Tesla Model s plaid+ "behövs inte" enligt Elon musk

Low
3 augusti 2021 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:
Jämnför man då tiderna mot rensade/modade bilar? "Då den inte är längre som en mass producerad bil.

Var/hur lägger man gränsen?

Porschen är rensad, har stor vinge, extra kyldukter, bredare färlgar och UHP däck från fabrik. Det är väl skillnaden just att dom gjort det på fabriken hehe. Oavsett vad dom gör med Teslan så upplevs det som overkligt att den liksom är så snabb som den är nu. Det är något systemfel om en stor tung sedan kan nosa på McLaren Senna.

https://www.porsche.se/om-porsche/nyhet … -nagonsin/

Racing-chassi med dynamisk kurvtagning
I sportsammanhang räknas varje detalj. Och bland supersportbilar är kurvhastigheterna på en helt annan nivå. 911 GT2 RS når dessa hastigheter tack vare ett fulländat racing-chassi med bakhjulsstyrning och däck av typ Ultra High Performance (UHP).

Som alla GT-sportbilar har den nya toppmodellen ett specialkalibrerat PSM-system med sportläget utformat för optimala köregenskaper. Kraftfulla luftintag och en imponerande bakvinge understryker att bilens aerodynamik varit grunden både för form och design. De stora, breda hjulen (265/35 ZR 20 fram och 325/30 ZR 21 baktill) garanterar broms- och sidokrafter utöver det vanliga.

911 GT2 RS har Porsche Ceramik Brakes (PCCB) som standard. Framskärmarna, luftutsläppen vid hjulhusen, skalet på ytterbackspeglarna (Sport Design) luftintag baktill och delar av bakpartiet är tillverkade av kolfiberförstärkt plast (CFR) liksom flera detaljer inuti bilen. Bagageluckan är också av kolfiber för att göra bilen så lätt som möjligt. Taket däremot är av magnesium. Båda karossdelarna har distinkta längsgående valsade karosslinjer.

Weissach-paket sparar 30 kg
Prestanda kan alltid förbättras – till och med på en 911 GT2 RS. Det är anledningen till att Porsches tekniker utvecklat ett Weissach-paket, ett tillval som sparar cirka 30 kg i vikt. Paketet innehåller detaljer av kolfiber och titan. Till exempel är taket och krängningshämmarna gjorda av kolfiber liksom bärarmarna på båda hjulaxlarna. Fälgar av magnesium sparar både totalvikt och ofjädrad vikt vilket ger bättre chassiegenskaper. Bagageluckan och taket med synlig kolfiberväv pryds av en central stripe i samma färg som bilen för ett visuellt mer distinkt utseende.

Jätteviktigt att det är från fabrik 😆, håller med dig att det är sjukt att man kan nosa på sennas tider😅

Även om körupplevserna är helt olika.

torpis Forummoderator
3 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Low skrev:

torpis skrev:
https://insideevs.com/news/522426/tesla-models-plaid-drag-record/

Sinnessjukt. lite halvkul med såna sjuka tider att man måste nästan bli tillsagd innan hen kör, så man inte missar något😂

Det roliga är ju att dom bara för köra 2ggr per kväll. Snabbare än 10.00 utan bur ger en varning och efter två varningar åker dom ut.

Lär ju snart vara någon som kör en åtta med en rensad bil. På något vis börjar det bli löjligt mycket pulver i bilar som säljs i stora serier till låga priser relativt sett. Porschen har ju inte en suck på motorvägen och den kostar 2.7mille. Det känns ju lite bekvämare om någon med erfarenhet  köper en så snabb bil och inte alla med eget bolag pga lågt förmånsvärde.  hm

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
3 augusti 2021 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:

torpis skrev:
https://insideevs.com/news/522426/tesla-models-plaid-drag-record/

Sinnessjukt. lite halvkul med såna sjuka tider att man måste nästan bli tillsagd innan hen kör, så man inte missar något😂

Det roliga är ju att dom bara för köra 2ggr per kväll. Snabbare än 10.00 utan bur ger en varning och efter två varningar åker dom ut.

Lär ju snart vara någon som kör en åtta med en rensad bil. På något vis börjar det bli löjligt mycket pulver i bilar som säljs i stora serier till låga priser relativt sett. Porschen har ju inte en suck på motorvägen och den kostar 2.7mille. Det känns ju lite bekvämare om någon med erfarenhet  köper en så snabb bil och inte alla med eget bolag pga lågt förmånsvärde.  hm

Joo, lite läskigt om en oerfaren person ska "äga" rödljusen eller dylikt. Olyckor kommer hända garanterat, försäkringar bör ju bli dyra med tiden på vissa modeller.

Lite som en 140hk bil mot en 250hk kan försäkringar vara väldigt skillnad på.

Eller kommer EU och sätter stop på det "roliga" och ha någon slags begränsningar.

torpis Forummoderator
3 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Resultatet av reglerna blir lite roligt att titta på. Teslan ger fullt till halva banan och får ställa sig på bromsen. Går i mål före konkurrenterna på samma tid men mycket lägre hastighet. 402m på 10.2 @ 140kph. Normalt sett går väl en normal bil på 250hk i mål på 15sekunder och 140km/h kan jag tänka.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
7 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Han med skägget pratar om Plaid vs Porsche 911. Pratar om just det vi dividerat om här - laguna seca, Nurburgring, modifieringar av bilarna osv...  han spår 6min51s för Tesla som den rullar ut från fabriken...  spännande smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
7 augusti 2021 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:
Han med skägget pratar om Plaid vs Porsche 911. Pratar om just det vi dividerat om här - laguna seca, Nurburgring, modifieringar av bilarna osv...  han spår 6min51s för Tesla som den rullar ut från fabriken...  spännande smile

Ja nu blev det ännu mera spännande om hans mattematik stämmer.🤪

Förstår inte helt dock, är det en helt original Tesla plaid som ska köra tider eller den som körde på pikespeak?

torpis Forummoderator
7 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Low skrev:

torpis skrev:
Han med skägget pratar om Plaid vs Porsche 911. Pratar om just det vi dividerat om här - laguna seca, Nurburgring, modifieringar av bilarna osv...  han spår 6min51s för Tesla som den rullar ut från fabriken...  spännande smile

Ja nu blev det ännu mera spännande om hans mattematik stämmer.🤪

Förstår inte helt dock, är det en helt original Tesla plaid som ska köra tider eller den som körde på pikespeak?

Han menar helt original. Jag tänker att det bör ju vara ok med gatgodkända R däck. Vet dock inte om han räknat med det

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
7 augusti 2021 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:

torpis skrev:
Han med skägget pratar om Plaid vs Porsche 911. Pratar om just det vi dividerat om här - laguna seca, Nurburgring, modifieringar av bilarna osv...  han spår 6min51s för Tesla som den rullar ut från fabriken...  spännande smile

Ja nu blev det ännu mera spännande om hans mattematik stämmer.🤪

Förstår inte helt dock, är det en helt original Tesla plaid som ska köra tider eller den som körde på pikespeak?

Han menar helt original. Jag tänker att det bör ju vara ok med gatgodkända R däck. Vet dock inte om han räknat med det

Ja däck är ju helt ok. Ska bli kul se hur nära han kunde räkna.smile

torpis Forummoderator
16 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Inte helt oväntat är Rimac snabbare.



Tesla har även kört lite tider på Buttonwillow. På en relativt kort bana så hävdar sig Model S overkligt bra. Ringen nästa wink
https://fastestlaps.com/tracks/buttonwi … uration-13


-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
16 augusti 2021 · 3 296 Inlägg

Rimac är sjuk! även om den är dyr, konst kostar😇

Nürburgring tider borde snart komma när det är öppet igen?😁

torpis Forummoderator
18 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Nevera mot S Plaid. Galet hur jämnt elbilarna levererar repor på strippen, och procentuellt ännu bättre på gatan om man nu tävlar vid rödljusen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
27 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Nu är dom på Nürburgring, verkar ladda på lite iaf smile

“A BMW M8 test-mule crashed heavily on the fast Kesselchen sector, rolling at least once and leveling a large section of barrier. Meanwhile, unconnected but only a few hundred yards up the track, a Tesla Model S Plaid also suffered an impact with the barrier in the Klostertal sector. Both drivers are believed to be in good condition, despite the severity of any Nordschleife crash.”

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
27 augusti 2021 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:
Nu är dom på Nürburgring, verkar ladda på lite iaf smile

“A BMW M8 test-mule crashed heavily on the fast Kesselchen sector, rolling at least once and leveling a large section of barrier. Meanwhile, unconnected but only a few hundred yards up the track, a Tesla Model S Plaid also suffered an impact with the barrier in the Klostertal sector. Both drivers are believed to be in good condition, despite the severity of any Nordschleife crash.”

Wow spännande! Hoppas det gick bra för dom!

Tack att du håller uppdatering!

Brådhis * Voff voff *
27 augusti 2021 · 10 245 Inlägg

torpis skrev:
Nu är dom på Nürburgring, verkar ladda på lite iaf smile

“A BMW M8 test-mule crashed heavily on the fast Kesselchen sector, rolling at least once and leveling a large section of barrier. Meanwhile, unconnected but only a few hundred yards up the track, a Tesla Model S Plaid also suffered an impact with the barrier in the Klostertal sector. Both drivers are believed to be in good condition, despite the severity of any Nordschleife crash.”

Både Kesselchen och Klostertal är höghastighetspartier av banan. Inte dom vanligaste platserna för avåkningar. Vore intressant att veta vad som hänt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Low
27 augusti 2021 · 3 296 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:
Nu är dom på Nürburgring, verkar ladda på lite iaf smile

“A BMW M8 test-mule crashed heavily on the fast Kesselchen sector, rolling at least once and leveling a large section of barrier. Meanwhile, unconnected but only a few hundred yards up the track, a Tesla Model S Plaid also suffered an impact with the barrier in the Klostertal sector. Both drivers are believed to be in good condition, despite the severity of any Nordschleife crash.”

Både Kesselchen och Klostertal är höghastighetspartier av banan. Inte dom vanligaste platserna för avåkningar. Vore intressant att veta vad som hänt.

Finns väl alltid någon som suttit i någon buske och filmat?😅

Senast redigerat av Low (27 augusti 2021)

torpis Forummoderator
27 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Low skrev:

Brådhis skrev:

torpis skrev:
Nu är dom på Nürburgring, verkar ladda på lite iaf smile


Både Kesselchen och Klostertal är höghastighetspartier av banan. Inte dom vanligaste platserna för avåkningar. Vore intressant att veta vad som hänt.

Finns väl alltid någon som suttit i någon buske och filmat?😅

Ja precis, sitta hela kvällen och gå genom Nurburgring compilations på youtube big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
27 augusti 2021 · 10 245 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:

Brådhis skrev:

Både Kesselchen och Klostertal är höghastighetspartier av banan. Inte dom vanligaste platserna för avåkningar. Vore intressant att veta vad som hänt.

Finns väl alltid någon som suttit i någon buske och filmat?😅

Ja precis, sitta hela kvällen och gå genom Nurburgring compilations på youtube big_smile

Ja, inte omöjligt. Dock har det blivit hårdare med det. Autoaddiction fick ju upphöra ett tag med sitt filmande men är nu åter "på banan". Nürburgring är väldigt restriktiva med filmande både på och vid banan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
28 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Tesla susar förbi här iaf vid 0:47, efter en EQS haha

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Low
28 augusti 2021 · 3 296 Inlägg

Härligt ljud från Nya Corvetten😅

Väntar hela tiden på misha charoudin, brukar ju ha koll på händelser runt Nürburgring..

Low
28 augusti 2021 · 3 296 Inlägg

Även om ljudet av elfordon uttråkar mig men geez:

https://youtu.be/hB7bqeVuvnY

Snabb el dragbike😅

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang