Growe
Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2021
· 13 742 Inlägg
Cuefa skrev:
benz_elias skrev:
De händer ingenting om man lyfter oljelocket. Menar du att den borde tappa vakuumtrycket från motorn då?
Korrekt, om man lyfter locket med motorn igång ska luftvågen i bränslehuvudet stänga o bilen börja gå orent eller rent av stanna.
Så du har alltså ett läckage någonstans, en slang, tätning eller något som inte sitter som det ska.
Börja i den änden o kolla så allt sånt är chysst.
mm dom är så inåt helvete känsliga.. vågen är det som avgör bränsleblandningen. går luften in i motorn en annan väg fungerar inte vågen som den är tänkt.. då snackar vi minsta läcka tex oringarna till spridarna en liten vacuumslang.
tyvärr har jag noll kunskap om just ke-jetronic men K-jetronic har jag hållt på väldigt mycket. och dessutom fått allt att fungera så förbannat bra att man aldrig kunde tro att det satt k-jet under huven på dom.
antar att styrtrycket är lika viktigt på en ke-jet som k-jet. om system trycket är fel så blir styrtrycket fel sen barkar åt helvete hela vägen. varit med om deffekt styrtrycksventil på en 244turbo jag hade och den gick illa som fan och slö minns dock inte om den gick så fett. men det kan den mycket väl gjort. det var min andra k-jet bil och jag var 17-18 så då var man pissrutten på dom
så man börjar med vacumläckor innan man bryr sig om nått annat för det är meningslöst att ge sig på nått annat förens motorn är 100% jag skulle röktesta motorn så får man svar direkt på om det läcker och var det läcker och man slipper fundera.
nästa grej är att mäta systemtryck och styrtryck
när inte dom grejerna visar något fel kan man ju ta ur spridarna och kolla hur dom mår kan ju vara så enkelt att en spridare börjar öppna för tidigt. dom har ju inbyggd öppningstryck eftersom systemet är mekaniskt så öppnar spridarna vid ett visst tryck under det trycket öppnar dom inte. med åren kan ju skit bildas och dom inte stänger helt.
men jag skulle börja med allt det andra iförsta hand. då dessa saker är viktiga oavsätt och måste vara 100% perfekt för att motorn ska kunna gå bra. det finnns MASSOR av info eller fanns åtminstånde massor av info om både k-jet och ke-jet
Kör fort så hinner inget hända...