Spridare beter sig märkligt

Stortag
16 juni 2021 · 298 Inlägg

Hej

Jag köpte nyligen en Opel Vectra B 2000. Säljaren berättade att den hade stått en tid och när han skulle försöka köra den startade den inte. Han tog den till nån snubbe som kunde lite om dessa bilar och han bytte motorstyrenhten, då startade den igen och bilen kördes cirka 50km. Efter det blev den stående igen några dagar och sedan startade den inte igen. Då bestämde han sig för att sälja bort bilen och jag köpte den.

Jag har felsökt och konstaterat att gnistan saknas. På samma gång knyckte jag ur spridarna och drog runt motorn. Alla spridare ger en fin dimma som förväntat men sedan efter en komplett rotation slutar treans spridare att duscha medans de övriga fortsätter. Den är ju således inte helt kaputt eftersom det kommer en initial dusch ur den men frågan är varför det endast kommer en då de andra fortsätter spruta.

Om säljarens påståenden stämmer borde det ju vara rätt styrenhet då han hade kört med bilen efter den blev bytt. Kablarna till spridarna såg ut att vara förnyade riktigt professionellt, inga sockerbitar eller dåligt klämda stift. Det verkar ju mer som att själva spridaren har något problem.

Angående gnistan misstänker jag tändspolen, det är en sådan modell som är alla fyra i samma. Jag testade mäta resistansen mellan de individuella spolarna och klämma 15 där en av spolarna hade en avvikande resistans på 63 ohm där de resterande hade cirka 1.2 ohm. Jag vet inte om denna testmetod fungerar på denna typ av spole men något  är det ju som orsakar att gnistan är utebliven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-a20c77c0f6c6adac5695ec34b84af18c.jpg

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
Stortag
18 juni 2021 · 298 Inlägg

Har undersökt vidare med oscilloskop och konstaterat att det inte kommer någon signal från styrenheten till tändspolen. Har även snackat med gubbar som har erfarenhet av dessa bilar och de menade att denna styrenhet är känd för att gå sönder. Har även kollat klämma 30, 15 och jord till styrenheten så de fungerar. Även kablarna mellan styrenheten och tändspolen har jag testat belasta så de är även garanterat hela.
Det börjar luta mer och mer mot att styrenheten är kaputt. Han som sålde bilen menade ju att han hade kört bilen och när han skulle starta igen gick det inte.
För att få startspärren att ge startlov behöver man även byta transponderringen som sitter runt strömlåset och ha de små chippen som finns inne i nycklarna från den nya styrenheten.

Får fortsätta jakten på en ny styrenhet och återkomma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-48c611e2e4b3cb223d54e846abc2fd06.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-638e3e84982fd4faa2344fd9d5d5587a.jpg

BMW 525i (1995)
Nissan Leaf (2022)
husseman
18 juni 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, dessa styrenheter är inte bra, men om du googlar lite så lär du hitta dessa till hyfsat pris. Koda in kostar ju en slant...men går ju även få tag i utan Immo.
Lycka till.
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang