torsen
18 maj 2021
· 7 235 Inlägg
Brådis!
Han skriver att han vill tuffatill bilen och efterlyser förslag.
En RAV-4 är inte så lätt att tuffa till.
Jag anser att mitt recept är förslag på vad han kan göra till låg budget.
Han vill ju ha på grövre/större däck - då är höjningspuckar en lågbudvariant på att höja bilen för just större däck.
Behöver inte kosta mer än 500:- till 1.500:-, beroende på var han köper puckarna(skruvfjäderdistanserna).
2"/5 cm höjning kräver inte andra stötdämpare, bromsslangar eller länkarmar/excentriska bussningar.
Däck anser jag man köper förmånligast från dackonline .se
Sidoskydd, även kallade Rock Sliders, beställer han lätt från närmast smed, efter egen skiss.
Monteras med "pop-muttrar" - som finns att köpa hos BILTEMA - komplett med monteringsverktyg(har jag själv använt på flera bilar).
Vad gäller att korta bumpersarna med tigersåg så är det inte heller så svårt.
Att kapa ur hjulhusen/skärmkanterna ska man kanske vara försiktig med eftersom innerskärmarnas kan ofta är infästa i just skärmkanterna.
Men "vidgade" skärmkanter förhöjer möjligheten till större hjul.
Sedan är jag inte så förtjust i bilar typ Mazda Tribute, JEEP Liberty och Honda CR-V.
Har ägt de båda första och äger f n en CR-V -16(som jag för husfridens skull inte inte ens bytt däck på).
Erfarenheten säger att även de som köpt RAV-4, Tribute, Liberty, CR-V och den typen av bil någon gång vill prova på att lämna asfalten och prova på skogsvägar och inte allt för krävande terrängspår.
Brukar varje år vara någon eller några RAV-4:or med på SOT, Sweden Offroad Tour, Sveriges största årliga äventyr för ägare av 4x4-bilar.
T s uppmanas googla på swedenoffroadtour.com
Om t s bor i Mälardalen rekommenderar jag honom att besöka Sandlycke, som har öppet varje sista lördagen i månaden med lättare och svårare spår samt hamburgare, grillkorv, fika m m, och ta "offroadoskulden" på sig och bilen.