KÖPRÅD "pendlarbil" max 5 km/dag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juni 2021 · 17 448 Inlägg

Growe skrev:

Jokabsson skrev:

enmv skrev:

Okej, toppen!
Kanske en dum fråga men vart ser man hur mycket/lite de drar? Måste man kolla på modellen från det året eller hur funkar det?

Finns inga dumma frågor!
Det enklaste sättet att kolla upp förbrukningen tycker jag är att du hittar några bilar på blocket som du är intresserad av och sedan söker på dem i exempelvis car.info. Mycket av informationen som hamnar på hemsidan är hämtat från Transportstyrelsen.

problemet blir när man kör så där korta sträckor så blir knappt bilen varm och kommer dra sjukt mycket oavsätt bil.   igentligen meingslöst att köra bil så kort sträcka.   mest slöseri med pengar.   sen finns det så klart speciella omständigheter varför en bil kan vara nödvändig.  men en elscooter eller elcykel är ju klart det bästa alternativet   i en bil får man mest sista  och frysa på vintern och svettas på sommarn för att den inte hinner få rätt tempratur innan man är framme

Fördelen med en liten Aygo är att den blir varm rätt fort och AC:n är effektiv om man har lite varv på bilen. Men det löser sig. Inga varv - ingen fartökning...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
10 juni 2021 · 1 175 Inlägg

Growe skrev:

Jokabsson skrev:

enmv skrev:

Okej, toppen!
Kanske en dum fråga men vart ser man hur mycket/lite de drar? Måste man kolla på modellen från det året eller hur funkar det?

Finns inga dumma frågor!
Det enklaste sättet att kolla upp förbrukningen tycker jag är att du hittar några bilar på blocket som du är intresserad av och sedan söker på dem i exempelvis car.info. Mycket av informationen som hamnar på hemsidan är hämtat från Transportstyrelsen.

problemet blir när man kör så där korta sträckor så blir knappt bilen varm och kommer dra sjukt mycket oavsätt bil.   igentligen meingslöst att köra bil så kort sträcka.   mest slöseri med pengar.   sen finns det så klart speciella omständigheter varför en bil kan vara nödvändig.  men en elscooter eller elcykel är ju klart det bästa alternativet   i en bil får man mest sista  och frysa på vintern och svettas på sommarn för att den inte hinner få rätt tempratur innan man är framme

Så är det ju. Den korta sträckan borde man nästan kunna ta sig på 100% el med en Prius II 😅
Problemet är att sträckan är även för kort för att hinna ladda upp batteriet. En plug-in hybrid eller elbil hade varit det bästa men då pratar vi en helt annan prisklass.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
enmv
11 juni 2021 · 14 Inlägg

Jokabsson skrev:

enmv skrev:

Jokabsson skrev:

Jag skulle säga att det är bra om en liten bensindriven stadsbil drar runt 0,5l/milen vid blandad körning (verklig förbrukning). Bilar drar ofta lite mer än vad som står "på pappret" så räkna med att en bil som ska dra 0,45 troligtvis ligger närmare 0,5 i verkligheten.
Det beror på att när bilarna testas i förbrukning så görs det under absolut optimala förhållanden. Perfekt vindmotstånd, inga backar, rätt temperatur och lågt rullmotstånd.

Okej, toppen!
Kanske en dum fråga men vart ser man hur mycket/lite de drar? Måste man kolla på modellen från det året eller hur funkar det?

Finns inga dumma frågor!
Det enklaste sättet att kolla upp förbrukningen tycker jag är att du hittar några bilar på blocket som du är intresserad av och sedan söker på dem i exempelvis car.info. Mycket av informationen som hamnar på hemsidan är hämtat från Transportstyrelsen.

Hmm, jag kollade upp massor av bilar från blocket på den sidan igår (helt otroligt att det finns så mycket information!) men vet inte riktigt vad man ska kolla på för förbrukningen. Skrev in vår nuvarande bil och då står det 8.5 l/100 km (blandad). Är det där man ska kolla? Det blir ju 0.085, betyder det att den drar 0.85? Eller hur räknar man?

enmv
11 juni 2021 · 14 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Exempel på en bil från blocket:
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/GAH489

Där står det att den drar 0,48 l/mil blandad. Vår drog på en långkörning på +20 mil (Och ja, det är långt i en sådan bil) 0,47 l/mil. Dessa korta sträckor med kall motor ligger den på 0,56. Kan gå på 0,53  några veckor under vår/höst när AC:n är avstängd med det fortfarande är hyfsat varmt ute.

Growe skrev:

Jokabsson skrev:

enmv skrev:

Okej, toppen!
Kanske en dum fråga men vart ser man hur mycket/lite de drar? Måste man kolla på modellen från det året eller hur funkar det?

Finns inga dumma frågor!
Det enklaste sättet att kolla upp förbrukningen tycker jag är att du hittar några bilar på blocket som du är intresserad av och sedan söker på dem i exempelvis car.info. Mycket av informationen som hamnar på hemsidan är hämtat från Transportstyrelsen.

problemet blir när man kör så där korta sträckor så blir knappt bilen varm och kommer dra sjukt mycket oavsätt bil.   igentligen meingslöst att köra bil så kort sträcka.   mest slöseri med pengar.   sen finns det så klart speciella omständigheter varför en bil kan vara nödvändig.  men en elscooter eller elcykel är ju klart det bästa alternativet   i en bil får man mest sista  och frysa på vintern och svettas på sommarn för att den inte hinner få rätt tempratur innan man är framme

Okej, förstår!
Inte meningslöst för mig, då det är bekvämt att ha tillgång till bil. Elcykel är svindyrt plus att man ska gå runt och släpa på en hjälm och ett tungt batteri i kollektivtrafiken och på stan så det går bort. Elscooter kan jag inte åka runt på utan att skämmas så nä, det är bil som återstår!

enmv
11 juni 2021 · 14 Inlägg

Vill bara tacka er alla för all hjälp, jag blir så inspirerad till att lära mig mer om bilar. Ni sitter på så mycket kunskap, kul att få ta del av det! Tack!

Jokabsson
11 juni 2021 · 1 175 Inlägg

enmv skrev:

Jokabsson skrev:

enmv skrev:
Okej, toppen!
Kanske en dum fråga men vart ser man hur mycket/lite de drar? Måste man kolla på modellen från det året eller hur funkar det?

Finns inga dumma frågor!
Det enklaste sättet att kolla upp förbrukningen tycker jag är att du hittar några bilar på blocket som du är intresserad av och sedan söker på dem i exempelvis car.info. Mycket av informationen som hamnar på hemsidan är hämtat från Transportstyrelsen.

Hmm, jag kollade upp massor av bilar från blocket på den sidan igår (helt otroligt att det finns så mycket information!) men vet inte riktigt vad man ska kolla på för förbrukningen. Skrev in vår nuvarande bil och då står det 8.5 l/100 km (blandad). Är det där man ska kolla? Det blir ju 0.085, betyder det att den drar 0.85? Eller hur räknar man?

100km= 10 mil. Så er bil drar 8,5l på 10 mil. Vill du räkna på liter/mil så är det: 8,5/10= 0,85.

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204971/204971-145dcd2f83fd72aca1e50014ceb10d97.jpg

Detta är förbrukningssiffrorna på min Mazda 6.
Blandad körning drar den 0,81l/mil
Landsväg 0,63l/mil
Stadskörning 1,11l/mil

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
enmv
11 juni 2021 · 14 Inlägg

Jokabsson skrev:

enmv skrev:

Jokabsson skrev:

Finns inga dumma frågor!
Det enklaste sättet att kolla upp förbrukningen tycker jag är att du hittar några bilar på blocket som du är intresserad av och sedan söker på dem i exempelvis car.info. Mycket av informationen som hamnar på hemsidan är hämtat från Transportstyrelsen.

Hmm, jag kollade upp massor av bilar från blocket på den sidan igår (helt otroligt att det finns så mycket information!) men vet inte riktigt vad man ska kolla på för förbrukningen. Skrev in vår nuvarande bil och då står det 8.5 l/100 km (blandad). Är det där man ska kolla? Det blir ju 0.085, betyder det att den drar 0.85? Eller hur räknar man?

100km= 10 mil. Så er bil drar 8,5l på 10 mil. Vill du räkna på liter/mil så är det: 8,5/10= 0,85.

https://www1.garaget.org/gallery/images … b10d97.jpg

Detta är förbrukningssiffrorna på min Mazda 6.
Blandad körning drar den 0,81l/mil
Landsväg 0,63l/mil
Stadskörning 1,11l/mil

Jamen såklart, man räknar ju i mil. Nu förstår jag! Har varit förvirrad kring detta. Nu klarnade det, tack!! Vår bil drar med andra ord ganska mycket alltså. Allt är ju förstås relativt och det är ändå en kombi. Och stadskörningen drar mer för att det är korta sträckor och mycket stopp? Så att motorn inte blir ordentligt varm?

Jokabsson
11 juni 2021 · 1 175 Inlägg

enmv skrev:

Jokabsson skrev:

enmv skrev:

Hmm, jag kollade upp massor av bilar från blocket på den sidan igår (helt otroligt att det finns så mycket information!) men vet inte riktigt vad man ska kolla på för förbrukningen. Skrev in vår nuvarande bil och då står det 8.5 l/100 km (blandad). Är det där man ska kolla? Det blir ju 0.085, betyder det att den drar 0.85? Eller hur räknar man?

100km= 10 mil. Så er bil drar 8,5l på 10 mil. Vill du räkna på liter/mil så är det: 8,5/10= 0,85.

https://www1.garaget.org/gallery/images … b10d97.jpg

Detta är förbrukningssiffrorna på min Mazda 6.
Blandad körning drar den 0,81l/mil
Landsväg 0,63l/mil
Stadskörning 1,11l/mil

Jamen såklart, man räknar ju i mil. Nu förstår jag! Har varit förvirrad kring detta. Nu klarnade det, tack!! Vår bil drar med andra ord ganska mycket alltså. Allt är ju förstås relativt och det är ändå en kombi. Och stadskörningen drar mer för att det är korta sträckor och mycket stopp? Så att motorn inte blir ordentligt varm?

Precis, är det exempelvis en Volvo V70 så är 0,85 fullt normalt smile

Anledningen till att bilarna drar mycket mer i stadskörning är just start och stopp. Som sagt, när bilarna testas för förbrukningssiffror så vill biltillverkaren göra det så gynnsamt som möjligt för sin bilmodell. Därmed är bilarna alltid uppe i arbetstemperatur när de ska testas.

För dig kommer det utöver start och stopp vara en kall bil du kör runt med. En kall motor vill ha mer bränsle så den kommer alltså dra mer soppa.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
enmv
11 juni 2021 · 14 Inlägg

Jokabsson skrev:

enmv skrev:

Jokabsson skrev:

100km= 10 mil. Så er bil drar 8,5l på 10 mil. Vill du räkna på liter/mil så är det: 8,5/10= 0,85.

https://www1.garaget.org/gallery/images … b10d97.jpg

Detta är förbrukningssiffrorna på min Mazda 6.
Blandad körning drar den 0,81l/mil
Landsväg 0,63l/mil
Stadskörning 1,11l/mil

Jamen såklart, man räknar ju i mil. Nu förstår jag! Har varit förvirrad kring detta. Nu klarnade det, tack!! Vår bil drar med andra ord ganska mycket alltså. Allt är ju förstås relativt och det är ändå en kombi. Och stadskörningen drar mer för att det är korta sträckor och mycket stopp? Så att motorn inte blir ordentligt varm?

Precis, är det exempelvis en Volvo V70 så är 0,85 fullt normalt smile

Anledningen till att bilarna drar mycket mer i stadskörning är just start och stopp. Som sagt, när bilarna testas för förbrukningssiffror så vill biltillverkaren göra det så gynnsamt som möjligt för sin bilmodell. Därmed är bilarna alltid uppe i arbetstemperatur när de ska testas.

För dig kommer det utöver start och stopp vara en kall bil du kör runt med. En kall motor vill ha mer bränsle så den kommer alltså dra mer soppa.

Förstår!
Ah, alltid är det något haha.
Tack snälla för all din hjälp, det uppskattas otroligt mycket!! Nu är det bara till att bevaka blocket och bli stammis på car.info smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang