Kitsystem eller koaxialhögtalare

Davvdavv13
17 maj 2021 · 22 Inlägg

Tjena, jag ska byta högtalare fram på min volvo s70 -97. Köpte ett kitsystem, soundqubed 6,5 qs. Nu till frågan: hur kopplar jag in alla dessa komponenter? Måste jag dra massa extra kablar? En koaxialhögtalare är väl bara att klippa originalkontakten och löda på koaxialen, men hur gör man med kitsystem?
Är ganska oerfaren men vill försöka göra detta själv. Vart ska diskanterna sitta isåfall?

Bassiehof
17 maj 2021 · 1 777 Inlägg

Läs manualen först, sen kan du ställa frågor här.

Davvdavv13
17 maj 2021 · 22 Inlägg

Bassiehof skrev:
Läs manualen först, sen kan du ställa frågor här.

Har ingen manual då jag ej fick med det, därför jag frågade här, bitter

patrik79
18 maj 2021 · 782 Inlägg

Du kopplar ingående signal till delningsfiltret, därifrån drar du en kabel till 6,5" (troligtvis märkt sub på delningsfiltret) och en till diskanten (troligtvis märkt tweeter på delningsfiltret). Du gör likadant med det andra delningsfiltret...

Delningsfiltret kan monteras lite var som helst, tex på insidan av dörrpanelen, innanför stereon, någonstans under instrumentpanelen m.m beroende på kabeldragning och var det finns plats.

Diskanten brukar monteras på a-stolpen, innanför galler uppe på instrumentpanelen eller högt upp och långt fram på dörrpanelen. Vill du ha bäst ljud så monterar du fast mellanregisterhögtalarna och sen håller/tejpar fast diskanten på olika ställen för att se vad som passar dig bäst ljudmässigt.

Bassiehof
18 maj 2021 · 1 777 Inlägg

Davvdavv13 skrev:

Bassiehof skrev:
Läs manualen först, sen kan du ställa frågor här.

Har ingen manual då jag ej fick med det, därför jag frågade här, bitter

Lär dig googla och läsa så kanske du lär dig någonting.

https://www.google.com/amp/s/soundqubed … set/%3famp

DJchaoz
18 maj 2021 · 181 Inlägg

Ja vi lägger ner all forum som kan hjälpa. Bara projekttrådar.  För man ser ofta alla hjälpsamma googla det svar. alltså skippa dessa trådar. bara Google. hmm och ja jag menar INTE allvar för de som är dessa tråkiga Google hjälpredor

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
Davvdavv13
18 maj 2021 · 22 Inlägg

patrik79 skrev:
Du kopplar ingående signal till delningsfiltret, därifrån drar du en kabel till 6,5" (troligtvis märkt sub på delningsfiltret) och en till diskanten (troligtvis märkt tweeter på delningsfiltret). Du gör likadant med det andra delningsfiltret...

Delningsfiltret kan monteras lite var som helst, tex på insidan av dörrpanelen, innanför stereon, någonstans under instrumentpanelen m.m beroende på kabeldragning och var det finns plats.

Diskanten brukar monteras på a-stolpen, innanför galler uppe på instrumentpanelen eller högt upp och långt fram på dörrpanelen. Vill du ha bäst ljud så monterar du fast mellanregisterhögtalarna och sen håller/tejpar fast diskanten på olika ställen för att se vad som passar dig bäst ljudmässigt.

Tack så jättemycket för ditt svar, uppskattas smile

Då kör jag på det så får jag se hur de blir smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang