Tesla Model s plaid+ "behövs inte" enligt Elon musk

torpis Forummoderator
3 september 2021 · 10 572 Inlägg

Video från de ovan nämnda körningarna

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
3 september 2021 · 3 296 Inlägg

Hahah vad larvligt med att lägga ett överdrag och ha en bil brevid 😂, sa ju att någon är alltid i buskarna haha.

Några ungefär tider ännu? Eller är dom lika hemliga som med olyckan?big_smile

torpis Forummoderator
3 september 2021 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
Några ungefär tider ännu? Eller är dom lika hemliga som med olyckan?big_smile

Någon hade läst någonstans att någon klockat en sektor till liknande tider som bilar som brukar gå 7:2x tider. Glasklart va?! smile  Så nä, det finns inga tider än och denna film är ju gammal nu.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
10 september 2021 · 10 572 Inlägg

7.30 verkar vara officiella tiden.

https://twitter.com/elonmusk/status/143 … w&s=19

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
10 september 2021 · 3 109 Inlägg

torpis skrev:
7.30 verkar vara officiella tiden.

https://twitter.com/elonmusk/status/143 … w&s=19

Ja, som bilen levereras från fabrik, om man ska tro tweeten?

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-1425b826e850b09963f6be15659a5492.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-dafad24f5c28896ab82978a6f3a588bf.jpg

Senast redigerat av viccoA (10 september 2021)

Low
10 september 2021 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:
7.30 verkar vara officiella tiden.

https://twitter.com/elonmusk/status/143 … w&s=19

En bit ifrån 6:51 som en spådde😅

torpis Forummoderator
10 september 2021 · 10 572 Inlägg

Low skrev:

torpis skrev:
7.30 verkar vara officiella tiden.

https://twitter.com/elonmusk/status/143 … w&s=19

En bit ifrån 6:51 som en spådde😅

Nu är det ju dock så att dom kört en helt standard bil runt banan. Jag har svårt att greppa vad tiden innebär, verkar vara spridda skurar av bilar som alla kan gå i samma härad 7:35-7:25 eller så. Skall vi tro på Elon så är det ju inte ens andra däck än vad du får från fabrik och det lär ju inte vara R-däck direkt.

Tråden handlar ju om Plaid+ behövs och nu tänker ju Elon modifiera en bil med mer aero och bättre däck. Svaret på frågan är väl då att Plaid+ behövs. Så när kommer den?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Low
10 september 2021 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:

torpis skrev:
7.30 verkar vara officiella tiden.

https://twitter.com/elonmusk/status/143 … w&s=19

En bit ifrån 6:51 som en spådde😅

Nu är det ju dock så att dom kört en helt standard bil runt banan. Jag har svårt att greppa vad tiden innebär, verkar vara spridda skurar av bilar som alla kan gå i samma härad 7:35-7:25 eller så. Skall vi tro på Elon så är det ju inte ens andra däck än vad du får från fabrik och det lär ju inte vara R-däck direkt.

Tråden handlar ju om Plaid+ behövs och nu tänker ju Elon modifiera en bil med mer aero och bättre däck. Svaret på frågan är väl då att Plaid+ behövs. Så när kommer den?

Men enligt tidigare inlägg så handlade det om en helt original s plaid ? Han med skägget som gissade 6:51😅??

Härligt ljud måste jag faktiskt hålla med när man drar på med en EV. Nürburgring klipp från Tesla: https://youtu.be/Ujp3q_aryRA

Tung, det är den😅

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 september 2021 · 13 669 Inlägg

Low skrev:

torpis skrev:

Low skrev:

En bit ifrån 6:51 som en spådde😅

Nu är det ju dock så att dom kört en helt standard bil runt banan. Jag har svårt att greppa vad tiden innebär, verkar vara spridda skurar av bilar som alla kan gå i samma härad 7:35-7:25 eller så. Skall vi tro på Elon så är det ju inte ens andra däck än vad du får från fabrik och det lär ju inte vara R-däck direkt.

Tråden handlar ju om Plaid+ behövs och nu tänker ju Elon modifiera en bil med mer aero och bättre däck. Svaret på frågan är väl då att Plaid+ behövs. Så när kommer den?

Men enligt tidigare inlägg så handlade det om en helt original s plaid ? Han med skägget som gissade 6:51😅??

Härligt ljud måste jag faktiskt hålla med när man drar på med en EV. Nürburgring klipp från Tesla: https://youtu.be/Ujp3q_aryRA

Tung, det är den😅

som att kolla på en actionfilm med ljudet avstängt..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Low
10 september 2021 · 3 296 Inlägg

Growe skrev:

Low skrev:

torpis skrev:

Nu är det ju dock så att dom kört en helt standard bil runt banan. Jag har svårt att greppa vad tiden innebär, verkar vara spridda skurar av bilar som alla kan gå i samma härad 7:35-7:25 eller så. Skall vi tro på Elon så är det ju inte ens andra däck än vad du får från fabrik och det lär ju inte vara R-däck direkt.

Tråden handlar ju om Plaid+ behövs och nu tänker ju Elon modifiera en bil med mer aero och bättre däck. Svaret på frågan är väl då att Plaid+ behövs. Så när kommer den?

Men enligt tidigare inlägg så handlade det om en helt original s plaid ? Han med skägget som gissade 6:51😅??

Härligt ljud måste jag faktiskt hålla med när man drar på med en EV. Nürburgring klipp från Tesla: https://youtu.be/Ujp3q_aryRA

Tung, det är den😅

som att kolla på en actionfilm med ljudet avstängt..

Hahaha typ. Men en speciellt vinnande ljud, i några sek🙈

torpis Forummoderator
10 september 2021 · 10 572 Inlägg

Fortfarande spärrad vid 263 nånting och inte upplåst till 320km/h.

Ser ut som att man kör full fart i ca 30sekunder. Kan man få 60km/h till i 30sekunder så motsvarar det 500meter. 500meter i 260km/h blir typ 7 sekunder. Bilen skulle alltså kunna ta kanske 5sekunder genom att klara av det som Elon lovat, dvs 320km/h

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 september 2021 · 13 669 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
viccoA
11 september 2021 · 3 109 Inlägg

7.30 på gatdäck med toppfartspärr är snabbt med tanke på att det är en stor tung sedan, men absolut finns det vagnar som gått snabbare.

Tider kring 7.10 eller så på slicks och utan toppfartspärr är kanske inte omöjligt med några aerodynamiska förändringar. De som hoppas på tider under 7 minuter får nog vänta på Roadstern.
Det viskas om fabrikstillval i from av större spoiler, kolfiberbromsar i någon form av "track-package".

Tesla har rullat ut en uppdatering av den aktiva stötdämpningen till alla nya model S i senaste mjukvaran.
"A rebalanced rebound-to-compression ratio works with the all-new multilink rear suspension to enhance steering response and handling for a higher degree of road connection and more precise control during spirited driving.".

Porsche Taycan Turbo har kört på 7.42, sen dess har turbo s kommit så Porsche kommer nog snart tillbaka till ringen och vill slå Plaids rekord.
Snabbaste elbilen (ej produktion) borde vara Nio EP9 på 6.45,9s och bland racingbilarna Volkswagen ID R på 6.04,3.

Senast redigerat av viccoA (11 september 2021)

Low
11 september 2021 · 3 296 Inlägg

viccoA skrev:
7.30 på gatdäck med toppfartspärr är snabbt med tanke på att det är en stor tung sedan, men absolut finns det vagnar som gått snabbare.

Tider kring 7.10 eller så på slicks och utan toppfartspärr är kanske inte omöjligt med några aerodynamiska förändringar. De som hoppas på tider under 7 minuter får nog vänta på Roadstern.
Det viskas om fabrikstillval i from av större spoiler, kolfiberbromsar i någon form av "track-package".

Tesla har rullat ut en uppdatering av den aktiva stötdämpningen till alla nya model S i senaste mjukvaran.
"A rebalanced rebound-to-compression ratio works with the all-new multilink rear suspension to enhance steering response and handling for a higher degree of road connection and more precise control during spirited driving.".

Porsche Taycan Turbo har kört på 7.42, sen dess har turbo s kommit så Porsche kommer nog snart tillbaka till ringen och vill slå Plaids rekord.
Snabbaste elbilen (ej produktion) borde vara Nio EP9 på 6.45,9s och bland racingbilarna Volkswagen ID R på 6.04,3.

Tillägg om jag förstått rätt; så är Porsches tid inte en confirmerad tid, som är godkänd av alla typer som bestämmer, dvs så är det typ Tesla de enda hittils? Porsche är garanterat på gång:-P..

Men snubben med skägget, hade lite fel?

Senast redigerat av Low (11 september 2021)

torpis Forummoderator
11 september 2021 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
Men snubben med skägget, hade lite fel?

Eller har han det? Bra anledning för mig att se om videon noga hehe. Men han drar slutsatser mellan varvtider på kortare banor mot Porsche 911 med racepaket från fabrik. Han kanske missar att Teslan har för små bromsar som överhettar? Missar att Teslan är toppfartsbegränsad till 263-ish. Missar att det är standard gatdäck osv.  Om man nu hade gjort som Elon säger adderat lite sådant jox i ett trackpackage så kanske 6:51 är görbart?! Som bilen ser ut idag kanske begränsningen är just bromsarna?!

Hur som haver så verkar ju drivlinan inte ge vika efter två kurvor som på de tidigare Model S.

Nu är det väl mer roligt att se vad Taycan kan hitta på, om Porsche är intresserade av att ta bollen. Den bara måste ju ba bättre chassi än S.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
11 september 2021 · 3 296 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:
Men snubben med skägget, hade lite fel?

Eller har han det? Bra anledning för mig att se om videon noga hehe. Men han drar slutsatser mellan varvtider på kortare banor mot Porsche 911 med racepaket från fabrik. Han kanske missar att Teslan har för små bromsar som överhettar? Missar att Teslan är toppfartsbegränsad till 263-ish. Missar att det är standard gatdäck osv.  Om man nu hade gjort som Elon säger adderat lite sådant jox i ett trackpackage så kanske 6:51 är görbart?! Som bilen ser ut idag kanske begränsningen är just bromsarna?!

Hur som haver så verkar ju drivlinan inte ge vika efter två kurvor som på de tidigare Model S.

Nu är det väl mer roligt att se vad Taycan kan hitta på, om Porsche är intresserade av att ta bollen. Den bara måste ju ba bättre chassi än S.

Men då har han räknat fel med alla missar.

Teslan är snabb. Och bättre kommer det säkert bli. Just nu är det som en stor kloss, man ska ha kul också.
Tror Porsche har mycket igång, men inte lika stora behov av att skryta :-P...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 september 2021 · 13 669 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:
Men snubben med skägget, hade lite fel?

Eller har han det? Bra anledning för mig att se om videon noga hehe. Men han drar slutsatser mellan varvtider på kortare banor mot Porsche 911 med racepaket från fabrik. Han kanske missar att Teslan har för små bromsar som överhettar? Missar att Teslan är toppfartsbegränsad till 263-ish. Missar att det är standard gatdäck osv.  Om man nu hade gjort som Elon säger adderat lite sådant jox i ett trackpackage så kanske 6:51 är görbart?! Som bilen ser ut idag kanske begränsningen är just bromsarna?!

Hur som haver så verkar ju drivlinan inte ge vika efter två kurvor som på de tidigare Model S.

Nu är det väl mer roligt att se vad Taycan kan hitta på, om Porsche är intresserade av att ta bollen. Den bara måste ju ba bättre chassi än S.

tydligen så blev det bärgning av dom flesta modell s som testade att köra.  låter det osagt vad problemet var.. men samtidigt så fundera jag hur dom löst kylningsproblemen  modell 3  blir ju överhättad innnan ett varv är avklarat..    eller så kanske den klarar det trotts att den går ner i effekt.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Low
11 september 2021 · 3 296 Inlägg

Growe skrev:

torpis skrev:

Low skrev:
Men snubben med skägget, hade lite fel?

Eller har han det? Bra anledning för mig att se om videon noga hehe. Men han drar slutsatser mellan varvtider på kortare banor mot Porsche 911 med racepaket från fabrik. Han kanske missar att Teslan har för små bromsar som överhettar? Missar att Teslan är toppfartsbegränsad till 263-ish. Missar att det är standard gatdäck osv.  Om man nu hade gjort som Elon säger adderat lite sådant jox i ett trackpackage så kanske 6:51 är görbart?! Som bilen ser ut idag kanske begränsningen är just bromsarna?!

Hur som haver så verkar ju drivlinan inte ge vika efter två kurvor som på de tidigare Model S.

Nu är det väl mer roligt att se vad Taycan kan hitta på, om Porsche är intresserade av att ta bollen. Den bara måste ju ba bättre chassi än S.

tydligen så blev det bärgning av dom flesta modell s som testade att köra.  låter det osagt vad problemet var.. men samtidigt så fundera jag hur dom löst kylningsproblemen  modell 3  blir ju överhättad innnan ett varv är avklarat..    eller så kanske den klarar det trotts att den går ner i effekt.

Plaid har rätt många små vattenpumpar, som hjälper kylning om jag minns... Rätt..

viccoA
14 september 2021 · 3 109 Inlägg

Många som kört helt original model 3 performance kring 8.20-8.15 på ringen.

Micha har kört sin på 7.50 och unplugged performance kört sin på 7.44.  Det är ”ganska” nära Taycan tider.
Nu är både Michas och unpluggeds bilar modifierade med vassare bromsar och bättre däck osv. Men alla jag känner som kör på bana gör ungefär liknande modifieringar med sina BMW M3 osv, särskilt bättre bromskylning  och hjulvinklar brukar man få ordna om man inte köpt en riktigt supersportbil.

De körs även som ”ring taxi” liknande verksamhet så nog går även model 3 att köra på ringen. Visserligen kör man kanske inte på riktigt full attack utan mer långloppstempo när man har bilen full med folk.

torpis Forummoderator
14 september 2021 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:
Många som kört helt original model 3 performance kring 8.20-8.15 på ringen.

Micha har kört sin på 7.50 och unplugged performance kört sin på 7.44.  Det är ”ganska” nära Taycan tider.
Nu är både Michas och unpluggeds bilar modifierade med vassare bromsar och bättre däck osv. Men alla jag känner som kör på bana gör ungefär liknande modifieringar med sina BMW M3 osv, särskilt bättre bromskylning  och hjulvinklar brukar man få ordna om man inte köpt en riktigt supersportbil.

De körs även som ”ring taxi” liknande verksamhet så nog går även model 3 att köra på ringen. Visserligen kör man kanske inte på riktigt full attack utan mer långloppstempo när man har bilen full med folk.

Nu har dom iaf en tid med en bone stock bil. Det faller sig naturligt som du skriver att uppgradera bromsar också. Hoppas Tesla kan fiska fram ett track paket. Det borde ju gå att sälja för typ samma pris som en hel bil big_smile


Tydligen en Svensk grabb som körde. Känner inte till honom.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Andreas_Simonsen

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang