Volvo 480 Turbo - En Volvo med franskt innehåll tillverkad i Holland ska väckas till liv efter 25 i dvala... *SÅLD*

Efter 23 års avställning och samma ägare sedan 1989 hamnade den hos mig. Nu börjar resan... The only way is up!
  • 67 Följare
  • 41 272 Visningar
  • Projektet avslutat 22 augusti 2023
zzr94092
22 juni 2022 · 4 388 Inlägg

Går det att lossa på elanslutningarna till pumpen?, om så ,gör det och kör på starten, går säkringen då,så har du nog inte fel på pumpen...

Brådhis * Voff voff *
22 juni 2022 · 10 279 Inlägg

zzr94092 skrev:
Går det att lossa på elanslutningarna till pumpen?, om så ,gör det och kör på starten, går säkringen då,så har du nog inte fel på pumpen...

Så vitt jag kan se så kan jag inte lossa dessa förrän jag fått upp pumpen, det ser ut att vara kapslat så att säga. Jag får intrycket att säkringen går med lite fördröjning så därav att jag misstänker att pumpen sitter fast. Vi får väl se helt enkelt, ska se om jag hinner ge mig på att lossa anslutningarna så att jag får upp pumpen närmaste dagarna. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
22 juni 2022 · 4 388 Inlägg

Klipp kablarna heltenkelt strax före pumpen och prova om det fortfarande är kortis..

Branx
23 juni 2022 · 14 Inlägg

Brådhis skrev:

Branx skrev:
Pröva att banka på pumphelvetet(TM) med gummihammare/träklubba/torsk/eller liknande.
försök starta, avbryt, banka på igen.. försök starta  - repetera några gånger.

Tack för tipset! Men pumpen sitter i tanken, så dels är det samma jobb att plocka ur den som att komma åt att slå på den och dels minskar risken att vad det nu är som får den att sitta fast (korrosion troligen då tanken varit 100% tom) hamnar i botten på tanken. smile

Ahm sorry mannen, jag var otydlig. Menar så klart att du slår på pumpen utifrån tanken, tex ringen runt pumpinfästning eller direkt på tanken.
Glöm inte heller att vråla och kalla den otrevligheter - oerhört viktigt att visa pumpen vem som bestämmer;)

Brådhis * Voff voff *
7 augusti 2023 · 10 279 Inlägg

Bilen är nu såld sedan ett par veckor tillbaka och har fått ett nytt hem i Litauen.

Som ni märkte så har tråden helt stannat av och jag har fått inse att bilen bara blev ett monument över min brist på tid. Jag insåg helt enkelt att den aldrig kommer bli klar...

Vem vet, det kanske blir något nytt i framtiden. Men för nu så måste jag prioritera annat.

Stort tack till alla som följt tråden! smile

Senast redigerat av Brådhis (7 augusti 2023)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
7 augusti 2023 · 26 148 Inlägg

Litauen?
Törs man fråga vad du fick den såld för?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Brådhis * Voff voff *
7 augusti 2023 · 10 279 Inlägg

Mack skrev:
Litauen?
Törs man fråga vad du fick den såld för?

Ja, i Sverige vill folk bara köra jänk eller dussinvolvos så här finns ingen marknad för udda-bilar. smile Var nära att den gick till Italien, men det slutade med Litauen. Var för övrigt samma sak när jag sålde min Peugeot 205 GTI Le Mans för några år sedan, den gick till Polen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
7 augusti 2023 · 26 148 Inlägg

Brådhis skrev:

Mack skrev:
Litauen?
Törs man fråga vad du fick den såld för?

Ja, i Sverige vill folk bara köra jänk eller dussinvolvos så här finns ingen marknad för udda-bilar. smile Var nära att den gick till Italien, men det slutade med Litauen. Var för övrigt samma sak när jag sålde min Peugeot 205 GTI Le Mans för några år sedan, den gick till Polen.

Intressanta länder ändå.
Känns inte som några direkta högoddsare direkt..men hoppas den får ett bra vidare liv där borta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Brådhis * Voff voff *
7 augusti 2023 · 10 279 Inlägg

Mack skrev:

Brådhis skrev:

Mack skrev:
Litauen?
Törs man fråga vad du fick den såld för?

Ja, i Sverige vill folk bara köra jänk eller dussinvolvos så här finns ingen marknad för udda-bilar. smile Var nära att den gick till Italien, men det slutade med Litauen. Var för övrigt samma sak när jag sålde min Peugeot 205 GTI Le Mans för några år sedan, den gick till Polen.

Intressanta länder ändå.
Känns inte som några direkta högoddsare direkt..men hoppas den får ett bra vidare liv där borta.

Italien är det land där det såldes flest 480 i hela världen. Så det var inte helt oväntat att det fanns intresse därifrån.

Polen och Litauen kan verka udda, men detta är länder med rätt stor bilkultur och dom gillar bilar som dessa är min uppfattning.

Så nej, jag var faktiskt inte alls förvånad att även denna gick utomlands. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
7 augusti 2023 · 26 148 Inlägg

Brådhis skrev:

Mack skrev:

Brådhis skrev:

Ja, i Sverige vill folk bara köra jänk eller dussinvolvos så här finns ingen marknad för udda-bilar. smile Var nära att den gick till Italien, men det slutade med Litauen. Var för övrigt samma sak när jag sålde min Peugeot 205 GTI Le Mans för några år sedan, den gick till Polen.

Intressanta länder ändå.
Känns inte som några direkta högoddsare direkt..men hoppas den får ett bra vidare liv där borta.

Italien är det land där det såldes flest 480 i hela världen. Så det var inte helt oväntat att det fanns intresse därifrån.

Polen och Litauen kan verka udda, men detta är länder med rätt stor bilkultur och dom gillar bilar som dessa är min uppfattning.

Så nej, jag var faktiskt inte alls förvånad att även denna gick utomlands. smile

Att den gick utomlands är jag inte förvånad över.
Lite trist att tappa en ovanlig - och kul! - bil förstås, men det är som det är.
Men just Polen och Litauen och "betala bra" kändes inte som att de hörde ihop..haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Lucif3r
7 augusti 2023 · 2 214 Inlägg

Ja, ibland blir man ju tvungen att ta sådana beslut. Speciellt om man saknar ett de-facto "för evigt" garage där den skulle kunna stå i 15-20 år utan att störa någon.

Jag har lite samma problem med min 944a, brist på tid, och när tiden finns saknas lusten... Jag har dock lyxen att ha garage där skrotet kan stå så länge jag lever utan att störa mig ett dugg dock. Någongång lär man väl få tid, ork och lust att ta tag i den igen tänker jag...

Cuefa Ain't no place like home...
8 augusti 2023 · 4 628 Inlägg

Jag sålde ju min gamla Audi V8 till Litauen, så det är nog en o annan svensk bil som exporteras dit.
Kul att den får leva vidare hur som helst, och det har varit roligt att följa tråden ända hit!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Brådhis * Voff voff *
8 augusti 2023 · 10 279 Inlägg

Mack skrev:

Brådhis skrev:

Mack skrev:

Intressanta länder ändå.
Känns inte som några direkta högoddsare direkt..men hoppas den får ett bra vidare liv där borta.

Italien är det land där det såldes flest 480 i hela världen. Så det var inte helt oväntat att det fanns intresse därifrån.

Polen och Litauen kan verka udda, men detta är länder med rätt stor bilkultur och dom gillar bilar som dessa är min uppfattning.

Så nej, jag var faktiskt inte alls förvånad att även denna gick utomlands. smile

Att den gick utomlands är jag inte förvånad över.
Lite trist att tappa en ovanlig - och kul! - bil förstås, men det är som det är.
Men just Polen och Litauen och "betala bra" kändes inte som att de hörde ihop..haha.

Som jag uppfattat det är det väldigt vanligt att entusiastbilar (minus svenska familjebilar samt jänke-V8) går just till Baltikum faktiskt. Både dyra och billiga!

Lucif3r skrev:
Ja, ibland blir man ju tvungen att ta sådana beslut. Speciellt om man saknar ett de-facto "för evigt" garage där den skulle kunna stå i 15-20 år utan att störa någon.

Jag har lite samma problem med min 944a, brist på tid, och när tiden finns saknas lusten... Jag har dock lyxen att ha garage där skrotet kan stå så länge jag lever utan att störa mig ett dugg dock. Någongång lär man väl få tid, ork och lust att ta tag i den igen tänker jag...

Ja, den hade väl kunnat stå kvar några år iofs, men till slut blev den som sagt bara ett monument över min tidsbrist så då fick den gå helt enkelt.

Cuefa skrev:
Jag sålde ju min gamla Audi V8 till Litauen, så det är nog en o annan svensk bil som exporteras dit.
Kul att den får leva vidare hur som helst, och det har varit roligt att följa tråden ända hit!

Ja, den ska enligt uppgift renoveras och han har lovat att skicka bilder när den är klar. Vem vet, kanske får jag möjligheten att lägga in dom bilderna här sedan nå´n gång. smile

Tack för att ni följt detta! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang