Bromsen höger bak låter på min mercedes e200 w211

nela04
15 maj 2021 · 48 Inlägg

Hej,
för ett tag sedan så bytte jag bromsar bak och ända sen bytet har höger bak tagit i lite extra , dvs man känner lukten som om det luktar bränt typ . bilen gick igenom besiktning utan anmärkningar och jag tänkte att nya bromsar behöver köras in.

Men nu börjar det låta mer och mer vid låga hastigheter, som om skivan är ej rak (tänker eftersom ljudet kommer pulserande och inte alltid) till den punkt att det är störande när man kör in till parkeringen. vad tror ni det kan vara , funderar själv på att köpa ny skiva, belägg och bromsok och byta skiten men tänkte kolla vad ni tror det kan vara? : mvh

Jomn
15 maj 2021 · 39 Inlägg

nela04 skrev:
Hej,
för ett tag sedan så bytte jag bromsar bak och ända sen bytet har höger bak tagit i lite extra , dvs man känner lukten som om det luktar bränt typ . bilen gick igenom besiktning utan anmärkningar och jag tänkte att nya bromsar behöver köras in.

Men nu börjar det låta mer och mer vid låga hastigheter, som om skivan är ej rak (tänker eftersom ljudet kommer pulserande och inte alltid) till den punkt att det är störande när man kör in till parkeringen. vad tror ni det kan vara , funderar själv på att köpa ny skiva, belägg och bromsok och byta skiten men tänkte kolla vad ni tror det kan vara? : mvh

Låter som lite anliggning, gick alla rörliga delar lätt när du bytte? Exempelvis bromskolven.

Sitter det handbromsbackar bak? Sitter inuti skivan isåfall 🙂

/ Jomn

nela04
15 maj 2021 · 48 Inlägg

jag gjorde inte jobbet själv utan det funkade utan problem innan och efter att jag fick nya skivor och belägg så började det krångla och låta

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2021 · 14 038 Inlägg

nela04 skrev:
jag gjorde inte jobbet själv utan det funkade utan problem innan och efter att jag fick nya skivor och belägg så började det krångla och låta

Åk tillbaks dit du lämnade in bilen så får dom göra om det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
15 maj 2021 · 5 714 Inlägg

Det är glidpinnarna som behöver smörjas!

nela04
16 maj 2021 · 48 Inlägg

jaka54 skrev:
Det är glidpinnarna som behöver smörjas!

är det nåt man kan göra själv utan svindyra verktyg, dvs om man når osv

jaka54
16 maj 2021 · 5 714 Inlägg

Hej!
Väldigt enkelt att fixa själv! Två glidpinnar i varje bromsok, sitter baktill på oket , oftast bakom en liten rund plastplupp på oket. Glidpinnarna har ofta insexfattning så insexnyckel fodras för att lossa dessa.

Senast redigerat av jaka54 (16 maj 2021)

zzr94092
16 maj 2021 · 4 383 Inlägg

Beror helt på vad det är för typ av ok,om det finns glidpinnar, jag vet inte vad MB har för ok..Tänkte bara så att TS inte ger sig på något han ej vet/kan...så åk tillbaks......

Utmarks-Loke
16 maj 2021 · 5 833 Inlägg

Det behöver definitivt inte vara glidpinnarna. Det kan vara billiga belägg som inte glider fram och tillbaka i spåren i oken som de skall. Speciellt om mekanikern inte har rensat spåren, fettat upp dom och kollat så det löper lätt. Men om bilen har gått med anliggande bromsar ett tag kan skivan ha blivit så varm att den slagit sig och blivit skev.

Men till stor del beror det ju på vad som menas med "nya bromsar". Vad exakt är det som är nytt? Bara beläggen, skivan också eller kanske till och med oket?

Ek77ek
18 december 2023 · 2 Inlägg

2003 så kom Mercedes på iden med bakelit kolv i sina bromsok. Det typiska egenskaperna just för den här modellen w211 är att dom kärvar och ligger på . När skivan och oket är kallt så går det fritt men bara efter lite körning så går dom varma och fastnar . Skit ok som Mb har slutat med .

Steff240
18 december 2023 · 1 016 Inlägg

Ek77ek skrev:
2003 så kom Mercedes på iden med bakelit kolv i sina bromsok. Det typiska egenskaperna just för den här modellen w211 är att dom kärvar och ligger på . När skivan och oket är kallt så går det fritt men bara efter lite körning så går dom varma och fastnar . Skit ok som Mb har slutat med .

Intressant information, men kanske 2,5 år för sent för TS roll

Ek77ek
18 december 2023 · 2 Inlägg

Jag vet men det här hände mig i veckan kanske någon får nytt av den här informationen längre fram. För det är svårt att hitta något på nätet om dom här förbaskade bromsarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang