Vad är det egentligen mer för typfel man kan få på en BMW 118d -09...? För det börjar räcka nu...

Brådhis * Voff voff *
19 maj 2021 · 10 245 Inlägg

Tjejen har en BMW 118d från -09. Den har idag gått 28500 mil men är i mycket bra skick (inte en rostfläck, inga skador osv osv), fullservad. Kort sagt inget slitet, buskört exemplar, snarare tvärtom.

För 2,5 veckor sedan körde jag bilen och då gick höger framfjäder av i farten (~60 km/h) och gick rätt in i däcket och skalade av det från fälgen. En rätt intressant upplevelse och jag är glad att det skedde där det skedde och i så pass låg fart. Nåja, in på verkstad (hade inte tid att skruva själv med den då), på med två nya fjädrar och ett nytt däck.

Frågade runt på BMW-forum och det visade sig vara rätt vanligt på 1- och 3-serien. Sedärja...

Så kördes bilen drygt en vecka nu och så i förrgår ringde tjejen och sa att batterilampan lös och multiremmen hade hoppat av när hon skulle hem från jobbet. Det visade sig att remhjulet på vevaxeln gått i två delar. Det är tydligen uppbyggt som en vibrationsdämpare. Svindyrt var det också... Runt 3000:- på AD-bildelar. Hade kommit en tusing billigare undan på Autodoc, men då ska bilen stå still i en vecka så det var inte ett alternativ. Nåja, bara att slanta upp och åka hem och montera.

Frågade runt på BMW-forum och det visade sig vara rätt vanligt på 1- och 3-serien. Sedärja...

Jag börjar se ett mönster här...

Nåväl... Har vi några ärliga(!) BMW-entusiaster här som vågar dela med sig av fler saker som brukar gå sönder på 1-serien? Så man kanske kan börja byta delar i förebyggande syfte istället för att åka bärgningsbil varannan vecka...

(Risken med kamkedjan på dessa motorer är vi medvetna om och denna bil har inget oljud från denna så sannolikt är den väl bytt (eller av bra kvalitet) då bilen som sagt gått 28500 mil, så det är inget vi behöver ta upp här i tråden.)

Sedan tidigare har vi bytt en ABS-givare bak samt kopplat bort slitagevarnarna för beläggen (då dom varnade vid 40-50% belägg kvar) samt förstås servat bilen.

När hon köpte bilen hade den gått ~25000 mil (c:a 2 år nu).

Senast redigerat av Brådhis (19 maj 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
20 maj 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, låter som klassiska Volvofel. Men klart att BMW oxå har problem..

Det såkallade premiumsegmentet har otroligt mkt. fel. på allt skit de pular in.
Men ge inte upp- det finns fortfarande bra bilar att köpa, driftsäkerhet e´väl varken BMW eller Volvos slogan numer.  - snarare hur många BT du kan ansluta, o om du kan öppna för varuleverans via din smartphone.

Mvh/husse

Jokabsson
20 maj 2021 · 1 172 Inlägg

Jag vet inte om det är jag som är kass på att skruva oljeplugg eller om det är BMW som har kass kvalité i sina oljetråg för på båda mina BMWs (118d -05 och 325i -07) så gick gängorna sönder när jag skulle ha ut pluggen. Har funkat alldeles lysande på vår 30-åriga Miata två gånger i rad nu men mina BMW lyckades jag inte byta olja på utan fick lämna in.

1-seriens oljetråg gick inte att rädda. Nytt tråg och en verkstadskostnad på 10 000kr. På 3-serien gick det att sätta ny, större gänga så kostnaden var inte så stor. På 3-serien la i stället oljenivåsensorn av så var likväl tvungen att plocka ner tråget igen vid ett annat tillfälle och byta den.

Kylarfläkten var sönder i 1-serien också, upptäckte det för att ACn inte fungerade när det började bli varmt ute. Har dock aldrig hört att det ska vara något typfel!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
caromania Forummoderator
20 maj 2021 · 9 296 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, låter som klassiska Volvofel. Men klart att BMW oxå har problem..

Det såkallade premiumsegmentet har otroligt mkt. fel. på allt skit de pular in.
Men ge inte upp- det finns fortfarande bra bilar att köpa, driftsäkerhet e´väl varken BMW eller Volvos slogan numer.  - snarare hur många BT du kan ansluta, o om du kan öppna för varuleverans via din smartphone.

Mvh/husse

Nu består ju ”premiumsegmentet” även av bilar som inte är så behäftade med fel, men visst, BMW (och även Mercedes/Audi) har väl haft en del kvalitetsproblem de brottats med.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
20 maj 2021 · 10 245 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, låter som klassiska Volvofel. Men klart att BMW oxå har problem..

Det såkallade premiumsegmentet har otroligt mkt. fel. på allt skit de pular in.
Men ge inte upp- det finns fortfarande bra bilar att köpa, driftsäkerhet e´väl varken BMW eller Volvos slogan numer.  - snarare hur många BT du kan ansluta, o om du kan öppna för varuleverans via din smartphone.

Mvh/husse

Tack för att du som vanligt bara vädrar ditt märkeshat istället för att faktiskt svara på det man frågar... Det var som vanligt till stor hjälp. roll

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
20 maj 2021 · 10 245 Inlägg

Jokabsson skrev:
Jag vet inte om det är jag som är kass på att skruva oljeplugg eller om det är BMW som har kass kvalité i sina oljetråg för på båda mina BMWs (118d -05 och 325i -07) så gick gängorna sönder när jag skulle ha ut pluggen. Har funkat alldeles lysande på vår 30-åriga Miata två gånger i rad nu men mina BMW lyckades jag inte byta olja på utan fick lämna in.

1-seriens oljetråg gick inte att rädda. Nytt tråg och en verkstadskostnad på 10 000kr. På 3-serien gick det att sätta ny, större gänga så kostnaden var inte så stor. På 3-serien la i stället oljenivåsensorn av så var likväl tvungen att plocka ner tråget igen vid ett annat tillfälle och byta den.

Kylarfläkten var sönder i 1-serien också, upptäckte det för att ACn inte fungerade när det började bli varmt ute. Har dock aldrig hört att det ska vara något typfel!

Vid köpet hade bilen samma fel som du beskriver, att kylfläkten inte gick och att AC´n därmed inte fungerade. Detta löste dock säljaren innan köpet och det har fungerat sedan dess. Så kanske är det också ett typfel? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jokabsson
20 maj 2021 · 1 172 Inlägg

Brådhis skrev:

Jokabsson skrev:
Jag vet inte om det är jag som är kass på att skruva oljeplugg eller om det är BMW som har kass kvalité i sina oljetråg för på båda mina BMWs (118d -05 och 325i -07) så gick gängorna sönder när jag skulle ha ut pluggen. Har funkat alldeles lysande på vår 30-åriga Miata två gånger i rad nu men mina BMW lyckades jag inte byta olja på utan fick lämna in.

1-seriens oljetråg gick inte att rädda. Nytt tråg och en verkstadskostnad på 10 000kr. På 3-serien gick det att sätta ny, större gänga så kostnaden var inte så stor. På 3-serien la i stället oljenivåsensorn av så var likväl tvungen att plocka ner tråget igen vid ett annat tillfälle och byta den.

Kylarfläkten var sönder i 1-serien också, upptäckte det för att ACn inte fungerade när det började bli varmt ute. Har dock aldrig hört att det ska vara något typfel!

Vid köpet hade bilen samma fel som du beskriver, att kylfläkten inte gick och att AC´n därmed inte fungerade. Detta löste dock säljaren innan köpet och det har fungerat sedan dess. Så kanske är det också ett typfel? smile

Det var som fan... 😂

Senast redigerat av Jokabsson (20 maj 2021)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Utmarks-Loke
20 maj 2021 · 5 813 Inlägg

Min 120d har passerat 30.000 mil nu, jag har kört de sista 10.000. Visserligen en F20 men mycket är samma som E87, bland annat motorn. Inte speciellt mycket har gått sönder, men båda fjädrarna bak gick av så de har jag fixat. Fick gnissel i spännaren till generatorremmen så bytte den och remmen, men kunde inte se något fel på de gamla grejerna efteråt. Har gnissel i en bussning till en länkarm bak, har haft i ett år ungefär men nu är det en ny länkarm på väg från autodoc, 350kr ungefär. Hade fel på nivåregleringen till lysena, visade sig vara givaren bak som hade fått kabeln avskavd mot däcket. Verkar faktiskt vara ett typfel, vet andra som råkat ut för samma. Jag skarvade ihop kabeln, kostade gratis. Nya bromsskivor och belägg, samt handbromsbackar. Men 30k mil, inte så konstigt. Batteriet börjar bli svagt, får väl byta det innan nästa vinter. Vad mer? Kan inte komma på något. Motorn har alltid gått som en klocka, startar alltid direkt och klagar inte.

Brådhis * Voff voff *
20 maj 2021 · 10 245 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Min 120d har passerat 30.000 mil nu, jag har kört de sista 10.000. Visserligen en F20 men mycket är samma som E87, bland annat motorn. Inte speciellt mycket har gått sönder, men båda fjädrarna bak gick av så de har jag fixat. Fick gnissel i spännaren till generatorremmen så bytte den och remmen, men kunde inte se något fel på de gamla grejerna efteråt. Har gnissel i en bussning till en länkarm bak, har haft i ett år ungefär men nu är det en ny länkarm på väg från autodoc, 350kr ungefär. Hade fel på nivåregleringen till lysena, visade sig vara givaren bak som hade fått kabeln avskavd mot däcket. Verkar faktiskt vara ett typfel, vet andra som råkat ut för samma. Jag skarvade ihop kabeln, kostade gratis. Nya bromsskivor och belägg, samt handbromsbackar. Men 30k mil, inte så konstigt. Batteriet börjar bli svagt, får väl byta det innan nästa vinter. Vad mer? Kan inte komma på något. Motorn har alltid gått som en klocka, startar alltid direkt och klagar inte.

Okej, låter ju som rätt normalt underhåll på 10000 mil (på en långmilare dessutom). Du har klarat både framfjädrar och remhjulet då?

Med facit på hand kan jag ju säga att det pyttelilla korta gnissel som kom precis vid start, och som funnits där sedan köpet 2019, vet jag nu vad det berodde på. Det försvann nämligen nu när nya remhjulet monterades. Så felet har nog funnits ett tag bara att man inte vetat om det... Så är ditt inte bytt kan det vara värt att iaf kika på det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
20 maj 2021 · 5 813 Inlägg

Jag vet ju inte vad som hände före 20k mil, framfjädrarna och remhjulet kanske blev bytta då.

En sak till, om man kopplar in en OBD-scanner så har ser man en permanent kod på partikelfiltret. Inte att det är sönder, men att det börjar bli gammalt. Den koden tror jag har funnits väldigt länge, kanske sedan före jag köpte bilen. Möjligen är det en automatisk kod som genereras efter att man passerat ett visst antal mil.

panda666
20 maj 2021 · 4 228 Inlägg

Egentligen endast slitagedelar som har gått på bmwn som ni äger, inget speciellt egentligen och kan gå på vilken bil som helst. Nästa är kanske stötdämparna på g? Koppling? läste inte nånstans ifall ni hade automat eller manuell . Turbon kan gå också, inte alls konstigt med dom milen och har haft inne både 1 serie och 3 serie med turboras vid aldeless för låga miltal tyvärr. Sist men inte minst jag vet att du sa att kedjan låter bra men jag måste tyvärr tjata om den endå för det har visat sig ofta att även kedjor som inte har rasslat alls bara har gått sönder på dessa n47 och blivit motorras. Kollegans n47 gick helt perfekt utan några som helst missljud och fullservad på bmw och hade gått liknande mil som era men en fin dag så gick ba kedjan sönder utan förvarning och han blev ståendes. Fina bilar annars. Sorry att jag tog upp det även fast ja inte skulle det!

Utmarks-Loke
20 maj 2021 · 5 813 Inlägg

Men även om kedjan rasar vid 30k mil så har bilen gått långt över genomsnittet för bilar i golfklassen. Jag tror inte ens Toyota Auris går i närheten av 30k i genomsnitt. På blocket finns det just nu 172 Auris av generationen som såldes fram till 2012 och bara en enda av de har lyckats uppnå 30k mil. De absolut flesta kommer skrotas före det, av alla möjliga orsaker.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (20 maj 2021)

Marcus_89 Biltokig elektriker
21 maj 2021 · 3 352 Inlägg

Alltid tråkigt och frustrerande när bilen går sönder. Men tycker att mycket av det ni råkat ut för är slitagedelar. Bilen har ändå gått 30 tusen så det har slitits en del under den tiden. Remhjulet på vevaxeln är ju iofs inte det första man tänker ska ge sig, det tänker man bör vara rejälare. Samtidigt så vibrerar en diesel-fyra rätt mycket, så efter lång tid så har det kanske nött ut en del grejer.
Det händer att koppling och svänghjul ger sig när de har rullat en bit, om man nu har manuell låda. Men det är vanligt på alla bilar, särskilt diesel då du har mycket vrid på låga varv och mer vibrationer.

Abs-pumpen gav sig på min 325d nu vid 23 000 mil, vanligt problem. Drabbar 1,3 och 5-serien. Men egentligen inte konstigt då den snurrar så fort bilen är igång, så det är också en grej som slits ut med tiden. Det är en elmotor, så inte remdriven. Den styr abs, antisladd, farthållare och bromsassistans.

På alla bmw jag har ägt så har jag alltid bytt vattenpump, termostat och rem. Många har slarvat med bytena och vattenpumpen har glappat rejält, så det är en grej som kan bli dyrt om det ger med sig.

Brådhis * Voff voff *
14 juni 2021 · 10 245 Inlägg

Följer upp tråden med att bilen även började varna för partikelfiltret häromdagen. Så nu är den såld, billigt eftersom vi berättade om partikelfiltret.

Det lär dröja ett bra tag innan tjejen ens funderar på BMW igen...

4000 mil på 2 år gav, utöver service:

* 2 bärgningar
* Framfjädrar + ett nytt däck i samband med det
* Remhjul/vibrationsdämpare
* Partikelfiltret
* En ABS-givare
* Kopplat bort falsklarmande slitagevarnare för bromsarna
* Kylfläkten krånglade vid köp (åtgärdades dock av bilförsäljaren)

Mycket möjligt att detta är helt normalt på en BMW under milen 25000-29000 mil, och då är ju tråden till nytta för den som söker köpråd för en 1-serie / E87.

I övrigt var bilen riktigt trevlig, storbilskänsla i en liten och mycket snål bil. Men som sagt, vi nämner inte BMW här hemma nu på ett tag...

Senast redigerat av Brådhis (14 juni 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
15 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Brådhis skrev:
Följer upp tråden med att bilen även började varna för partikelfiltret häromdagen. Så nu är den såld, billigt eftersom vi berättade om partikelfiltret.

Det lär dröja ett bra tag innan tjejen ens funderar på BMW igen...

4000 mil på 2 år gav, utöver service:

* 2 bärgningar
* Framfjädrar + ett nytt däck i samband med det
* Remhjul/vibrationsdämpare
* Partikelfiltret
* En ABS-givare
* Kopplat bort falsklarmande slitagevarnare för bromsarna
* Kylfläkten krånglade vid köp (åtgärdades dock av bilförsäljaren)

Mycket möjligt att detta är helt normalt på en BMW under milen 25000-29000 mil, och då är ju tråden till nytta för den som söker köpråd för en 1-serie / E87.

I övrigt var bilen riktigt trevlig, storbilskänsla i en liten och mycket snål bil. Men som sagt, vi nämner inte BMW här hemma nu på ett tag...

Tråkigt att höra men samtidigt nyfiken på vad det blir för nästa bil? får tipsa om en 940 kanske? kära kollegan på jobbet har en som han har haft i 6 år nu och rullat närmare 35.000mil och har inte bytt nånting på alla dessa år, generatorrem bytte han och bränslepump och allt inköpt från biltema vad ja minns för under 1000 lappen. Varför 2 bärgningar? ena måste ha vart pga fjädern som tog med sig däcket? det andra då?

xXSammy
15 juni 2021 · 6 566 Inlägg

Asså att hålla på tipsa om en 700/900 serien år 2021 är som att tipsa om en Nokia 3310

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 juni 2021 · 17 380 Inlägg

Lite så. Volvo 940 är en antik bil. Krocksäker som en skateboard i dagens läge. Inget man skulle stoppa in sina ungar i direkt. Kolla på japaner eller koreaner.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
15 juni 2021 · 4 228 Inlägg

xXSammy skrev:
Asså att hålla på tipsa om en 700/900 serien år 2021 är som att tipsa om en Nokia 3310

Det är bara tips och inget man behöver surna till för tycker jag. Det var sagt lite också med en liten del humor, men det kanske missades lite. Men det är faktiskt hållbara bilar som har gått upp mycket i värde, kolla blocket. Dom håller bra som fan och är bra för miljön dessutom. Bra för miljön då menar ja att man inte behöver köpa *ny*bil som har förstört klimatet vid tillverkning och att en gammal volvo finns redan där och förstör så pass inget mer än att den släpper lite skit, inget man behöver tillverka och förstöra naturen med än att bara tuta och köra.(min personliga åsikt). Vad är det för fel med nokia 3310?Allt som är nytt betyder inte direkt att det är jättebra;)

Hybrid_ skrev:
Lite så. Volvo 940 är en antik bil. Krocksäker som en skateboard i dagens läge. Inget man skulle stoppa in sina ungar i direkt. Kolla på japaner eller koreaner.

Jo håller med, gammal bil men tänk också att det spelar ingen roll kanske i vilken bil du befinner dig i ifall nån kommer och smäller dig med sin feta suv i 120km/h? Japaner är bra bilar. 940 är riktigt jäkla prisvärda, man får väldigt mycket bil för pengen.

Utmarks-Loke
15 juni 2021 · 5 813 Inlägg

Det borde vara tvärtom egentligen. Om någon skall byta ut sin gamla 940 idag, så är 1-serien det närmaste man kommer rent tekniskt.

Brådhis * Voff voff *
15 juni 2021 · 10 245 Inlägg

panda666 skrev:

Brådhis skrev:
Följer upp tråden med att bilen även började varna för partikelfiltret häromdagen. Så nu är den såld, billigt eftersom vi berättade om partikelfiltret.

Det lär dröja ett bra tag innan tjejen ens funderar på BMW igen...

4000 mil på 2 år gav, utöver service:

* 2 bärgningar
* Framfjädrar + ett nytt däck i samband med det
* Remhjul/vibrationsdämpare
* Partikelfiltret
* En ABS-givare
* Kopplat bort falsklarmande slitagevarnare för bromsarna
* Kylfläkten krånglade vid köp (åtgärdades dock av bilförsäljaren)

Mycket möjligt att detta är helt normalt på en BMW under milen 25000-29000 mil, och då är ju tråden till nytta för den som söker köpråd för en 1-serie / E87.

I övrigt var bilen riktigt trevlig, storbilskänsla i en liten och mycket snål bil. Men som sagt, vi nämner inte BMW här hemma nu på ett tag...

Tråkigt att höra men samtidigt nyfiken på vad det blir för nästa bil? får tipsa om en 940 kanske? kära kollegan på jobbet har en som han har haft i 6 år nu och rullat närmare 35.000mil och har inte bytt nånting på alla dessa år, generatorrem bytte han och bränslepump och allt inköpt från biltema vad ja minns för under 1000 lappen. Varför 2 bärgningar? ena måste ha vart pga fjädern som tog med sig däcket? det andra då?

Vad nästa bil blir är inte bestämt ännu, men chansen att den är tysk är nog rätt liten... wink Dock är nog chansen att det blir en 940 väldigt liten också. Det är rent mekaniskt bra bilar, men en extremt gammal konstruktion (1982...) idag. Både den aktiva säkerheten och den passiva har blivit klart mycket bättre med allt från krockgardiner till antisladd. Sedan drar en 940 rätt rejält med soppa, så att pendla ~6 mil om dagen i en är inte riktigt rimligt... smile

Bärgningarna var, som du nämnt, fjädern som gick i däcket och sedan när remhjulet gick två delar. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang