev: Mycket intressant att följa ditt projekt och hur seriöst det genomförs. För min egen del ska jag på min 9-3 og uppdatera till 314 bromsar fram mm. Ditt projekr ger inspiration 😀👍
Tack, glädjer mig att arbetet inspirerar, lite därför jag lagt upp tråden
Eftersom att det tar så lång tid för mig så får du gärna återkomma med en liten recession av övergången till 314mm bromsar.
Har satt 314mm på båda mina 9-5 aero och att det sitter original på min 9-3 aero kombi. Mycket bra och prisvärd uppgradering som ger helt annan känsla när man bromsar lite hårdare. Till 9-3 og behövs adapterplattor för montage av bromsoket. Dessa säljs av Maptun. Återkommer när jag gjort bytet men det blir först i vinter/vår.
Börjar där jag slutade i förra uppdateringen, nämligen visa upp lite mer saker som har kommit.
Köpte ju trotts allt nytt bromsrör till vänster fram. Passade även på att komplettera ordern med en styrskena som skall i den nya ventilkåpa. De andra påsarna är bara lite plastpluggar för dekorlisterna (förebyggande syfte ).
Sedan fylldes låsmutter-lagret på, i samband med att jag köpte brickor för bakre motorfästet.
Anledningen till brickorna är för att höja motorn så att vinkeln mot drivknutarna blir snällare i och med sänkningen.
Alltså kommer det bli såhär monterat. Enligt lite googlande så kan drivknutarna börja vibrera vid vissa hastigheter om de är gamla, vilket mina är.
När jag ändå i princip byter allt så kan jag lika gärna byta justerskruvarna, styrstagen och luftnipplarna till frambromsarna. Lär väl byta kylarvätska också inom snar framtid, så den åkte också ned i kundkorgen.
Jag fick också tag i en lackspruta väldigt billigt. Ett steg närmare att kunna lacka allt själv! Sedan är det dumt att slarva med skyddsutrustningen så blev en ny skyddsmask.
Denna lär räcka livet ut för mig nu
Okej, åter till bilen. Äntligen är bärarmarna klara. Ett tips är att göra två snitt istället för ett. Detta sparade en hel del tid och krångel.
Båda bärarmarna har nu fått poly bussningar. Fettade också in dem med fettet som följde med. Antar att det är mer för att monteringen än för funktionen?
Andra fjäderbenet färdigt!
Mycket småfix just nu. Ett till sådant är okrenovering.
Båda oken får ny gummi och nya kolvar. Något sjukt irriterande och pilligt, var damskyddsgummit! Det ville verkligen inte stanna på plats. Så här kommer ett litet tips. Jag löste det genom att kapa ett lock från en Biltema Sparyflaska och trä dammskyddet på den först (efter att ha smort in insidan av dammskyddet med medföljande fettet).
Sedan var det bara att trycka i packningen i oket först och pressa i kolven i oket (tänk på att allt ska vara superrent, jag använde T-röd och tryckluft).
Slutligen så använde jag Biltemas ok-verktyg för att skruva in sista biten av kolven.
Ena oket färdigt! Oken har fått nya packningar, tätningar, slangar, banjoskruvar, brickor, luftnipplar och kolvar.
Även om man är försiktig i monteringen blir det lätt skador. Så penslade på lite bromsoksfärg. Färgen man penslar på, har lite rödare nyans, vilket jag vill ha.
Tillbaka till hjulupphängningen. Alla skruvar/muttrar som inte byts ut, borstas och gängas om.
Efter lite våld och fett fick jag i alla bärarmar och hjälparmar. Dock är inget åtdraget, väntar med det tills subframen sitter på bilen. Måste erkänna att jag vred och vände på krängningshämmaren innan jag bestämde mig för vilket håll den skulle sitta åt. Den passade åt båda hållen, man måste föreställa sig att den blir mer vinklad nedåt då bärarmarna blir belastade. Är 90% säker att den sitter rätt, annars lär jag märka det snart.
Jag borde ha för länge sedan slipat och lackat klart hjulhusen i fram, men har inte kommit längre än att de är maskerade...
Har återigen ändrat lite på planen, på vad jag ska hinna med innan en paus. Tyvärr får topplocket, avgassystemet och dragkroken vänta lite. Hjulhusen behöver lite arbete och sedan ska ju oljetråget/sumpen ned och rengöras. Sen är allt runtomkring klart. Då återstår "bara" monteringen av allt och påfyllning av oljor. Men eftersom att i princip varje skruv/mutter/del är nytt/renoverat, så hoppas jag att det går fort.
Vid uppdatering 50 ska Saaben stå på alla fyra med färdigrenoverad fram och bakhjulsupphängning mm.
Men tills dess så har jag hunnit med följande:
Har äntligen slipat hjulhusen i fram.
Jag valde att ta bort en del av innerskärmarna för att se om det fanns rost. Svaret var som väntat, det var värst där, mindre hål. Jag slipade så mycket jag orkade.
Sedan la jag på rostomvandlare på de utsatta området, med lite marginal förstås. Reparerade sedan det lilla hålet bakom skärmen.
Höger sida såg mycket bättre ut. Efter att jag hade slipat så testade jag att använda superdetox (flygrostborttagare) för att se om den var effektivare än stålborsten. Låter bilden tala för sig själv.
Även högra sidan fick lite rostomvandlare.
Medan rostomvandlaren gjorde sitt så passade jag på att rengöra dammskyddet för styrstagen. Använde rengöringsservetterna, de funkade riktigt bra!
De större M14 skruvarna som håller ihop subframe med chassi fick lite zinkfärg, efter att de rengjorts och rostbehandlats (dock ej på gängorna som håller ihop förbandet, de maskerade jag!)
Dags för lite rostskyddsprimer.
Medan primern torkade så satte jag ihop framoken med beläggen och de nya hållarna. Jag använde keramisk pasta på glidpinnarna samt på anläggningsytorna på beläggen mot hållarna. Här verkar det finnas olika åsikter, ifall det ska eller ej ska användas. Men så länge det inte är kopparpasta (eller aluminiumpasta, vet ej varför) så är det inte fel. Dessutom så rekommenderade Haynes rep. handbok att de skulle fettas in, så jag följer bokens anvisningar.
Tillbaka till hjulhusen. Nu får de lite mattsvart färg.
Karossarbete och hjulupphängning i all ära, men något som jag själv (och säkert många andra) tycker är roligare är ju motorn! Sumpen ska ned, dels för att jag tror att det läcker lite från den men också för att se hur motorn mår. Notera att jag redan torkat av sumpen, den var både skitig och oljig innan.
Ur med gamla oljan, som tyvärr är relativt nyligen bytt av förra ägaren. Men då jag inte vet vad det är för olja så är det lika bra att byta.
Motorn ska få ny kopparbricka och oljeplugg (skruv), som ska dras med korrekt moment ( läcker från den, så är troligen en gammal bricka + skruv som dragits för hårt). Samt nytt filter.
Ur med alla skruvar (som fått en liten tvätt).
Så hur mår motorn då?
Jag kan inte riktigt uttala mig om bottendelen. Ja jag kan se lite "oil sludge" men har sett bilder som är värre än detta. Här får någon med mer erfarenhet gärna kommentera, är detta illa eller ej?
Oljesumpen var väl sådär, inte världens renaste, men inte heller helt igensatt.
Givetvis skruvade jag isär silen (pickupen). Ändå inte så illa. Men inte perfekt direkt..
Nere i botten av sumpen så fanns lite smuts, men inga metallflisor. Jag tog en magnet och drog igenom hela sumpen, inget fastnade, så det är ju positivt.
Dags för en tvätt av oljesumpen. Jag använde mig av avfettning och superdetox i kombination med stålull. Det tog ett tag, men det blev ändå rätt rent.
Jag och mina listor...
Jag passade på att "investera" i ett O-ringskitt, istället för att beställa O-ringar för sig, tror man sparar på det i längden.
Pickupen får en ny O-ring. Sedan tillbaka ned i tråget.
Motorns underdel skrapade jag med en kniv. Sedan körde jag lite stålull samt bromsrengöring på kontaktytan. Avslutade med silikonborttagre. Här kan man också få en bättre vy in i motorn.
Oljesumpen får sedan lite tätningsmedel i from av Loctite. Lite olika beskrivningar om man ska köra runt skruvhålen eller ej. För säkerhets skull så gjorge jag det.
Sumpen tillbaka på plats!
Det ska bli intressant att se hur motorn ser ut under ventilkåpan. Jag tror att det kommer att finnas lite oil sludge, men inte över medel för denna typen av bil + miltal. När jag kikar närmare på bilens historik så kan man tydligt se att bilen har i princip samma ägare i 12år med fullstämplad servicebok. Eller snarare 14 000 mil. Men sedan är det tomt och det sker några ägarbyten. Så jag tror att bilen har varit välskött till runt 15-16 000 mil, sedan fick den leva lite hårdare liv med en del "quick fixes". Men helhetsintrycket är ändå helt ok. Oavsett bilens historik så får den nu ett nytt liv och självklart ska vevhusventilationen uppgraderas!
Jag fyllde på med lite 5W30 olja från Castrol. Nästa steg är återmontering av subframe samt rostskyddsmassa i del av hjulhus.
Mrsaab99turbo skrev: Har satt 314mm på båda mina 9-5 aero och att det sitter original på min 9-3 aero kombi. Mycket bra och prisvärd uppgradering som ger helt annan känsla när man bromsar lite hårdare. Till 9-3 og behövs adapterplattor för montage av bromsoket. Dessa säljs av Maptun. Återkommer när jag gjort bytet men det blir först i vinter/vår.
Det låter ju toppen! Håller med att nästa steg kändes lite väl dyr.
Mrsaab99turbo skrev: Har satt 314mm på båda mina 9-5 aero och att det sitter original på min 9-3 aero kombi. Mycket bra och prisvärd uppgradering som ger helt annan känsla när man bromsar lite hårdare. Till 9-3 og behövs adapterplattor för montage av bromsoket. Dessa säljs av Maptun. Återkommer när jag gjort bytet men det blir först i vinter/vår.
Det låter ju toppen! Håller med att nästa steg kändes lite väl dyr.
Fanns på ebay för runt 200kr innan vet inte om de finns fortfarande!
Detta får bli en lite mindre uppdatering, men kommer att ske en del jobb med Saaben denna helg, så hoppas äntligen att få den på hjul igen.
...det där med kompressor. Om ni minns så nämnde jag att kompressorn kanske var lite för liten för att driva alla luftverktyg och framtida lackeringssprutor. Det går väl med denna (1800W, 24L, 10 Bar). Men den får gå hela tiden och med vissa av verktygen så måste man stanna upp och vänta. Känns inte optimalt.
Det jag försöker komma fram till är att jag inte kunde låta bli att köpa en större när den reades ut på Jula.
Dock två problem. Enligt Julas hemsida så krävs en 16A säkring (har 10A) och kompressorhörnan är lite för liten. Till min stora förvåning så går den utmärkt på 10A och fick modda bänken lite, så nu får den plats. Jag är riktigt nöjd med den, nu känns slangvindan och all luftdragning lite mer befogad!
Nog om verktyg. Jag har nu rostskyddsbehandlat det mest utsatta område och tagit bort maskeringen. Går ju givetvis att putsa innerskärmarna mer, men annars blev det helt ok enligt mig.
Kanske något onödigt, men styrstagen byts ut.
För att få styrningen någorlunda ok tills att jag lämnar in den på en framvagnsinställning så använde jag de gamla styrstagen som mall för de nya.
Och så var stagen på plats och momentdragna. Satte även tillbaka dammskydden.
Bakre motorfäste monterat.
Skruvade även i ny bromsrör vänster fram då gamla var lite rostig precis vid skarven till slangen. Något som underlättar är ju att lossa på expansionstanken för kylaren. Kanske självklart men ändå
Nu ska denna äntligen monteras!
F###n vad de bakre skruvarna skulle kämpa emot! Då poly bussningen är så hård, så ville inte skruven linjera mot chassit. Dumt nog började jag med skruvarna i fram på subframen och jobbade mig mot de bakre skruvarna. Misstag då jag fick använda domkraften för att hissa upp hjälparmen till exakt läge där skruven gick i chassit. Rätt svårt att linjera alla skruvar (inklusive bakre motorfästet med sina lösa brickor) samtidigt, men den är uppe!
ABS sensorn får ny klamma, nya skruvar och nytt hus.
Och sedan var bromsslangarna, skivorna och oken monterade.
3" DP:n fick sig en liten rengöring.
Eftersom att jag har två lambdasensorer så behöver jag ta bort pluggen. Antar att man bara kör en sen när man trimmar bilen mer?
Då var den på plats och sensorn inkopplad.
Bakre skölden behövde också lite rengöring innan montering.
Fick också använda lite större brickor för att hålla den på plats.
Bestämde mig för att ändå montera på avgassystemet. Körde monteringspasta (avgaspasta) i alla skarvarna.
Bakre dämpare på plats.
Slutröret. Så mycket bättre än innan!
Sådär då! Allt som jag kom åt med momentnyckel är draget till korrekt moment. Alla slangar och rör åtdragna. Hjulen på plats.
Dags för fyllning av bromssystemet. Har ingen bra bild på det, men i denna skarv läckte det rejält. Efter lite hårdare åtdragning så blev det tätt.
Nästa test är att se om det läcker från sumpen eller avgassystemet, det vill säga uppstart av bilen! Här var premiärstarten!
Inga läckage, vare sig olja eller avgaser! Låter bra också. Bilen har inte startats på ett bra tag.
Dags att sänka ned bilen och momentdra allt igen när bilen står på hjul.
Nu kommer dock det stora testet! Provkörning.
Börjar med en fundering, varför är bilen så extremt hög i fram men mycket lägre i bak...?
Förhoppningsvis sjunker den lite i fram.
Styrningen var som på en ny bil, kändes riktigt bra! Fjädringen var fast, men ändå mjuk i gupp. Bussningarna gjorde stor skillnad, absolut inte för stötig. Bromsarna tog riktigt bra. Nu var detta bara i låg fart, men allt fungerade. Parkeringsbromsen kunde bita hårade, men den ska ju bara hålla i bilen vid parkering... Körningen var väldigt kort, så kan inte riktigt dra för många slutsatser, så detta är bara lite preview.
Det är en hel del kvar. Men jag behöver en liten paus.
Bonusbild 1. Har sparat alla flaskor fram tills nu. Det har gått åt en hel del det senaste året! Allt har enbart gått till Saaben! haha 10st fälgfärg... Här är ett bevis på att det är värt att investera i lackeringsspruta i slutändan om man ska hålla på med lackring. Färg kostar ju en del, men mindre än alla dessa sprayburkar.
Bonusbild 2. Har ju också lovat att dela med mig kostnader. Är inte redo att visa alla siffror, men här är en ungefärlig uppdelning per kategori hittills.
Har gått ett tag, men projektet har inte varit helt still. Jag nämnde i förra uppdateringen att bilen var något hög i fram. Jag lät den stå ett tag, körde upp och ned över en trottoarkant, gungande på den för att den skulle sätta sig. Men ser ju ändå ut som att jag varit och köpt tegelsten.
När man verkligen jämför fram och bak så ser man hur stor skillnad det är. Den är mycket högre i fram.
För att vara lite mer exakt så mätte jag från skärmkant till fälgkant.
Skillnaden mellan fram och bak är ca 30-35mm.
Hade det varit omvänt, alltså att den var högre i bak, så hade jag kunnat leva med. Men efter all slit med bytet, så vill jag inte åka runt och se baktung ut. Då är det bara att köra in i garaget och göra om (Jag som så gärna vilje börja med alla slangar och rör i motorn )
Men vad ska man satsa på istället? Jag valde att köra på ett välbeprövad märke som få verkar ha haft problem med vid en google-sökning. Kompletterade också med en grill till fronten och lite annat smått och gott.
Tyska H&R-kittet ska enligt specifikation sänka bilen med 35mm mot standardchassi, mindre om det är Aero/viggen. En av de bättre fjädrar om man inte ska gå mot coilovers (vilket känns lite overkill i nuvarande stund).
När jag jämför mot speedparts-sänkfjädern som kom med de kompletta fjäderbenet så verkar H&R-fjädern inte riktigt vara lika kort. Dock har den mindre varv, så borde sjunka ihop mer.
Bort med fjäderbenet, igen.. Varför valde Saab (GM/Opel) att ha integrerat spindelled med fjäder? Antar såklart att det är billigare, men delad design har ju funnits sen tidig 90-tal? Eller finns det fördelar? Hur som så tar det lite tid att få bort den.
Dags att demontera fjäder.
Om man nu jämför H&R och de röda fjädrarna så är H&R kortare! Trotts att de röda ska sänka 40mm mot standardchassi. Det är utan tvekan något fel på dem. De är för långa eller till fel bil.
Jag har också bottnat i vilka dämpare jag satt i. Köpte dem från någon på marketplace/blocket. Personen som sålde visste inte vilket märke det var (han trodde det var Koni, det var ej Koni )och inget som står på dem, men enligt serienumret så verkar det vara GE-parts sportstötdämpare. Helt nya och inget fel på dem. Men gissar att de tillhör mer instegsdämpare vid modifiering. Känns fel att para ihop dem med H&R fjädrarna (även fast det går såklart!).
Ett paket från England har kommit
När jag ändå kör tyskt och på det bästa, varför inte ett Bilstein B8 sprint kitt? Köpte från någon webbutik i England, men när skatt las på så blev det knappt billigare mot att köpa i Sverige. Nåja, intressant att prova.
När man placerar dämparna bredvid varandra, så kan man se kvalitetsskillnaderna mellan dem. Bilstein känns mer rejäla och välbyggda.
In i det nya hemmet.
Köpte även till korrekt verktyg för åtdragning med momentnyckel.
Monterat och klar. Dags att sänka för att se hur fram blev. Lite nervöst, vill att det ska bli bra.
Resultatet då?
Ja, den sjönk! Med ca 20mm direkt! Men det är fortfarande 10-15mm skillnad mot bak.
Så ur med inredningen igen. Får man ju i varje fall chansen att se det fina arbetet under
Att byta bak känns som att fuska. Det är så lätt. Man lättar på 4 skruvar och sakerna ramlar ur. Till och med hjulen kunde sitta kvar!
Finns även en del skillnad i delarna i bak.
Dämpare och fjäder på plats!
Färgglatt och rent.
Hur blev det i bak då? Verkar ha blivit lite högre. Mätning ger en höjning med ca 10-12mm. Alltså är bilen helt plan nu
Äntligen ett resultat jag kan känna mig nöjd med!
Riktigt otur med de röda fjädrarna. Här måste jag säga att KL-racing agerat extremt proffsigt och bra. De har med bevisen ovan accepterat att göra ett återköp på fjädrarna, trotts att de köptes för över ett år sedan. Stod för transporten också. Synd att jag fick byta men glad att (vissa) återförsäljarna av dessa nischade produkter bryr sig om kunderna. Det tjänar de på i längden. Då är det bara att hitta en köpare av de gamla dämparna och såklart Speedparts fjädrarna och dämpare.
Blev ingen provkörning, men det kommer. Dock blev det tillskott i verktyg. Igen. För av någn anledning så slutade en ventil fungera i luftsystemet...
Ska försöka att komma igång med lite rör och slangar i motorutrymmet, men får ta det när jag hinner.
En sak till, har bestämt mig för att jag vill ha en viggenvinge! Men otroligt svårt att hitta. Helst i rätt färg, men annars i lackeringsbart skick (trött på att slipa). Får leta på ett tag.
Fint blir det! Men hade jag varit du så hade jag undvikt de blå poly bussningarna. (vilket nog är lite för sent nu:/) Kvaliten på dom är rent utsagt usel. Gjorde samma jobb i framvagnen på en av mina 9-3or. 800 mil senare var bussningarna ovala/helt slut. Även hört många andra med samma erfarenheter! Powerflex är värda de hundringar extra de kostar.
ElliotN skrev: Fint blir det! Men hade jag varit du så hade jag undvikt de blå poly bussningarna. (vilket nog är lite för sent nu:/) Kvaliten på dom är rent utsagt usel. Gjorde samma jobb i framvagnen på en av mina 9-3or. 800 mil senare var bussningarna ovala/helt slut. Även hört många andra med samma erfarenheter! Powerflex är värda de hundringar extra de kostar.
Tack! Ja jag håller helt med dig. Helt klart värt de extra hundringarna så man slipper göra om jobbet. I och med att allt sitter på redan så kommer jag låta det vara för nu, men blir det att byta så kommer jag tveklöst satsa på Powerflex.
Jag lever, likaså projektet Varit lite dåligt med uppdateringar men något riktigt stort är på gång. Jag tänker inte avslöja ännu, men det innehåller bokstäverna GT30......
Jag har ärligt talat inte kommit så mycket längre på bilen, dukade upp för att byta servoröret.
Precis som någon nämnde tidigare i tråden, så var servoröret rätt risigt, så lika bra att byta nu när fronten är nere.
Det var allt för nu. Men jag hoppas att kunna komma igång strax och göra detta till en mer intressant projekt. God jul och gott nytt år på er som orkar följa denna.
Hoppas att det kommer fler bilder på bytet av servoröret, ska ta tag i samma åtgärd på min bil. Lossat anslutningarna på det gamla röret men isnåg att fronten måste bort för att kunna få ut det gamla röret och in med det nya