Köpt Rav4, tips på styling?

Wille_vh
17 maj 2021 · 30 Inlägg

Hej,

Hoppas allt är bra med er!

Har köpt en RAV4 från 2006 som jag är riktigt nöjd med än så länge.

Jag vill tuffa till den lite, dvs styla den lite med olika grejer och tänkte kolla vad ni hade gjort. Jag kan såklart inte lägga allt för mycket pengar på en sådan gammal bil, men detta är ungefär vad jag tänker mig.

1) Sidebars/sidorör (mest för det är lite coolt, men bra när jag ska lägga upp/spänna mina surfbrädor på taket)
2) Takkorg (egentligen bara för syns skull om jag är ärlig, hade lika gärna klarat mig på takräckena, men gillar off road-känslan)
3) Grövre däck (här är jag mest osäker) de original-fälgar 17 tum (Toyota) som sommardäcken sitter på nu behöver bytas strax,  vill inte ha allt för grova, men lite grövre för syns skull och att de ser ballare ut. Vill ha en optimal avvägning mellan mönster och bensinåtgång, samt ljud. Har ni input här?
4) Övrigt ljusramp där fram? Tycker egentligen inte fronträcke/ Bull bar är så snyggt på denna, så tror jag hoppar det.

Ska restaurera strålkastarna, har inköpt grejer och börjar putsa på dem i veckan.

Se på bilder och kom med inspiration.

Bästa hälsningar,

Willehttps://www1.garaget.org/gallery/images/240/239335/239335-9cddd7fbd7776558160d33f8956dab54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239335/239335-e18794c960239bb8bde191c5b7a92440.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239335/239335-ab60a2de0c0e925a8575b0ac6af2f25c.jpg

torsen
17 maj 2021 · 7 235 Inlägg

Om jag, med kniven på strupen, skulle tvingas köpa en RAV-4 så skulle jag börja med att pucka upp den 5cm/2".
Sedan byta till A/T-däck med så hög profilhöjd på så liten fälgdiameter som möjligt = max gummi på fälgarna.
Därefter med en Tigersåg modda både fram- och bakbumpers någon dryg dm.
Eventuellt även vidga hjulhusen med en tigersåg.
Sko sidobalkarna/trösklarna med 3 mm syrafast plåt eller 5 mm aluminium - absolut inte montera kärring-/frökenrör på sidorna.
Om bugeten tillåter montera i en torsen i bakaxelväxeln - fram tror jag inte det går.
Till att börja med!

Men varför inte köpa en tuff och kompetent bil från början - en Lada Niva t ex - om det är en terrängbil du vill efterlikna?

Brådhis * Voff voff *
17 maj 2021 · 10 278 Inlägg

torsen skrev:
Om jag, med kniven på strupen, skulle tvingas köpa en RAV-4 så skulle jag börja med att pucka upp den 5cm/2".
Sedan byta till A/T-däck med så hög profilhöjd på så liten fälgdiameter som möjligt = max gummi på fälgarna.
Därefter med en Tigersåg modda både fram- och bakbumpers någon dryg dm.
Eventuellt även vidga hjulhusen med en tigersåg.
Sko sidobalkarna/trösklarna med 3 mm syrafast plåt eller 5 mm aluminium - absolut inte montera kärring-/frökenrör på sidorna.
Om bugeten tillåter montera i en torsen i bakaxelväxeln - fram tror jag inte det går.
Till att börja med!

Men varför inte köpa en tuff och kompetent bil från början - en Lada Niva t ex - om det är en terrängbil du vill efterlikna?

Varför inte bara glädjas med någon som är glad över sin nya bil, som han valt att köpa, istället för att beklaga dig över att det inte är en bil du själv skulle vilja ha...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
18 maj 2021 · 6 569 Inlägg

Hade börjat med toning utav bakrutorna

De/Dem
torsen
18 maj 2021 · 7 235 Inlägg

Brådis!
Han skriver att han vill tuffatill bilen och efterlyser förslag.
En RAV-4 är inte så lätt att tuffa till.
Jag anser att mitt recept är förslag på vad han kan göra till låg budget.
Han vill ju ha på grövre/större däck - då är höjningspuckar en lågbudvariant på att höja bilen för just större däck.
Behöver inte kosta mer än 500:- till 1.500:-, beroende på var han köper puckarna(skruvfjäderdistanserna).
2"/5 cm höjning kräver inte andra stötdämpare, bromsslangar eller länkarmar/excentriska bussningar.
Däck anser jag man köper förmånligast från dackonline .se
Sidoskydd, även kallade Rock Sliders, beställer han lätt från närmast smed, efter egen skiss.
Monteras med "pop-muttrar" - som finns att köpa hos BILTEMA - komplett med monteringsverktyg(har jag själv använt på flera bilar).
Vad gäller att korta bumpersarna med tigersåg så är det inte heller så svårt.
Att kapa ur hjulhusen/skärmkanterna ska man kanske vara försiktig med eftersom innerskärmarnas kan ofta  är infästa i just skärmkanterna.
Men "vidgade" skärmkanter förhöjer möjligheten till större hjul.

Sedan är jag inte så förtjust i bilar typ Mazda Tribute, JEEP Liberty och Honda CR-V.
Har ägt de båda första och äger f n en CR-V -16(som jag för husfridens skull inte inte ens bytt däck på).

Erfarenheten säger att även de som köpt RAV-4, Tribute, Liberty, CR-V och den typen av bil någon gång vill prova på att lämna asfalten och prova på skogsvägar och inte allt för krävande terrängspår.
Brukar varje år vara någon eller några RAV-4:or med på SOT, Sweden Offroad Tour, Sveriges största årliga äventyr för ägare av 4x4-bilar.

T s uppmanas googla på swedenoffroadtour.com

Om t s bor i Mälardalen rekommenderar jag honom att besöka Sandlycke, som har öppet varje sista lördagen i månaden med lättare och svårare spår samt hamburgare, grillkorv, fika m m, och ta "offroadoskulden" på sig och bilen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang