Motorlampa och vatten i tanken - PEUGEOT 308 II SW 2.0 GT BLUEHDI 2017

Alexhallgren
16 maj 2021 · 7 Inlägg

I förrgår natt stod bilen utan tanklock (fråga inte varför...) men med luckan stängd. Denna natt hällregnade det givetvis. Körde till jobbet och efter ett par minuters körning kom en motorlampa, fast sken. Kollade i manualen och denna lampa i orange färg med fast sken betydde strul med avgasreningssytemet. Kontrollerade sedan tanklocket och upptäckte att det var borta men återfanns senare vid den lokala macken. Kopplade då ihop detta som trolig orsak till motorlampan. Fanns även lite vatten runt omkring hålet där du stoppar i munstycket för att tanka. Luktade dessutom svavel ifrån avgaserna. Min misstanke är således att det tagit sig ner en okänd mängd vatten i tanken. Hur illa är detta? Tar motorn skada? Bör något repareras? Kan jag köra bilen? Räcker det med att slå i en skvätt bränsletillsats för att få vattnet? Värt att tillägga är att jag inte känt av någonting på bilens prestanda, hade det inte varit för varningslampan så hade jag inte upptäckt att tanklocket varit borta förrän nästa tankning.

Senast redigerat av Alexhallgren (16 maj 2021)

Mossan1
16 maj 2021 · 2 824 Inlägg

Der är inte nödvändigtvis vatten i bränslet. Eftet motorstart sätts tanken på undertryck via den kolkanister som samlar upp bränsleångorna som bildas. Dvs den ska förbränna dom ich inte skäppa ut i luften. Är då tanken otät uppnås inte det undertryck det borde bli och felkod sätts på EVAP systemet = lysande motorlampa.

Jag vet att der finns dieslar som också varnar för mycket vatten i filtret, men jag skulle tippa på det första.
Med stängd lucka borde det inte komma in mycket i hålet för munstycket om det inte droppar olyckligt. Skulle du ha så mycket vatten att der vore skadligt, borde motorn gå som en påse nötter... 

Det går ofta att tappa ur vatten vid bränslefiltret. Läs i boken, eller låt en verkstad hjälpa dig med den kollen.

Vatten sjunker i både bensin, diesel och även motorolja.

Senast redigerat av Mossan1 (16 maj 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 maj 2021 · 17 478 Inlägg

Jag är inne på samma spår som Mossan1. Ingen tryckkontroll och EVAP får ett spel. Med detta sagt tror jag inte det är något problem med att köra bilen så långe den går som den ska, inte i LIMP alltså.

Motorlampan får nog släckas med en felkodsläsare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Alexhallgren
16 maj 2021 · 7 Inlägg

Mossan1 skrev:
Der är inte nödvändigtvis vatten i bränslet. Eftet motorstart sätts tanken på undertryck via den kolkanister som samlar upp bränsleångorna som bildas. Dvs den ska förbränna dom ich inte skäppa ut i luften. Är då tanken otät uppnås inte det undertryck det borde bli och felkod sätts på EVAP systemet = lysande motorlampa.

Jag vet att der finns dieslar som också varnar för mycket vatten i filtret, men jag skulle tippa på det första.
Med stängd lucka borde det inte komma in mycket i hålet för munstycket om det inte droppar olyckligt. Skulle du ha så mycket vatten att der vore skadligt, borde motorn gå som en påse nötter... 

Det går ofta att tappa ur vatten vid bränslefiltret. Läs i boken, eller låt en verkstad hjälpa dig med den kollen.

Vatten sjunker i både bensin, diesel och även motorolja.

Hmm allt du säger låter fullt rimligt. Det enda jag då inte får ihop är varför avgaserna luktar isländsk gejser om pumpen inte sugit upp vatten? 🤔

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang