Audi Q3 2,0 tdi, 2013 rycker mellan 1700-2000 varv, speciellt 2:an, 3:an och 4:an

terraplane
31 maj 2021 · 3 Inlägg

Hej, Bilen är manuellt växlad och har gått 15000 mil.
Testade två olika läsare och fick felkoder P040300 samt P019100 samt 4891 och 5242 (se bifogade bilder)
Motorn programmerades till att inte använda EGR ventilen men ryckningarna kvarstår och jag får inte fram nya felkoder.
När bilen är kall rycker den inte lika mycket men när motorn blir varmare känns det mer.
Endast mellan 1700-2000 varv och vid långsamt gaspådrag.
När bilen är kall (8 grader ute) och innan ryckningarna börjar tycker jag mig höra ett svagt ljud som när en välisolerad tvättmaskin arbetar.
Lite svårt att förklara ljudet.
Min kunskap om motorer är väldigt begränsad, så alla ideer välkomnas.
tack på förhand
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240111/240111-a4ab73cb56cd7a82b765f06eb28016c7.jpg

terraplane
31 maj 2021 · 3 Inlägg

här kommer den andra bildenhttps://www1.garaget.org/gallery/images/241/240111/240111-b2daaee1ad592860e4800a83b52fa74e.jpg

Utmarks-Loke
31 maj 2021 · 5 833 Inlägg

Klarar den där OBD2-läsaren live data? Hade varit intressant att gå in och se vad den där bränsletryckgivaren visar för värde när motorn går, och speciellt när ryckningarna uppkommer.

terraplane
31 maj 2021 · 3 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Klarar den där OBD2-läsaren live data? Hade varit intressant att gå in och se vad den där bränsletryckgivaren visar för värde när motorn går, och speciellt när ryckningarna uppkommer.

Båda kunde läsa men de var inte mina prylar...
Det låter dock som en billig felsöknings metod

RabalderX
13 maj 2022 · 3 Inlägg

Hej. Lite tråkigt ibland, då det i forum spekuleras en massa om olika felorsaker, men nu är det så här att vissa modeller har sjukdomar och har man jobbat med modellen, så vet man exakt vad felet beror på. Hade jag t.ex. jobbat på X och någon frågar om varför bilen tappar ork vid 4000 rpm, så är det klart att jag vetat exakt var felet finns, då det antagligen inte är första bilen som uppför sig så. Känner till 3 st + sett en massa på forum, men inget riktigt svar.

Nu till tråden. Min Audi A4 B8 hackar också precis vid dessa varvtal ~1800-2200 rpm och endast vid kall motor och endast i ~2 km, sen ingenting. Har läst många forum, där det råder många korkade spekulationer, men den mest logiska var EGR-ventilen som läcker p.g.a. sot, hade isär min och den såg hur fin ut som helst, rengjord och återmonterad, ingen skillnad. Inga felkoder, inga sporadiska koder heller. Det pratas ibland om spridare, vilket är helt ologiskt, för då skulle den hacka vid andra varvtal också och även vid varm motor, det har helt klart något med kallstart att göra, dessutom visar datorn bränsle förbrukningen (realtid) är ~2,8L/mil under dessa 2 km. Och det hjälper inte heller att bilen har fått stå på tomgång i 15 min, det är likadant ändå och som sagt, en diesel blir knappt varm.

Skulle vara uppriktigt tacksam om någon kunde svara på vad felet beror på och jag vet att "någon" vet.

Det jag vet om just denna motor typ 2,0 TDI 177hk, är att dubbelmasse svänghjulet ballar ur vid ~20-22 k mil och att de har ett fabrikationsfel på
oljepumpens drivaxel.

//Jonas

Senast redigerat av RabalderX (13 maj 2022)

husseman
14 maj 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm. Gissar på att du har en poäng- när du säger att "någon" vet. Men denna någon kanske jobbar på en verkstad där man inte uppmuntrar personalen att skriva nåt som kan påverka märkets status. Sen finns det alltid snubbar, som vill starta eget o kanske håller på detta o 3000 andra fel man kan direkt i skallen på dessa.
Hade ja jobbat på Vag. så hade ja hjälpt dig, men ja har ingen koll på detta fel.
mvh/husse


Svammel raderat..

Mvh mod

RabalderX
14 maj 2022 · 3 Inlägg

husseman skrev:
Hmm. Gissar på att du har en poäng- när du säger att "någon" vet. Men denna någon kanske jobbar på en verkstad där man inte uppmuntrar personalen att skriva nåt som kan påverka märkets status. Sen finns det alltid snubbar, som vill starta eget o kanske håller på detta o 3000 andra fel man kan direkt i skallen på dessa.
Hade ja jobbat på Vag. så hade ja hjälpt dig, men ja har ingen koll på detta fel.
mvh/husse

Husse. Helt korrekt, men då detta är ett forum, så tycker jag att man kan dela med sig av kunskaper, vilket jag gärna gör. Oavsett om man livnär sig eller inte, så är det väl inga privat personer som önskar betala sinnessjuka priser för felsökning och komponentbyte som inte löser ett skit. Jag har rätt mycket kunskap om just detta märke, men i mitt fall finns inga felkoder, så det finns inget att byta ut. Och avseende märkets status, så har alla märken en avvikelse, då någon "mupp" ingenjör har hittat på något som inte blev som det skulle. T.ex. oljesilen på 1,8T motorn, helt felkonstruerad, men bra motor för övrigt. //J

husseman
21 maj 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm, ja håller med dig, men vi lever i ett land där "dårhuset" måste betalas av nån. O så länge folk betalar sinnes-sjuka priser för felsökning o byta delar på glassiga verkstäder med parkettgolv..så kan det funka ett tag till.- De tjänar inga kulor på att sälja nya bilar, men på servicesidan ska pengarna in. Nån måste betala för kostymer o pappersvändare. Nåja, ska ta en koll med nån ja känner på Vag. o beskriva ditt problem- får ja fram nåt av värde så lär du få veta.
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang