Garanti byte hjullager

leif_s
17 maj 2021 · 3 Inlägg

Hej,
Hjullagret som jag bytte för mindre än 2 år sedan ( garantiden) har gått sönder. Nu säger verkstaden att det beror på obalanserade däck. Låter som svammel eftersom jag kört med nya och balanserade däck sedan bytet. Som lekman har jag dock svårt att argumentera mot dem. Har ni några förslag på hur jag ska gå vidare?

torsen
17 maj 2021 · 7 202 Inlägg

Vad är det för bil, modell, ålder, miltal m m?
Märkesverkstad eller allbilsverkstad typ Mekonomen som gjort jobbet.
höll du själv med delar eller fick verkstaden göra det.
Garantivillkor på kvittot på jobbet?

leif_s
17 maj 2021 · 3 Inlägg

Allbilsverkstad som gjorde jobbet på en audi a5 med 12000 mil från 2011. Kvittot har jag kvar där det framgår att det är 2 års garanti.

Mossan1
18 maj 2021 · 2 752 Inlägg

Visst kan oballans och/eller dålig framvagnsinställning korta livslängden på hjullager.

Men det ska dom BEVISA i så fall.
Tex, är det oballans just nu?
Om ja = olyckligt.
Om nej kan dom släppa det.

Snedslitna däck?
Om ja=Olyckigt.
Om nej, har dom inga fler argument.

Man kan ju inte bara hitta på anledningar ur luften som
"Du har kört obalanserat och bara bytt hjul innan du kom hit".

Då kan man ju komma undan vad som helst.
Typ:
"Skar din motor under garantitiden? Asch, du tappade ur oljan och slog tillbaka den innan du kom hit...."

Senast redigerat av Mossan1 (18 maj 2021)

eastereverybodybay
18 maj 2021 · 360 Inlägg

Konsumentköplagen... Vem ska bevisa felet vid reklamation...

Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när den köptes eller levererades till dig, det vill säga ursprungliga fel. Visar sig felet inom sex månader från köpet räknas det automatiskt som ett ursprungligt fel, om företaget inte kan bevisa att det uppstått på grund av något de inte kan ansvara för. Dit räknas till exempel om du misskött varan eller använt den på fel sätt.

Efter sex månader ligger bevisbördan för felet hos dig. Om företaget inte håller med om att felet är ursprungligt behöver du fundera över hur du ska bevisa att det är det. Ibland kan du exempelvis behöva kontakta någon sakkunnig inom branschen för att få hjälp med en felsökning, eller få ett utlåtande som visar på att felet är ursprungligt.


https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen

Hamilton
18 maj 2021 · 8 864 Inlägg

eastereverybodybay skrev:
Konsumentköplagen... Vem ska bevisa felet vid reklamation...

Företaget ansvarar för fel som fanns på varan när den köptes eller levererades till dig, det vill säga ursprungliga fel. Visar sig felet inom sex månader från köpet räknas det automatiskt som ett ursprungligt fel, om företaget inte kan bevisa att det uppstått på grund av något de inte kan ansvara för. Dit räknas till exempel om du misskött varan eller använt den på fel sätt.

Efter sex månader ligger bevisbördan för felet hos dig. Om företaget inte håller med om att felet är ursprungligt behöver du fundera över hur du ska bevisa att det är det. Ibland kan du exempelvis behöva kontakta någon sakkunnig inom branschen för att få hjälp med en felsökning, eller få ett utlåtande som visar på att felet är ursprungligt.


https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen

Nu blandar du Äpplen och Päron, Under garantitiden ligger bevisbördan på företaget.
Garanti och reklamationsrätt är två olika saker.

Senast redigerat av Hamilton (18 maj 2021)

Fotograf på tierpidag.se
torsen
18 maj 2021 · 7 202 Inlägg

leif_s skrev:
Allbilsverkstad som gjorde jobbet på en audi a5 med 12000 mil från 2011. Kvittot har jag kvar där det framgår att det är 2 års garanti.

Är det en större allbilsverkstad som är ansluten till MRF, Motorbranchens RiksFörbund, så har de förbundit sig att tillämpa MRF:s regler och utslag i ARN, Allmänna ReklamationsNämnden.
I så fall att anmäla till ARN.
Kanske kan man, med framgång, även an mäla bilverkstäder som INTE är MRF-anslutna - vet inte.

Hur som helst skamligt att att inte stå för utfästelse som de givit skriftligt på.

En fråga igen: Det är väl inte så att du lämnade med ett hjullager när du lämnade in bilen?
I s f behöver verkstaden endast garantera att arbetet är korrekt utfört - INTE lagret1

eastereverybodybay
18 maj 2021 · 360 Inlägg

Hamilton skrev:
Nu blandar du Äpplen och Päron, Under garantitiden ligger bevisbördan på företaget.
Garanti och reklamationsrätt är två olika saker.

Så klart!  smile
Tänkte inté på de!   cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang