Köpråd 4x4-bil för äventyr. Trött på Citroen C4...

Isseman
27 maj 2021 · 11 Inlägg

Hej Garaget!

Jag och min sambo köpte för 3.5 år sedan en Citroen C4 när vi bodde i Göteborg.
Vi flyttade till Dalarna där vi nu bott 2.5 år. Snart kommer vi flytta till Jämtland.

Vi betalde 90 papp för en C4a årsmodell 2013, som då hade gått 9700 mil.
Vår jäkla C4 har haft alla tänkbara fel och kostat oss en förmögenhet. Vi har lätt lagt ut dubbla pengarna på service + extra fel. Tänker inte ens nämna allt som vart med den..

Vi gjorde nyligen 18k mil service och idag var droppen när motorn nöp till och "anti roll-back system fault", "ESP/ASR" samt "parking brake fault" visades.
Fick lämna in bilen och de kikade snabbt ang. felkoder men sa direkt "du får lämna bilen här". Nu väntar jag på ytterligare (förmodligen) en fet kostnad. Så jäkla less.

Vi hade redan planerat att köpa en ny 4x4-bil som passar våra äventyr bättre, men dagens incident gör ju såklart att vi kanske får köpa något väldigt snart beroende på vad felet är..

Vi håller på med friåkning, topptur samt andra outdoor-sporter och behöver ha något som fungerar för detta. En högre bil med riktig 4x4. Vill ha en driftsäker bil som jag med större säkerhet kan lita på inte går sönder hela tiden..

Jag är väldigt novis inom bilar och frågar därför efter er hjälp.

Vi byter in C4an och jag vet inte vad vi kan få för den (19000 mil)..

Angående pris vill vi inte betala en förmögenhet för en ny dyr bil heller (då vi hellre lägger pengar på våra sporter..), men självklart är vi beredda att betala mer än 90k (för en C4a...) för att få en riktigt bra bil.

Vad ska man ha för bil? Vad för prisklass?

Tacksam för alla svar och all hjälp.

// Isak

Presidento Of World
27 maj 2021 · 3 322 Inlägg

Valfri Toyota rav4 skulle jag säga.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Isseman
27 maj 2021 · 11 Inlägg

Presidento skrev:
Valfri Toyota rav4 skulle jag säga.

Ska man tänka 200k-prisklassen med en bil som enbart gått under 5k mil, eller ska man köpa en som gått längre för en billigare peng? Några speciella mil-services som är dyrare än andra så man ska tänka "köp en som gått 12k för då är X bytt på bilen" etc?

Senast redigerat av Isseman (27 maj 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 maj 2021 · 17 455 Inlägg

Isseman skrev:

Presidento skrev:
Valfri Toyota rav4 skulle jag säga.

Ska man tänka 200k-prisklassen med en bil som enbart gått under 5k mil, eller ska man köpa en som gått längre för en billigare peng? Några speciella mil-services som är dyrare än andra så man ska tänka "köp en som gått 12k för då är X bytt på bilen" etc?

Är ju bra att köpa en som kamremmen är bytt på om modellen du tittar på har en sådan. Eller att man vet att den ska bytas och betalar därefter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
27 maj 2021 · 7 231 Inlägg

Isseman skrev:
Vi hade redan planerat att köpa en ny 4x4-bil som passar våra äventyr bättre, men dagens incident gör ju såklart att vi kanske får köpa något väldigt snart beroende på vad felet är..

Vi håller på med friåkning, topptur samt andra outdoor-sporter och behöver ha något som fungerar för detta. En högre bil med riktig 4x4. Vill ha en driftsäker bil som jag med större säkerhet kan lita på inte går sönder hela tiden..

Angående pris vill vi inte betala en förmögenhet för en ny dyr bil heller (då vi hellre lägger pengar på våra sporter..), men självklart är vi beredda att betala mer än 90k (för en C4a...) för att få en riktigt bra bil.

Vad ska man ha för bil? Vad för prisklass?

Tacksam för alla svar och all hjälp.

// Isak

Är ni bara 2 unga personer utan barn som inte behöver någon bil för att långpendla med så vill jag rekommendera Suzuki Jimny.
Den har bra markfrigång, som kan utökas ett par cm med större däck.
Den har riktig 4x4 med lågväxel.
Den låser automatiskt mellan axlarna vid 4x4 hög och 4x4 låg.
Råder till årgång från och med 2006 = VVT-motor med kamkedja + tryckknappstyrd fördelningslåda(som styr 4x4-lägena).
Fullstort reservhjul kan vara räddare i nöden om punka ute i naturen.
Inte stor bil - men med takräcke eller takbox så får man med det nödvändiga.
Suzuki är dessutom en av marknadens mest driftsäkra kvalitetsbilar.

Honda CR-V, Toyota RAV-4 och Mazda MX3 är mycket bra bilar - men inget att ge sig ut på skogs-/timmerbils-/skogstraktorvägar.

Med obegränsad budget föreslår jag bilarnas bil = Toyota Land Cruiser.

Har själv både CR-V och Jimny - och har sammanlagt ägt 16 4x4-bilar sedan 1999.
Tävlat i hundsport, viltspår och fågeljakt, och då behövs "riktig" 4x4 för att komma fram - inte Volvo, BMW, AUDI, CR-V, RAV-4, för att nå startplatserna utan km-långa promenader.

trubbelturbo
27 maj 2021 · 1 457 Inlägg

torsen skrev:
Honda CR-V, Toyota RAV-4 och Mazda MX3 är mycket bra bilar - men inget att ge sig ut på skogs-/timmerbils-/skogstraktorvägar.

Nej, det har du helt rätt i, men den uppfyller inte trådskaparens kriterier i övrigt heller! wink

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b1/1992_Mazda_MX-3_ABS_1.8_Front.jpg/1280px-1992_Mazda_MX-3_ABS_1.8_Front.jpg

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Isseman
28 maj 2021 · 11 Inlägg

torsen skrev:
Är ni bara 2 unga personer utan barn som inte behöver någon bil för att långpendla med så vill jag rekommendera Suzuki Jimny.
Den har bra markfrigång, som kan utökas ett par cm med större däck.
Den har riktig 4x4 med lågväxel.
Den låser automatiskt mellan axlarna vid 4x4 hög och 4x4 låg.
Råder till årgång från och med 2006 = VVT-motor med kamkedja + tryckknappstyrd fördelningslåda(som styr 4x4-lägena).
Fullstort reservhjul kan vara räddare i nöden om punka ute i naturen.
Inte stor bil - men med takräcke eller takbox så får man med det nödvändiga.
Suzuki är dessutom en av marknadens mest driftsäkra kvalitetsbilar.

Honda CR-V, Toyota RAV-4 och Mazda MX3 är mycket bra bilar - men inget att ge sig ut på skogs-/timmerbils-/skogstraktorvägar.

Med obegränsad budget föreslår jag bilarnas bil = Toyota Land Cruiser.

Har själv både CR-V och Jimny - och har sammanlagt ägt 16 4x4-bilar sedan 1999.
Tävlat i hundsport, viltspår och fågeljakt, och då behövs "riktig" 4x4 för att komma fram - inte Volvo, BMW, AUDI, CR-V, RAV-4, för att nå startplatserna utan km-långa promenader.

Tack för utförligt svar. Uppskattas verkligen!

-Vi är enbart 2 unga personer och behöver därför ingen stor SUV el. liknande egentligen. Enbart högre bil med 4x4.
-Ang. långpendling så kör vi 2500-3000 mil / år. Våra päron bor i söder samt jag kommer pendla lite under hösten.. Så lite långkörningar blir det emellanåt..

-De modellerna vi hade kikat lite på är t.ex.: Toyota Rav4, VW Tiguan, Mazda CX3/5, men bilen behöver som sagt inte vara jättestor egentligen..

Senast redigerat av Isseman (28 maj 2021)

torsen
28 maj 2021 · 7 231 Inlägg

trubbelturbo skrev:

torsen skrev:
Honda CR-V, Toyota RAV-4 och Mazda MX3 är mycket bra bilar - men inget att ge sig ut på skogs-/timmerbils-/skogstraktorvägar.

Nej, det har du helt rätt i, men den uppfyller inte trådskaparens kriterier i övrigt heller! wink

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … _Front.jpg

Menar CX3! Tack för att du är observant!

Tobzter
28 maj 2021 · 3 145 Inlägg

Suzuki Vitara

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2021 · 17 455 Inlägg

Med tanke på lite långa turer så är Jimny inte att rekommendera. Den är säkert kanon om man ska kravla sig ur ett sunkhål i skogen men på motorvägen är den mindre trevlig. Eller vad säger du Torsen? Detsamma gäller Jeep Wrangler. Törstig och en plåga att köra.

Jeep Compass? Den har överlag fått rätt positiva recensioner och verkar hyfsat felfri trots fiatmotorn.

Men givetvis är det säkra kortet en Rav-4.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
28 maj 2021 · 7 231 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Med tanke på lite långa turer så är Jimny inte att rekommendera. Den är säkert kanon om man ska kravla sig ur ett sunkhål i skogen men på motorvägen är den mindre trevlig. Eller vad säger du Torsen? Detsamma gäller Jeep Wrangler. Törstig och en plåga att köra.

Jeep Compass? Den har överlag fått rätt positiva recensioner och verkar hyfsat felfri trots fiatmotorn.

Men givetvis är det säkra kortet en Rav-4.

Jo du har delvis rätt.
Det går inte att kombinera egenskaperna "långpendlingskomfort" med "bergsget/surhålsövervinnare".
Man får välja CR-V/RAV-4 eller Jimny.
Jag har båda!
De kompletterar varandra.
CR-V för 70-milaresorna till Lappland med full packning för några veckor några gånger om året.
Jimny för "skogstransporterna" i närområdet med hund.

Dock anser jag att det väger över till Jimny för trådskaparen, emedan familjen är ung och sportig, och verkar vilja komma ut i naturen.
Kanske på vägar som övergår i vandringsleder(beakta terrängkörningslagen - men sukkan är så liten att den borde jämnställas med ATV och snöskotrar och få köras på skoterleder hahaha).

Härutöver finns JEEP Renegade Trailhawk - en av Stellantis modifierad FIAT 500 - som i princip har samma motor som JEEP Wrangler JL.
Trailhawk är den mer offroadkompetenta versionen av Renegade.
Inte oäven i spenaten, men kan inte mäta sig med Jimny, kan för övrigt ingen JEEP förutom Rubicon-versionerna.

Tycker jag.

Mossan1
28 maj 2021 · 2 795 Inlägg

Vi har haft ett par Rav4 och varit mycket nöjda med dom.
Ni senast en 2013 Rav4 IV.
(Med normal skufflucka)

Dom är ganska lågt växlade på ettan och lågvarvstarka så dom går ganska bra även på ganska dålig väg där man får kryssa för hinder eller djup snö. Men normal back, vilket är lite tråkigt nör man ska vända i djup snö. Man får planera lite. Bränna kopplingen ska man passa sig för.

Men Rav4 kan ej jämföras med en Landcruiser med Hög och Låg, givetvis.

Milen är inte så viktigt alls om dom är omhändertagna någorlunda.
Bensinarna har kamkedja som inte är kända för bekymmer.
Rav4 generellt är kända för problemfrihet
Våran IV 2.0 bensin 6vxl manuell drar ca 0.76, men då bor vi på landet. I stan blir det mer. Lite motorsvag vid omkörning, men drar ändå 1350kg husvagn utan att vara jättestörande svag.

Rav4 är dyra att köpa, men dom har högt värde när dom säljs också.

Honda CRV är också bra, men har sämre/segare tillslag av AWD.
(Se teknikens världs tester)
Aldrig märkt att den segat alls på någon Rav4.
Ingen erfarenhet av hybrid Rav4.
Det blir nog nästa bil för frugan.

Volvo har ofta problem med AWD.
Ända upp mot 2014 års modeller.

Jag har sneglat på Suzuki också, men ägarerfarenheter av bekanta har stoppat mig.
En jimny är en fritidsbil ENKOM för sämre väg. Absolut ingen daily driver.
Vitara isf.

Senast redigerat av Mossan1 (28 maj 2021)

torsen
28 maj 2021 · 7 231 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vi har haft ett par Rav4 och varit mycket nöjda med dom.
Ni senast en 2013 Rav4 IV.
(Med normal skufflucka)

Dom är ganska lågt växlade på ettan och lågvarvstarka så dom går ganska bra även på ganska dålig väg där man får kryssa för hinder eller djup snö. Men normal back, vilket är lite tråkigt nör man ska vända i djup snö. Man får planera lite. Bränna kopplingen ska man passa sig för.

Men Rav4 kan ej jämföras med en Landcruiser med Hög och Låg, givetvis.

Milen är inte så viktigt alls om dom är omhändertagna någorlunda.
Bensinarna har kamkedja som inte är kända för bekymmer.
Rav4 generellt är kända för problemfrihet
Våran IV 2.0 bensin 6vxl manuell drar ca 0.76, men då bor vi på landet. I stan blir det mer. Lite motorsvag vid omkörning, men drar ändå 1350kg husvagn utan att vara jättestörande svag.

Rav4 är dyra att köpa, men dom har högt värde när dom säljs också.

Honda CRV är också bra, men har sämre/segare tillslag av AWD.
(Se teknikens världs tester)
Aldrig märkt att den segat alls på någon Rav4.
Ingen erfarenhet av hybrid Rav4.
Det blir nog nästa bil för frugan.

Volvo har ofta problem med AWD.
Ända upp mot 2014 års modeller.

Jag har sneglat på Suzuki också, men ägarerfarenheter av bekanta har stoppat mig.
En jimny är en fritidsbil ENKOM för sämre väg. Absolut ingen daily driver.
Vitara isf.

Jag ger dig rätt i det mesta vad du skriver - utom inkopplingen av bakhjulsdriften på CR-V 2015B.
April/maj 2015 ändrade Honda inkopplingen av bakhjulsdriften så att den blev elektronisk i stället för det äldre systemet som var hydrauliskt påverkat.
Nya Vitaran har jag provkört, min dotter köpte en ny förra månaden, 2 grannar och en bekant äger.
För trådskaparens del tror jag den inte har framkomligheten på skogstraktorvägar eller komforten vid långpendling - men den är inte direkt dålig på någondera.
En kompromiss mellan CR-V/RAV-4 och Jimny.
Ingen kompromiss blir helt bra.
Dock är alla tre högkvalitativa produkter med bästa tänkbara driftsäkerhet(har ägt 4 st 4x4-Suzuki, varav en Samurai 11 år).
Nackdelen för en begköpare är de tre har så ohemult högt andrahandsvärde.
VAG har ju en hel palett av låssas-4x4, med då kommer driftsäkerheten/kvalitén in som en svarte Petter.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 maj 2021 · 17 455 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Med tanke på lite långa turer så är Jimny inte att rekommendera. Den är säkert kanon om man ska kravla sig ur ett sunkhål i skogen men på motorvägen är den mindre trevlig. Eller vad säger du Torsen? Detsamma gäller Jeep Wrangler. Törstig och en plåga att köra.

Jeep Compass? Den har överlag fått rätt positiva recensioner och verkar hyfsat felfri trots fiatmotorn.

Men givetvis är det säkra kortet en Rav-4.

Jo du har delvis rätt.
Det går inte att kombinera egenskaperna "långpendlingskomfort" med "bergsget/surhålsövervinnare".
Man får välja CR-V/RAV-4 eller Jimny.
Jag har båda!
De kompletterar varandra.
CR-V för 70-milaresorna till Lappland med full packning för några veckor några gånger om året.
Jimny för "skogstransporterna" i närområdet med hund.

Dock anser jag att det väger över till Jimny för trådskaparen, emedan familjen är ung och sportig, och verkar vilja komma ut i naturen.
Kanske på vägar som övergår i vandringsleder(beakta terrängkörningslagen - men sukkan är så liten att den borde jämnställas med ATV och snöskotrar och få köras på skoterleder hahaha).

Härutöver finns JEEP Renegade Trailhawk - en av Stellantis modifierad FIAT 500 - som i princip har samma motor som JEEP Wrangler JL.
Trailhawk är den mer offroadkompetenta versionen av Renegade.
Inte oäven i spenaten, men kan inte mäta sig med Jimny, kan för övrigt ingen JEEP förutom Rubicon-versionerna.

Tycker jag.

500x för att vara petig. Automatlådan är en smula lynnig dessutom. Kanske för att spara lamellerna?
Rubicon är kul men hemsk om man ligger i 100 km/h på motorväg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-3d4902daf077320416430f1132069a1e.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
28 maj 2021 · 7 231 Inlägg

Hybrid_ skrev:

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Med tanke på lite långa turer så är Jimny inte att rekommendera. Den är säkert kanon om man ska kravla sig ur ett sunkhål i skogen men på motorvägen är den mindre trevlig. Eller vad säger du Torsen? Detsamma gäller Jeep Wrangler. Törstig och en plåga att köra.

Jeep Compass? Den har överlag fått rätt positiva recensioner och verkar hyfsat felfri trots fiatmotorn.

Men givetvis är det säkra kortet en Rav-4.

Jo du har delvis rätt.
Det går inte att kombinera egenskaperna "långpendlingskomfort" med "bergsget/surhålsövervinnare".
Man får välja CR-V/RAV-4 eller Jimny.
Jag har båda!
De kompletterar varandra.
CR-V för 70-milaresorna till Lappland med full packning för några veckor några gånger om året.
Jimny för "skogstransporterna" i närområdet med hund.

Dock anser jag att det väger över till Jimny för trådskaparen, emedan familjen är ung och sportig, och verkar vilja komma ut i naturen.
Kanske på vägar som övergår i vandringsleder(beakta terrängkörningslagen - men sukkan är så liten att den borde jämnställas med ATV och snöskotrar och få köras på skoterleder hahaha).

Härutöver finns JEEP Renegade Trailhawk - en av Stellantis modifierad FIAT 500 - som i princip har samma motor som JEEP Wrangler JL.
Trailhawk är den mer offroadkompetenta versionen av Renegade.
Inte oäven i spenaten, men kan inte mäta sig med Jimny, kan för övrigt ingen JEEP förutom Rubicon-versionerna.

Tycker jag.

500x för att vara petig. Automatlådan är en smula lynnig dessutom. Kanske för att spara lamellerna?

Rubicon är kul men hemsk om man ligger i 100 km/h på motorväg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-3d4902daf077320416430f1132069a1e.jpg

Man ska vara petig!
Själv hatar jag FIAT 500X och JEEP Renegade efter en provkörning.
Höll på att krocka eftersom sikten snett åt vänster är så dålig p g a de dubbla A-stolparna!!!!!!!

Isseman
28 maj 2021 · 11 Inlägg

Hej igen,

Helt ärligt så känns Suzuki Jimny för "hardcore", jag tror inte vi kommer åka på riktigt sådana köttiga vägar (Jurassic Park-style) mitt ute i ingenstans.
Då känns Vitaran kanske lite mer för oss..

Tycker Vitaran känns riktigt najs! Någon som kan berätta mer om den?

Jättesvårt att säga något konkret nu, här är de bilarna som har diskuterats här och vi har in our mind:
-VW Tiguan
-Mazda CX-3/5
-Skoda Yeti (el. liknande)
-Toyota RAV4
-Suzuki Tivara
-Honda CR-V
-Jeep Renegade / Compass

Ni får gärna uppdatera mig med vad ni mer kan/vet om dessa bilar/modeller, alt. fylla på listen (men helst göra den mindre så vi faktiskt kan välja någon.. wink haha!)..

Senast redigerat av Isseman (28 maj 2021)

Presidento Of World
28 maj 2021 · 3 322 Inlägg

Jag hade kört rav4 om jag var ute efter den typen av bil.

Mest för att dom funkar typ alltid och ser inte förjävliga ut.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
28 maj 2021 · 7 231 Inlägg

Isseman skrev:
Hej igen,

Helt ärligt så känns Suzuki Jimny för "hardcore", jag tror inte vi kommer åka på riktigt sådana köttiga vägar (Jurassic Park-style) mitt ute i ingenstans.
Då känns Vitaran kanske lite mer för oss..

Jättesvårt att säga något konkret nu, här är de bilarna som har diskuterats här och vi har in our mind:
-VW Tiguan
-Mazda CX-3/5
-Skoda Yeti (el. liknande)
-Toyota RAV4
-Suzuki Tivara
-Honda CR-V
-Jeep Renegade / Compass

Ni får gärna uppdatera mig med vad ni mer kan/vet om dessa bilar/modeller, alt. fylla på listen (men helst göra den mindre så vi faktiskt kan välja någon.. wink haha!)..

Antar utmaningen att fylla på listan med:
1. Land Rover Freelander II (har jag haft som lånebil några gånger då min Land Rover Defender var inne på garantiåtgärd)
2. Suzuki Grand Vitara Wagon 2.0 5-d (har en son ägt en så den har jag kört)
3. Suzuki Grand Vitara Wagon XL7 (3 sätesrader är kanske inte nödvändig för 2 personer)
4. Suzuki Grand Vitara 1,6 3-d (har jag varit nära att köpa)
5. Lada Niva (har jag ägt 3 år med så där erfarenhet)
6. Dacia Duster (har jag provkört flera gånger)
7. Mitsubishi Pajero Shogun (har jag ägt)
8. Mitsubishi Pajero Pinin (har jag försökt köpa några gånger)
9. Mitsubishi Pajero Sport (platsar kanske inte in p g a storleken)
10. Mazda Tribute 3.0 V6 Automat (underbar kvalitetsbil som jag ägt 5 år - i klass med CR-V, RAV-4)
11. JEEP Liberty 2.8 CRD Automat (trevlig bil som jag ägt 5 år - i klass med CR-V, RAV-4)
12. Subaru Forrester har jag alltid beundrat men aldrig kommit till skott av någon anledning.

Bilar som jag avråder från är Land Rover Defender och JEEP Wrangler - har ägt flera av dem vardera = för mycket terrängbil)

Blandad kompott.

Mossan1
28 maj 2021 · 2 795 Inlägg

Land Rover ska man inte ha, om man inte gillar att skruva.
Inte ens dom nyare.
Googla lite maskinförsäkringsstatistik.

Jeep har mycket ojämn kvalitet har jag hört av bilmekpolare.
Vissa ex är rätt hyffsade och andra bara rasar isär trots samma modell.
Varför = ????

Duster vet jag flera som har, och varit/är också mycket nöjda. En strulade,  men det var en tidig bensinare. Dieslarna har alla överträffat deras förväntningar.
Men visst är dom lite "burkiga", men det är en egenskap. Inga fel.
Dom är väldigt enkla, på gott och ont.

VAG  har många trevliga modeller, men där måste man veta lite om vilket motoralternativ man ska ha. Eller rättare sagt INTE ha. Dieslarna är de flesta skapliga till riktigt bra, medan flera bensinmotorer är rent pinsamt usla. Dom motorerna blandat med TIDIGASTE varianterna av DSGlådorna har gett VAG dåligt rykte.  Det gäller dock inte alla motorer. DSG/S-tronic är numera bra.
Ex fullproppade med utrustning har fruktansvärt många potensiella felkällor, och typiska ägarna till sådana vill gärna att varje liten pryttel ska funka. Inte heller bra för ryktet.

Senast redigerat av Mossan1 (28 maj 2021)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 maj 2021 · 13 732 Inlägg

enkelt Lada niva..  4wd och välprövade så inga överaskningar..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang