Skoda Felicia 1,2L -03 ”Vill ej starta”

Putte74
17 maj 2021 · 7 Inlägg

Hej på er!

Jag har ett litet problem som håller på att göra mig galen med en liten Skoda som jag håller på att fixa.
Det är en liten 3 cylindrig motor på 1,2 liter.

Problemet är att den inte vill starta.
Det är ”nästan” så den vill starta när jag kör den på startmotorn.
Jag misstänker att det är något med luften för när jag tog bort spridarna för att kolla dem och en vän körde lite försiktigt på startmotorn så startade bilen…
Sen när jag monterade dit spridarna igen så tände den inte igen.
Det låter som den är på väg att starta men det är precis som den stryps eller något precis när den ska gå igång.

Frågan är vad det kan vara för fel?

Jag har kollat så alla stift får ström och gnista, jag hittar inga felkoder i styrboxen heller…

Min fundering är om det kan vara EGR ventilen som spökar? (Med tanke på att den startade när jag tog bort spridarna och den fick mer luft)

Vore grymt tacksam för lite hjälp på detta problem.

Utmarks-Loke
17 maj 2021 · 5 833 Inlägg

Om vi börjar från början, hur ser stiften ut efter att du försökt starta bilen, är de våta? Vad händer om du försöker starta med startgas?

Putte74
17 maj 2021 · 7 Inlägg

De är inte våta utan mer fuktiga.
Provat med startas i luftspjället men det hjälpte inget tyvärr.

Utmarks-Loke
17 maj 2021 · 5 833 Inlägg

Om den inte tänder på startgas är det något mera allvarligt. Hur är kamdrivningen på de motorerna? Finns det en kamrem som kan ha hoppat några kuggar? Jag vet att Skoda behöll stötstängerna ganska länge på vissa motorer, men inte ända till 2003 väl?

Putte74
18 maj 2021 · 7 Inlägg

Tror inte det är kamremen för den startade när jag lyfte på spridarna. Är mer inne på att den inte får luft men frågan kvarstår vad det är som gör att den inte får rätt mängd luft eller vd felet är….

Mossan1
18 maj 2021 · 2 790 Inlägg

Uppstod det plötsligt eller dog den under färd?
Gick den dåligt först för att sedan inte starta?
Stått länge?
Kan den ha startats och stängts av  nästan omgående. Typ endast flyttats en billängd eller så?

Annars:
Startade den till utan spridarna känns som för mycket bränsle i förhållande till luft. Dvs de när sur.
Ta ut luftfiltret och kolla så det inte är tätt. Håll sedan fullgas när du försöker starta =max med luft.
Duger inte det är det rengöring/byte av stiften.
Duger inte det heller, får vi ta mina första frågor lite djupare.

Varför detta uppstod är viktig info för dig oavsett.


EGR ger den inte mindre luft egentligen. I synnerhet inte i startögonblicket.
Den återför en del av avgaserna för återförbränning.
En helt öppen EGR när den inte ska, ger då en ganska rejäl vakuumläcka.
Möjligt men lite långsökt. Skulle då ge för MAGER blandning i stället, eftersom luft som i det scenariot skulle sugas in via EGR inte är uppmätt av en (ev) LMM.

Senast redigerat av Mossan1 (18 maj 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 maj 2021 · 13 729 Inlägg

Mossan1 skrev:
Uppstod det plötsligt eller dog den under färd?
Gick den dåligt först för att sedan inte starta?
Stått länge?
Kan den ha startats och stängts av  nästan omgående. Typ endast flyttats en billängd eller så?

Annars:
Startade den till utan spridarna känns som för mycket bränsle i förhållande till luft. Dvs de när sur.
Ta ut luftfiltret och kolla så det inte är tätt. Håll sedan fullgas när du försöker starta =max med luft.
Duger inte det är det rengöring/byte av stiften.
Duger inte det heller, får vi ta mina första frågor lite djupare.

Varför detta uppstod är viktig info för dig oavsett.


EGR ger den inte mindre luft egentligen. I synnerhet inte i startögonblicket.
Den återför en del av avgaserna för återförbränning.
En helt öppen EGR när den inte ska, ger då en ganska rejäl vakuumläcka.
Möjligt men lite långsökt. Skulle då ge för MAGER blandning i stället, eftersom luft som i det scenariot skulle sugas in via EGR inte är uppmätt av en (ev) LMM.

faktist väldigt vanligt att egr släcker motorn helt om den ställer sig öppen.

problemet är att det är en återcirkulering av avgaser för att återförbränna dom.   så man tillför avgaser rätt in i motorn.  och om motorn tänder så är den luften som kommer in i motorn inte luft längre utan rena avgaser och framför allt på tongång där väldigt lite luft redan från start går in i motorn.  och när det inte finns något vacuum kvar pga avgaserna väljer vägen in i motorn så vägrar motorn starta   

men det är enkelt att ta reda på bara att plugga egr   önskade att jag kom ihåg exakt hur det såg ut på dessa motorer då jag skruvat dom rätt mycket lyfte toppen på min 06:Ans fabia 1.2   då 12ventiler blivit krökta ;-)   

men antar att den är som alla smallblock vw 
Då sitter den på avgas sidan med typ 2 skruvar  så ta loss egr ta en tunn plåt   tex en cola burk  klipp i lämplig storlek borra hål som passar i flänsen sätt den i mellan röret och egr ventilen och provstarta  kör inte med den pluggad så. för så tunn aluminium håller inte i längden men det är tillräckligt att se om det är egr som är problemet.
Annars kan du bara titta på egr så ser du om den står öppen eller ej.     
Problemet att den kan stänga sig när man minst anar.       
Om du ska köpa ny egr undvik billiga egr ventiler.. jag har en helt ny ligger till min audi a2 som jag aldrig fick liv i.    Gick inte att lägga in i ecu på bilen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Putte74
18 maj 2021 · 7 Inlägg

Mossan1 skrev:
Uppstod det plötsligt eller dog den under färd?
Gick den dåligt först för att sedan inte starta?
Stått länge?
Kan den ha startats och stängts av  nästan omgående. Typ endast flyttats en billängd eller så?

Annars:
Startade den till utan spridarna känns som för mycket bränsle i förhållande till luft. Dvs de när sur.
Ta ut luftfiltret och kolla så det inte är tätt. Håll sedan fullgas när du försöker starta =max med luft.
Duger inte det är det rengöring/byte av stiften.
Duger inte det heller, får vi ta mina första frågor lite djupare.

Varför detta uppstod är viktig info för dig oavsett.


EGR ger den inte mindre luft egentligen. I synnerhet inte i startögonblicket.
Den återför en del av avgaserna för återförbränning.
En helt öppen EGR när den inte ska, ger då en ganska rejäl vakuumläcka.
Möjligt men lite långsökt. Skulle då ge för MAGER blandning i stället, eftersom luft som i det scenariot skulle sugas in via EGR inte är uppmätt av en (ev) LMM.

Stiften är kollade och de får fin gnista, spridarna är kollade och rengjorda.

Stiften blir nu blöta men den tänder inte ens med startgas.

Jag tog över bilen när den var sådan här. Men om jag förstått det rätt så bara vägrade den starta en dag.

Det de har bytt är reläna, bränslefilter mm..

Jag får som sagt inte upp några felkoder heller så det borde vara något mekaniskt fel…

EGR ventilen har jag kollat med nu och den öppnar och stänger som den skall göra.

Riktigt skumt fel detta….

Mossan1
18 maj 2021 · 2 790 Inlägg

Ryck säkringen till soppapumpen och renför stiften igen.
Går den på startgas nu?

Kör den på.gasen i några sekunder och koppla in pumpen igen.
Surar den då genast igen är det helt klart bränslefel.

Får du inte igång den med gas ens med rengjorda stift är det gnistan likväl.

Jag hade annars misstänkt kamrem, tex, men då skulle den inte startat på gas förut.

En Felica 1.2 från 2003 är nog inte så avancerad elektroniskt.
Så den reagerar nog bara  på väldigt stora fel.
Frågan är om den sätter felkod på en kamaxelsensor eller vevaxelsensor som är "död".

Putte74
18 maj 2021 · 7 Inlägg

Mossan1 skrev:
Ryck säkringen till soppapumpen och renför stiften igen.
Går den på startgas nu?

Kör den på.gasen i några sekunder och koppla in pumpen igen.
Surar den då genast igen är det helt klart bränslefel.

Får du inte igång den med gas ens med rengjorda stift är det gnistan likväl.

Jag hade annars misstänkt kamrem, tex, men då skulle den inte startat på gas förut.

En Felica 1.2 från 2003 är nog inte så avancerad elektroniskt.
Så den reagerar nog bara  på väldigt stora fel.
Frågan är om den sätter felkod på en kamaxelsensor eller vevaxelsensor som är "död".

Tänkte testa med nya stift imorgon å se om den reagerar bättre då.

Startar inte med startgas.

Har börjat fundera på om kammen har kuggat över med så hjälper det inte med nya stift imorgon så river jag ner och kollar kamremmen. Det borde finnas någon markering på hjulen som visar om den kuggat över eller inte tycker jag.

Har aldrig skruvat med en 3 cylindrig motor innan så detta är en ny erfarenhet 😂👌

Putte74
25 maj 2021 · 7 Inlägg

Mystiken fortsätter!
Spridarna är testade och rengjorde, stiften är bytta, MAP sensorn är bytt, bränslepumpen är kollad..

Det är precis som att den får för högt tryck i spridarna..
Drar jag ur säkringen för spridarna så startar den och går på det bränsle som finns i spridarna i några sekunder.
Sätter jag tillbaka säkringen till spridarna så startar den inte.
Matar jag på startmotorn så hör man hur den vill tända till då och då…

Vad kan det vara för fel????
Jag blir galen på detta 😤😡

zzr94092
25 maj 2021 · 4 383 Inlägg

Har spridarna "fastnat" i öppet läge,??

Utmarks-Loke
25 maj 2021 · 5 833 Inlägg

Dålig bränsletrycksregulator?

Putte74
25 maj 2021 · 7 Inlägg

Spridarna har inte fastnat vad jag kan se.
Bränsletrycksregulatorn sitter väl i soppa pumpen om jag förstått det rätt och pumpen går som den ska.. 🤔
Sen vet jag inte hur jag ska testa så regulatorn ger rätt tryck.
Något tips på hur man kan kolla det?

Utmarks-Loke
25 maj 2021 · 5 833 Inlägg

På en del bilar kan man koppla en manometer till spridarbryggan och se vad det är för bränsletryck

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang