Problem med nyköpt bil (bilfirma)

it_mutt Avstängd
19 juni 2021 · 10 388 Inlägg

rejsig skrev:
update
nu har jag kontaktat bilhandlaren och fick svaret att han inte kan ta emot bilen då han har köpt ny tändkasset, tändstift, kamaxelgivare och att jobbet har kostat honom en hel del bla bla

jag har själv kontaktat en bilmekaniker och han har kommit fram till att det kan vara lambdasond.

Vet du om det är "fabriksnytt" eller hur det ser ut med delarna han har införskaffat?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 juni 2021 · 17 376 Inlägg

Är det Volvo som är lite griniga om man sätter dit en eftermarknadsLambda? Nu är ju detta en Opel men bara en tanke om att TS kanske bör se vad en original Lambda kan kosta.

Så man inte byter felkällan men bilen fortfarande går piss pga dåliga grejer...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rejsig
19 juni 2021 · 53 Inlägg

ingen som kan förklara felkoderna?

Brådhis * Voff voff *
19 juni 2021 · 10 244 Inlägg

rejsig skrev:
fick fram 9 felkoder
bränsletrimsystem lean
slumpmässigt upptäckt felaktig flaskcylinder
cylinder 1 misfire detected
cylinder 2 misfire detected
cylinder 3 misfire detected
cylinder 4 misfire detected
enkelcylinderfel upptäckt
fel upptäcktes vid låg bränslenivå
gasspjällets nedre position har inte lärt sig invalid

rejsig skrev:
ingen som kan förklara felkoderna?

Kanske om du faktiskt skriver felkoderna och inte bara deras betydelse (nåja...). Som dessutom här är på svengelska efter en vända i google translate gissar jag...

"Slumpmässigt upptäckt felaktig flaskcylinder" eller "gasspjällets nedre position har inte lärt sig invalid" är ren rappakalja tex...

Senast redigerat av Brådhis (19 juni 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt Avstängd
20 juni 2021 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är det Volvo som är lite griniga om man sätter dit en eftermarknadsLambda? Nu är ju detta en Opel men bara en tanke om att TS kanske bör se vad en original Lambda kan kosta.

Så man inte byter felkällan men bilen fortfarande går piss pga dåliga grejer...

Finns fler kärror som är otroligt allergiska mot "halvfabrikat". Så det är nog inte en galen tanke även om man ser till vad som införskaffats. Sen är det ju också av, åtminstone visst intresse, huruvida det är helt nya pryttlar, eller begagnade.

- - - - - -

Brådhis skrev:

rejsig skrev:
fick fram 9 felkoder
bränsletrimsystem lean
slumpmässigt upptäckt felaktig flaskcylinder
cylinder 1 misfire detected
cylinder 2 misfire detected
cylinder 3 misfire detected
cylinder 4 misfire detected
enkelcylinderfel upptäckt
fel upptäcktes vid låg bränslenivå
gasspjällets nedre position har inte lärt sig invalid

rejsig skrev:
ingen som kan förklara felkoderna?

Kanske om du faktiskt skriver felkoderna och inte bara deras betydelse (nåja...). Som dessutom här är på svengelska efter en vända i google translate gissar jag...

"Slumpmässigt upptäckt felaktig flaskcylinder" eller "gasspjällets nedre position har inte lärt sig invalid" är ren rappakalja tex...

Flaskcylindern låter spännande wink

Misständningar och möjligen att gasspjället inte adapterats ordentligt...men ja frågan är ju vad det ger i förlängningen. Spontant är min gissning fortfarande på tändkassett/spolar/hur-det-nu-ser-ut-på-bilen eller styrning till det samma.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
EmsAnders
20 juni 2021 · 151 Inlägg

Skulle nog rikta in mig på system lean jag.
koden borde vara p0171.

caromania Forummoderator
20 juni 2021 · 9 296 Inlägg

Rensade bort lite offtopic. Håll gärna en god ton även om ni har meningsskiljaktigheter. Vill enskilda användare rensa luften så fungerar PM-funktionen utmärkt.
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
doktorduett
20 juni 2021 · 340 Inlägg

en hel del av dom felkoder fick jag också på min mercedes slk
o fan va jag kliade mej i huvedet
misfire hit o ditt. byte båda stift o spola utan resultat byte även spjälhus för en gång gav den felkod på den, det hjälpte ju fan inte heller
men till slut kom jag fram till att det var luftmassemätaren som var kass. den koster inte många kroner på autodoc, testa det

Senast redigerat av doktorduett (20 juni 2021)

husseman
23 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Huuu o där kom LMM oxå... de två mest utbytta delar utan nån effekt. Är kamlägesgivare o LMM. Sen kommer L-sond, fast denna kan ju vare felet pga. felkod på bränsleblandning lean. Hitta felet e´mitt tips- kan vara ECM oxå.

mvh/husse

rejsig
30 juni 2021 · 53 Inlägg

update
hittade en egen verkstad som jag litar på, vi byte bränslepump och fick bort 8 felkoder, nu hackar bilen då och då men inte lika mycket som innan. Dock kvarstår 1 felkod, verkstadsgubben misstänker att luftmassmätaren är kass, luftmassmätare är beställd, nu får vi se vart vi landar.

Senast redigerat av rejsig (30 juni 2021)

husseman
30 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, lite spray på trådarna i LMM kan funka bra oxå..men låt oss hoppas att du inte blir ännu en som byter LMM till igen nytta. Lycka till.
mvh/husse

rejsig
1 juli 2021 · 53 Inlägg

hoppas det husse, som jag har sagt tidigare, jag börjar bli väldigt trött men forumet/tråden ger mig motivation.

Vansterfilen
1 juli 2021 · 94 Inlägg

Du har lagen på din sida TS. Konsumentköplagen är väldigt förmånlig för konsumenten, och den lagen säger att du har rätt att häva köpet om bilen inte lever upp till som avtalades vid försäljningen av bilen. Det är rimligt att anta att en bil ska kunna köras utan att "hacka" och lysande motorlampa. (§16 KKL). Du har därför rätt att häva köpet efter att säljaren försökt rätta till problemet.

Så, kontakta bilhandlaren och hänvisa till KKL. Vägrar bilhandlaren häva köpet går du till tingsrätten. En jobbig process, men en process du är garanterad att vinna till slut. Att bilhandlaren lagt pengar på att försöka reparera bilen är inte ditt problem. Han har försökt men ej lyckats, därav har du rätt att häva köpet om felet är av väsentlig betydelse. Vilket det är då bilen inte går att köra som den ska. (§29 KKL)

Lycka till!

rejsig
1 juli 2021 · 53 Inlägg

stort tack för svaret, Vansterfilen.

Jag fick bilen billigt, både invändigt och utvändigt är bilen i bra skick. Sen att bilhandlaren byte tändkasset, tändstift och kamaxelgivare får mig att tycka lite synd om honom också. Det är saker som jag inte har betalat för. Däremot tänkte jag göra ett försök själv och allt jag har kvar just nu är, lambdasond och luftmassmätare. Om inte det löser problem, så tänker jag vända mig till bilhandlaren.

Mitt tips till alla som köper en begagnad bil, oavsett bilhandlare eller privat. Kör bilen minst 100km. helst 150km.

Senast redigerat av rejsig (1 juli 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juli 2021 · 17 376 Inlägg

LMM?

Låt bilen stå på tomgång och ryck ur kontakten till Lmm. Den ska hicka till lite eller till om med dö. Då fungerar den. Om inget händer: Stendöd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
3 juli 2021 · 1 577 Inlägg

Hybrid_ skrev:
LMM?

Låt bilen stå på tomgång och ryck ur kontakten till Lmm. Den ska hicka till lite eller till om med dö. Då fungerar den. Om inget händer: Stendöd.

Hehe- den "felsökningsmetoden" va grym..- skulle gissa på att bilen redan går i halta hem läge o då skiter i va du gör med LMM.

Den som lever få se. Men de flesta styrdon kan kompensera för en kass LMM- o framförallt sätta rätt kod. Men visst, låt oss hoppas att det är LMM ..- nån gång måste ju även "byta delar" konceptet funka.
mvh/Husse

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juli 2021 · 17 376 Inlägg

husseman skrev:

Hybrid_ skrev:
LMM?

Låt bilen stå på tomgång och ryck ur kontakten till Lmm. Den ska hicka till lite eller till om med dö. Då fungerar den. Om inget händer: Stendöd.

Hehe- den "felsökningsmetoden" va grym..- skulle gissa på att bilen redan går i halta hem läge o då skiter i va du gör med LMM.

Den som lever få se. Men de flesta styrdon kan kompensera för en kass LMM- o framförallt sätta rätt kod. Men visst, låt oss hoppas att det är LMM ..- nån gång måste ju även "byta delar" konceptet funka.
mvh/Husse

Jo, denna metod förutsätter ju att felkoder är raderade och man gör det rätt fort efter start.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rejsig
17 juli 2021 · 53 Inlägg

update, lämnade bilen till min verkstad och han gick genom x antal saker och fick ett kvitto på 6000kr. Några körningar efter verkstadsbesöket började bilen knaka och kort därefter kom motorlampan upp igen. Jag körde tillbaka till verkstaden, och fick tillbaka 6000 efter ett väldigt kort samtal. Betalade honom 500kr för allt jobb han har gjort och han blev glad.

Nu har jag skrivit till bilfirman, att jag inte har något annat val än att kontakta arn.

panda666
17 juli 2021 · 4 228 Inlägg

rejsig skrev:
update, lämnade bilen till min verkstad och han gick genom x antal saker och fick ett kvitto på 6000kr. Några körningar efter verkstadsbesöket började bilen knaka och kort därefter kom motorlampan upp igen. Jag körde tillbaka till verkstaden, och fick tillbaka 6000 efter ett väldigt kort samtal. Betalade honom 500kr för allt jobb han har gjort och han blev glad.

Nu har jag skrivit till bilfirman, att jag inte har något annat val än att kontakta arn.

shit verkar som att du råkade få en riktig skrothög. Snacka om otur, nu får dom fan ta tbax bilen och ge dig pengar och kompensation.

rejsig
17 juli 2021 · 53 Inlägg

inget svar från bilhandlaren (3 timmar), Öppettider: Lördag:10.00-14.00

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang