KÖPRÅD "pendlarbil" max 5 km/dag.

enmv
8 juni 2021 · 14 Inlägg

Hej!
Jag vet absolut ingenting om bilar eller detta forum (förlåt om jag gör något fel!) och ska införskaffa mig en första bil så billigt som möjligt. Har ca. 1 km enkel väg till kollektivtrafik samt service och kommer utöver det inte åka jättemycket mer, kommer heller inte använda den varje dag, men vill ha friheten som bil ger. Vill inte använda mig av cykel/elcykel/moppe/mc heller pga. olika saker som kostnader, vinter och osmidighet (hjälm, batteri).

Jag tänker mig en begagnad med en budget på 30k, helst lägre. Jag vill bara att den ska funka, vara pålitilig och billig i drift och skatt, jag bryr mig inte om hur gammal den är om allt fungerar bra.

Vilken modell/märke ska jag köpa? Vad ska jag tänka på?

Tack!

xXSammy
8 juni 2021 · 6 569 Inlägg

Med sådan kort resväg skulle endast elbil vara vettigt

MG erbjuder leasing för 2000 i månaden

De/Dem
enmv
8 juni 2021 · 14 Inlägg

xXSammy skrev:
Med sådan kort resväg skulle endast elbil vara vettigt

MG erbjuder leasing för 2000 i månaden

Hej! Har tyvärr ingen elstolpe eller tillgång till sådan och 2000kr i månaden är lite dyrt.

Jokabsson
8 juni 2021 · 1 175 Inlägg

Ska du endast använda bilen för 1km fram och tillbaka?

Oavsett vilken bil du köper så kommer den ge dig problem snart om du inte kör några längre rundor. Hade du varit bilintresserad eller sugen på att köra roadtrips någon gång i månaden eller hälsa på släkten flera mil bort så hade jag nog ställt mig annorlunda i frågan.

Var bara medveten om riskerna innan du köper något!

Har jag inte lyckats avskräcka dig än så kanske Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107 kan vara något? De är samma bil under skalet med olika märken.
https://www.blocket.se/annons/gavleborg … 0/96025348

Tips är att köpa en bil som är så basic som möjligt. Dvs inte en gammal lyxbil med funktioner som bara riskerar gå sönder.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
enmv
8 juni 2021 · 14 Inlägg

Jokabsson skrev:
Ska du endast använda bilen för 1km fram och tillbaka?

Oavsett vilken bil du köper så kommer den ge dig problem snart om du inte kör några längre rundor. Hade du varit bilintresserad eller sugen på att köra roadtrips någon gång i månaden eller hälsa på släkten flera mil bort så hade jag nog ställt mig annorlunda i frågan.

Var bara medveten om riskerna innan du köper något!

Har jag inte lyckats avskräcka dig än så kanske Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107 kan vara något? De är samma bil under skalet med olika märken.
https://www.blocket.se/annons/gavleborg … 0/96025348

Tips är att köpa en bil som är så basic som möjligt. Dvs inte en gammal lyxbil med funktioner som bara riskerar gå sönder.

Hej!

Juste, så är det ju. Vi har en annan bil som vi gör de huvudsakliga resorna med, men jag vill ha en egen för att inte bli "strandsatt" när sambon är på jobbet samt att det öppnar upp andra jobbmöjligheter för mig om jag inte längre ska jobba där det finns kollektivtrafik t.ex. Vill dock inte åka mer än 15 min enkel väg till ett jobb varje dag. Men så ja, det lär säkert bli en del längre sträckor. Kommer dock absolut inte använda bilen varje dag eftersom att jag gärna går till stationen också.

Åh, tack för tips! Ska kolla in dessa.

Är inte avskräckt än!

Har du fler tips på "basic bilar"?
Vad ska man tänka på när man köper begagnade bilar?

Jokabsson
8 juni 2021 · 1 175 Inlägg

enmv skrev:

Jokabsson skrev:
Ska du endast använda bilen för 1km fram och tillbaka?

Oavsett vilken bil du köper så kommer den ge dig problem snart om du inte kör några längre rundor. Hade du varit bilintresserad eller sugen på att köra roadtrips någon gång i månaden eller hälsa på släkten flera mil bort så hade jag nog ställt mig annorlunda i frågan.

Var bara medveten om riskerna innan du köper något!

Har jag inte lyckats avskräcka dig än så kanske Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107 kan vara något? De är samma bil under skalet med olika märken.
https://www.blocket.se/annons/gavleborg … 0/96025348

Tips är att köpa en bil som är så basic som möjligt. Dvs inte en gammal lyxbil med funktioner som bara riskerar gå sönder.

Hej!

Juste, så är det ju. Vi har en annan bil som vi gör de huvudsakliga resorna med, men jag vill ha en egen för att inte bli "strandsatt" när sambon är på jobbet samt att det öppnar upp andra jobbmöjligheter för mig om jag inte längre ska jobba där det finns kollektivtrafik t.ex. Vill dock inte åka mer än 15 min enkel väg till ett jobb varje dag. Men så ja, det lär säkert bli en del längre sträckor. Kommer dock absolut inte använda bilen varje dag eftersom att jag gärna går till stationen också.

Åh, tack för tips! Ska kolla in dessa.

Är inte avskräckt än!

Har du fler tips på "basic bilar"?
Vad ska man tänka på när man köper begagnade bilar?

De jag rekommenderade är nog de mest totalekonomiska du kan köpa för de korta resor som du ska åka. Väldigt låg förbrukning och årsskatten kostar endast 360kr. I ditt läge skulle jag titta på en bil som kostar så lite som möjligt att ha ståendes! Dvs ju billigare skatt och försäkring, desto bättre.

Annars finns:
Toyota Corolla
https://www.blocket.se/annons/stockholm … e/83548431
Den drar betydligt mer soppa, kostar mer i skatt och dessutom är den äldre men en trevligare bil överlag.

Eller Suzuki Swift
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … t/95969419


Känner du någon som är bilintresserad eller som har lite grundläggande kunskap så rekommenderar jag att ta med den personen när du tittar på bil. Lita inte blint på säljaren, han/hon vill ju ha så mycket pengar som möjligt för bilen.

Det handlar om att man ska lyssna på motorn så den går rent, se så den växlar fint utan skrap eller skorr, kolla så vätskor är på rätt nivå, leta efter läckage, testa all elektronik i bilen, lyssna efter glapp i leder när du provkör, drar den åt något håll när du accelererar/bromsar? Funkar ACn? Leta efter rost särskilt i bärande delar, skruva av oljepåfyllningslocket och locket till expansionskärlet för att se så det inte är någon vätska däri som inte ska vara där. Ta med en bra ficklampa och om du upptäcker något under provkörning eller inspektion av bilen som säljaren inte uppgett innan så kan det vara ett bra argument när du ska pruta smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
enmv
8 juni 2021 · 14 Inlägg

Jokabsson skrev:

enmv skrev:

Jokabsson skrev:
Ska du endast använda bilen för 1km fram och tillbaka?

Oavsett vilken bil du köper så kommer den ge dig problem snart om du inte kör några längre rundor. Hade du varit bilintresserad eller sugen på att köra roadtrips någon gång i månaden eller hälsa på släkten flera mil bort så hade jag nog ställt mig annorlunda i frågan.

Var bara medveten om riskerna innan du köper något!

Har jag inte lyckats avskräcka dig än så kanske Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 107 kan vara något? De är samma bil under skalet med olika märken.
https://www.blocket.se/annons/gavleborg … 0/96025348

Tips är att köpa en bil som är så basic som möjligt. Dvs inte en gammal lyxbil med funktioner som bara riskerar gå sönder.

Hej!

Juste, så är det ju. Vi har en annan bil som vi gör de huvudsakliga resorna med, men jag vill ha en egen för att inte bli "strandsatt" när sambon är på jobbet samt att det öppnar upp andra jobbmöjligheter för mig om jag inte längre ska jobba där det finns kollektivtrafik t.ex. Vill dock inte åka mer än 15 min enkel väg till ett jobb varje dag. Men så ja, det lär säkert bli en del längre sträckor. Kommer dock absolut inte använda bilen varje dag eftersom att jag gärna går till stationen också.

Åh, tack för tips! Ska kolla in dessa.

Är inte avskräckt än!

Har du fler tips på "basic bilar"?
Vad ska man tänka på när man köper begagnade bilar?

De jag rekommenderade är nog de mest totalekonomiska du kan köpa för de korta resor som du ska åka. Väldigt låg förbrukning och årsskatten kostar endast 360kr. I ditt läge skulle jag titta på en bil som kostar så lite som möjligt att ha ståendes! Dvs ju billigare skatt och försäkring, desto bättre.

Annars finns:
Toyota Corolla
https://www.blocket.se/annons/stockholm … e/83548431
Den drar betydligt mer soppa, kostar mer i skatt och dessutom är den äldre men en trevligare bil överlag.

Eller Suzuki Swift
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … t/95969419


Känner du någon som är bilintresserad eller som har lite grundläggande kunskap så rekommenderar jag att ta med den personen när du tittar på bil. Lita inte blint på säljaren, han/hon vill ju ha så mycket pengar som möjligt för bilen.

Det handlar om att man ska lyssna på motorn så den går rent, se så den växlar fint utan skrap eller skorr, kolla så vätskor är på rätt nivå, leta efter läckage, testa all elektronik i bilen, lyssna efter glapp i leder när du provkör, drar den åt något håll när du accelererar/bromsar? Funkar ACn? Leta efter rost särskilt i bärande delar, skruva av oljepåfyllningslocket och locket till expansionskärlet för att se så det inte är någon vätska däri som inte ska vara där. Ta med en bra ficklampa och om du upptäcker något under provkörning eller inspektion av bilen som säljaren inte uppgett innan så kan det vara ett bra argument när du ska pruta smile

Oj, visste inte att det fanns sådan billig skatt!
Vad ska en bil dra för att det ska anses vara lite? Jag vill ändå kunna åka lite längre sträckor utan ångest för soppakostnad.

Tack för tips, adderar de modellerna till min lista!

Har läst lite om Hyundai i10 också, den verkar vara billig och snål. Har du någon erfarenhet av denna?

Känner tyvärr ingen sådan person, därav att jag försöker samla kött på benen.

Detta är guld värt, tack snälla du!!

Jokabsson
8 juni 2021 · 1 175 Inlägg

Det kan bara du svara på vad som är låg förbrukning för din plånbok smile

Räkna på det! Säg att du kör 700 mil/år, bilen drar 0,5l/milen och bensinpriset är 16kr/liter.
Det innebär att du kommer betala 700*0,5*16= 5600kr/år i bensinkostnad. Drar bilen 0,8 så betalar du istället 8960kr/år så skillnaden blir ju rätt stor även om du inte kör så många mil.

Hyundai i10 ska vara en bra stadsbil, inga större konstigheter men var alltid på din vakt även om bilmodellen har ett gott rykte. Kia Picanto är i princip samma bil så det kan vara värt att slänga ett öga på den också.

Använd car.info för att jämföra olika bilar av olika märken och modeller för att jämföra kostnader, se lite historik och hur många ägare bilarna har haft etc. Du skriver in registreringsnumret från någon bil du hittat på blocket och sedan kan du se en hel del information om bilar som du är intresserad av.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
simlar
8 juni 2021 · 5 524 Inlägg

Vw Up, Skoda Citigo och Seat Mii (samma bil med olika emblem) är även dom billiga småbilar som har väldigt lite som kan krångla.
En manuell med 1,0 MPI är det jag skulle söka efter och dessa börjar komma ner inom TS budget.

Annars finns ju dom äldre VW Fox och VW Lupo.
Men som med alla halvgamla bilar är dom ofta i dom milen då slitdelarna är dags att byta.
Oftast vid 20-25k mil som det mesta kommer behöva bytas ut.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 juni 2021 · 17 465 Inlägg

Vi har en gammal Aygo igen. Den rullar inte mycket. Någon dryg kilometer till affären och tillbaka ibland. Det är faktiskt samma bil jag köpte förra sommaren. Fick tillbaka den då kompisen som skulle köpa den på avbetalning förlorade det nya jobbet han fick. Så den har rullat så i snart ett år.

Fungerar kalas. AC kyler fint. Den låter väl inte som en symaskin under huven kanske... Men det gör inte dessa bilar. Skatt: 360:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
enmv
10 juni 2021 · 14 Inlägg

Jokabsson skrev:
Det kan bara du svara på vad som är låg förbrukning för din plånbok smile

Räkna på det! Säg att du kör 700 mil/år, bilen drar 0,5l/milen och bensinpriset är 16kr/liter.
Det innebär att du kommer betala 700*0,5*16= 5600kr/år i bensinkostnad. Drar bilen 0,8 så betalar du istället 8960kr/år så skillnaden blir ju rätt stor även om du inte kör så många mil.

Hyundai i10 ska vara en bra stadsbil, inga större konstigheter men var alltid på din vakt även om bilmodellen har ett gott rykte. Kia Picanto är i princip samma bil så det kan vara värt att slänga ett öga på den också.

Använd car.info för att jämföra olika bilar av olika märken och modeller för att jämföra kostnader, se lite historik och hur många ägare bilarna har haft etc. Du skriver in registreringsnumret från någon bil du hittat på blocket och sedan kan du se en hel del information om bilar som du är intresserad av.

Tack för all information och dina tips, det är otroligt hjälpsamt!!
Tänkte mer om det fanns någon allmän "gräns" på vad som räknas som att en bil drar lite eller mycket. Vet inte riktigt vad som är en vettig soppakostnad heh

Tack!! Superbra sida ju!

enmv
10 juni 2021 · 14 Inlägg

simlar skrev:
Vw Up, Skoda Citigo och Seat Mii (samma bil med olika emblem) är även dom billiga småbilar som har väldigt lite som kan krångla.
En manuell med 1,0 MPI är det jag skulle söka efter och dessa börjar komma ner inom TS budget.

Annars finns ju dom äldre VW Fox och VW Lupo.
Men som med alla halvgamla bilar är dom ofta i dom milen då slitdelarna är dags att byta.
Oftast vid 20-25k mil som det mesta kommer behöva bytas ut.

Tack för tips!!
Ska man vara uppmärksam om detta även om de har gått igenom besiktning och är nyservade? Finns det någon småbilsmodell som är "känd" för att rulla många mil men ändå inte gå sönder?

enmv
10 juni 2021 · 14 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Vi har en gammal Aygo igen. Den rullar inte mycket. Någon dryg kilometer till affären och tillbaka ibland. Det är faktiskt samma bil jag köpte förra sommaren. Fick tillbaka den då kompisen som skulle köpa den på avbetalning förlorade det nya jobbet han fick. Så den har rullat så i snart ett år.

Fungerar kalas. AC kyler fint. Den låter väl inte som en symaskin under huven kanske... Men det gör inte dessa bilar. Skatt: 360:-

Ah, denna modell kommer upp en del! Tack för tips!

Jokabsson
10 juni 2021 · 1 175 Inlägg

enmv skrev:

Jokabsson skrev:
Det kan bara du svara på vad som är låg förbrukning för din plånbok smile

Räkna på det! Säg att du kör 700 mil/år, bilen drar 0,5l/milen och bensinpriset är 16kr/liter.
Det innebär att du kommer betala 700*0,5*16= 5600kr/år i bensinkostnad. Drar bilen 0,8 så betalar du istället 8960kr/år så skillnaden blir ju rätt stor även om du inte kör så många mil.

Hyundai i10 ska vara en bra stadsbil, inga större konstigheter men var alltid på din vakt även om bilmodellen har ett gott rykte. Kia Picanto är i princip samma bil så det kan vara värt att slänga ett öga på den också.

Använd car.info för att jämföra olika bilar av olika märken och modeller för att jämföra kostnader, se lite historik och hur många ägare bilarna har haft etc. Du skriver in registreringsnumret från någon bil du hittat på blocket och sedan kan du se en hel del information om bilar som du är intresserad av.

Tack för all information och dina tips, det är otroligt hjälpsamt!!
Tänkte mer om det fanns någon allmän "gräns" på vad som räknas som att en bil drar lite eller mycket. Vet inte riktigt vad som är en vettig soppakostnad heh

Tack!! Superbra sida ju!

Jag skulle säga att det är bra om en liten bensindriven stadsbil drar runt 0,5l/milen vid blandad körning (verklig förbrukning). Bilar drar ofta lite mer än vad som står "på pappret" så räkna med att en bil som ska dra 0,45 troligtvis ligger närmare 0,5 i verkligheten.
Det beror på att när bilarna testas i förbrukning så görs det under absolut optimala förhållanden. Perfekt vindmotstånd, inga backar, rätt temperatur och lågt rullmotstånd.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
enmv
10 juni 2021 · 14 Inlägg

Jokabsson skrev:

enmv skrev:

Jokabsson skrev:
Det kan bara du svara på vad som är låg förbrukning för din plånbok smile

Räkna på det! Säg att du kör 700 mil/år, bilen drar 0,5l/milen och bensinpriset är 16kr/liter.
Det innebär att du kommer betala 700*0,5*16= 5600kr/år i bensinkostnad. Drar bilen 0,8 så betalar du istället 8960kr/år så skillnaden blir ju rätt stor även om du inte kör så många mil.

Hyundai i10 ska vara en bra stadsbil, inga större konstigheter men var alltid på din vakt även om bilmodellen har ett gott rykte. Kia Picanto är i princip samma bil så det kan vara värt att slänga ett öga på den också.

Använd car.info för att jämföra olika bilar av olika märken och modeller för att jämföra kostnader, se lite historik och hur många ägare bilarna har haft etc. Du skriver in registreringsnumret från någon bil du hittat på blocket och sedan kan du se en hel del information om bilar som du är intresserad av.

Tack för all information och dina tips, det är otroligt hjälpsamt!!
Tänkte mer om det fanns någon allmän "gräns" på vad som räknas som att en bil drar lite eller mycket. Vet inte riktigt vad som är en vettig soppakostnad heh

Tack!! Superbra sida ju!

Jag skulle säga att det är bra om en liten bensindriven stadsbil drar runt 0,5l/milen vid blandad körning (verklig förbrukning). Bilar drar ofta lite mer än vad som står "på pappret" så räkna med att en bil som ska dra 0,45 troligtvis ligger närmare 0,5 i verkligheten.
Det beror på att när bilarna testas i förbrukning så görs det under absolut optimala förhållanden. Perfekt vindmotstånd, inga backar, rätt temperatur och lågt rullmotstånd.

Okej, toppen!
Kanske en dum fråga men vart ser man hur mycket/lite de drar? Måste man kolla på modellen från det året eller hur funkar det?

xXSammy
10 juni 2021 · 6 569 Inlägg

Förbrukningen blir ju även något högre innan motorn når drifttemperatur

Hade iof 7 min till jobbet ett tag, körde 2017 Ford Focus 1.0 då.
Förbrukade runt 0.6-0.7

Tips är att aldrig ge mer än halvgas och växla vid 2000 varv, behövs det lite mer fart så växling vid 2500

De/Dem
Jokabsson
10 juni 2021 · 1 175 Inlägg

enmv skrev:

Jokabsson skrev:

enmv skrev:

Tack för all information och dina tips, det är otroligt hjälpsamt!!
Tänkte mer om det fanns någon allmän "gräns" på vad som räknas som att en bil drar lite eller mycket. Vet inte riktigt vad som är en vettig soppakostnad heh

Tack!! Superbra sida ju!

Jag skulle säga att det är bra om en liten bensindriven stadsbil drar runt 0,5l/milen vid blandad körning (verklig förbrukning). Bilar drar ofta lite mer än vad som står "på pappret" så räkna med att en bil som ska dra 0,45 troligtvis ligger närmare 0,5 i verkligheten.
Det beror på att när bilarna testas i förbrukning så görs det under absolut optimala förhållanden. Perfekt vindmotstånd, inga backar, rätt temperatur och lågt rullmotstånd.

Okej, toppen!
Kanske en dum fråga men vart ser man hur mycket/lite de drar? Måste man kolla på modellen från det året eller hur funkar det?

Finns inga dumma frågor!
Det enklaste sättet att kolla upp förbrukningen tycker jag är att du hittar några bilar på blocket som du är intresserad av och sedan söker på dem i exempelvis car.info. Mycket av informationen som hamnar på hemsidan är hämtat från Transportstyrelsen.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juni 2021 · 17 465 Inlägg

Exempel på en bil från blocket:
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/GAH489

Där står det att den drar 0,48 l/mil blandad. Vår drog på en långkörning på +20 mil (Och ja, det är långt i en sådan bil) 0,47 l/mil. Dessa korta sträckor med kall motor ligger den på 0,56. Kan gå på 0,53  några veckor under vår/höst när AC:n är avstängd med det fortfarande är hyfsat varmt ute.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni 2021 · 13 734 Inlägg

Jokabsson skrev:

enmv skrev:

Jokabsson skrev:

Jag skulle säga att det är bra om en liten bensindriven stadsbil drar runt 0,5l/milen vid blandad körning (verklig förbrukning). Bilar drar ofta lite mer än vad som står "på pappret" så räkna med att en bil som ska dra 0,45 troligtvis ligger närmare 0,5 i verkligheten.
Det beror på att när bilarna testas i förbrukning så görs det under absolut optimala förhållanden. Perfekt vindmotstånd, inga backar, rätt temperatur och lågt rullmotstånd.

Okej, toppen!
Kanske en dum fråga men vart ser man hur mycket/lite de drar? Måste man kolla på modellen från det året eller hur funkar det?

Finns inga dumma frågor!
Det enklaste sättet att kolla upp förbrukningen tycker jag är att du hittar några bilar på blocket som du är intresserad av och sedan söker på dem i exempelvis car.info. Mycket av informationen som hamnar på hemsidan är hämtat från Transportstyrelsen.

problemet blir när man kör så där korta sträckor så blir knappt bilen varm och kommer dra sjukt mycket oavsätt bil.   igentligen meingslöst att köra bil så kort sträcka.   mest slöseri med pengar.   sen finns det så klart speciella omständigheter varför en bil kan vara nödvändig.  men en elscooter eller elcykel är ju klart det bästa alternativet   i en bil får man mest sista  och frysa på vintern och svettas på sommarn för att den inte hinner få rätt tempratur innan man är framme

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni 2021 · 13 734 Inlägg

simlar skrev:
Vw Up, Skoda Citigo och Seat Mii (samma bil med olika emblem) är även dom billiga småbilar som har väldigt lite som kan krångla.
En manuell med 1,0 MPI är det jag skulle söka efter och dessa börjar komma ner inom TS budget.

Annars finns ju dom äldre VW Fox och VW Lupo.
Men som med alla halvgamla bilar är dom ofta i dom milen då slitdelarna är dags att byta.
Oftast vid 20-25k mil som det mesta kommer behöva bytas ut.

Arosa är nog bilen jag skulle köpa om man bara behöver en billig skit bil.  bättre motor än 1.4 16v som är i lupon 
dom brukar vara äkligt billiga den sita arosan jag skaffade fick jag gratis för att den vara rasad.. men tog mig hem 10mil utan minsta problem och den fungerade utmärkt under flera år.   jag plågade skiten ur den där bilen.   hade inte lagt några pengar på den så plågade bara skiten ur den där bilen. 

var några mindre fel under åren  tror jag bytte bromsbackar bak  och svetsade ett flexrör och enda anmärkningarna jag fick var sista året.  jag trodde och hoppades att det skulle vara nått allvarligt så jag kunde skrota skiten.  men då var det en styrled och en hjulcylinder jag fick byta.  tog mig 20min i garaget att fixa 2orna    det är som att meka en gammal golf mk2 så väldigt lätt skruvade   sjukt billiga reservdelar.    och faktist ganska pigga och märkbart mer välbyggda än  en 2013 Citroen c1  (mindre vägljud mindre motorljud  mer välskruvad och ombonad kupe)

men ingen gammal bil är nått för den som inte kan eller känner någon som kan skruva lite.  så är det.. men  att tro att en 2010-2015 bil skulle bli billigare att äga än en riktig skrothög så är man fel ute.      framför allt om man gör dåligt val av bil.     

jag har ju en hel hög bilar och min gråa Arosa är bilen jag väljer om jag ska köra någonstans  på andra plats är min polo 6r sen våran pegga 407sw sport  våran a2 är på sista plats men det är för att den är så förbannat ful och trött smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang