Verkstadsångest

Hamster
17 maj 2021 · 46 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Hamster skrev:

torsen skrev:

Plus deklaration och bilbesiktningen haha!

Usch fyfan var på första besiktningen förra månaden och höll på avlida av stress 😅

Haha, Jag satt vid "fikabordet" och väntade under tiden när jag var och besiktigade senast. Besiktningsmannen stod och titta länge under framvagnen innan han ropade på sin kollega samt pekade upp mot underredet, när kollegan kom för att ta sig en titt så utbrast hon:

"Men gud! Det där är ju jättefarligt ju, vad ska vi göra?". 😨

Jag kände panikkänslan komma krypande innan det efter några sekunder visade sig att det var något på själva liften som var trasig, och inte min bil. Men herregud alltså. 😁

Hahah de borde ge lustgas i väntrummet   🤣

Hamster
17 maj 2021 · 46 Inlägg

Hörrni!!!! Jag tror jag har lokaliserat var felet kan sitta om det nu endast är det som är problemet.
Idag har det regnat så blöta vädret hjälpte att se pyset.
Korkade igen röret med en strumpa en stund och kunde höra pys ganska långt fram.
Skickade bild till några som sa att det var flexmuffen/röret. En liten grej ned lite nät på typ.. Kan se att den är skadad på något sätt.
Hoppas det inte är för dyrt att fixa nu bara för jag kan inget annat än silvertejp 🤣

Sen en följdfråga. Kan pyset påverka bränsleförbrukning ganska snabbt? Jag har väl kört 80 km sen jag fick skadan o tycker kanske det gick ner lite väl fort

jaka54
17 maj 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Bara negativt!

torsen
17 maj 2021 · 7 234 Inlägg

Hamster skrev:
Hörrni!!!! Jag tror jag har lokaliserat var felet kan sitta om det nu endast är det som är problemet.
Idag har det regnat så blöta vädret hjälpte att se pyset.
Korkade igen röret med en strumpa en stund och kunde höra pys ganska långt fram.
Skickade bild till några som sa att det var flexmuffen/röret. En liten grej ned lite nät på typ.. Kan se att den är skadad på något sätt.
Hoppas det inte är för dyrt att fixa nu bara för jag kan inget annat än silvertejp 🤣

Sen en följdfråga. Kan pyset påverka bränsleförbrukning ganska snabbt? Jag har väl kört 80 km sen jag fick skadan o tycker kanske det gick ner lite väl fort

Läckaget påverkar inte bränsleförbrukningen.
Däremot inverkar det på avgasemissionerna.
Tråkigt det var flexibla avgasrörsslangen = den är som regel dyr, tyvärr.

Hamster
17 maj 2021 · 46 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239912/239912-65d1900c411bf3c7fb8462e5c877345d.jpg

torsen skrev:

Hamster skrev:
Hörrni!!!! Jag tror jag har lokaliserat var felet kan sitta om det nu endast är det som är problemet.
Idag har det regnat så blöta vädret hjälpte att se pyset.
Korkade igen röret med en strumpa en stund och kunde höra pys ganska långt fram.
Skickade bild till några som sa att det var flexmuffen/röret. En liten grej ned lite nät på typ.. Kan se att den är skadad på något sätt.
Hoppas det inte är för dyrt att fixa nu bara för jag kan inget annat än silvertejp 🤣

Sen en följdfråga. Kan pyset påverka bränsleförbrukning ganska snabbt? Jag har väl kört 80 km sen jag fick skadan o tycker kanske det gick ner lite väl fort

Läckaget påverkar inte bränsleförbrukningen.
Däremot inverkar det på avgasemissionerna.
Tråkigt det var flexibla avgasrörsslangen = den är som regel dyr, tyvärr.

Tråkigt sad men tyckte det såg ut som det fanns liknande rätt billiga på biltema. Typ själva skarvdelen
nu provar jag med bild här också

https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239912/239912-65d1900c411bf3c7fb8462e5c877345d.jpg

Hamster
17 maj 2021 · 46 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Bara negativt!

Vad är negativt?

Brådhis * Voff voff *
17 maj 2021 · 10 277 Inlägg

torsen skrev:

Hamster skrev:
Hörrni!!!! Jag tror jag har lokaliserat var felet kan sitta om det nu endast är det som är problemet.
Idag har det regnat så blöta vädret hjälpte att se pyset.
Korkade igen röret med en strumpa en stund och kunde höra pys ganska långt fram.
Skickade bild till några som sa att det var flexmuffen/röret. En liten grej ned lite nät på typ.. Kan se att den är skadad på något sätt.
Hoppas det inte är för dyrt att fixa nu bara för jag kan inget annat än silvertejp 🤣

Sen en följdfråga. Kan pyset påverka bränsleförbrukning ganska snabbt? Jag har väl kört 80 km sen jag fick skadan o tycker kanske det gick ner lite väl fort

Läckaget påverkar inte bränsleförbrukningen.
Däremot inverkar det på avgasemissionerna.
Tråkigt det var flexibla avgasrörsslangen = den är som regel dyr, tyvärr.

Självklart kan det påverka förbrukningen om lambdasonden sitter efter läckaget. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
17 maj 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!

Som Brådhis säger ovan!
Tyvärr är den delen du har sett på Biltema inte bara att sätta dit i ditt fall. Biltemas flexrör måste svetsas (Nja , i nödfall kan man såga upp en spår  i bägge ändar och klämma fast den).
Flexröret på din bil verkar vara integrerat i själva grenröret och då finns det två lösningar!
1. Köpa helt nytt grenrör!
2.Ta loss grenröret från motorn och sen kapa grenröret där det trasiga/läckande flexröret sitter och svetsa dit ett flexrör från ex Biltema.

Det sista skulle jag gjort då det blir mycket billigare, men då har jag MIG-svets och möjlighet och plats att göra jobbet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 maj 2021 · 13 736 Inlägg

plätt lätt jobb och vanligt jobb... inget att oroa sig för.. dessutom kan du köra tills det är dags att bes. så länge du inte känner avgaser i cupen vill säga.    var och varannan bil läcker i dom där flexrören.   så jag hade kört vidare tills det störde för mycket eller det var bes dags..

men den ska svetsas men det där kan du nog få fast pris på så slipper du ens fundera på vad det kostar då får du svaret innan.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 maj 2021 · 13 736 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!

Som Brådhis säger ovan!
Tyvärr är den delen du har sett på Biltema inte bara att sätta dit i ditt fall. Biltemas flexrör måste svetsas (Nja , i nödfall kan man såga upp en spår  i bägge ändar och klämma fast den).
Flexröret på din bil verkar vara integrerat i själva grenröret och då finns det två lösningar!
1. Köpa helt nytt grenrör!
2.Ta loss grenröret från motorn och sen kapa grenröret där det trasiga/läckande flexröret sitter och svetsa dit ett flexrör från ex Biltema.

Det sista skulle jag gjort då det blir mycket billigare, men då har jag MIG-svets och möjlighet och plats att göra jobbet.

det där svetsar man på plats..     
är gott om plats mot hur det brukar se ut på många bilar.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 maj 2021 · 13 736 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:

Hamster skrev:
Hörrni!!!! Jag tror jag har lokaliserat var felet kan sitta om det nu endast är det som är problemet.
Idag har det regnat så blöta vädret hjälpte att se pyset.
Korkade igen röret med en strumpa en stund och kunde höra pys ganska långt fram.
Skickade bild till några som sa att det var flexmuffen/röret. En liten grej ned lite nät på typ.. Kan se att den är skadad på något sätt.
Hoppas det inte är för dyrt att fixa nu bara för jag kan inget annat än silvertejp 🤣

Sen en följdfråga. Kan pyset påverka bränsleförbrukning ganska snabbt? Jag har väl kört 80 km sen jag fick skadan o tycker kanske det gick ner lite väl fort

Läckaget påverkar inte bränsleförbrukningen.
Däremot inverkar det på avgasemissionerna.
Tråkigt det var flexibla avgasrörsslangen = den är som regel dyr, tyvärr.

Självklart kan det påverka förbrukningen om lambdasonden sitter efter läckaget. smile

tveksamt på en sugmotor den brukar sitta ganska nära motorn  det där är ju en bra bit bak. 
antar att det är en sån där bil där katen sitter ihop med främre röret och grenrör och hela skiten då sitter den där grenröret går ner i katalysatorn.. men hur som helst sitter den alltid före katalysatorn  iaf den som spelar någon roll..  den andra kollar bara om katalysatorn fungerar eller ej och påverkar inte blandingen till motorn.

nog bara att bilen låter så förbannad fränt nu så det gasas dubbelt så mycket...   bara låta bli att köra runt på varvstoppet hela tiden så går förbrukningen ner ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
trubbelturbo
18 maj 2021 · 1 459 Inlägg

För att ge ett exempel.

Jag behövde byta flexröret på min bil (Saab 9-5) för ett tag sedan, det kostade mig totalt 2501kr på bilverkstad. Då kostade själva delen 1230 kr och sen tillkom 0.8 arbetstimmar. Kan man svetsa och så själv kommer man nog undan med ett par hundralappar för delarna.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 maj 2021 · 13 736 Inlägg

trubbelturbo skrev:
För att ge ett exempel.

Jag behövde byta flexröret på min bil (Saab 9-5) för ett tag sedan, det kostade mig totalt 2501kr på bilverkstad. Då kostade själva delen 1230 kr och sen tillkom 0.8 arbetstimmar. Kan man svetsa och så själv kommer man nog undan med ett par hundralappar för delarna.

då bytte du hela röret hoppas jag..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hamster
18 maj 2021 · 46 Inlägg

Growe skrev:
plätt lätt jobb och vanligt jobb... inget att oroa sig för.. dessutom kan du köra tills det är dags att bes. så länge du inte känner avgaser i cupen vill säga.    var och varannan bil läcker i dom där flexrören.   så jag hade kört vidare tills det störde för mycket eller det var bes dags..

men den ska svetsas men det där kan du nog få fast pris på så slipper du ens fundera på vad det kostar då får du svaret innan.

Tack alla för svar 😊🤞 nu vet jag ju inte om det är just där problemet är men tror det i alla fall. Verkstadstid snart så återkommer.
Tycker nästan det är värt priset att betala för lite verkstads-kbt om det nu också är en relativt liten skada.
Känns det svinigt dyrt tar jag ert råd och kör vidare med den till garaget på hemmaplan 4 timmar bort där en i familjen kan fixa. Bilen ska ändå ställas av till hösten sen så massa tid att fixa!

Hamster
18 maj 2021 · 46 Inlägg

Det var flexröret! Tydligen saknades någon fläns sedan en tidigare lagning och jag fick bud på byta hela systemet för 3500 lät dock billigt? Det kanske var halva. Eller att ta på en universaldel för ca 1500 så valde det få jag knappt behöver bilen o är glad om den håller 1 år till👌

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 maj 2021 · 17 470 Inlägg

Tycker nog du kom hyfsat billigt undan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamster
18 maj 2021 · 46 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tycker nog du kom hyfsat billigt undan.

Håller med 👌 känner mig nöjd, verkstaden verkade bra och välbesökt

Utmarks-Loke
18 maj 2021 · 5 833 Inlägg

Färdigpruttat nu då.

Hamster
18 maj 2021 · 46 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Färdigpruttat nu då.

💔

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 maj 2021 · 13 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tycker nog du kom hyfsat billigt undan.

svindyrt.. det är nog vad min totala servicekostnad på 3år inkl byte av oljefilterhållare/oljekylare smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang