Byte av automatlåda volvo 940 -98

Johankarlssons
10 juni 2021 · 15 Inlägg

Tja. I mitt förra inlägg sökte jag hjälp med min växellåda som fungerar väldigt dåligt. Har provat det mesta och den blir inte bättre så nu har jag köpt en krockad volvo 945 med samma låda. Lådan i den bilen fungerar klockrent.

Så nu är planen att flytta över lådan från 945an till min 944. Det är samma lådor i båda (AW71) så passar gör det iaf men jag har hört att det ska vara annorlunda att byta automatlåda mot manuell, convertern ska tydligen sitta fast i svänghjulet. Har försökt hitta bra info om hur man gör detta men hittar bara massor om hur man manuellkonverterar..

Skulle vara väldigt tacksam om någon skulle kunna beskriva vad som skiljer mot att byta låda på en manuell och en automat och vad jag bör tänka på. smile


Ännu en fråga: Oljan i nya lådan är väldigt mörk, nästan svart. Troligen aldrig varit bytt, den luktar dock inget alls och lådan fungerar prima så troligen bara gammal olja.

Bör jag spola den nya lådan trots att den funkar som den ska? Har hört delade meningar ang. detta, vissa säger att man absolut inte ska göra det då det kan ge problem om man har otur medans andra tycler att det är en självklarhet. Hur hade ni gjort?

simlar
11 juni 2021 · 5 516 Inlägg

Ta loss aluminiumkåpan som täcker för undre halvan av svänghjulet så kommer du åt skruvarna som håller momentomvandlaren mot svänghjulet.
Går förmodligen komma åt genom startmotorhålet också efter du tagit ut startmotorn.

Rekommenderar att tömma lådan på olja så får du bort några kilo iaf, lådan är tung när den är komplett med momentomvandlaren.

Sen är det bara ta ner lådan som vilken låda som helst, men var försiktig så inte momentomvandlaren ramlar ut för då kommer det grylla olja.


Jag hade då bytt olja i "nya" lådan.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Johankarlssons
11 juni 2021 · 15 Inlägg

simlar skrev:
Ta loss aluminiumkåpan som täcker för undre halvan av svänghjulet så kommer du åt skruvarna som håller momentomvandlaren mot svänghjulet.
Går förmodligen komma åt genom startmotorhålet också efter du tagit ut startmotorn.

Rekommenderar att tömma lådan på olja så får du bort några kilo iaf, lådan är tung när den är komplett med momentomvandlaren.

Sen är det bara ta ner lådan som vilken låda som helst, men var försiktig så inte momentomvandlaren ramlar ut för då kommer det grylla olja.


Jag hade då bytt olja i "nya" lådan.

Okej, tack för bra svar!

panda666
11 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Det är väldigt olika svar man får tyvärr, på tex min 944 automat så har bilen gått 22xxxmil och vad ja vet och ser på serviceboken så förekommer det inte nått om att lådan blivit servad eller spolad så ja antar att det aldrig blivit bytt men lådan funkar hur bra som helst. Hört också från många olika meck och verkstäder att byter man olja på en bil där olja aldrig blivit bytt eller att det var riktigt längesen man bytte så ska man skita i att byta för att den kan börja krångla sen när den fått i sig ny olja. Smuts och annat skit kan komma ur och åka runt i lådan när man spolar och får in ny olja. Jag är inte expert själv och från vad ja hört så kommer ja inte att byta olja i min iaf, havererar den så byter ja bara låda eller kastar in en manuell nästa gång. Men uppdatera oss gärna:)

Utmarks-Loke
11 juni 2021 · 5 813 Inlägg

Det som kan hända om man byter olja på en låda som aldrig blivit servad är att den börjar slira. Material lossnar från lamellerna (som åtminstone en del automatlådor också har) och flyter omkring i oljan. Med detta i oljan får man mer grepp i lamellerna, även om de är gamla och slitna. Byter man till färsk och ren olja kan det börja slira.

Lucif3r
12 juni 2021 · 2 183 Inlägg

Jag skulle inte *spola* lådan, men däremot byta oljan. Då har du fortfarande en del gammal olja kvar, med tillhörande lamellmaterial, men ändå mycket ny fräsh olja.

Brådhis * Voff voff *
12 juni 2021 · 10 245 Inlägg

Självklart ska du spola lådan. Det där är en väl inarbetad myt!

Jag har spolat lådan på varenda automatbil (20+ bilar) jag ägt senaste 23 åren och inte en enda av dessa lådor har rasat eller på något vis blivit sämre.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
12 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Brådhis skrev:
Självklart ska du spola lådan. Det där är en väl inarbetad myt!

Jag har spolat lådan på varenda automatbil (20+ bilar) jag ägt senaste 23 åren och inte en enda av dessa lådor har rasat eller på något vis blivit sämre.

Är det verkligen det? jag lyckades förstöra en e39 535 automatlåda som var säkert på väg endå men skiten rasade efter att ja bytte växellådsolja(automat alltså) Sen finns det hutlöst många där ute som har råkat för det också. Efter dom spolat/bytt olja i lådan har den rasat pga att dom aldrig bytt tidigare eller att det var väldigt längesen dom bytte. Lådan är van med att jobba med dålig olja och smuts och skit har fastnat på lameller o andra grejer där inne så så fort ny fräsch olja kommer in i lådan så försvinner skiten och plötsligt vet inte oljan hur den ska bete sig och börjar krångla. tom scotty på youtube rekommenderar ej att göra det;) låter faktiskt vettigt med att inte göra det hehe

xXSammy
12 juni 2021 · 6 566 Inlägg

"Problemet" med spolning av äldre automatlådor är väl att de kör på gammal olja tills lådan inte längre fungerar, sen spolar den?

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 juni 2021 · 17 380 Inlägg

panda666 skrev:

Brådhis skrev:
Självklart ska du spola lådan. Det där är en väl inarbetad myt!

Jag har spolat lådan på varenda automatbil (20+ bilar) jag ägt senaste 23 åren och inte en enda av dessa lådor har rasat eller på något vis blivit sämre.

Är det verkligen det? jag lyckades förstöra en e39 535 automatlåda som var säkert på väg endå men skiten rasade efter att ja bytte växellådsolja(automat alltså) Sen finns det hutlöst många där ute som har råkat för det också. Efter dom spolat/bytt olja i lådan har den rasat pga att dom aldrig bytt tidigare eller att det var väldigt längesen dom bytte. Lådan är van med att jobba med dålig olja och smuts och skit har fastnat på lameller o andra grejer där inne så så fort ny fräsch olja kommer in i lådan så försvinner skiten och plötsligt vet inte oljan hur den ska bete sig och börjar krångla. tom scotty på youtube rekommenderar ej att göra det;) låter faktiskt vettigt med att inte göra det hehe

Tja, lådan bör väl må bra av sköljning men visst kan det bli så! Gjorde du rätt och fyllde på rätt mängd enligt körprogrammet? Det är ju inte bara att fylla på.

Sen är det ju inte ovanligt att om man köper en begagnad bil så börjar den krångla då föregående ägare kört på ett visst sätt och sen får bilen jobba annorlunda med sin nya ägare. Då händer det grejer. En kollega (kör hårt) köpte en BMW med monsterdiesel i från en gammal herre. Nu har bilen kvicknat till ordentligt efter att ha rullat på "tomgång" i 13 år. Men nog viner det lite från automatlådan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
12 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:

Brådhis skrev:
Självklart ska du spola lådan. Det där är en väl inarbetad myt!

Jag har spolat lådan på varenda automatbil (20+ bilar) jag ägt senaste 23 åren och inte en enda av dessa lådor har rasat eller på något vis blivit sämre.

Är det verkligen det? jag lyckades förstöra en e39 535 automatlåda som var säkert på väg endå men skiten rasade efter att ja bytte växellådsolja(automat alltså) Sen finns det hutlöst många där ute som har råkat för det också. Efter dom spolat/bytt olja i lådan har den rasat pga att dom aldrig bytt tidigare eller att det var väldigt längesen dom bytte. Lådan är van med att jobba med dålig olja och smuts och skit har fastnat på lameller o andra grejer där inne så så fort ny fräsch olja kommer in i lådan så försvinner skiten och plötsligt vet inte oljan hur den ska bete sig och börjar krångla. tom scotty på youtube rekommenderar ej att göra det;) låter faktiskt vettigt med att inte göra det hehe

Tja, lådan bör väl må bra av sköljning men visst kan det bli så! Gjorde du rätt och fyllde på rätt mängd enligt körprogrammet? Det är ju inte bara att fylla på.

Sen är det ju inte ovanligt att om man köper en begagnad bil så börjar den krångla då föregående ägare kört på ett visst sätt och sen får bilen jobba annorlunda med sin nya ägare. Då händer det grejer. En kollega (kör hårt) köpte en BMW med monsterdiesel i från en gammal herre. Nu har bilen kvicknat till ordentligt efter att ha rullat på "tomgång" i 13 år. Men nog viner det lite från automatlådan?

Jo per larsson från huddinge stockholm som är bmw kunnig fick göra det så¨det var inte jag själv^^ men som sagt skyller inte på nån och per är väldigt duktig men ja tror att lådan var redan sliten och efter bytet typ 2-3 mån efter så tappade den drivningen helt åt båda hållen. Många som säger att om lådan funkar bra och oljan aldrig blivit bytt så ge fan i att röra den, sen om han har en bil där lådan blivit bytt enligt bok ofta alltså så fortsätt och göra det. Men ja det kan gå åt båda hållen, vad ska man göra hehe.

Brådhis * Voff voff *
12 juni 2021 · 10 245 Inlägg

xXSammy skrev:
"Problemet" med spolning av äldre automatlådor är väl att de kör på gammal olja tills lådan inte längre fungerar, sen spolar den?

Precis så är det, myten har uppkommit genom att folk väntar tills lådan beter sig märkligt och sedan spolar man den och så rasar den. Rasat hade den gjort ändå, men det är bekvämt att skylla på spolningen.

Min nuvarande V70N tex hade gått ~30000 mil när jag spolade den för c:a ett år sedan. Kolsvart olja, inga anteckningar i serviceboken om tidigare byten. Fungerar den idag 2000 mil senare? Absolut! Var jag orolig? Inte ett dugg.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
12 juni 2021 · 4 228 Inlägg

Brådhis skrev:

xXSammy skrev:
"Problemet" med spolning av äldre automatlådor är väl att de kör på gammal olja tills lådan inte längre fungerar, sen spolar den?

Precis så är det, myten har uppkommit genom att folk väntar tills lådan beter sig märkligt och sedan spolar man den och så rasar den. Rasat hade den gjort ändå, men det är bekvämt att skylla på spolningen.

Min nuvarande V70N tex hade gått ~30000 mil när jag spolade den för c:a ett år sedan. Kolsvart olja, inga anteckningar i serviceboken om tidigare byten. Fungerar den idag 2000 mil senare? Absolut! Var jag orolig? Inte ett dugg.

har hört från folk som kört sin gammal volvo i över 60,000mil utan oljebyte som funkar bra fortfarande. Olika bilar som tål olika mycket? eller är det bara tur eller nått annat. Det är bara att byta olja kanske och hoppas på det bästa^^

Brådhis * Voff voff *
13 juni 2021 · 10 245 Inlägg

panda666 skrev:

Brådhis skrev:

xXSammy skrev:
"Problemet" med spolning av äldre automatlådor är väl att de kör på gammal olja tills lådan inte längre fungerar, sen spolar den?

Precis så är det, myten har uppkommit genom att folk väntar tills lådan beter sig märkligt och sedan spolar man den och så rasar den. Rasat hade den gjort ändå, men det är bekvämt att skylla på spolningen.

Min nuvarande V70N tex hade gått ~30000 mil när jag spolade den för c:a ett år sedan. Kolsvart olja, inga anteckningar i serviceboken om tidigare byten. Fungerar den idag 2000 mil senare? Absolut! Var jag orolig? Inte ett dugg.

har hört från folk som kört sin gammal volvo i över 60,000mil utan oljebyte som funkar bra fortfarande. Olika bilar som tål olika mycket? eller är det bara tur eller nått annat. Det är bara att byta olja kanske och hoppas på det bästa^^

"Har hört" är sällan en tillförlitlig källa... wink

Hursom, dom flesta med insikt i hur fordon fungerar brukar serva sin bil. Byta olja, innan motorn låter konstigt. Byta bromsvätska, innan den gamla är full med vatten. Byta bromsbelägg, innan det skrapar stål mot stål. Byta däck, innan korden är framme. Osv osv... På samma sätt ska man tänka med oljan(!) i automatlådan. Förebyggande underhåll är alltid bättre än avhjälpande. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
13 juni 2021 · 2 183 Inlägg

Absolut, själva spolningen förstör inga lådor, däremot kan det framhäva och påskynda raset betydligt fortare än om man bara kört vidare på den gamla oljan. Problemet finns där oavsett spolning eller ej, men det redan påbörjade raset kan komma tidigare om man spolar lådan.

Det är precis samma sak med myten om motoroljor, att vissa oljor "orsakar oljeläckage" - vilket inte är sant för 5 öre. Det som faktiskt hänt är att nya oljan tvättat bort skiten den gamla oljan inte tvättat bort(mao. gjort sitt jobb!), och det var skiten som höll motorn tät innan. Ett fel som fanns där långt innan oljebytet, men som inte visade sig förens den nya oljan kom på plats.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang