Verkstadsångest

Hamster
16 maj 2021 · 46 Inlägg

Min bil måste in på verkstad och i och med att det är min första bil är det också första gången. Jag är fullt medveten om att man som bilägare måste räkna med sånt här.
Men jag har ändå en sån verkstadsångest.

Finns det något viktigt man måste tänka på inför besöket? Jag har hittat 2 verkstäder i min närhet som verkar bra och som jag hör hört gott om av bekanta.

Ska man ringa eller bara åka dit för snabbast hjälp? Hur länge är det rimligt att bilen är på verkstad? Förstår att frågan är som hur långt är ett snöre.. Men jag tror jag har något fel på avgassystemet. Sen det där med priset. Måste man betala för en hel felsökning eller brukar det gå att ganska snabbt hitta fel som sen kostar timmar att åtgärda om det nu bara är på avgassystemet?

Klarar mig utan bil i 3 veckor men sen måste jag verkligen ha den på grund av flytt.

Mvh

Utmarks-Loke
16 maj 2021 · 5 813 Inlägg

Du får nog ringa verkstan och prata med dom, det är inte ens säkert de har några lediga tider inom tre veckor

panda666
16 maj 2021 · 4 228 Inlägg

Kan du beskriva vad som är fel på bilen? Vad är det för symptom med avgassystemet? Vad är det för verkstäder som du tänkte på? Du kanske inte ens behöver besöka en verkstad. Lite mer info vore gött . Större verkstäder brukar vilja ha cash för att felsöka minsta lilla grej men har egen erfarenhet av mindre verkstäder eller liknande som brukar bjuda på en mindre felsökning och ger dessutom goda råd av vad du borde göra och om det ens är värt att laga. Allt beror på vars du går och vars du bor.

Utmarks-Loke
16 maj 2021 · 5 813 Inlägg

panda666 skrev:
Kan du beskriva vad som är fel på bilen?

Bilen pruttar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 maj 2021 · 17 380 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

panda666 skrev:
Kan du beskriva vad som är fel på bilen?

Bilen pruttar.

Avgasläckage låter bättre.
Men jag lämnade in en bil för 2-3 år sedan med samma symptom. 1000:- rakt i fickan (rostfritt alltså) på verkstadskillen så fick jag tillbaka bilen dagen efter då han svetsat som en galning en stund.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamster
16 maj 2021 · 46 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Du får nog ringa verkstan och prata med dom, det är inte ens säkert de har några lediga tider inom tre veckor

Jag ringer det första jag gör imorgonbitti annars finns det fler verkstäder i närheten. Förhoppningsvis finns det en ledig tid snart

Hamster
16 maj 2021 · 46 Inlägg

panda666 skrev:
Kan du beskriva vad som är fel på bilen? Vad är det för symptom med avgassystemet? Vad är det för verkstäder som du tänkte på? Du kanske inte ens behöver besöka en verkstad. Lite mer info vore gött . Större verkstäder brukar vilja ha cash för att felsöka minsta lilla grej men har egen erfarenhet av mindre verkstäder eller liknande som brukar bjuda på en mindre felsökning och ger dessutom goda råd av vad du borde göra och om det ens är värt att laga. Allt beror på vars du går och vars du bor.

Skrev ett tidigare inlägg. Men det låter som fan när jag gasar så säkert nåt hål eller nåt

panda666
16 maj 2021 · 4 228 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

panda666 skrev:
Kan du beskriva vad som är fel på bilen?

Bilen pruttar.

hehe, ätit nått konstigt?^^

Hamster skrev:

panda666 skrev:
Kan du beskriva vad som är fel på bilen? Vad är det för symptom med avgassystemet? Vad är det för verkstäder som du tänkte på? Du kanske inte ens behöver besöka en verkstad. Lite mer info vore gött . Större verkstäder brukar vilja ha cash för att felsöka minsta lilla grej men har egen erfarenhet av mindre verkstäder eller liknande som brukar bjuda på en mindre felsökning och ger dessutom goda råd av vad du borde göra och om det ens är värt att laga. Allt beror på vars du går och vars du bor.

Skrev ett tidigare inlägg. Men det låter som fan när jag gasar så säkert nåt hål eller nåt

kan spela in nån film? låter det som avgasläckage eller är det nått annat. Som tidigare nämnt annars kan det behövas bara svetsas^^ hoppas på att du kommer undan billigt;) men du kan säkert använda bilen:)

Hamster
16 maj 2021 · 46 Inlägg

panda666 skrev:

Utmarks-Loke skrev:

panda666 skrev:
Kan du beskriva vad som är fel på bilen?

Bilen pruttar.

hehe, ätit nått konstigt?^^

Hamster skrev:

panda666 skrev:
Kan du beskriva vad som är fel på bilen? Vad är det för symptom med avgassystemet? Vad är det för verkstäder som du tänkte på? Du kanske inte ens behöver besöka en verkstad. Lite mer info vore gött . Större verkstäder brukar vilja ha cash för att felsöka minsta lilla grej men har egen erfarenhet av mindre verkstäder eller liknande som brukar bjuda på en mindre felsökning och ger dessutom goda råd av vad du borde göra och om det ens är värt att laga. Allt beror på vars du går och vars du bor.

Skrev ett tidigare inlägg. Men det låter som fan när jag gasar så säkert nåt hål eller nåt

kan spela in nån film? låter det som avgasläckage eller är det nått annat. Som tidigare nämnt annars kan det behövas bara svetsas^^ hoppas på att du kommer undan billigt;) men du kan säkert använda bilen:)

Jag har försökt spela in ljud men det låter mest när jag rullar o växlar från ettan, tvåan till trean. Det liksom ryter till och jag kan inte avgöra om körningen är lite hackig eller om det är jag som försöker undvika att det ryter till så jag mesar med pedalerna. Hur som helst pinsamt för min torktumlare till bil låter som en traktor eller en hemmabyggd muskelbil haha.
Jag hoppas också att det inte är något för allvarligt. Hoppas bara jag får bra hjälp.

panda666
16 maj 2021 · 4 228 Inlägg

Hamster skrev:

panda666 skrev:

Utmarks-Loke skrev:

panda666 skrev:
Kan du beskriva vad som är fel på bilen?

Bilen pruttar.

hehe, ätit nått konstigt?^^

Hamster skrev:

Skrev ett tidigare inlägg. Men det låter som fan när jag gasar så säkert nåt hål eller nåt

kan spela in nån film? låter det som avgasläckage eller är det nått annat. Som tidigare nämnt annars kan det behövas bara svetsas^^ hoppas på att du kommer undan billigt;) men du kan säkert använda bilen:)

Jag har försökt spela in ljud men det låter mest när jag rullar o växlar från ettan, tvåan till trean. Det liksom ryter till och jag kan inte avgöra om körningen är lite hackig eller om det är jag som försöker undvika att det ryter till så jag mesar med pedalerna. Hur som helst pinsamt för min torktumlare till bil låter som en traktor eller en hemmabyggd muskelbil haha.
Jag hoppas också att det inte är något för allvarligt. Hoppas bara jag får bra hjälp.

hehe traktor säger du, kanske har tappat nån bit av avgassystemet då^^eller nått som har släppt bara, går inte att se ifall du kollar under bilen? men håller tummarna iaf. Uppdatera oss gärna

jaka54
16 maj 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Varför inte åka in till en "gör det själv hall" och ta en titt under bilen?! Det låter ju på dig som om det skulle var ett ordentligt hål i avgassytemet. Och är det det kan man antigen byta själv eller tala om för firman som ska fixat vad som är fel och vad  som ska bytas.

torsen
16 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Vad är det för bil?
Hur gammal är den?
Hur långt är den körd?
Hur länge har du ägt den?
När besiktades den senast?
Fick den något "bra att veta" i protokollet?

Brådhis * Voff voff *
16 maj 2021 · 10 244 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför inte åka in till en "gör det själv hall" och ta en titt under bilen?! Det låter ju på dig som om det skulle var ett ordentligt hål i avgassytemet. Och är det det kan man antigen byta själv eller tala om för firman som ska fixat vad som är fel och vad  som ska bytas.

Håller med Jaka här. Bästa botemedlet mot "verkstadsångest" är egen kunskap. Åk till en GDS-hall, hissa upp bilen, peta lite, kolla lite, fråga nå´n i hallen, ta bilder och visa här, vips har du lärt dig en massa om din bil. Att byta avgassystem är en riktigt bra förstagångs-upplevelse inom att börja laga sin bil själv. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hamster
17 maj 2021 · 46 Inlägg

torsen skrev:
Vad är det för bil?
Hur gammal är den?
Hur långt är den körd?
Hur länge har du ägt den?
När besiktades den senast?
Fick den något "bra att veta" i protokollet?

Fiat punto
18 år
9500 mil
8 månader kört 800 mil själv
För en månad sedan utan anmärkning

Hamster
17 maj 2021 · 46 Inlägg

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Varför inte åka in till en "gör det själv hall" och ta en titt under bilen?! Det låter ju på dig som om det skulle var ett ordentligt hål i avgassytemet. Och är det det kan man antigen byta själv eller tala om för firman som ska fixat vad som är fel och vad  som ska bytas.

Håller med Jaka här. Bästa botemedlet mot "verkstadsångest" är egen kunskap. Åk till en GDS-hall, hissa upp bilen, peta lite, kolla lite, fråga nå´n i hallen, ta bilder och visa här, vips har du lärt dig en massa om din bil. Att byta avgassystem är en riktigt bra förstagångs-upplevelse inom att börja laga sin bil själv. smile

Mm det är ett bra tips! Jag hade ingen kolla på sådana hallar. Nu har jag i alla fall ringt en verkstad och fick en tid imorgon. Killen lät schysst så det var ju ett bra första steg i alla fall smile han skulle kolla imorgon redan och se ifall det behövs beställas grejer.
Känner att det finns kopplingar mellan verkstad och tandläkaren 🧐 det är nog fler som gör 😆

torsen
17 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Hamster skrev:

Brådhis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Varför inte åka in till en "gör det själv hall" och ta en titt under bilen?! Det låter ju på dig som om det skulle var ett ordentligt hål i avgassytemet. Och är det det kan man antigen byta själv eller tala om för firman som ska fixat vad som är fel och vad  som ska bytas.

Håller med Jaka här. Bästa botemedlet mot "verkstadsångest" är egen kunskap. Åk till en GDS-hall, hissa upp bilen, peta lite, kolla lite, fråga nå´n i hallen, ta bilder och visa här, vips har du lärt dig en massa om din bil. Att byta avgassystem är en riktigt bra förstagångs-upplevelse inom att börja laga sin bil själv. smile

Mm det är ett bra tips! Jag hade ingen kolla på sådana hallar. Nu har jag i alla fall ringt en verkstad och fick en tid imorgon. Killen lät schysst så det var ju ett bra första steg i alla fall smile han skulle kolla imorgon redan och se ifall det behövs beställas grejer.
Känner att det finns kopplingar mellan verkstad och tandläkaren 🧐 det är nog fler som gör 😆

Plus deklaration och bilbesiktningen haha!

torsen
17 maj 2021 · 7 198 Inlägg

Hamster skrev:
jag tror jag har något fel på avgassystemet.

Mitt råd är att, med motorn gående på tomgång, och en kompis håller för avgasröränden med en trasa, lyssna efter var läckaget sker = skadan finns.
Känner två som äger FIAT PUNTO.
Ofantligt dyra originaldelar enligt dem.
Men originaldelar passar i regel bättre än eftermarknads-/piratdelar.
Om det är själva avgasröret eller ljuddämparen som behöver bytas så är det inte så komplicerat.
Relativt lätt och snabbt jobb = ett "gör det själv-jobb" och/eller billigt att låta verkstad att åtgärda.
Men om det är den flexibla övergången till avgasröret, framme vid motorn, som är defekt kan det bli mer komplicerat och dyrt.

Hamster
17 maj 2021 · 46 Inlägg

torsen skrev:

Hamster skrev:

Brådhis skrev:

Håller med Jaka här. Bästa botemedlet mot "verkstadsångest" är egen kunskap. Åk till en GDS-hall, hissa upp bilen, peta lite, kolla lite, fråga nå´n i hallen, ta bilder och visa här, vips har du lärt dig en massa om din bil. Att byta avgassystem är en riktigt bra förstagångs-upplevelse inom att börja laga sin bil själv. smile

Mm det är ett bra tips! Jag hade ingen kolla på sådana hallar. Nu har jag i alla fall ringt en verkstad och fick en tid imorgon. Killen lät schysst så det var ju ett bra första steg i alla fall smile han skulle kolla imorgon redan och se ifall det behövs beställas grejer.
Känner att det finns kopplingar mellan verkstad och tandläkaren 🧐 det är nog fler som gör 😆

Plus deklaration och bilbesiktningen haha!

Usch fyfan var på första besiktningen förra månaden och höll på avlida av stress 😅

Hamster
17 maj 2021 · 46 Inlägg

torsen skrev:

Hamster skrev:
jag tror jag har något fel på avgassystemet.

Mitt råd är att, med motorn gående på tomgång, och en kompis håller för avgasröränden med en trasa, lyssna efter var läckaget sker = skadan finns.
Känner två som äger FIAT PUNTO.
Ofantligt dyra originaldelar enligt dem.
Men originaldelar passar i regel bättre än eftermarknads-/piratdelar.
Om det är själva avgasröret eller ljuddämparen som behöver bytas så är det inte så komplicerat.
Relativt lätt och snabbt jobb = ett "gör det själv-jobb" och/eller billigt att låta verkstad att åtgärda.
Men om det är den flexibla övergången till avgasröret, framme vid motorn, som är defekt kan det bli mer komplicerat och dyrt.

Tack för tips har själv testa hålla för rör men hör ju inget själv på tomgång. O har provat o gasa lite med handen hör heller inget.
Vad innebär ofantligt dyrt 😅 tycker jag i alla fall hör bilen ryta till längre fram än bak 🙄 men när jag kör alltså inte på tomgång

trubbelturbo
17 maj 2021 · 1 442 Inlägg

Hamster skrev:

torsen skrev:

Hamster skrev:
Mm det är ett bra tips! Jag hade ingen kolla på sådana hallar. Nu har jag i alla fall ringt en verkstad och fick en tid imorgon. Killen lät schysst så det var ju ett bra första steg i alla fall smile han skulle kolla imorgon redan och se ifall det behövs beställas grejer.
Känner att det finns kopplingar mellan verkstad och tandläkaren 🧐 det är nog fler som gör 😆

Plus deklaration och bilbesiktningen haha!

Usch fyfan var på första besiktningen förra månaden och höll på avlida av stress 😅

Haha, Jag satt vid "fikabordet" och väntade under tiden när jag var och besiktigade senast. Besiktningsmannen stod och titta länge under framvagnen innan han ropade på sin kollega samt pekade upp mot underredet, när kollegan kom för att ta sig en titt så utbrast hon:

"Men gud! Det där är ju jättefarligt ju, vad ska vi göra?". 😨

Jag kände panikkänslan komma krypande innan det efter några sekunder visade sig att det var något på själva liften som var trasig, och inte min bil. Men herregud alltså. 😁

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang