Problem med nyköpt bil (bilfirma)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juli 2021 · 17 465 Inlägg

Det är nog kört med bilhandlaren. Även om denna får ett beslut från ARN kommer det nog inte att leda till någonting.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rejsig
17 juli 2021 · 53 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det är nog kört med bilhandlaren. Även om denna får ett beslut från ARN kommer det nog inte att leda till någonting.

tack för svaret, hur tänker du?

uhlin
17 juli 2021 · 2 834 Inlägg

rejsig skrev:

Hybrid_ skrev:
Det är nog kört med bilhandlaren. Även om denna får ett beslut från ARN kommer det nog inte att leda till någonting.

tack för svaret, hur tänker du?

Han menar att du nog inte kommer få varken häva köpet eller kompensation hos bilhandlaren du köpte bilen hos. Han skiter helt sonika i det även om du går till ARN. Och jag är nog beredd och hålla med.

granadadr
18 juli 2021 · 7 286 Inlägg

någon behöver en kaka ser jag  smile  hahahaha

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
husseman
18 juli 2021 · 1 588 Inlägg

Hmmm, ja byte av LMM gick som ja trodde...ser ja. - Min gissning är att ECM har kukat ur, inte ovanligt på Opel. Dessa går att renovera, kolla på nätet. Brukar kosta ca. 3k för en verkstad att få grejerna lagade. O då har du garanti, + att du slipper koda in skiten om du går på Begagnat..
Lycka till/husse

Vansterfilen
20 juli 2021 · 95 Inlägg

uhlin skrev:

rejsig skrev:

Hybrid_ skrev:
Det är nog kört med bilhandlaren. Även om denna får ett beslut från ARN kommer det nog inte att leda till någonting.

tack för svaret, hur tänker du?

Han menar att du nog inte kommer få varken häva köpet eller kompensation hos bilhandlaren du köpte bilen hos. Han skiter helt sonika i det även om du går till ARN. Och jag är nog beredd och hålla med.

Struntsamma om bilhandlaren tänker följa ARNs beslut eller inte. Går TS till tingsrätten med ärendet har handlaren inte något annat val än att hosta upp. En jobbigare process, men definitivt värt det.

rejsig
21 juli 2021 · 53 Inlägg

Update, bilhandlaren svarade på mitt sms, han är på semester och kommer hem mitten av augusti.
Nu får vi se vad han säger den här gången.

viccoA
22 juli 2021 · 3 109 Inlägg

Vansterfilen skrev:

uhlin skrev:

rejsig skrev:
tack för svaret, hur tänker du?

Han menar att du nog inte kommer få varken häva köpet eller kompensation hos bilhandlaren du köpte bilen hos. Han skiter helt sonika i det även om du går till ARN. Och jag är nog beredd och hålla med.

Struntsamma om bilhandlaren tänker följa ARNs beslut eller inte. Går TS till tingsrätten med ärendet har handlaren inte något annat val än att hosta upp. En jobbigare process, men definitivt värt det.

Även med rättsskydd kan processen lätt kosta 50.000 efter det är förbrukat. Är det inte en väldigt dyr bil och ett väldigt bra läge för köparen vet jag inte om jag hade gått till tinget. Absolut inte för en gammal Opel.
Sälj den defekt på blocket och ta förlusten om du inte vill byta ECM och fortsätta felsöka.

Senast redigerat av viccoA (22 juli 2021)

Vansterfilen
22 juli 2021 · 95 Inlägg

viccoA skrev:

Vansterfilen skrev:

uhlin skrev:

Han menar att du nog inte kommer få varken häva köpet eller kompensation hos bilhandlaren du köpte bilen hos. Han skiter helt sonika i det även om du går till ARN. Och jag är nog beredd och hålla med.

Struntsamma om bilhandlaren tänker följa ARNs beslut eller inte. Går TS till tingsrätten med ärendet har handlaren inte något annat val än att hosta upp. En jobbigare process, men definitivt värt det.

Även med rättsskydd kan processen lätt kosta 50.000 efter det är förbrukat. Är det inte en väldigt dyr bil och ett väldigt bra läge för köparen vet jag inte om jag hade gått till tinget. Absolut inte för en gammal Opel.
Sälj den defekt på blocket och ta förlusten om du inte vill byta ECM och fortsätta felsöka.

En process som bekostas av den felande parten vid domfall. Men visst, jag kan hålla med om att det är en dryg process att gå igenom för en billigare begagnad bil.

janli
22 juli 2021 · 91 Inlägg

Två frågor.
1. Informerade du säljaren "bilfirman", att felsökning skulle genomföras av annan bilverkstad.
2. Är bilverkstad är det en auktoriserad märkesverkstad?

rejsig
25 juli 2021 · 53 Inlägg

1. ja
2. nej

doktorduett
1 augusti 2021 · 344 Inlägg

husseman skrev:
Huuu o där kom LMM oxå... de två mest utbytta delar utan nån effekt. Är kamlägesgivare o LMM. Sen kommer L-sond, fast denna kan ju vare felet pga. felkod på bränsleblandning lean. Hitta felet e´mitt tips- kan vara ECM oxå.

mvh/husse

jaha.. det var ju bra att veta. det var ju dumt av mej att byte den. dom går ju enligt dej aldrig itu.
kunde ju ha kört vidare med defekt lmm o fortfarande ha kliat mej i nacken o undrat va felet på min bil är .
ELLER så gör jag rätt o byter min LMM o bilen fungerar igen
va tycker du ska jag sätta den trasiga LMM tillbaka i bilen ?????????

Jennyhelene
1 augusti 2021 · 29 Inlägg

Jag fick problem med mitt köp i fredags och handlaren tog tillbaka bilen, hävde köpet och bjöd tom på kaffe, gav mig skjuts till stationen.
Han uttryckte sig såhär:
Kommer en kund in till mig, talar vänligt och konkret så hjälper jag alltid till. Så ring och prata med honom. Jag hade dock väldig tur, kanske!

husseman
6 augusti 2021 · 1 588 Inlägg

doktorduett skrev:

husseman skrev:
Huuu o där kom LMM oxå... de två mest utbytta delar utan nån effekt. Är kamlägesgivare o LMM. Sen kommer L-sond, fast denna kan ju vare felet pga. felkod på bränsleblandning lean. Hitta felet e´mitt tips- kan vara ECM oxå.

mvh/husse

jaha.. det var ju bra att veta. det var ju dumt av mej att byte den. dom går ju enligt dej aldrig itu.
kunde ju ha kört vidare med defekt lmm o fortfarande ha kliat mej i nacken o undrat va felet på min bil är .
ELLER så gör jag rätt o byter min LMM o bilen fungerar igen
va tycker du ska jag sätta den trasiga LMM tillbaka i bilen ?????????

Hmm. Nu e´ja inte med- va du har för bil o vad du hade för fel har ja inte en susning om- o ja ibland går LMM sönder och måste bytas... Men antar att du åker nån äldre Volvo eller liknande. En modern bil har sällan detta problem- men man byter den bara för att... innan man åker till verkstan o tar reda på felet. Så grattis att du fick igång din bil med LMM byte- o var du stoppar upp den trasiga. Det lägger jag mig inte i.

mvh/husse

caromania Forummoderator
6 augusti 2021 · 9 296 Inlägg

Så så Husseman,
Lugn o fin. Alla glada i slutändan.
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
7 augusti 2021 · 7 286 Inlägg

husseman skrev:

doktorduett skrev:

husseman skrev:
Huuu o där kom LMM oxå... de två mest utbytta delar utan nån effekt. Är kamlägesgivare o LMM. Sen kommer L-sond, fast denna kan ju vare felet pga. felkod på bränsleblandning lean. Hitta felet e´mitt tips- kan vara ECM oxå.

mvh/husse

jaha.. det var ju bra att veta. det var ju dumt av mej att byte den. dom går ju enligt dej aldrig itu.
kunde ju ha kört vidare med defekt lmm o fortfarande ha kliat mej i nacken o undrat va felet på min bil är .
ELLER så gör jag rätt o byter min LMM o bilen fungerar igen
va tycker du ska jag sätta den trasiga LMM tillbaka i bilen ?????????

Hmm. Nu e´ja inte med- va du har för bil o vad du hade för fel har ja inte en susning om- o ja ibland går LMM sönder och måste bytas... Men antar att du åker nån äldre Volvo eller liknande. En modern bil har sällan detta problem- men man byter den bara för att... innan man åker till verkstan o tar reda på felet. Så grattis att du fick igång din bil med LMM byte- o var du stoppar upp den trasiga. Det lägger jag mig inte i.

mvh/husse

varför så sur ?? å denna attityd??

zzr94092
7 augusti 2021 · 4 385 Inlägg

Ja,man kan ju undra! Allt är negativt när husse svarar!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 augusti 2021 · 17 465 Inlägg

Husse hade nog tittat lite för djupt i groggen och var på dåligt humör big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
7 augusti 2021 · 1 588 Inlägg

Hehe, ja groggar inte.. öl funkar bra. Fast tyckte ja vart lite påhoppad av nån som tydligen lyckats med att laga sin bil genom att byta LMM. O att ja på nåt vis sagt att det ALDRIG e´felet. Klart att det kan vara felet, men inte så vanligt att man byter innan man felsökt. När han/hen/det undrar var han ska sätta sin trasiga...ja- då fattar ni va ja tycker..kan nog göra ont på en normal anal. Va vet ja.. Pöss alla.
mvh/husse

granadadr
8 augusti 2021 · 7 286 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, ja groggar inte.. öl funkar bra. Fast tyckte ja vart lite påhoppad av nån som tydligen lyckats med att laga sin bil genom att byta LMM. O att ja på nåt vis sagt att det ALDRIG e´felet. Klart att det kan vara felet, men inte så vanligt att man byter innan man felsökt. När han/hen/det undrar var han ska sätta sin trasiga...ja- då fattar ni va ja tycker..kan nog göra ont på en normal anal. Va vet ja.. Pöss alla.
mvh/husse

att byta delar är en dyr typ av felsökning, men är en felsökning, känner en som jobbat på en bilfirma,, han kom in i verkstaden å dem tog ut felkoder, 7 st,, å den killen ville byta ALLT felkoder visade, nääää sa min vän, det blir ej fel på 7 saker samtidigt, kolla jordpunkter,  å visst var det dålig jord wink  så om han ej hade sagt till den bildelsutbytaren, hade detta blivit SNUSKIGT dyrt för kunden helt i onödan,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang