Tesla Model s plaid+ "behövs inte" enligt Elon musk

viccoA
16 juni 2021 · 3 109 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:

viccoA skrev:
Rimac Nevera gör förövrigt 402m på 8.5sek, den är löjligt snabb…

Det roliga med elbilarna är ju att man gör samma sak varje gång i alla väder. Alltså det blir ju inte 8.5sek i regn, men så bra det bara går. En "normal" bil behöver en skicklig förare och noga preppad bana för att klara av att få ner effekten. I takt med det kommer bättre däck så kommer ju alla bilars rekord att putsas neråt.

Hur menar du här? Är det pga den snygga effektkurvan och avsaknaden av växlingar du menar att elbilar inte kräver något av sin förare utan att vem som helst kan sätta bra tider med dom, medan en förbränningsbil kräver skicklighet pga detta? smile

Känns som att det är enklare att styra maximalt effektuttag mot friktionen i underlaget, dvs antispinn på en elbil upplevs som rappare och med snabbare justering än på dito fossil, iaf på Tesla, vår Nissan känns ungefär som en fossil. Ofta märker man inte att bakhjulen tappar fästet om man har lite musik ingång osv, väldigt snabbt "tuggande" jämfört med fossiler.

Low
16 juni 2021 · 3 296 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:

viccoA skrev:
Rimac Nevera gör förövrigt 402m på 8.5sek, den är löjligt snabb…

Det roliga med elbilarna är ju att man gör samma sak varje gång i alla väder. Alltså det blir ju inte 8.5sek i regn, men så bra det bara går. En "normal" bil behöver en skicklig förare och noga preppad bana för att klara av att få ner effekten. I takt med det kommer bättre däck så kommer ju alla bilars rekord att putsas neråt.

Hur menar du här? Är det pga den snygga effektkurvan och avsaknaden av växlingar du menar att elbilar inte kräver något av sin förare utan att vem som helst kan sätta bra tider med dom, medan en förbränningsbil kräver skicklighet pga detta? smile

Garanterat. Därför är Tesla ägarna världens bästa bil förare.  De äger alla.😜

Nä men ska bli intressant se hur försäkringar blir på alla EV bilar i framtiden. Lär ju bli lite olyckor. Då blir det mer intressant med "normala" EV bilar med lagom prestanda med rimliga försäkringar.

Senast redigerat av Low (16 juni 2021)

torpis Forummoderator
16 juni 2021 · 10 572 Inlägg

Käns som vi diskuterat detta mycket innan. Alltså bilens system är så bra att du bara ger full gas sen får du tillbaka precis exakt det som finns att ge.


Ang försäkring så håller jag med. Tesla har dock tänkt på detta med och erbjuder försäkring baserat på hur du kör. Allt finns liksom i loggen så du kan få den premie du förtjänar om du delar med dig av din data. Men som sagt så ser jag hellre se 3st bilar i familjeklass än 1st Plaid S med 3 motorer och batteri för 70mil. Du skulle ju ledigt få ihop tre förnuftiga bilar med den elektroniken.

Men nu handar ju tråden om just vansinne så då får vi ju hejja fram plaid och hoppas på plaid + med

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
18 juni 2021 · 10 572 Inlägg

Motortrend har provat S Plaid nu. 1.98 till 60mph på strippen och 2.07 på gata. 1/4mile på 9.25 @ 245kmh

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Low
19 juni 2021 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:
Motortrend har provat S Plaid nu. 1.98 till 60mph på strippen och 2.07 på gata. 1/4mile på 9.25 @ 245kmh

Sinnes😆 Nürburgring nästa?..:-P

torpis Forummoderator
21 juni 2021 · 10 572 Inlägg

Low skrev:

torpis skrev:
Motortrend har provat S Plaid nu. 1.98 till 60mph på strippen och 2.07 på gata. 1/4mile på 9.25 @ 245kmh

Sinnes😆 Nürburgring nästa?..:-P

Där pratar vi verkligen sinnes om dom kan hävda sig mot riktiga sportbilar. Att accelerera rakt fram är enklare men att slå en McLaren eller Lamborghini på bana borde inte vara rimligt. Där är det ju inte så mycket effekten som spelar roll kan tyckas.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
21 juni 2021 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:

torpis skrev:
Motortrend har provat S Plaid nu. 1.98 till 60mph på strippen och 2.07 på gata. 1/4mile på 9.25 @ 245kmh

Sinnes😆 Nürburgring nästa?..:-P

Där pratar vi verkligen sinnes om dom kan hävda sig mot riktiga sportbilar. Att accelerera rakt fram är enklare men att slå en McLaren eller Lamborghini på bana borde inte vara rimligt. Där är det ju inte så mycket effekten som spelar roll kan tyckas.

Ban tider är mer intressant enligt mig. Inte bara rakt fram ( det är kul också en stund 😁)

torpis Forummoderator
21 juni 2021 · 10 572 Inlägg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
23 juni 2021 · 10 572 Inlägg

På samma ämne menar ju Tesla att model S är världens säkraste bil. Konkurrenten som aspirerar på snabbaste dragracingtid är ju Dodge Challenger, antingen Hellcat eller Demon. De bilarna var med på listan över sämsta bilarna att krocka i som säljs 2021.

också på samma ämne så får Tesla nu massa smisk för att man måste vara på en preppad bana för bilen skall göra 0-60mph under 2 sekunder och att man dessutom använder en rollout.

Men det kan ju kvitta, det är ju lika för alla egentligen. Ställ en Tesla jämte en Dodge Demon vid valfritt rödljus så vinner ju Teslan i alla fall. Finns det någon bil ever som kan backa upp sina siffror beträffande prestanda eller förbrukning utan att det är optimala förhållanden?  Lustigt vridet focus tycker jag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
23 juni 2021 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:
På samma ämne menar ju Tesla att model S är världens säkraste bil. Konkurrenten som aspirerar på snabbaste dragracingtid är ju Dodge Challenger, antingen Hellcat eller Demon. De bilarna var med på listan över sämsta bilarna att krocka i som säljs 2021.

också på samma ämne så får Tesla nu massa smisk för att man måste vara på en preppad bana för bilen skall göra 0-60mph under 2 sekunder och att man dessutom använder en rollout.

Men det kan ju kvitta, det är ju lika för alla egentligen. Ställ en Tesla jämte en Dodge Demon vid valfritt rödljus så vinner ju Teslan i alla fall. Finns det någon bil ever som kan backa upp sina siffror beträffande prestanda eller förbrukning utan att det är optimala förhållanden?  Lustigt vridet focus tycker jag.

Jag tycker allt är vridet.  Typ som att jämnföra bilar som är byggda för väghållnin, men man tittar "bara" på tider 0-100. 😅
( Nu menar jag inte demon )..

Jeep tomahawk är ju ruskigt snabba för så stora bilar, med ett härligt vin ljud från Superchargern. 🤪

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juni 2021 · 13 673 Inlägg

Low skrev:

torpis skrev:
På samma ämne menar ju Tesla att model S är världens säkraste bil. Konkurrenten som aspirerar på snabbaste dragracingtid är ju Dodge Challenger, antingen Hellcat eller Demon. De bilarna var med på listan över sämsta bilarna att krocka i som säljs 2021.

också på samma ämne så får Tesla nu massa smisk för att man måste vara på en preppad bana för bilen skall göra 0-60mph under 2 sekunder och att man dessutom använder en rollout.

Men det kan ju kvitta, det är ju lika för alla egentligen. Ställ en Tesla jämte en Dodge Demon vid valfritt rödljus så vinner ju Teslan i alla fall. Finns det någon bil ever som kan backa upp sina siffror beträffande prestanda eller förbrukning utan att det är optimala förhållanden?  Lustigt vridet focus tycker jag.

Jag tycker allt är vridet.  Typ som att jämnföra bilar som är byggda för väghållnin, men man tittar "bara" på tider 0-100. 😅
( Nu menar jag inte demon )..

Jeep tomahawk är ju ruskigt snabba för så stora bilar, med ett härligt vin ljud från Superchargern. 🤪

trackhawken är sjukt snabb.. dels för storleken..  men det är oxå en 4wd bil dom är sällan speciellt snabba..  och 1000hk plockar du med enkla bultons.    jag skulle köpa en sån före någon elbil      mest bara för att det är så jävla fel som det bara kan bli..  sen skulle jag foliera den med Milöpartiets logga över hela bilen ;-)

nästa alternativet är att Cummins swapa en tesla  bara för att..        alternativet är att elkonvertera en gen1 dodge pickis   alltid roligt med udda saker

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
23 juni 2021 · 10 572 Inlägg
-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juni 2021 · 13 673 Inlägg

torpis skrev:
https://electrek.co/2021/06/23/tesla-model-s-plaid-hits-insane-speeds-on-pikes-peak-hill-climb-video/




ställer dom upp i 24timmars på nurburgring nästa gång ?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Low
23 juni 2021 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:
https://electrek.co/2021/06/23/tesla-model-s-plaid-hits-insane-speeds-on-pikes-peak-hill-climb-video/




Sådärja! En Tesla som ser lite snygg ut😎nu har jag ingen koll på pikes peak men när han sa snabbast i klassen hur är klasserna uppdelade där?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juni 2021 · 13 673 Inlägg

Low skrev:

torpis skrev:
https://electrek.co/2021/06/23/tesla-model-s-plaid-hits-insane-speeds-on-pikes-peak-hill-climb-video/




Sådärja! En Tesla som ser lite snygg ut😎nu har jag ingen koll på pikes peak men när han sa snabbast i klassen hur är klasserna uppdelade där?

https://ppihc.org/wp-content/uploads/20 … r-List.pdf

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Low
23 juni 2021 · 3 296 Inlägg

Growe skrev:

Low skrev:

torpis skrev:
https://electrek.co/2021/06/23/tesla-model-s-plaid-hits-insane-speeds-on-pikes-peak-hill-climb-video/




Sådärja! En Tesla som ser lite snygg ut😎nu har jag ingen koll på pikes peak men när han sa snabbast i klassen hur är klasserna uppdelade där?

https://ppihc.org/wp-content/uploads/20 … r-List.pdf

Är det alltså 57 bilar totalt som kör?
"Exhibition" är de en klass då?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 juni 2021 · 13 673 Inlägg

Low skrev:

Growe skrev:

Low skrev:

Sådärja! En Tesla som ser lite snygg ut😎nu har jag ingen koll på pikes peak men när han sa snabbast i klassen hur är klasserna uppdelade där?

https://ppihc.org/wp-content/uploads/20 … r-List.pdf

Är det alltså 57 bilar totalt som kör?
"Exhibition" är de en klass då?

jag försökte hitta reglerna men jag fattar nada..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
24 juni 2021 · 10 572 Inlägg

Kolla förra året istället när model 3 flög av banan så blir ni lite glada in för helgen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Low
24 juni 2021 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:
Kolla förra året istället när model 3 flög av banan så blir ni lite glada in för helgen.

Det har jag redan sett🤪, vet du hur klasserna är?

Senast redigerat av Low (24 juni 2021)

torpis Forummoderator
24 juni 2021 · 10 572 Inlägg

Medan ni bråkar så sätter Manthey racing nytt rekord på ringen.



Just Manthey racing råkade jag känna till då jag strajpat min racing-jet som deras Grello Porsche. Snacka om slumpen...

https://i.imgur.com/pnAS10Lh.jpg

https://www.slotfabrik.com/images/product_images/popup_images/screenshot2018-07-2407.33.13.png

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang