M56 låda "kass" - v50

Piddeh
15 maj 2021 · 5 Inlägg

Tänkte jag postar ett inlägg här och hoppas att någon med mer kunskap kanske kan peka mig rätt!

Vi har en Volvo v50 2.0D 5vxl som har en (enligt mig) kass växellåda..
Jag hoppas det är något lätt då jag vill slippa lägga allt för mycket pengar och tid på denna bilen!

Felet i sig är att växlarna 2, 4 och backen är svår/omöjlig att lägga i. ("bakre"/nedre raden)
Man kan dra växelspaken mellan 2an och 4an utan problem.
Jag tycker att de känns som att hela lådan har flyttats bakåt också, men de kan vara inbillning.


Någon som har en spontan tanke på vad de kan vara?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mack Forum- och sitemoderator
15 maj 2021 · 26 112 Inlägg

Kan det inte vara växellådsbussningen som blivit kass?
Farsan har fått byta en (eller flera osäker på antal) på sin V50 när det var svårt att få i vissa växlar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2021 · 14 007 Inlägg

Piddeh skrev:
Tänkte jag postar ett inlägg här och hoppas att någon med mer kunskap kanske kan peka mig rätt!

Vi har en Volvo v50 2.0D 5vxl som har en (enligt mig) kass växellåda..
Jag hoppas det är något lätt då jag vill slippa lägga allt för mycket pengar och tid på denna bilen!

Felet i sig är att växlarna 2, 4 och backen är svår/omöjlig att lägga i. ("bakre"/nedre raden)
Man kan dra växelspaken mellan 2an och 4an utan problem.
Jag tycker att de känns som att hela lådan har flyttats bakåt också, men de kan vara inbillning.


Någon som har en spontan tanke på vad de kan vara?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Det kan den omöjligt ha gjort då den sitter ihop med motorn, då skulle motorn också flyttats bakåt. Däremot så det vara växellänkagets bussningar som är kassa eller så är det nån annan bussning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Piddeh
15 maj 2021 · 5 Inlägg

Mack skrev:
Kan det inte vara växellådsbussningen som blivit kass?
Farsan har fått byta en (eller flera osäker på antal) på sin V50 när det var svårt att få i vissa växlar.

Absolut inte omöjligt, ska bara försöka ta reda på hur jag tar reda på om det är det och få tummen ur att faktiskt göra det, är de en stor "operation" för att få fixat bussningarna?

Mack Forum- och sitemoderator
15 maj 2021 · 26 112 Inlägg

Piddeh skrev:

Mack skrev:
Kan det inte vara växellådsbussningen som blivit kass?
Farsan har fått byta en (eller flera osäker på antal) på sin V50 när det var svårt att få i vissa växlar.

Absolut inte omöjligt, ska bara försöka ta reda på hur jag tar reda på om det är det och få tummen ur att faktiskt göra det, är de en stor "operation" för att få fixat bussningarna?

Han lämnade in sin bil, så är osäker på hur stor operation det är.
Blev i alla fall en stor skillnad. (i hans fall)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Piddeh
15 maj 2021 · 5 Inlägg

Vettemannen skrev:

Piddeh skrev:
Tänkte jag postar ett inlägg här och hoppas att någon med mer kunskap kanske kan peka mig rätt!

Vi har en Volvo v50 2.0D 5vxl som har en (enligt mig) kass växellåda..
Jag hoppas det är något lätt då jag vill slippa lägga allt för mycket pengar och tid på denna bilen!

Felet i sig är att växlarna 2, 4 och backen är svår/omöjlig att lägga i. ("bakre"/nedre raden)
Man kan dra växelspaken mellan 2an och 4an utan problem.
Jag tycker att de känns som att hela lådan har flyttats bakåt också, men de kan vara inbillning.


Någon som har en spontan tanke på vad de kan vara?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Det kan den omöjligt ha gjort då den sitter ihop med motorn, då skulle motorn också flyttats bakåt. Däremot så det vara växellänkagets bussningar som är kassa eller så är det nån annan bussning.

/Benny

Som nämnt, bilar är inte min grej egentligen, vill dock helst inte ha en för stor utgift med denna och då gäller de att skita ned händerna!

Hur kontrollerar jag lättast bussningarna?
Vart ska jag börja för att kontrollera dem?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2021 · 14 007 Inlägg

Piddeh skrev:

Vettemannen skrev:

Piddeh skrev:
Tänkte jag postar ett inlägg här och hoppas att någon med mer kunskap kanske kan peka mig rätt!

Vi har en Volvo v50 2.0D 5vxl som har en (enligt mig) kass växellåda..
Jag hoppas det är något lätt då jag vill slippa lägga allt för mycket pengar och tid på denna bilen!

Felet i sig är att växlarna 2, 4 och backen är svår/omöjlig att lägga i. ("bakre"/nedre raden)
Man kan dra växelspaken mellan 2an och 4an utan problem.
Jag tycker att de känns som att hela lådan har flyttats bakåt också, men de kan vara inbillning.


Någon som har en spontan tanke på vad de kan vara?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Det kan den omöjligt ha gjort då den sitter ihop med motorn, då skulle motorn också flyttats bakåt. Däremot så det vara växellänkagets bussningar som är kassa eller så är det nån annan bussning.

/Benny

Som nämnt, bilar är inte min grej egentligen, vill dock helst inte ha en för stor utgift med denna och då gäller de att skita ned händerna!

Hur kontrollerar jag lättast bussningarna?
Vart ska jag börja för att kontrollera dem?

Jag tror att det första du ska göra är att få upp bilen på pallbockar (inte bara domkraft) eller få upp bilen på lyft av något slag. Då kan du okulärbesikta och se om du hittar nåt fel. Ta med en bilkunnig kompis är också ett alternativ.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Brådhis * Voff voff *
15 maj 2021 · 10 244 Inlägg

Vettemannen skrev:

Piddeh skrev:

Vettemannen skrev:

Det kan den omöjligt ha gjort då den sitter ihop med motorn, då skulle motorn också flyttats bakåt. Däremot så det vara växellänkagets bussningar som är kassa eller så är det nån annan bussning.

/Benny

Som nämnt, bilar är inte min grej egentligen, vill dock helst inte ha en för stor utgift med denna och då gäller de att skita ned händerna!

Hur kontrollerar jag lättast bussningarna?
Vart ska jag börja för att kontrollera dem?

Jag tror att det första du ska göra är att få upp bilen på pallbockar (inte bara domkraft) eller få upp bilen på lyft av något slag. Då kan du okulärbesikta och se om du hittar nåt fel. Ta med en bilkunnig kompis är också ett alternativ.

/Benny

Växellänkaget och dess vajrar går på ovansidan av lådan så pallbockar behövs inte. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 maj 2021 · 14 007 Inlägg

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:

Piddeh skrev:

Som nämnt, bilar är inte min grej egentligen, vill dock helst inte ha en för stor utgift med denna och då gäller de att skita ned händerna!

Hur kontrollerar jag lättast bussningarna?
Vart ska jag börja för att kontrollera dem?

Jag tror att det första du ska göra är att få upp bilen på pallbockar (inte bara domkraft) eller få upp bilen på lyft av något slag. Då kan du okulärbesikta och se om du hittar nåt fel. Ta med en bilkunnig kompis är också ett alternativ.

/Benny

Växellänkaget och dess vajrar går på ovansidan av lådan så pallbockar behövs inte. smile

Då kan ju vajrarna vara uttänjda och behöver bytas eller om det går att spänna dom.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Lucif3r
15 maj 2021 · 2 183 Inlägg

Bussningarna nästan garanterat.
Köp plastbussningar så kommer det bli en helt annan bil att växla smile
Kostar inte många kronor och tar typ 5min att byta

Mossan1
16 maj 2021 · 2 752 Inlägg

Är det virebussningarna är problemet lika även med avstängd motor.

Det kan vara inne vid spaken också.

Det är sannolikaste felen.

Även om motorn skulle flytta sig skulle spaken inte påverkas då det är vire mellan spak och hävarmarna ovanpå lådan.  Inga stänger.

Piddeh
17 maj 2021 · 5 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är det virebussningarna är problemet lika även med avstängd motor.

Det kan vara inne vid spaken också.

Det är sannolikaste felen.

Även om motorn skulle flytta sig skulle spaken inte påverkas då det är vire mellan spak och hävarmarna ovanpå lådan.  Inga stänger.

Det är det!
Växlarna är sjukt fina jämfört med päronens c70 t5a med 6vxl låda, eller ja, de vart.. wink

Har du någon info hur man kommer åt bussningarna lätt?
Inte lyckats hitta något direkt på nätet men lite osäker på vad jag ska söka på också!

Piddeh
17 maj 2021 · 5 Inlägg

Lucif3r skrev:
Bussningarna nästan garanterat.
Köp plastbussningar så kommer det bli en helt annan bil att växla smile
Kostar inte många kronor och tar typ 5min att byta

De låter för bra för att vara sant..
Frågar samma som för tidigare, gör jag? big_smile

Lucif3r
17 maj 2021 · 2 183 Inlägg

Jag är rätt säker på att du bara behöver ta bort luftfilterboxen för att komma åt dom. Länkaget sitter på ovansidan av lådan, och sitter bara med en låssprint/låsbleck som enkelt lossas med en flat skruvmejsel, eller t om fingrarna.

När du plockat bort filterboxen så du ser länkaget kan du be någon att växla, och studera hur mycket wirarna rör sig innan växelväljarna flyttar på sig, dvs hur mycket bussningarna flexar. Dom ska typ inte flexa något alls när dom är 100% friska.

Så här ser det ut på en S/V70, och det bör vara snarlikt på V50: https://www.jagrullar.se/forum/images/f … g-2025.JPG

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang